Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q7 ohjausvaihteen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q7 ohjausvaihteen vaihto

    Kysymys Audi Q7 vm 07 ohjausvaihteesta, nykyinen servotronic ilmeisesti kun on anturi/venttiili? Käykö tilalle EI servotronicillinen ohjausvaihde jos vaihtaa vaan tuon osan jossa on se anturin paikka tähän kunnostettuun ohjausvaihteeseen? Ja toimiiko servotronic tämän jälkeen?
    Viimeksi muokannut Jukkis12; 4.8.2021, 19:29. Perustelu: Hiukan yritin selkeyttää kirjoitusta

    #2
    Siellä ei varsinaisesti ole mitään omaa anturia. Vanhemmissa servotronicin rele näkee abs-anturilta nopeuden, en tiedä onko uudemmissa nopeustieto sitten jaettu can-väylän kautta vai miten mutta jokin äly siellä kuitenkin seuraa auton nopeutta ja komentaa servotronicin venttiiliä joka on siellä ohjausvaihteen päädyssä. Servotronicillinen ja ei-servotronicillinen osa ovat ehkä fyysisiltä mitoiltaan samanlaiset mutta pelkkää servotronicia ei pysty erikseen lisäämään sellaiseen vaihteeseen jossa sitä ei alunperin ole.

    Kerhotoverin Q7:aan juuri pari kuukautta sitten sellainen vaihdettiin, hommana se ei ole loputtoman vaikea. Onnistui ihan kenttäolosuhteissa ilman nosturia. Tai kun ei tuo minun pikkuinen nosturi ole oikein hyvä nostamaan noin suurta möhköä.

    Comment


    • #3
      Joo nyt on kaljaa joutu sen verran että teksti voi olla erittäin epäselvää, kiitos,kumarrus ja anteeks,siis nykyisessä oli tuo venttiilin paikka, tässä uudessa mikä tuli Saksasta ei sitä ole,
      vaihdettiin siis vanhasta osasta uuteen tuo mihin tulee hyd letkut ja putket kiinni,uuteen ohjausvaihteeseen missä ei servo ohjausta sopii vanhan ohjausvaihteen liitoskotelo hyvin, mutta vanhaan jossa on servo ei sovi tuo "uusi" servottoman liitoskotelo ei vaan mene pohjaan asti....
      eipä taida Saksan poika hyvittää panttia kun on avattu??...nyt kun vaan tietäs että onko noi nyt yhteensopivia osia keskenään...

      Sitten ongelmaan, auton ilma-alusta sekoilee ja ESP valo palaa myös, ohjaus toimii mutta paikallaan kääntäessä jyrisee, obd11 luin vikakoodit ja niitä en nyt jostain syystä historiasta saa auki..
      Ohjaus​​​kulmia ei ole vielä säädetty, ratti vinossa jos se vaikuttaa asiaan.

      Jos tästä nyt jotain positiivista voi hakea niin, 2 tämän mallin auton ohjausvaihteen vaihdosta tietämätöntä ihmistä tekee tän 3tuntiin,toinen tehnyt jonkin verran autohommia,minä en, tosin tunti siinä varmaan keskusteltiin että mitä nyt tehdään kun ei mahdu pois..
      Viimeksi muokannut Killeri; 4.8.2021, 23:56. Perustelu: Tiedät miksi.

      Comment


        #4
        Jos ratti vinossa auto saa väärää infoa ja tämän takia ESP-valo palaa. Ohjaus jyrisee kun on melko varmasti ilmaa järjestelmässä. Toinen vaihtoehto on että vaihto-osa on valmiiksi rikki ja vetää ilmaa, ei olisi ensimmäinen kerta. Toivottavasti on samalla nesteet vaihdettu ja laitettu oikeata nestettä.

        Kulmiensäätö pitää tehdä ensin ja sen jälkeen rattiasentoanturi kalibroida.

        Comment


          #5
          Ilmaaminen on helppo prosessi mutta en muista ulkoa. Mun autoon tosiaan Hopsiksen kanssa vaihdettiin ohjausvaihde käytettyyn mutta selvitin etukäteen että mikä osa autossa on ja mikä on sen korvaava. Vältyttiin juuri tuolta servotronic-jumpalta. Ensimmäisellä koeajolla ihmeteltiin kun auto meni kyllä melko suoraan, mutta vähän väliä kuului erikoinen vähän napsahtava ääni ja auto liikahti sivusuunnassa. Rullamitalla ja silmällä katseltiin pyöränkulmia ja oli ne aika pahasti pielessä. Ei niitä siinä pihaolosuhteissa hyväksi saatu, mutta sellaiseksi kuitenkin, että pystyi turvallisin mielin ajamaan pajalle kulmien säätöön. Tietääkseni multa ei rattiasentoanturia kalibroitu missään vaiheessa. Mulla ei syttynyt mitään vikavaloja missään vaiheessa eikä edes ilma-alusta temppuillut koska sekin nostettiin ennen tunkkaamista huoltoasentoon.

          Itse hammastangon vaihto on tosiaan helppo rasti. Simppeliä pultit auki -touhua oikeassa järkestyksessä. Apurunkoa pitää vähän pudottaa alas ja raidetangon päät irrottaa (tai katkaista tangot kokokaan), jotta ohjausvaihde mahtuu tulemaan pois paikaltaan.

          Comment


          • #6
            Joo tässä vähän vietetty kesälomaa ja postailu unohtunut,ei tosiaan irrotettu(pl apurunko) eikä katkaistu mitään niin mahtui tulemaan pois.. tänään kävi kulmien säädössä, nyt pelaa taas kaikki(ei vika valoja), lukuunottamatta tota jurinaa joka kuuluu tyhjäkäynnillä rattia kääntäessä, hiukan kun nostaa kierroksia niin loppuu. tutkitaan tätä kun keritään

            Comment

            Working...
            X