Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 jarrupääsylinteri päivitys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 S4 jarrupääsylinteri päivitys

    Olen kuullut monilta, että isompien jarrujen vaihdon jälkeen poljin tuntumassa olisi parantamisen varaa. Ratkaisuna tähän on ollut isomman jarrupääsylinterin vaihto. Tämän parannuksen oli tehnyt jo muutama henkilö ja kun itselläni auto oli valmiiksi purettuna tein sen itsekin ja tässä ohjeet miten homma hoituu. Tätä isompaa sylinteriä on käytetty ainakin C5 RS6 joten tehon luulisi riittävän isommillekin jarruille.

    Tarvittavat osat remonttiin:

    Jarrunestesäiliö 8E0611301G
    Jarrupääsylinteri 4B3 611 021
    Jarrunestesäiliön kiinnitysruuvi WHT002154
    Jarrunesteen tasoanturin liitin 1J0973702-SET-1 (finjectorilta)

    Itse päädyin näihin osiin ja niiden hinta oli ostohetkellä noin 100e
    Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_013.jpeg Views:	112 Size:	174,8 Kt ID:	1957406

    Tarvittavia työkaluja: lenkki avaimia väliltä 10-22mm, myös 22m hylsy ja väännin mutta tilaa on niukasti, porakone ja 3-4mm terä, rälläkkä, pitkä hylsy tai putken pätkä (käyttötarkoitus selviää myöhemmin), t45 torx, metallinen koukku ja jotain satunnaisia perus työkaluja.

    Työn voi suorittaa irrottamatta tai irrottamalla jarrutehostimen jarrupolkimesta, jos jarrutehostimen irrottaa polkimesta siihen tarvitsee vag erikoistyökalun tai korvaavan rakennelman, minulla tallaista ei ollut niin ruuvasin vain polkimelle tulevan pultin irti ja se homma hoitui helposti myös niin. Jos poljinta ei halua irrottaa pitää silti irrottaa konehuoneen puolelta jarrutehostimen ruuvit, jotta tehostinta pääsee kallistamaan niin että jarrupääsylinterin saa pois. Tämä on hyvin ahdas väli ja se voi aiheuttaa naarmuja, mutta itse onnistuin sen sieltä saamaan pois, jonka jälkeen kuitenkin irrotin koko tehostimen koska en tiennyt miten homma etenee. Näillä ohjeilla kuitenkin homman pitäisi onnistua ilman tehostimen irrotusta. Mutta koska polkimen pään irrotus on sen verran helppo homma, suosittelen sen tekemistä.

    Lähtö tilanteesta en tullut ottaneeksi kuvaa mutta seuraavan kuvan avulla selittäminen onnistuu myös. Ensin kannattaa suojata ympäristöä, ettei jarrunestettä pääse maalipinnalle tai jos pääsee huuhtelu runsaalla vedellä, on tarpeellista. Sitten jarrunestesäiliön tyhjennys ja se kannattaa tehdä niin hyvin kuin mahdollista. Kun säiliö on saatu suurimmat nesteet pois, irrotetaan jarrupääsylinteriltä ABS yksikölle tulevat jarruputket. Tämän jälkeen irrotetaan jarruneste säiliöstä kytkimen pääsylinterille menevä putki ja sitten itse säiliö. tässä vaiheessa on hyvä myös viimeistään irrottaa tehostimen alipaineputki tieltä pois. Säiliön irrotuksen jälkeen kuvassa näkyvät 22mm mutterit. Itselläni ne olivat todella lujaa kiinni ja 12 kantainen lenkkiavain lipesi helposti, mutta auki en lähtivät. Vaikka irrottaisi koko tehostimen kannattaa nämä mutterit löysätä jo nyt koska muuten on vaikea pitää tehostinta paikallaa. Kun mutterit ovat irti jarrupääsylinteri irtoaa. Jotta sen saa pois pitää torx kannalla olevat pultit kuitenkin avata, jotta tehostinta saa kallistettua tarpeeksi.
    Tässä vaiheessa on kuitenkin suositeltavaa irrottaa tehostin jarrupolkimen päästä ja jatkaa hommaa työpöydän ääressä.

    Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_019.jpeg Views:	104 Size:	120,4 Kt ID:	1957407

    Ensin täytyy irrottaa kuskin jalkatilan muovit, että pääsee käsiksi jarrupolkimeen, Jarrupolkimen päässä on lukitus mutteri, jonka jälkeen pyörittämällä polkimen päässä olevaa mutteria tehostin irtoaa. Ennen tätä vaihetta kannattaa kuitenkin löysätä konehuoneen puolelta nuo 2 torx ruuvia koska muuten paljon työntyy vasten jarruvalo katkaisinta ja se saattaa rikkoontua. kuvassa isompi on lukitus ja pienempää pyörittämällä tehostimeen menevä tanko irtoaa. otin kuvan kohdasta missä kohtaa tämä oli alun perin, jotta sain sen samaan asentoon kiinnittäessä.


    Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125601_002.jpeg Views:	103 Size:	205,3 Kt ID:	1957408 Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_015.jpeg Views:	103 Size:	135,6 Kt ID:	1957409

    Tämän jälkeen jarrutehostin ja jarrupääsylinteri saadaan irrotettua. Seuraavaksi pieni vertailu uudesta ja vanhasta jarrupääsylinteristä. Tässä huomataan, että uusi sylinteri on pidempi tehostimen sisään tulevasta päästä mutta lyhyempi ulosjäävän pään osalta. Säiliön ja jarruputkien kiinnitys eroaa myös. Jarrunesteen taso, anturin liitin on myös erilainen eikä antureita saanut ainakaan suoraa vaihdettua säiliöstä toiseen, itse en vielä tehnyt asialle mitään mutta mahdollisesti vaihdan liittimen oikeanlaiseen myöhemmin.

    Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_009.jpeg Views:	100 Size:	218,6 Kt ID:	1957410 Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_010.jpeg Views:	98 Size:	229,8 Kt ID:	1957411 Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_004.jpeg Views:	97 Size:	161,7 Kt ID:	1957412 Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_002.jpeg Views:	98 Size:	167,1 Kt ID:	1957413 Click image for larger version  Name:	signal-2023-06-04-125145_005.jpeg Views:	97 Size:	224,0 Kt ID:	1957414
    Viimeksi muokannut Jorso7; 27.8.2023, 11:39. Perustelu: Liittimen osanumero lisätty

    #2
    Koska sylinteri on eri pituinen, täytyy jarrutehostimeen tehdä muokkaus, jotta uuden sylinerin saa asennettua. Seuraavissa kuvissa selvitän, miten tämä onnistuu.

    Ensin tehostimen sisällä oleva tappi pitää irrottaa, se on paikallaan jousi prikalla, jossa on kynnet, jotka purevat tuohon valkoiseen muoviin, Tapin voisi saada pois vetämällä sitä suoraa ylöspäin mutta itse taivutin tappia hieman sivulle ja nosti lukitus prikkaa hieman, ja sen jälkeen nostin prikkaa yhdeltä sivulta pienellä koukulla. tämä mahdollisti sen, että sokka irtosi helposti. Jos tappia vetää suoraa ulospäin lukitus sokan kaikki piikin vastustavat saman aikaisesti ja siksi yksittäisestä kulmasta nostettuna lukitus irtosi helpommin. Tapin pää on myös irtonainen ja sen alla paljastuu reikä, jota kannattaa porata jo tässä vaiheessa hieman syvemmäksi, jotta tapin lyhentämisen jälkeen poraamista on helppo jatkaa. Uusi jarrusylinteri on tehostimen puolelta 104mm pitkä ja vanha 84mm, jarrutehostimen tappi menee 1mm syvemmälle uudessa sylinterissä joten tappia piti lyhentää 19mm jotta se olisi samassa kohdassa kuin ennen. kun tappi on lyhennetty, täytyy sen sisällä olevaa reikää porata sopivalla terällä, jotta pään saa laitettua vielä takaisin paikalleen. Tämän osuuden voi tehdä myös niin että ei irrota jarrutehostinta autosta, mutta tapin irrotus ja asennus on varmasti hieman hankalampaa. Tapin ja sokan saa paikalleen helposti, kun etsii sopivan kokoisen hylsyn tai putken pätkän, jonka halkaisua on lähelle lukko sokan halkaisijaa ja painaa sillä tapin ja sokan takaisin paikalleen.

    Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125145_018.jpeg
Views:	472
Size:	60,2 Kt
ID:	1957416 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125621_002.jpeg
Views:	463
Size:	43,4 Kt
ID:	1957417 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125629_002.jpeg
Views:	455
Size:	105,2 Kt
ID:	1957418 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125709_002.jpeg
Views:	453
Size:	139,0 Kt
ID:	1957419 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125702_002.jpeg
Views:	455
Size:	77,0 Kt
ID:	1957420 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125145_017.jpeg
Views:	457
Size:	224,8 Kt
ID:	1957421
    Kun tappi on saatu lyhennettyä ja laitettua takaisin paikalleen, jarrusylinterin voi kiinnittää jarrutehostimeen ja jarrutehostimen voi kiinnittää autoon. Jos jarrutehostimen on irrottanut kierteellä niin kuin ohjeessa pitää kierre kiertää jalkatilasta takaisin ennekuin jarrutehostimen kiristää pulteilla autoon koska muuten sitä ei enää saa paikalleen. Viimeisenä muokkauksena jarrupääsylinterille tulevat putket pitää taivuttaa koska sylinerin lähdöt ovat eri suuntaan kuin alkuperäisessä. Kun jarrutehostin on kiristetty, kiristetään itse sylinteri tehostimen ja säiliön voi asentaa. säiliöstä pitää katkaista tulppa pois kytkimelle lähtevästä lähdöstä.

    Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125145_020.jpeg
Views:	464
Size:	108,8 Kt
ID:	1957422 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125145_021.jpeg
Views:	471
Size:	119,3 Kt
ID:	1957423 Click image for larger version

Name:	112312313.jpeg
Views:	461
Size:	167,6 Kt
ID:	1957424 Click image for larger version

Name:	signal-2023-06-04-125145_023.jpeg
Views:	458
Size:	115,0 Kt
ID:	1957425

    Huomautuksena vielä lopuksi, että oma autoni ei ole ajokunnossa ja en ole päässyt testaamaan päivityksen toimivuutta käytännössä, mutta päivitän tähän ohjeeseen kokemuksia, kun niitä saan mahdollisesti loppukesästä. Olen kuitenkin kuullut positiivista palautetta päivityksestä muilta. Myös tuon tapin pituus ja lyhennettävä mitta kannattaa itse laskea ja tarkistaa tapauskohtaisesti, koska varaosissa saattaa olla eroja.

    Comment


      #3
      Tälle vahva suositus, varsinkin monimäntäjarrujen kanssa. Tuli ennen Botniaringin ratapäivää tehtyä kyseinen päivitys ja jarruista tuli hyvät! Tuli huomattavasti enempi luottoa jarruttamiseen radalla. Poljintuntuma kovenee ja ei painu niin pohjaan mitä aiemmin. Omassa autossani siis 17z 6-mäntäiset Brembot.

      Hyvät ohjeet ja toimiva päivitys. Kiitos! :)
      Viimeksi muokannut AdeR; 28.8.2023, 06:26.

      Comment


        #4
        Lisäyksenä ohjeeseen vielä sen verran, että ohjeessa päivitys tehdään pre-FL autoon. Tehdessä päivitystä FL autoon, aiheutuu hieman lisää työtä. Ensimmäisenä erona se, että FL autoissa on ESP, joten vanhasta jarrunestesäiliöstä lähtee myös toinen letku, joka menee esp pumpulle. Uudessa säiliössä ei kuitenkaan ole kuin yksi lähtö, joten jotta esp:n saa toimimaan pitää kytkimen pääsylinterille menevä letku haaroittaa esp pumpulle menevään letkuun, tähän käytin itse 1 kpl t haara ja 1 kpl suora jatko sekä noin 15 cm letkun pätkän, lisään letkujen halkaisijat myöhemmin.

        Toinen muokkaus, joka pitää tehdä on jarrupääsylinterille tulevan putken liitos, FL tuo tehostinta lähempänä oleva putki on halkaisijaltaan pienempi, ja se menee suoraa pääsylinteriltä ESP pumpulle. Liitos, jolla tämä putki tulee kiinni uuteen jarrupääsylinteriin, on FL autossa pienempi, joten siihen pitää vaihtaa isompi nippa. Eli tuo sinisellä ympyröity liitos pitää vaihtaa samankokoiseen, kun tuo toinen. Koska putket ovat terästä, uuden putken pään prässäys ei ainakaan itsellä onnistunut heppoisella jarruputityökalulla, vaan piti käydä paikallisella korjaamolla tekemässä tuo putken pään puristus.

        Tehdessäni sylinerin vaihtoa nyt toista kertaa, en irroittanut tehostinta jarrupolkimelta ollenkaan, vaan avasin tehostimen pultit jolloin se liikkui tarvittaman määrän, että vanhan pääsylinerin sain pois ja uuden tilalle.

        Click image for larger version

Name:	IMG_4767[1].JPG
Views:	310
Size:	128,5 Kt
ID:	1961035 Click image for larger version

Name:	IMG_4769a.JPG
Views:	306
Size:	109,5 Kt
ID:	1961036

        Comment


          #5
          Eikö tuohon löydy sellaista jarrunestesäiliötä jossa on lähtö ESP:n letkulle?

          Samperi kun tuo toinen jarrunippa onkin eri kokoinen prefaceliftissä.

          Comment


            #6
            Voishan se löytyä, jos vaan kävis niitä läpi enemmän, toi putki nyt tuli suhteellisen helposti pois tuolta että sai vaihdettua isomman nipan.

            Comment


              #7
              Onkos ton jarrunesteen pinnan anturin liittimen koodi mikä?

              Comment


                #8
                Tuolla ylhäällä lukeekin finjektorin numero, 1J0973702-SET-1. Oem numero liittimelle on varmaan tuo 1J0973702 mutta siihen ei tule suoraa pinnejä jos k-caaralta hakee.

                Comment

                Working...
                X