Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 kolisee edestä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 kolisee edestä.

    Mistähän nyt lähtis kolinaa paikallistamaan.

    Käytin searchia ja kolinaan löytyi kyllä monenlaista vaivaa ja lääkettä mutta samanmoista vikaa en searchilla löytänyt.

    Eli vika on seuraavanlainen, tänään kaupoilla käydessä huomasin että kuskin puolelta edestä jostain kuuluu kolinaa ja ikään kuin laahaavaa ääntä. Kolina ei ole riippuvainen kääntääkö rattia suuntaan tai toiseen eikä moottorin kierrosnopeudesta, ainoastaan auton nopeudesta.

    Eli ääni on vaimea kolkatus ja ryömintänopeuksissa ääni lisääntyy rahinaksi/Hankaavaksi ääneksi ja kun vauhtia on esim 80 niin tuntuu kuin ois vanne puoliks lunta täynnä eli jumputtaa ja täristää koko autoa.
    Silmämääräisesti parkkipaikalla katsottuna mitään epämääräistä ei näkynyt vaikka renkaan irroitti tosin se nyt ei kaikkea kerrokkaan mutta kaikki tuntuis olevan paikallaan niinkuin pitääkin.

    Mikähän vikana tällä kertaa :) Autoon vaihdettu keväällä ulompi vetari kuskin puolelle ja vastottain jarrut paloineen (ala motonet) mutta laakeria ei vaihdettu kun välyksiä ei tuntunna. Voisko syynä olla esim sisempi vetari?

    #2
    Kolina ja laahaus saattaa johtua eri asioista. Kannattaa vilkaista uudelleen, tuntuuko pyörän laakerissa välystä.
    Ja toimiiko jarrusatulat kunnolla?

    Comment


    • #3
      Juu jarrut toimii kunnolla eikä vaikuta tuohon jumputukseen ja kolinaan jos jarruttaa, Pitää yrittää saada auto ylös jossain niin sais kattottua nuo murrokset kunnolla...

      Comment


      • #4
        Tarkistapa ns. "koiranluut" ohjauksesta. Niissä on ollut ongelmia ja omakohtaisia kokemuksia A4 -98:sta.

        Comment


        • #5
          Itsellä kans audi alko yhtäkkiä pitämään rahinaa/hankausääntä kuskinpuolen renkaan kohilta. Rahina loppu noin 15km ajon jälkeen, eli varmaan joku soran hipunen tms jäänyt jarrulevyn ja palan väliin. Onneksi ei tuon pahempaa.

          Comment


          • #6
            Mulla on joskus jäänyt ilmeisesti vetari remontin yhteydessä vetarin suojakumin klemmari löysälle ja renkaita käännettäessä ja hiljaa ajaessa se otti jokapaikkaa kiinni. No uusi suojakumi ja parempi klemmari auttoivat.

            Comment


            • #7
              Lainataan topikkia

              Autona A4 1.8TQ avant b5 ja vuosimalli -00. Ongelmana on mystinen apumiehen puolen etupään kolina.

              Autoon vaihdettiin tukivarsia muutama kuukausi sitten ja kolina loppui kuin seinään. Pian se sitten alkoi uudestaan. Laakkosella eivät osanneet sanoa mitään, ja viikko sitten paikallisella ei-merkkikorjaamolla nostivat kädet pystyyn.

              Väljää ei ole missään, olivat väännelleet ja käännelleet joka paikan. Vaihtoivat vetarien suojakumit samalla, joten nekin on uudet.

              Kolina tulee esiin esim kaivonkannen yli ajettaessa. Isommissa heitoissa sitä ei kuulu. Myös jarrun painaminen lopettaa äänen.

              Mutta mikä siellä jarruissa sitten voi olla, vai onko sielläkään? Entäs iskarit?

              Comment


                #8
                Mulla kolisi etupuolella joku jarrusatulan jousi(?) tms. osa. En muista enään
                tarkkaan kun tosta nyt on jo tovi vierähtäny. Kuului ohjamoon kolinana ja ulkona
                kuului kilinänä. Varsinkin mukulakivet aiheutti kovaa kilinaakolinaa. :)

                Comment


                • #9
                  Diffasin viestistä löyty apu omaan A4 seen (B6) ja etupään kolinaan, aluksi epäilin koiranluita itsekkin, enpä olisi arvannut että löysä jarrusatulan jousi pääsee aiheuttaan noinkin isoäänistä meteliä koloisella tiellä, vaikka satulan tapitkin vielä suht timmit. No hiukka jousen "viritystä" ja ääni kaikkosi kokonaan.

                  Comment


                  • #10
                    Lieneeköhän coupessa samanlainen jousi siellä jossain? Mulla kolisee niin pirusti ajossa pienilläkin nopeuksilla ja lopettaa kun jarruttaa, ja katsastusmies ei löytänyt mitään kolinan aiheuttajaa! Koiranluu on uusi kuin myös kallistuksenvakaajan kumit ja iskarin yläpää. Joten voiskos joku vähän nyt jelppiä kun en ymmärrä mistä jousesta on kyse ja onko coupessa edes semmosta`?

                    Comment


                    • #11
                      Tukivarret ja raidetangon päät on a4 b5:n tyyppivika, kannattaa ostaa kerralla koko helahoito vahvistettuna, slamitista saa muistaakseni koko paketin kohtuulliseen hintaan.

                      Comment


                      • #12
                        Luulisi kuitenkin katsastusmiehen huomaavan jos sellaisista niin kova kolina lähtisi, kun kuitenkin niitä heiluttelee jne...

                        Comment


                        • #13
                          Ainahan sitä voi luulla. Tiedän auton mikä katsastettu ja muutaman kuukauden päästä alanivel antautui siten, että rengas meni linkkuun. Onneksi ei sen pahemmin käynyt. Osaa katselin (alkuperäinen TRW) ja näytti, että kuivana ollut jo pitkään, nivel hiertänyt kupin ohueksi ja sitten ei enää jaksanut kannattaa autoa. Ei kyllä mitenkään ole voinut olla OK katsastuksessa..

                          Comment


                          • #14
                            No voihan se niinkin olla ettei sitä ole niin kiinnostanutkaan mikä siellä on, mutta jos joku kuitenkin osaisi kertoa mistä jousesta siellä jarruissa on kyse ni sais nyt edes sen tsekattua onko kunnossa vai etsitäänkö jostain muualta vikaa, ei ainakaan koiranluussa tai raidetangon päässä välystä tunnu, kallistuksenvakaajan kumit on ja iskarin yläpää on uus, joten tuskin kolina niistäkään on peräsin!

                            Kyllä se vika nyt sieltä jarruista löyty eli oli jarrusatula löysällä,liukutapin päästä ne kierteet jotenkin vinksallaan ilmeisesti jo entinen omistaja jo murjonut ne ja sitten se pultti ei kiristänyt satulaa tarpeeksi niin kolisi :S Kyllä sitten voi niinkin suuri kolina olla pienest' kiinni, mutta ompahan nyt kunnossa
                            Viimeksi muokannut jünther; 9.1.2012, 16:10.

                            Comment


                            • #15
                              Itellä kans kolis etupää, mutta vaimeni jarruttaessa.

                              Syy oli jumittunut liukutappi jarrusatulassa.

                              Comment


                              • #16
                                Samanlaista epämääräistä kolinaa myös täällä. A4 b5 1.8t...Vikaa aloin paikantamaan. Vaihdoin kaikki keulan nivelet. Sen jälkeen vaihtoon meni liukutapit ja kolina eikun jatkuu. Jarrua painaessa ei kolise montuissa muuten kyllä. Onko satulat sökönä kenties..

                                Comment


                                  #17
                                  Jarrupalat väljät? Eli hieman mittavirheiset tarvikepalat jotka pääsee hytkymään. Jarruttaessa nojaavat satulaan ja kolina loppuu?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Liikkeessä veikkasivat juurikin tuota tarvikepalojen pienempää kokoa. Ja alkaa olla viimeisiä osia mitä voi enää omassa tapauksessa vaihtaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lainataan topikkia.

                                      Alla tosiaa 1.8t -00 b5 awt.
                                      Etupää pitää vaihtelevasti kolinaa tai oikeastaan yksittäisiä "poksahduksia" silloin tällöin aivan kun jossain olisi pänni mikä vapautuu. Ilmenee varsinkin vasemmalle kääntäessä, joskus jarruttaessa joskus kiihdytyksessä. Ei kuitenkaan kolise töyssyissä lainkaan. Ääni on kuitenkin selkeä, häiritseva ja pahenee vauhdilla.

                                      Vaihdettua: raidetangonpäät, koiranluut, alatukivarret etu, ylätukivarret vasen. Kaikki loput tukivarret väännelty moneen kertaan eikä väljää löydy. Vaihdan vielä kallistuksenvakaajan puslan mutta sitten loppuu ideat ja sekin epäilyttää.

                                      Jännän hommasta tekee se, että katsastuksessa kuukausi takasin huomattiin joissakin tukivarsissa väljää, nämä vaihdoin ja sen jälkeen nykyinen kolina alkoi. Katsastusmieskään ei tuota osannut paikallistaa ja päästi läpi.

                                      Voiko varret asentaa väärin siten, että jää pänni johonkin päälle joka tuon aiheuttaa?

                                      Jälleen kerran viisaat, nöyrästi pyydän apuanne.

                                      Edit:
                                      Kun ihmettelette omaa kolinaa, niin vastauksen ja haarukoinnin helpottamiseksi, olisi hyvä mainita:
                                      auton kilometrit, 191tkm
                                      alustan kilometrit, ei tietoa
                                      alustasarjan valmistaja, tyyppi ja malli Sach
                                      alustan madallus määrä (?mm / mm navasta kaareen) -
                                      vaihdetut osat, mainittu ylhäällä
                                      mitä on tehty ja testattu, mainittu ylhäällä
                                      milloin kolina alkanut esiintymään, tukivarsien vaihdon jälkeen
                                      onko jarrupalojen kolina eliminoitu, ei
                                      Viimeksi muokannut Kozzu; 16.8.2013, 21:46.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jännän hommasta tekee se, että katsastuksessa kuukausi takasin huomattiin joissakin tukivarsissa väljää, nämä vaihdoin ja sen jälkeen nykyinen kolina alkoi.
                                        Mitä osia käytit, onko kaikki pultit varmasti kiinni?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Käytetty pääosin TRW. Joitakin hajanaisia oscan osia. Olen raudalla yrittänyt noita väännellä enkä huomaa missään vikaa. Pultit tarkastanut kahteen kertaan, konttorillakin ne katottiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mulla S4 B5 -99:ssä kolisi apukuskin etupää.. Vika löytyi löystyneestä jarrusatulasta! Kannattaa tarkistaa =)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vika löytyi. Kuskin puolen etunurkasta taka-alatukivarren puslan kyljestä metallit syöpynyt pois. Pääsi pusla liikkumaan sivuttais suunnassa. Se olikin viimeinen osa mitä enää olisi voinut vaihtaa :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Mistähän nyt pitäisi ruveta etsiin vikaa? Tukivarret vaihdettu tänään, samoin koiranluut mutta edelleen oikealta kuuluu "klop" kun kääntyy vasemmalle jalkakäytävän korokkeen yli. Suoraan ajettaessa terävään möykkyyn tuota ei välttämättä kuulu. Raidetangossa ei tunnu mitään väljyyttä. Iskari? Alusta on tehtaan sport, 1BE.
                                                Viimeksi muokannut horch; 28.9.2015, 23:00.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Meillä kolisi golffi samallain ja etuvakaajan runkokumet olit iha finaalissa. Ne vaihtamalla loppui kolinatkin

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pitää varmaan aloittaa niistä kun eivät näköjään juuri mitään maksa marmorilla. Jos jarrusatula pitäisi ääntä niin eikö sen pitäisi lakata jarrutettaessa? Sama "klop" kuului jarrutettaessa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minun Audissa B5 kolisi etupää.Jarrua painaessa kolina hävisi.Ostin tarvikepalat jarruihin eteen.Kolina loppui siihen.Nyt ajettu 6 kk ja kolina palasi samat oireet.Kolisee vas.puoli,jarrua painaessa ei kolise.Arvelen että tarvikepalat väljistyy jarrutetassa.Huono raaka-aine ,ei kestä jarrutuksen rasitusta,tyssäytyy ja tulee väljäksi ja alkaa kolista.Ostan alkuperäiset Pörholtä,kirjoitan loppuuko kolina.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No loppuiko?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllä loppui kolina alkuperäisosilla.Ne tarvikepalat oli väljät ja siitä kolina.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuliko alkuperäispalojen mukana muuta kuin palat, jotka vaihdoit? Tuliko esimerkiksi jouset niihin palojen kiinnitykseen?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X