Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 2012 V6 3.0 TDI, keulasta narskuva ääni?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 2012 V6 3.0 TDI, keulasta narskuva ääni?

    Morojens!
    Tosiaan ym audi, ja kuskinpuolelta kuuluu mm jarruttaessa, tai hidastetöyssyn yli ajettaessa, veemäinen narskuva ääni. Varmaankin joku pusla kuivahtanut? Onko tuolla keulassa joku tietty pusla, joka alkaa narskua, vai pitääkö alkaa kaikki vaihtamaan?
    Hankalaa paikallistaa, kun auto paikallaan ja keulasta painelemalla ääntä ei kuulu!?

    Toinen kyssäri, mistä saisi edukkaasti sportputkistoa? Onko kukaan modannut esim vakioputkistoa?
    Mitäpä raati ehdottaisi, jotta saisi vähän mageemmat soundit?
    Auto menee ohjelmointiin elokuussa. Vähän lisää väkivaltaa pellin alle, joten siksikin mietin putkiston vaihtoa / mod..?
    Kyseessä 180kw vakiona, s-tronic lodjulla.
    Kiitän vastauksista etukäteen!

    #2
    Monet on noista kolmilitrasista diisseleistä ottaneet putkiston viimeiset pöntöt pois ja korvanneet suorilla putkilla. Youtube on täynnään ääniesimerkkejä. Tuo narina on melko varmaan pusla tai sitten iskarin yläpään kumi (vai onko näissä semmosia..?). Yks mikä poistaa paljon narinoita hidastetöyssyjen yli ajaessa, on ylimääräinen poikkituki etuiskaritolppien väliin. Ei ole vaikea askarrella itsekään ja foorumilta löytyy myös tekijä näille.

    Comment


      #3
      Laaja keskustelua putkistosta tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...kki-korimallit

      Comment


      • #4
        Selviskö Sopraanon Tonylle narskunnan "lähde"? Itsellä juuri vastaava vika vuotta vanhemmassa A5:ssa? Pallonivelet ja vetonivel vaihdettu edellisen omistajan toimesta vastikään. Olisiko jossain kuvaa (räjäytyskuvaa) tuosta etupään rakenteesta josta selviäisi miten paljon siellä on puslia?

        Comment


          #5
          Tuosta löytyy: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a5.../4/407-407000/

          Comment


          • #6
            Tarkasta ensin ettei kallistuksenvakaajan tangon ja rungon väliin ole pudonnut mitään. Itselläni oli ruuvi tippunut ja kiilautunut sinne väliin (merkkarin töiden jälkiä) ja narisi juurikin kuvaamallasi tavalla. Kivi jne voisi ehkä myös aiheuttaa saman.

            Comment


            • #7
              Itselläni juuri tuollaisen narskunnan, sekä hitaasti autoa käännettäessä esim. parkista pois, aiheutti tuo koiranluu (yllä olevan räj.kuvan osa 30). Se vaihtoon ja kulku hiljeni!

              Comment


              • #8
                Eilen oli todella sateinen päivä ja narskumista ei kuulunut missään vaiheessa yhtään eli vesi voitelee kyseisen ongelmakohdan ajoittain ?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Spake Näytä viesti
                  Selviskö Sopraanon Tonylle narskunnan "lähde"? Itsellä juuri vastaava vika vuotta vanhemmassa A5:ssa? Pallonivelet ja vetonivel vaihdettu edellisen omistajan toimesta vastikään. Olisiko jossain kuvaa (räjäytyskuvaa) tuosta etupään rakenteesta josta selviäisi miten paljon siellä on puslia?
                  En ole saanut selville vielä.
                  Täytyypä tsekkailla tuo räjäytyskuva! Veikkaanpa tota koiranluuta, jota aaprahammi kuvaili! ??

                  Comment


                    #10
                    Moi !

                    Täällä on A6 ( 2014 3.0 ) joka myös narisee etupäästä ihan pienissäkin töyssyissä, siis kuivalla kelillä. Tänään kun seteella ajeli, niin ei minkäänlaista narinaa ilmennyt.
                    Huollon yhteydessä olivat havainneet, että etukallistusenvakaimen pystytangot ovat väljät. Nyt on varattu aika noiden pystytankojan vaihtoon.

                    Alustan toiminnasta en paljoa ymmärrä, mutta voikohan narina todella tulla noista pystytangoista, kun sateella ääni katoaa?
                    Pitänee ehkä soittaa huoltoon ja kertoa tuosta ilmiöstä jo etukäteen.

                    No viikon kuluttua kuulee, että loppuuko narina pystytankojen vaihdon jälkeen...

                    Comment


                    • #11
                      No täällä ihan sama homma. Pystytangot menee vaihtoon! Aika varma olen, että loppuu narskuminen...
                      Viimeksi muokannut Killeri; 13.9.2021, 15:02. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #12
                        Auto kävi tänään korjaamolla, ja nuo kallistuksenvakaimen pystytangot vaihdettiin. Korjaamolle mennessä keli oli kuiva,
                        ja etupää narisi miehekkäästi pienessäkin töyssyssä.

                        Korjaamolta kotiin ajellessa etupäästä ei kuulunut mitään ylimääräistä ääntelyä, vaikka ajelin noita hidastetöyssyjä
                        oikein useaan kertaan ja tarkalla korvalla kuunnellen.

                        Tässä tapauksessa korjaus näyttäisi siis tepsineen.

                        Comment


                        • #13
                          Mukava kuulla että vika korjaantui. Pistitkö muoviset vai alumiiniset uudet pystytangot? Kumpi materiaali lie autossa alunperin?

                          Comment


                            #14
                            No juu, narinat ovat onneksi loistaneet poissaolollaan.

                            Tankojen materiaalista ei minulla ole mitään tietoa, kun käytin vaan pirssiä korjaamolla.
                            Tankoja en siis itse ole edes nähnyt...

                            Comment


                            • #15
                              Nyt sain itsekin vaihdettua em. "pystytangot" ja vaihdoin alumiiniset "alkuperäislaatua" vastaavat. Helppo homma vaihtaa itsekin. Ja kyllä vaikuttaa siltä että narskuminen loppui.

                              Comment


                                #16
                                Narskuminen olisi todennäköisesti loppunut myös rasvaamalla kallistuksenvakaajan runkopuslat. Kuluessaan koiranluun pallonivelten/puslien liikerata kasvaa ja kallistuksenvakaaja kiertyy kiinnityspisteissään normaalia enemmän jolloin ne kuivat ja vakaajaan kiinni jämähtäneet runkopuslat narskuu. Sateella vesikin toimii voiteluaineena.
                                Ei tuo rasvaus tietenkään väljiä koiranluita korjaa, mutta ihan kokeilumielessä narskumisen alettua voisi joku kokeilla ruiskia vaikka silikonisprayta sinne vakaajan ja puslien väliin.
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 30.11.2021, 23:18.

                                Comment


                                  #17
                                  Jatkan tähän samanlaisella ongelmalla: Touaregin (7P) etupää alkoi pakkasella narskua todella kovaa, jopa metallisesti. Päät kääntyvät kadulla kun töyssyilee ohi. Jos autoa liikuttaa käsin, ääni on metallinen naksahtelu.

                                  Olisiko jollain kokemusta (Touareg/Cayenne/Q7) vastaavasta? Meneekä tukivarret vai vakaajan välitabgot vaihtoon?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Spake Näytä viesti
                                    Nyt sain itsekin vaihdettua em. "pystytangot" ja vaihdoin alumiiniset "alkuperäislaatua" vastaavat. Helppo homma vaihtaa itsekin. Ja kyllä vaikuttaa siltä että narskuminen loppui.
                                    Päivitelläänpä tätäkin..... eli eipä loppunutkaan narskumiset..... erikoinen "vika" on. Sen verran havainnoinu enemmän että pahimmin se kuuluu veto päällä pikku korkoeron yli ajettaessa; esim risteävän tien rengasurien yli ajettaessa kuuluu erittäin selvästi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Edelleen tuo vakaajan runkopuslien rasvaus (esim sprayvaseliini/silikoni) olisi ihan kokeilemisen arvoinen ja edullinen testi. Jos ei sillä lopu narinat niin sitten hakemaan vikaa tukivarsista, jousista ja niiden yläpäistä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Vastaan itselleni viestiin 2.12.2021: Alatukivarsien (vuodelta 2011) pallonivelet aivan kuivat. Annoin ensihoitona juoksevaa vaseliinia. Järkyttävä metallinen narskahtelu loppui. Onnistui auton alla pakkasessakin kun varovasti nosteli kumin päältä sokan pois. Meni vielä katsastuksestakin läpi.

                                        Uudet tukivarret jo odottaa, laitan niihin lisävaseliinit ennen asennusta.

                                        Palloniveliin kannattaa aina laittaa lisää rasvaa ennen asennusta. Tuntuu siltä että kaikkien valmistajien varsissa on vaseliinia säästelty - ihan kuin sillä nyt saataisiin lisää kustannustehokkuutta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Emännän A6:ssa oli samanlaista narskuntaa. Jollain piikkiruutalla painoin alatukivarren alapalloon vaseliinia. Nyt mennyt niillä jo 2 tai 3 vuotta.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viesti
                                            Vastaan itselleni viestiin 2.12.2021: Alatukivarsien (vuodelta 2011) pallonivelet aivan kuivat. Annoin ensihoitona juoksevaa vaseliinia. Järkyttävä metallinen narskahtelu loppui. Onnistui auton alla pakkasessakin kun varovasti nosteli kumin päältä sokan pois. Meni vielä katsastuksestakin läpi.

                                            Uudet tukivarret jo odottaa, laitan niihin lisävaseliinit ennen asennusta.

                                            Palloniveliin kannattaa aina laittaa lisää rasvaa ennen asennusta. Tuntuu siltä että kaikkien valmistajien varsissa on vaseliinia säästelty - ihan kuin sillä nyt saataisiin lisää kustannustehokkuutta.
                                            Mulla -18 4M Q7 natisi kuivalla pakkasella hermoja raastavasti keulasta eikä sitä saanu auton alta oikein itse edes paikannettua. Märällä kelillä natina loppui. Vein Audi Centerille jossa ääni paikannettiin ja vaihdettiin siten se koko alatukivarsi. Tässä ei ollut mitään ihmeellistä, mutta siinä että valmistajan ohjeen mukaan samalla pitää tehdä nelipyöräsuuntaus sekä kalibroida kaikki etupään tutkat kuulostaa siltä että on keksitty oivallinen rahastuskeino. En kysynyt edes laskun suuruutta vaan jätin sen muiden hoidettavaksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tässä TRW:n alatukivarren rasvan määrä pallonivelessä ennen lisäystä (Touareq 7P).

                                              Click image for larger version

Name:	Alatukivarren_pallonivel.jpg
Views:	426
Size:	123,0 Kt
ID:	1933998

                                              Comment


                                                #24
                                                Onko teidän tullut tukivarsia vaihtaessa pyöriteltyä tuota palloniveltä useita kertoja, jotta se rasva leviää ja nivelen liike tuntuu jouheammalta käsissä? Mietin vaan että jos siellä on riittävästi rasvaa mutta se ei ole levinnyt kauttaaltaan nivelen ympäri niin voihan se ajan oloon alkaa jumiutua.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mulla kanssa tuo vm. 2010 A6 Allroad narisee kääntäessä ja kolahtaa montuissa.
                                                  Pitää ehkä tarkastella, mikä siellä mättää.
                                                  Onko tässä ilmajousituksessa jotain tyypillistä eri paikkaa ?
                                                  Vai nuo koiranluut, kuten kaikissa muissakin ?

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X