Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jääradalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jääradalla

    Ensikertalaisen kysymys:

    Pidetäänkö jääradalla ajaessa rengaspaineet normaalina, vai muutetaanko suuntaan tai toiseen? Muuta huomioitavaa?

    #2
    Teoriassa pitoa voi saada vähän lisää laskemalla paineita, mutta eipä niihin ole kai tavattu kajota. En itse ainakaan ole enkä aio muuttaa.

    Comment


    • #3
      Joo, painetta pois, niin raottuu kumin reuna vanteelta ja lähtee loputkin ilmat. No, ei ehkä kovin helposti, mutta eikös siellä pidä päästä ajamaan sladissa, joten turha pito on pahasta? =)

      Comment


        #4
        Jos haluaa liukastella ja harjoitella ajoneuvonhallintaa huimissa sladeissa ja puskuissa, niin pyöriin painetta vähän annettuja arvoja enempi. Ohjaus on hieman terävämpi ja tapahtumat tapahtuvat vähän nopeammin. Pyörä jäykistyy hieman ja sudituksesta lämmetessään paine nousee vielä himppasen lisää. Näin niinkuin teoriassa, ottamatta kantaa pyörän merkkiin, säätilaan jne. Korkeampi paine pelastaa myös silloin, jos peli lähtee hanskasta ja tökkäsee Audin kovaan hankeen rasvakuppi edellä, niin ei heti pakene ilmat Nokiansta.

        Irtotavarat muovikassiin ohjaamosta ja takakontista ja kassi hangelle. Pölykapselit poes jos arvokkaat.

        Jos olemassa hinauskoukku, -silmukka tms. peräpäässä, niin siihen valmiiksi hinausköysi kiinni ja loput konttiin. On helpompi ja nopeampi vetää peli hangesta, kun lipsahtaa. Lumilapio on hyvä peli irroitukseen. Se kannattaa asettaa takamatkustamon jalkatilaan sisämattojen ja vanhan tormuutakin alle. Jos menee hankeen ja pohja hannaa, aloitetaan auton nosto peräpäästä, eli nostellaan sitä rallimalliin "perä tielle". Peräpäätä sivusuunnassa ajouralle päin.

        Lämppäriin kierroksia ja valmius käyttää pyyhkimiä, kun peli alkaa sakkaamaan kurvissa penkkaan.
        Tarkkaile lämpömittaria.

        Muista pitää taukoja, jolloin tsekataan keulan ja konetilan lumipitoisuus. Myös takavanteet kannattaa tsekata ja matkaan vaikka piiiiitkä ruuvimeisseli, jolla tökkiä jäätynyt lumi vanteista ja jarruista. Hallitunkki on tuohon jäänpoistoon hyvä renki. Siis ei hakata sillä autoa ja sen osia, vaan nostetaan tassuja maasta, jotta pyöriä saa pyöriteltyä ja jäät poes.

        Comment


        • #5
          Kuulostaa jo ihan ammattilaisten hommalta... =) Ottakaa sinne radalle yksi maasturi lumiketjujen kanssa huoltoautoksi, niin sillä lähtee quattrot penkasta.

          Comment


            #6
            Kyllä kaikki toistaiseksi on ihan quattrolla irronnut...

            Comment


              #7
              Niinkuin viime vuonna Porsche klubin mies totesi, kuin kaivettiin vajaavetoista hangesta: Helppoahan se teillä on, kun on noi nelivedot

              Comment


                #8
                quattrolla kyllä myös pääsee syvemmälle. Allekirjoittanutta kaivettiin viime talvena, en ollut pitkällä hangessa, mutta riittävän korkealla (tai matala auto...) ;-)

                Sen sijaan jos Teppo olisi jäänyt pitkälle lenkilleen, niin traktoria olisi tarvittu, se kun oli lapa lattiassa kymmeniä metrejä radasta. Itsellä meni leveäksi samassa paikassa myöhemmin, joten seurasin Tepon uraa -sitä pitkin tuli sitten RS2:kin takaisin radalle, H-kitkoista ja mataluudesta huolimatta.

                Eli lapio on hyvä olla, mutta niin kauan kuin quattro liikkuu, on toivoa, veto päällä vaan. Sitten kun se jää pohjastaan makaamaan, menee kuntoiluksi.

                Comment


                • #9
                  Pari kertaa on ollu oma quattro jämäkästi pyörät ilmassa lumikasan päällä. Kerran niin, että piti olla 2 autoa (maasturi ja ha) vetämässä ja 3 miestä työntämässä. Tämä kaikki vielä valtaisan lapionin jälkeen. Suojalumi on kuin liimaa.

                  Comment

                  Working...
                  X