Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B9 etupään jyrinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B9 etupään jyrinä

    Auton etupäästä on alkanut kuulumaan jyrisevää ääntä tässä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Ääni erottuu normaali rengasmelusta siinä, että on jotenkin "raaempi" ja "metallisempi". Kun aloin kiinnittämään siihen huomiota alla oli vielä talvipyörät (225/45 18", kitkat) ja sama ääni on jatkunut kesärenkaisiin (245/40 18") siirtymisen jälkeen. Lisäksi auto ei tahdo kulkea ihan suoraan. Moottoritiellä joutuu jatkuvasti tekemään pieniä ohjausliikkeitä.

    Ääntä tutkittiin huoltoliikkeessä (ei marmori) ja siellä ei huomattu ääntä eikä mitään vikaa alustassa. Pyöränlaakerit tarkistettiin ja ne oli kunnossa. Kysyin myös tekoälyltä apuja ja analyysi oli seuraava:
    • Etutukivarret ja niiden puslat: kuluminen tai vauriot voivat aiheuttaa jyrinää, epävakautta ja ohjausväljyydentunnetta.
    • Ylätukivarret ja pallonivelet: välykset voivat korostua kaarreajossa ja aiheuttaa ääniä.
    • Iskunvaimentimet ja yläpään laakerit: heikko vaimennus tai viallinen laakerointi voi johtaa ohjausongelmiin ja runkoääniin.
    • Raidetangonpäät ja ohjausmekanismi: välykset voivat aiheuttaa epätarkkuutta ja jatkuvaa ohjaustarvetta.
    • Ohjausvaihde/hammastanko: mahdollinen mekaaninen välys keskialueella.
    • Nelipyöräsuuntaus: väärät kulmat voivat aiheuttaa ajolinjan epävakautta.
    • Quattro-voimansiirto: harvinaisempi syy, mutta epätasainen kuormitus tai sisemmän vetonivelen vika voi aiheuttaa jyrinää käännöksissä.

    Onko muilla kokemusta vastaavasta?​

  • #2
    Sen verran monta pyöränlaakeria vastaavan rakenteen omaaviin autoihin vaihtanut että aika usein sieltä lopulta löytynyt syy kaikkiin sivuääniin. Tarkastettiinko laakerit renkaita pyörittelemällä nosturilla? Saattaa tuntua ehjältä mutta kun auto pyörillään ja tulee kuormaa, tilanne muuttuu. Lisäksi esim. apukuskin takapyörän rikkinäinen laakeri saattaa kuulua kuskin etunurkasta jurruttamisena. Eli tuotakaan ei kannata heti sulkea pois, vähän hankalia diagnosoida mutta lopulta itse saanut esim. ramppeihin kanttailemalla viallisen selville. Toki näissä jos pitkään ajaa rikkinäisellä niin meteli alkaa olemaan sellainen että ei ole epäselvää mistä se tulee. Kuuluuko tuo veto päällä/pois päältä enemmän vähemmän vai kokoajan jyrisee? Tuo ajokoiramainen käytös on aika tavallista jos etupään alatukivarsien tai apurungon puslat valmiit, tai kulmat vaan pielessä.

    Comment


    • #3
      245 tahtoo myös olla sellainen rengaskoko että ei ihan istu tien uriin kunnolla niin renkaasta ja autosta riippuen saattaa vedellä enemmän tai vähemmän. Toki jos myös tämä ongelma on ollut jo 225 talvirenkaalla niin sitten vähemmän todennäköisesti johtuu siitä

      Comment


      • #4
        Pyöränlaakeria itsekin veikkasin alkuun, mutta kun ne tarkastettiin jarruremontin yhteydessä vajaa kuukausi sitten ja nyt uudestaan, niin piti alkaa miettimään muita vaihtoehtoja. En tosin tiedä onko tarkastus tehty vain renkaita pyörittelemällä nosturilla, vai laittamalla pyörille kuormaa. Ei mielestäni ole eroa onko veto päällä vai ei. Semmoinen jatkuva jyrinä sieltä kuuluu.

        Comment


        • #5
          Kokeiles ajaa pois urista. Tuo munkin kottero juristaa jos ajaa siinä missä kaikki muutkin. Jos siirtyy ihan reunaan niin jurina lakkaa eli se asfaltin pinta tekee sen äänen ainakin näillä leveysasteilla. Sama kaikilla mun autoilla.

          Comment


          • #6
            Ajan aika paljon Hämeenlinna-Tampere -väliä ja siinä herkistyy helposti kaikille muutoksille autossa. En muista, että viime vuoden keväänä urat olis aiheuttaneet samanlaista ääntä. Pitää koittaa kuulostella tarkemmin, kun moottoritiellä alkaa olemaan paikoin uuttaa pintaa.

            Comment


            • #7
              Varmistuisi laakeriksi mutkittelemalla vaikka parkkikselle, ja kuuntelua kuuluuko ja hiljeneekö. Jos tunnustaa merkkiä, niin ainakin B8.5 syö pyöränlaakereita kuin näkkäriä. :)

              Comment


              • #8
                Mulla A7 rupesi vetelemään urissa, olin jo valmis laittamaan auton kiertoon ja ihan varma että tukivarsiremonttia tulossa. Korjaantui kuitenkin (oikean etu) pyöränlaakerin vaihdolla. Tuossa tapauksessa tuolla mutkittelulla sai tosi tarkkaan kuunnella että äänestä erotti mutkittelun tekemän eron äänensävyssä. Uudella laakerilla sitten taas erotti että suoraan ajaessakin vaivihkaa lisääntynyt melu oli kadonnut. Nosturilla rengasta pyöritellessä erotti kyllä äänestä vasemman ehjän ja oikean vaihdon tarpeessa olevan laakerin.

                Comment

                Working...
                X