Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT ABS ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TT ABS ongelma

    Tuli kokeiltua kuinka auton abs:ät reakoi kovaan jarrutukseen, onneks vain 50 km/h nopeudesta. Yllätys oli melkoinen kun kuskin puolen etujarru lukitsi itsensä ja jarrupoljin painui pohjaan eikä noussut ylös ennenkuin auto oli pysähdyksissä. Kokeilin useamman kerran ja ainoastaan kerran sain hetkeksi jarrupolkimeen tuntuman, kuten absit normaalisti käyttäytyvät, mutta se oli hetkellistä ja jarupoljin painu pohjaan. Mitään vikakoodeja ei ole ja jarrut toimi normaalisti, kun otti abs:n sulakkeen pois. Asvaltilla sai kaikki renkaat lukittua ja käsijarrulla takarenkaat meni lukkoon yhtäaikaisesti.

    Otin abs yksikön irti ja totesin että keskimmäisen rivin venttiilit ovat jumissa. Reunimmaiset totteli lämpöä ja liottamista, mutta keskimmäiset ovat jumissa. Magneetilla testannut venttiilien liikkuvuutta.

    Kiinnostaisi kuulla onko joku ollut samanlaisen ongelman äärellä ja onko onnistunut saamaan venttiilit liikkumaan. Saksasta saa reilulla 400 € testattuja joille annetaan 2 vuoden takuu. Ovokosta saisi 100 -150 € halvemmalla, mutta kuka niille mitään takuuta antaa. Seuraava minkä laitan kiinni pitää olla sellainen mikä toimii. Elektroniikassahan ei vikaa ole, joten käytännössä riittäisi pelkästään tuo pumppu / venttiili yksikkö.

    Alla olevassa kuvassa on ympyröitynä venttiilit, joissa ei ole mitään eloa.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20250422_074944.jpg
Views:	252
Size:	99,5 Kt
ID:	1985169

  • #2
    Jatketaan höpötystä.

    Puolasta tuli tarkastettu ABS -yksikkö jolle sai 2 vuoden takuun. Hintaa yksikölle rahteineen tuli 302 €. Tilasin 2.5. ja postista oli noudettavissa 5.5, kumipyörillä tuli Baltian kautta.

    Lopputulos on että vikaa on edelleen. Nyt ABS:ät haluaa täryttää vastaan, mutta kuskin pyörä lukkiutuu edelleen ja jarrupolin painuu pohjaan. Jarrunestettä on laskettu järjestelmän läpi joka pyörältä niin paljon että ilmaa sielä järjestelmässä ei ole. Ilmaus on suoritettu myös VCDSn kanssa. Jarrut toimii normaalikäytöllä oikein hyvin, mutta äkkipolkaisu aiheuttaa etujarrun lukkiutumisen. Seuraavaksi taidan kokeilla vaihtaa ristiin abs antureita. Autostahan puuttui ostohetkellä vasemman puolen pyörän napa kokonaisuudessaan ja sitä myöden kaikki muutkin hilut mitä siihen napaan kasataan.

    Kai tuolla ajaa voi kun pitää riittävästi turvaväliä kaikkiin tiellä liikkujiin. Katsastuksestakin se on mennyt jarrujen osalta heittämällä läpi. Mietityttää vain, jos 100 km/h vauhdista pitää tehdä äkkijarrutus. Kääntyykö auto poikittain, kun yksi pyörä menee lukkoon...

    Comment


    • #3
      Jarrut on saatu kuntoon, mutta se mikä asian lopulta ratkaisi tuntuu kyllä aivan ihmeelliseltä.

      Tuon "uuden" yksikön kun autoon asensi niin sinnehän tuli tietty useampi vikakoodi. Boxin koodaus onnistui ja alla listatut vikakooditkin sai pois kun ymmärsi että ennen kuin Adaptation valikossa voi perusasetuksia tehdä, täytyy Security Access valikossa käydä syöttämässä koodi. Niin ja sehän oli tehtävä jokaisen asetuksen kohdalla erikseen.

      01435 - Brake Pressure Sensor 1 (G201)
      01423 - Lateral Acceleration Sensor (G200)
      01279 - Longitudinal Acceleration Sensor (G251)

      Ratin asentoanturin koodia ei saanut nollattua eikä auttanut vaikka rattia käänteli laidasta laitaan ja keskitti. Ei auttanut myöskään parkkipaikalla kiertäminen moempiin suuntiin, sitkeästi vain halusi keltainen ratinkuva killittää mittaristossa. Välillä asentoanturi näytti arvoja kun rattia paikallaan käänteli ja välillä oli vain pyöreä nolla. Ikää kun tulee niin ihan kaikki ei aina ole niin terävänä mielessä menneisyydestä, mutta jostakin putkahti mieleen ajatus että onko tuo ratin alla oleva kellojousi viallinen.

      Viime vuonna vaihdoin kellojousen kun metsästin mankan virtojen pätkimistä aina rattia kääntäessä. Vikahan löytyi lopulta virtalukonpohjasta. Onneksi vanha alkuperäinen kellojousi oli tallella. EI muuta kuin ripeä vaihto ja virrat päälle. Keltainen ratin kuva oli edelleen mittaristossa. Koitin rattia kääntää paikalla ollessa ja keskittää, mutta ei mitään tulosta. Peruutin pihasta kadulle ja kokeilin uudelleen kääntää rattia laidasta laitaan ja kas kummaa lamppu sammui ja vikakoodi poistui ABS -yksiköltä.

      Ei auttanut kuin lähteä tekemään pieni ajolenkki, jotta sai kokeilla jarruja. Epäuskoinen oli olo kun ekan kerran polkaisin jarrua kunnolla ja ABS:ät rupesi hakkaamaan vastaan ja jarrupoljin ei painunutkaan pohjaan. Toistin jarrutuksen kolme kertaa ja jokaisella kerralla ABS:ät toimi kuten pitää.

      Onneksi on poika ollut mukana joka ajokerralla, jotta on joku ollut todistamassa mitä milloinkin tapahtuu. Muuten joku jo saattaisi leimata hulluksi tämän asian kanssa. :-)

      TT:ssä on ratin asentoanturi ABS ohjainboxin kanssa samassa, joten voiko tuo todellakin aiheuttaa tuollaisen ongelman jarrujen kanssa. Kellojousi jonka vaihdoin oli merkiltään Vemeo, eikä varmastikaan ole sama valmistaja joka tekee "alkuperäisen" osan. A4:seen kun pari vuotta takaperin vaihdoin kellojousen niin ostamastani osasta oli sulatettu Audin, VW, Seatin ja Skodan logot pois.

      No nyt on tämäkin mysteeri saatettu loppuun ja saa taas hetken hengähtää ennen seuraavaa.

      Comment


      • #4
        Vähänhän tuo ongelman juurisyy epäloogiselta haiskahtaa, mutta hyvin vaikea sanoa, kun ei ole nähnyt diagnostiikkaa ja käytöstä jokavälissä. Monesti tullut vastaan ihan korjaamoidenkin jäljitä, että kaikkea on yritetty, mutta on jäänyt joku pikkujuttu huomaamatta, niin on menty ihan metsään. Monesti ihmismieli saattaa jämähtää väkisin hakemaan vikaa jostain, vaikka ulkopuolinen saattaisi nähdä helpostikin, että vika on jossain muuaalla, kun aloittaa puhtaalta pöydältä.
        Ja sitten on niitä tapauksia, kun poikkeus vahvistaa säännön ja vika on todella joku harvinainen tai monen asian summa.

        Comment

        Working...
        X