Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C7.5 3.0 BiTDI competition 2015: varaosanumerot, jarrut jne.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C7.5 3.0 BiTDI competition 2015: varaosanumerot, jarrut jne.

    Pitäisi alkaa ensimmäisiä huoltoja omaan compeen miettimään ja etsiskelin varaosanumeroita. 7zipistä ja varaosasivustoilta tulee vähän erilaisia varaosanumeroita ko. autoon - ovatkohan alla olevat oikein? Moottorin PR-numero on CVUB.
    - öljynsuodatin 059 198 405
    - raitisilmasuodatin ?
    - polttoainesuodatin 4G0 127 401
    - moottorin ilmansuodatin 4G0 133 838 F vai 4G0 133 843

    Jarrupalat ajattelin samalla tilata. Ilmeisesti varaosanumerot ovat:
    - eteen 4G0 698 151 B (PR-numero 1ZK)
    - taakse 4G0 698 451 B (PR-numero 2EJ)

    Paloiksi mietin:
    - eteen TRW GDB1897
    - taakse TRW GDB1902

    Onko joku muu järkevämpi vaihtoehto? Molempien palojen kohdalla lukee: "vain teräsjarrulevyjen yhteydessä, ei hiili-keraamisille jarrulevyille". Onko tuollaisia "hiili-keraamisia jarrulevyjä" ylipäätään autoon olemassa ja jos niin onko sellaisia järkevää harkita? Jos siis samalla tilaisi ja vaihtaisi sekä levyt että palat.

    Itsellä ei ole mitään hajua mitkä nykyiset levyt ovat ja milloin ne on vaihdettu.

    #2
    Hiilikeraamisena:

    Satulat

    Levyt

    Palat

    Eli kyllähän tuo hinta vähän pomppaa tuosta vakio-osien tarvikeosilla korvaamisesta.


    Comment


      #3
      Toivotaan ettei sulla oo keraamisia jarruja siinä tai saat maksaa itses kipeeks osista. :) Jos nuo PR-numerot on sun autosta niin ihan normi jarrut siellä sitten on.

      E. Miksi muuten olet vaihtamassa jarrupaloja? Tuleeko ilmoitus palojen kuluneisuudesta?
      Viimeksi muokannut välkky; 16.6.2022, 21:36.

      Comment


        #4
        Kokemusta löytyy Ferodon jarrupaloista ja levyistä 4g bitdi:ssä, eikä niistä ole pahaa sanottavaa.

        Comment


        • #5
          andre_ Ok, eli unohdetaan hiili-keraamiset. :) Tosiaan mietin vain, kun tollainen teksti oli palojen kohdalla, että pitäisikö miettiä jotain vähän parempia, jos hintaero ei älytön ole.

          välkky PR-numerot on mun autosta eli kaiketi ihan normijarrut. Tilailen suodattimia, niin jotta saan maksuttomat postit, niin ajattelin palat tilata samalla. Pörhön tuontiautotarkastuksessa taisi olla 4-5 mm paloja jäljellä. Ei huutele niiden vaihdosta vielä, mutta sama olisi nyt tilata, niin onpa valmiina eikä tarvi posteja maksella suodattimille. Ei ole monesta eurosta kiinni mutta säästöähän sekin on. :)

          Pönni Ferodo tulikin vastaan hauissa. Muita laadukkaita taitaa olla ainakin Bosch, Hella, ATE. Ja varmaan moni muukin. Nuo TRW:t kaiketi orggislaatua ja vielä kohtuuhintaiset. Esim. Zimmermaneissa hinta hyppää.

          Kun levyt tulevat vaihtokuntoon (mikä yleensä karkeasti vaihtoväli? riippuu tietysti ajotavasta, mutta siis ihan karkeasti), niin onko niissä järkeä satsata johonkin vähän parempaan vai riittääkö, että on vain merkki ok? Eli kannattaako miettiä niitä uritettuja tai rei'itettyjä? Turjakeella taisi olla Zimmermanit, kun autoa ohjelmoitutin.

          Levyille löysin tällaiset varaosanumerot:
          - eteen 4G0 615 301 A (speksit: 356X34 5/112)
          - taakse 4H0 615 601 H (speksit: 330X22MM)

          Nuo taisi olla 7zipistä.

          Comment


            #6
            Esim. tuossa Ville myy kustannustehokasta pakettia joko koko kierroksesta tai pisteosista:

            https://www.vestfoldcustoms.fi/produ...6-a7-3-0bi-tdi

            Itsellä ollut Zimmermanin levyt ja palat reilun puol vuotta ja ei valittamista. Tilasin tuolta koko roskan:

            https://www.zimmermann-bremsentechnik.eu/?language=en

            Comment


            • #7
              Kannattaako noista päivitysseteistä (rei'itetyt jarrulevyt) maksaa vai vain vaihtaa palat? Huomaako jarrutuksessa eroa vai onko ero vain ulkonäössä?

              Zimmermaniltakin näemmä normi, Coat Z coated ja Coat Z+ coated.

              Comment


                #8
                MKS Autoteile on esim. etulevyt kympin halvemmat kuin Zimmermann Bremsetechnikissä sekä toimituskulut kympin halvemmat. Isommalla setillä isommin säästöä.

                Comment


                • #9
                  Zimmermanin sivuilta Coat Z -setille hintaa 609,72 € sis. postit.

                  Click image for larger version

Name:	1.JPG
Views:	728
Size:	82,2 Kt
ID:	1942885
                  Viimeksi muokannut AKoponen; 17.6.2022, 11:42.

                  Comment


                  • #10
                    MKS:ltä pelkät Coat Z -levyt eteen ja taakse 372,98 € sis. postit.

                    Click image for larger version  Name:	1.JPG Views:	0 Size:	50,0 Kt ID:	1942887

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja AKoponen Näytä viesti
                      Kannattaako noista päivitysseteistä (rei'itetyt jarrulevyt) maksaa vai vain vaihtaa palat?
                      Riippuu siitä missä kunnossa nykyiset jarrulevyt on. Itsellä oli noin 150 tkm mittarissa ja levyt oli vaihtokunnossa.


                      Alkuperäinen kirjoittaja AKoponen Näytä viesti
                      Zimmermanin sivuilta Coat Z -setille hintaa 609,72 € sis. postit.
                      Hinnat pompannu, saman satsin sai viime marraskuussa alle 500 euroon toimituksineen.
                      Viimeksi muokannut välkky; 17.6.2022, 13:52.

                      Comment


                      • #12
                        ...mutta siis jos ovat vaihtokunnossa, niin kannattaako noista maksaa enemmän? Huomaako käytössä eroa vai tuleeko hyöty ulkonäöstä?

                        Comment


                          #13
                          Jos et rata-ajoa harrasta, normaalikäytössä ei ole merkitystä onko jarrujen osina Ate, TRW, Zimmerman, Ferodo tms. Jos ajat radalla, niin jarruilla on iso merkitys ja välttämättä toimivuus normaalissa kaupunkiajossa ei ole ehkä optimi, koska jarrut ovat kylmät yms yms. Jos mietit uritettuja ja reijitettyjä levyjä niin ehkä isoin merkitys tällaisessa isossa perheloosissa on ulkonäöllinen.Reijitetyt levyt tuovat kieltämättä sporttista ilmettä autoon, mutta käytännön toimivuuteen merkitys on olematon.

                          Comment


                            #14
                            Kuten Arto sanoi niin käytännössä rei'illä tai urilla ei ole toimintaan merkitystä. Kunhan ostat samanlaiset kumpaankin päähän.

                            Comment


                              #15
                              Haluaisin sen verran olla eri mieltä edellisten kanssa, että märällä kelillä pala puraisee uritettuun/rei'itettyyn levyyn ihan tuntuvasti nopeammin, ainakin oman kokemuksen mukaan. Toki jarrupalojen kuivaustoiminto nyky-Audeissa vähentää tuotakin eroa, jos on pyyhkimet päällä/automaattiasennossa. Vähän voivat myös ääntää enemmän jarruttaessa.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti

                                Riippuu siitä missä kunnossa nykyiset jarrulevyt on. Itsellä oli noin 150 tkm mittarissa ja levyt oli vaihtokunnossa.




                                Hinnat pompannu, saman satsin sai viime marraskuussa alle 500 euroon toimituksineen.
                                Kahdessa audeissa on tullut jarrulevyt vaihdettu noin 150 tkm kohdassa jotta sitä tuntuu olevan melko yleinen raja.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt alkoi sitten herjaamaan jarrupaloista ja ajattelin toteuttaa jarruremontin. Ylempänä noita osia arvoin ja muutama avoin juttu:
                                  - ovatko Zimmermannin 100.3358.52 (taakse) ja 100.3357.52 (eteen) niitä rei'itettyjä, hyviä Sport Coat Z:ja? Hämää Zimmermannin sivuilla tuotteen nimi. Vain toinen on merkitty Sportiksi (ks. kuva alla). Lisäksi tuo takajarrulevyn kuva on ilmeisesti väärä, kun kaikkialla muualla näyttää eriltä. Kuvassa lienee Formulta:Z-levy (?).

                                  Click image for larger version

Name:	1.PNG
Views:	362
Size:	106,5 Kt
ID:	1958985

                                  MKS:ltä ajattelin nuo tilata, kun ovat hieman halvemmat ja Zimmermannin jarrupalat ovat niin arvokkaat. Ovat nämä TRW:t hyviä paloja? Ilmeisesti TRW (GDB1897) pitäisi olla eteen sopiva ja TRW (GDB1902) taakse. Ketjun ensimmäisessä viestissä on auton speksejä. Onko noissa seteissä kaikki tarvittava? Jotain muita jarrupalasettejä katselin, niin niissä näytti olevan jotain himmeleitä enemmänkin mukana.

                                  Click image for larger version

Name:	2.PNG
Views:	369
Size:	232,2 Kt
ID:	1958987

                                  Click image for larger version

Name:	3.PNG
Views:	372
Size:	278,7 Kt
ID:	1958988



                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Zimmermannilta saisi levyt + palat 622,09 €. MKS:ltä Zimmermannin levyt ja TRW:n palat 463,09 €.

                                    Click image for larger version

Name:	Zimmermann.PNG
Views:	384
Size:	258,3 Kt
ID:	1958990

                                    Click image for larger version

Name:	MKS.PNG
Views:	361
Size:	152,1 Kt
ID:	1958991
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse ostin pari vuotta sitten Zimmermanilta seuraavat:
                                      - 100.3358.52 (2 kpl)
                                      - 100.3357.52 (2 kpl)
                                      - 25214.175.4
                                      - 25158.200.2

                                      Nuo ovat toimineet hyvin ja toimivat edelleen mitä auton nykyistä omistajaa jututin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nuo itsellänikin tuossa kuvassa Zimmermannin sivuilla korissa mutta ei huvttais maksaa 160e lisää Zimmermanneista, jos TRW:n palat on laadukkaat.
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 18.7.2023, 06:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Keräsin listaa noiden palojen eroista, ks. alla.

                                          Eteen:
                                          - Brembo P85127 (ei kulumisentunnistimia)
                                          - Ferodo FUSE+ FDB4397 (2 kulumisentunnistinta)
                                          - TRW GDB1897 (2 kulumisentunnistinta)
                                          - Zimmermann 25158.200.2 (2 kulumisentunnistinta)

                                          Taakse:
                                          - Brembo P85119 (2 kulumisentunnistinta + välipellit)
                                          - Ferodo Premier FDB4410 (1 kulumisentunnistin, ei välipeltejä)
                                          - TRW GDB1902 (1 kulumisentunnistin, ei välipeltejä)
                                          - Zimmermann 25214.175.4 (2 kulumisentunnistinta + välipellit)

                                          Päädyin sitten Zimmermanin paloihin ja Sport Coat Z -levyihin. 516,87 € maksoi tuo setti.

                                          Omiin 1ZK-etujarruihin olisi saanut ilmeisesti Zimmermannin Sport Black:Z -levyt, mutta ei taakse (2EJ). Jätin ottamatta, kun olisivat olleet eri paria.
                                          Viimeksi muokannut AKoponen; 20.7.2023, 14:11.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyssäri muuten jarrupaloista: kuinka paljon noissa on pintaa, kun varoitus paloista tulee? Ja kuinka kiire jarruhuollolla on varoituksen tullessa? Tietysti riippuu ajotavasta ja kilometreistä, mutta voiko jotain karkeaa arviota antaa (onko viikko(ja)/kuukausi(a))?

                                            Comment


                                              #23
                                              No tuossa arviossa pitäisi olettaa että kaikki palat on kuluneet saman verran. Joten vaihtaa suht nopeasti tai sitten ajaa niin kauan kun kuulee vaihtoajan tulleen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noniin, jarruremppa aloitettu. Takaa kuskin puolella levyä kiinni pitävä torx rikki ja piti rälläköidä/porailla pois. Sinne vaihto kuitenkin onnistui. Vänkärin puolella 3/5 spacerin pulttia jumissa (ja jo vähän pyöristyneitäkin). Siirryin etupäähän ja satulan irroittamiseen olisi tarvittu 9mm kuusiokolokärkihylsy, jota ei löytynyt eli keula tekemättä.

                                                Ajattelin auton kuitenkin olevan ajokuntoinen, kunnes saan lisää työkaluja ja viime kädessä ammattilaiselta avut. Tänään liikkeelle lähtiessä vaihdettu jarru kuitenkin laahasi. Onko niin, että tuo EPB ei osaa säätää molempia puolia oikein, vaan aukeaa nyt vain tuon vänkärin puolen palapaksuuden mukaan? Eilen ongelmaa ei ollut liikkeelle lähtiessä, vaan se ilmeni tänä aamuna, kun EPB oli ollut ensimmäistä kertaa päällä.

                                                Edit: spacereiden pultteja en tajunnut mitata. Mikähän niiden koko voisi olla? Pituus kaiketi vaihtelee, mutta kierrehän on näissä autoissa sama, mikähän lie?

                                                ---> ETKAsta löytyikin, että "standard" ainakin M14X1,5X27. Pitänee tuota kokeilla.

                                                Edit2: ...ja jatkoa ajatellen: saako spacerin sisäpintaan laittaa esim. kuparitahnaa? Entä spacerin pultit: uskaltaako niihin laittaa kuparitahnaa tmv.?

                                                Edit3: Kysymys vielä jarruista: onko 2EJ-jarruissa (takana) vain kuskin puolella kulumisentunnistinpiuha vai pitäisikö tuo olla molemmin puolin? Entä edessä (1ZK)?
                                                ---> ETKAsta (615-045 / 615-067) kävin taas katselemassa ja molemmissa mainittu sensoreita 1 kpl, joten kaippa tuo tarkoittaa, että edessäkin tulee olemaan vain yksi sensori - kuskin puolella kai, jos takanakin näin oli.
                                                Viimeksi muokannut AKoponen; 27.7.2023, 12:02.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Navan ja levyn väliin en laittaisi mitään, mutta pultit saa ja kannattaa rasvata.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kulumisanturit vain kuskin puolella kummassakin päässä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Spacerien pultit lähti vastakierrehylsyllä ja sain rempan tehtyä loppuun. Kuskin takarenkaassa pala laahaa vähän levyyn, pitäisikö tuota vielä purkaa ja tutkia vai onko normaalia ja häviää jonkun ajan päästä? Mites noiden Zimmermannien petaaminen? Tarviiko muuta kuin normaalia ajoa?

                                                      Spacerin pultteja pitäisi uusia kolme kipaletta. Mistä tällaisia kannattaisi metsästää? Pultti tietysti M14X1,5 ja 17mm hylsylle. Kanta taitaa olla normaalia pyöränpulttia matalampi. Kuvia alla.

                                                      Click image for larger version  Name:	IMG-20230727-WA0028.jpg Views:	0 Size:	104,0 Kt ID:	1959406 Click image for larger version  Name:	IMG-20230727-WA0026.jpg Views:	0 Size:	105,3 Kt ID:	1959407 Click image for larger version  Name:	IMG-20230727-WA0020.jpg Views:	0 Size:	88,4 Kt ID:	1959408 Click image for larger version  Name:	IMG-20230727-WA0030.jpg Views:	0 Size:	92,5 Kt ID:	1959409 Click image for larger version  Name:	IMG-20230727-WA0022.jpg Views:	0 Size:	77,2 Kt ID:	1959410 Click image for larger version  Name:	IMG-20230727-WA0024.jpg Views:	0 Size:	74,1 Kt ID:	1959411

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Hyvin saman näköiset pultit tilasin RH:n spacereihin täältä, kannattaa tilata koko sarja ja avain samalla:
                                                        https://www.jmtuonti.fi/6243-matalakantaiset-pultit

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kierteen noissa ovat liian lyhyet ja tuo kanta näyttää siltä, että ovat samantien pyöreät, kun noita alkaa iskemään auki. Kuusiokannat pitäisi löytää, niin menee samalla (voima)hylsyllä vanteet ja spacerit.

                                                          Lujuusluokkakin noilla pitäisi olla vähintään tuo sama, niin eivät heti ole poikki, jos ovat jumissa.


                                                          Click image for larger version  Name:	WhatsApp Image 2023-07-28 at 10.21.22.jpeg Views:	0 Size:	167,4 Kt ID:	1959415 Click image for larger version  Name:	2.JPG Views:	0 Size:	142,3 Kt ID:	1959416


                                                          Ebayssä olisi (lujuusluokka pykälää parempi vielä kuin alkuperäisissa) mutta postien takia melko suolainen hinta.

                                                          Click image for larger version  Name:	1.JPG Views:	0 Size:	81,2 Kt ID:	1959417

                                                          Edit: Vajaalla 40 eurolla saisi briteistä 10 pulttia. Tullin kautta tietysti hieman enemmän ja kestääkin jonkin aikaan varmasti.
                                                          Viimeksi muokannut AKoponen; 28.7.2023, 13:01.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X