Tuli kokeiltua kuinka auton abs:ät reakoi kovaan jarrutukseen, onneks vain 50 km/h nopeudesta. Yllätys oli melkoinen kun kuskin puolen etujarru lukitsi itsensä ja jarrupoljin painui pohjaan eikä noussut ylös ennenkuin auto oli pysähdyksissä. Kokeilin useamman kerran ja ainoastaan kerran sain hetkeksi jarrupolkimeen tuntuman, kuten absit normaalisti käyttäytyvät, mutta se oli hetkellistä ja jarupoljin painu pohjaan. Mitään vikakoodeja ei ole ja jarrut toimi normaalisti, kun otti abs:n sulakkeen pois. Asvaltilla sai kaikki renkaat lukittua ja käsijarrulla takarenkaat meni lukkoon yhtäaikaisesti.
Otin abs yksikön irti ja totesin että keskimmäisen rivin venttiilit ovat jumissa. Reunimmaiset totteli lämpöä ja liottamista, mutta keskimmäiset ovat jumissa. Magneetilla testannut venttiilien liikkuvuutta.
Kiinnostaisi kuulla onko joku ollut samanlaisen ongelman äärellä ja onko onnistunut saamaan venttiilit liikkumaan. Saksasta saa reilulla 400 € testattuja joille annetaan 2 vuoden takuu. Ovokosta saisi 100 -150 € halvemmalla, mutta kuka niille mitään takuuta antaa. Seuraava minkä laitan kiinni pitää olla sellainen mikä toimii. Elektroniikassahan ei vikaa ole, joten käytännössä riittäisi pelkästään tuo pumppu / venttiili yksikkö.
Alla olevassa kuvassa on ympyröitynä venttiilit, joissa ei ole mitään eloa.
Otin abs yksikön irti ja totesin että keskimmäisen rivin venttiilit ovat jumissa. Reunimmaiset totteli lämpöä ja liottamista, mutta keskimmäiset ovat jumissa. Magneetilla testannut venttiilien liikkuvuutta.
Kiinnostaisi kuulla onko joku ollut samanlaisen ongelman äärellä ja onko onnistunut saamaan venttiilit liikkumaan. Saksasta saa reilulla 400 € testattuja joille annetaan 2 vuoden takuu. Ovokosta saisi 100 -150 € halvemmalla, mutta kuka niille mitään takuuta antaa. Seuraava minkä laitan kiinni pitää olla sellainen mikä toimii. Elektroniikassahan ei vikaa ole, joten käytännössä riittäisi pelkästään tuo pumppu / venttiili yksikkö.
Alla olevassa kuvassa on ympyröitynä venttiilit, joissa ei ole mitään eloa.
Comment