Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ylätukivarsien oikea kiristys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ylätukivarsien oikea kiristys?

    Potilaana tällä kertaa A6 C6 vm 2005..

    Parin tunnin tuskailun jälkeen olin saanut toisen tolpan irrotettua, ja aloin ihmettelemään tätä tarkemmin.
    Eli manuaalin mukaan ylätukivarret kiristetään mittaamalla "etäisyys tasosta" - ja toisaalta neuvotaan kiristämään kun auton paino on akselin päällä (ts. tukivarret normaalissa asennossa).

    Kuva selventää tilannetta:

    Click image for larger version  Name:	A6C6 ylätukivarien säätö.png Views:	0 Size:	45,6 Kt ID:	1919543


    Irroittamani vasen tolppa näytti kuitenkin tältä - eli ainakaan ei ole tuon manuaalin antamien toleranssien mukaan irrotettaessa, ja liekö kiristetty mitenkään oikein.. vai onko vain ajanmyötä vääntynyt tuohon asentoon..

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210611_193212.jpg Views:	0 Size:	72,5 Kt ID:	1919544


    Onko tähän kellään hyviä subjektiivisiä ehdotuksia onko väliä kumpaa kiristystapaa käyttää kasatessa?


    Mittaaminen sucks mun taidoilla, joten alkuperäinen ajatus on ollut kiristää noi pultit kun "paino on päällä".. mutta nyt kun katselin noita irrottamiani osia, niin aloin miettimään josko sittenkin yrittäisin mennä insinöörien suunnitelmien mukaisesti..



    Sen verran vielä että alunperin olin myös ajatellut etten irrota tuota lainkaan, vaan katkaisen tuon "väärin päin" olevan pultin.. mutta kun TRW:n paketissa ei tullut uutta pulttia (ainoastaan uusi mutteri) niin pakkohan tuo on säästää jos niin on TRW:ssä ajateltu..


    #2
    Ennen purkamista kun auto on vielä pyörillään mittaa navan ja lokasuojan välisen etäisyyden. Kun nivelet vaihdettu ja kaikki pyörää lukuunottamatta kasassa niin tunkkaa sen etäisyyden samaksi ja kiristää siihen. Ei se ainakaan kovin pahasti pieleen mene noin.

    Comment


    • #3
      Noinhan se 99% youtube-pätkissä on tehty - tosin tuo mittaamista en oikein ymmärrä, kun auton painolla se asettuu kuitenkin siihen samaan kohtaan kun jarrulevystä tms. tunkkaa.. eikös asetukin?

      Nyt tässä taas illan aikana foorumeita selailtua, teen luultavasti siten - että väännön noi mittaamalla kohilleen - ja tarkistan sitten asennettaessa että kuinka paljon ne kääntyvät manuaalin määrittämästä kohdasta..

      Comment


        #4
        Eli manuaalin mukaan ylätukivarret kiristetään mittaamalla "etäisyys tasosta" - ja toisaalta neuvotaan kiristämään kun auton paino on akselin päällä (ts. tukivarret normaalissa asennossa).
        Mä olen kuvitellut tähän asti, että ylätukivarsien mitta annetaan juurikin sen takia ettei ylätukivarsien pultteja tarvitse mennä kiristelemään enää sitten kun auto on maassa.

        Mikä se sellainen ohje on missä annetaan mitat ja sen jälkeen sanotaan että kiristä vasta kun auto on pyörillään?

        Comment


          #5
          Ne ylätukivarret on huomattavasti helpompi kiristää tunkkaamalla kun rengas on pois. Madalletussa autossa lienee mahdoton painon ollessa pyörillään ja aika hankala myös normialustalla.

          Comment


          • #6
            Nyt sain molemmat puolet vaihdettua, ja mittailin noita toisen puolen tukivarsien asentoa.
            Molemmat puolet (d'oh tietenkin molemmat puolet) olivat kiristetty siten, että auton paino oli ollut akselilla, mikä käytännössä tarkoitti että manuaalin 85-94mm oli mitattuna yli tuplasti nuo arvot.

            Tuo kiristystapa, että tunkataan alatukivarsista/jarrulevystä tms. olkavartta ylöspäin kunnes joko tuo mitattu napa-lokasuoja etäisyys (saman asian minun käsitykseni mukaan ajaa se, että auton kulman paino on tunkin varassa, kunhan ei nosta liikaa), löytyy useasta Youtube-videosta, samaten kuin monilta foorumeilta. Ymmärrän kyllä tuon tavan - ensinnäkin se helpottaa tukivarsien kiinnitystä, kun ne vielä liikkuvat vapaasti, kun päät asetetaan reikiinsä. Ahdastahan tuossa kiristyksessä tulee - vaikken ole kylläkään törmännyt em. videoilla tai foorumeilla tapaan, missä rengas paikallaan nuo kiristettäisiin (sitä en tuolla "painoa akselilla" tarkoittanut, että renkaat olisivat paikallaan, vaan että auto lepää tunkattuna).

            Ja maallikon logiikalla noi olkavarret tulisi olla ns. 0-kohdassa kun auto on renkaillaan. Tällöin ne pääsisivät liikkumaan helposti molempiin suuntiin. MUTTA nyt kun hommaa mietti enemmän, ja tein noi kiristykset manuaalin mukaan - ja ähelsin kaikki osat paikoilleen - niin renkailla ollessaan tukivarsien puslat ovat jännityksessä, joten töyssyyn osuessa, ne joustavat kohti 0-asentoa (eli siis puslat eivät tule liikettä vastaan, vaan päinvastoin puslien jännitys keventää liikettä, jolloin iskari/jouset vastaanottavat jouston). Jos olkavarret olisivat normaalisti 0-asennossa, niin jokaista töyssyä vasten tulisi myös puslien vääntö. Se onko tällä mitään vaikusta ajossa, en osaa sanoa - nyt on kuitenkin kiristetty eri tavalla kuin aiemmin, joten ehkä joku pers'tuntuma alkaa muodostumaan.

            Comment


              #7
              MUTTA nyt kun hommaa mietti enemmän
              Oletkos sinä(kin) insinööri? :)

              Tuossa sun pohdinnassasi on unohtunut että on myös ulosjoustoa, jolloin se ajokorkeudessa valmiiksi jännityksessä oleva pusla jännittyy entistä enemmän. Puslat siis kuormittuvat enemmän, kun paikoillaan ollessa ja suht tasaisella ajaessa ne ovat valmiiksi kiertyneenä.
              Ajokorkeudessa kirittäessä ne puslat siis kiertyvät n. saman verran myötä ja vastapäivään sisään- ja ulosjoustoissa, ts. toimivat tällöin suunnitellusti.

              E. Ja jos puslat on riittävän jäykät niin nehän jaksaa vastustaa auton laskeutumista normaaliin ajokorkeuteen. Toisin sanoen tuolla tavalla voi auto jäädä hivenen korkeammallekin.
              Viimeksi muokannut vV8m5; 12.6.2021, 22:01.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                Tuossa sun pohdinnassasi on unohtunut että on myös ulosjoustoa, jolloin se ajokorkeudessa valmiiksi jännityksessä oleva pusla jännittyy entistä enemmän. Puslat siis kuormittuvat enemmän, kun paikoillaan ollessa ja suht tasaisella ajaessa ne ovat valmiiksi kiertyneenä.
                Ajokorkeudessa kirittäessä ne puslat siis kiertyvät n. saman verran myötä ja vastapäivään sisään- ja ulosjoustoissa, ts. toimivat tällöin suunnitellusti.
                Totta - noin kaveri kertoi mm. jenkkikärryihin tukivarret asennettavan. Mutta Audin manuaalissa tuo menee juuri niin että puslissa on esikireys ulos/alaspäin.

                Nyt jos tuota edelleen miettii (insinöörimäisesti ehkä ei, ennemmin filosofisesti) - niin tuon esikireydenhän pitäisi myös jäykistää alustaa, eli terävämpi tuntuma, mutta silti sisäänjoustot ovat kevyemmät?

                Puslat ehkä siis rasittuvat enemmän - mutta kulutusosiahan nuo joka tapauksessa ovat.. jos siis alusta toimii yhtään terävämmin ajossa ja kevyemmin töyssyissä, niin tsemppaan itseni mentaalisesti hyväksymään tuon mallin;-)


                Sen verran vielä, että ainakin tässä korimallissa se etummaisen tukivarren kiinnityspultti oli siten päin, että sitä ei olisi saanut paikallaan purettua. Ja kun TRW:n "tukivarsi-sarjassa" ei tullut noita mukana, niin en edes lähtenyt miettimään että olisin katkaissut em. pultin ja asentanut tukivarret paikallaan (ja pultin väärin päin). Jos tuon olisi pystynyt tekemään paikallaan, niin sitten varmaan olisin tuolla toisella tavalla nuo asentanut. Nyt kun oli tolpat irti, niin toi mittaus oli piirun verran helpompi tehdä, vaikka epäilen että ihan ei toleransseissa ollut siltikään.

                (Tukivarsien kiinnityspultin irrottaminen olkavarresta oli oma kokemus - pultin pää katkesi, muttelilla sai liikkumaan - lämmöllä ja tuurnalla loput)

                Viimeksi muokannut Killeri; 12.6.2021, 22:15. Perustelu: Allekirjoitus poistettu.

                Comment


                  #9
                  Mutta Audin manuaalissa tuo menee juuri niin että puslissa on esikireys ulos/alaspäin.
                  Tuo voi oikeasti ollakin suunniteltu ratkaisu, jotta saadaan jäykempi ja tarkempi puslan vaste. Kyllähän autoinsinöörit ja testaajat kokeilee kehittelyvaiheessa eri jäykkyyksisiä puslia niin tuo kirimiskorkeus lienee se lopullinen hienosäätö, kun on ensin kokeiltu eri mittoja.

                  Ilmeisesti autosi on ihan vakioalustalla? Jousi/iskaripaketin kuvasta päätellen olisi. Antaako käyttämäsi manuaali kiristysmitat myös s-line ja sport alustaisille?

                  Comment


                    #10
                    Nuo tämän ketjun ohjeet on kyllä ihan aitoja ElsaWin-ohjeita, uudemmassa korimallissa neuvotaan tekemään tuo pyörännävan tunkkaus työkalulla T10149.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo työkalu tuohon tunkkaamiseen näyttää pätevältä, ja varmasti jotain tuommoista lähtisin itse rakentamaan jos noita vielä enemmän joutuisi remppaamaan. Oli meinaan hieman haasteellista yrittää nostaa alatukivarsista, kun olkavarsi "nuljui" paikoillaan eli jotain special-työkaluja olisi kyllä tuohon kaivannut, mutta kyllä kasaaminen onnistui ilman moskaa ja paikkojen rikkomista.

                      Ohjeissa oli ohjeet ainoastaan jousi ja ilmajousituksille, mutta pitkälti noi speksit oli samat. Joissain pulteissa oli eri momentteja RS6 malleille.

                      Sen verran vielä iltamyöhään tuota manuaalia tutkin, että oman tämän hetken tulkinnan mukaan
                      a) ylätukivarret kiristetään yo. oikeaan asentoon ennen tolpan paikoilleen asentamista.
                      b) alatukivarret (ja muut jousituksen osat?) kiristetään normaalissa ajo-asennossa (ts. paino akselilla) - tästä oli selkeä maininta ohjeen alussa, mitä vastoin sitten noiden ylätukien kiristäminen kuitenkin ohjeissa opastettiin.


                      Itselläni täytyy vielä ottaa jousen/iskarin kiinnitys auki alatukivarresta - eli tuli kiristettyä väärässä asennossa (ja oli aika hiton tiukasti kiinni): pultti löysälle, paino akselille, ja uudelleen kiristys. Seuraavalla kerralla osaan tilata erikseen noita pulttisarjoja, vähän pelotti kiristää vanhoja pultteja oikeaan momenttiin, kun oli jo ilmeisesti jokusen kerran käytetty auki ennenkin.
                      Viimeksi muokannut Killeri; 13.6.2021, 11:05. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #12
                        Kyse on ainoastaan siitä, että kumipuslassa on tietty maksimaalinen liike/kiertymävara. Jos kiristät tolppa suorana paikoilleen, puslat kiertyy jatkuvasti yli liikeratansa ajettaessa ja vulkanointi repeytyy lopulta irti.

                        Mistään esijännityksestä ei ole kyse, sillä puslat ovat ottamassa pituussuuntaisia työntövoimia vastaan, eivät kiertoa eli siis iskarin ylös-alas liikettä.

                        Tunkilla levyn navasta (varmista parilla pyörän pultilla) tolppa oikeaan eli ajokorkeuteen ja puslat kiinni. Paino päällä ohje puolestaan on sitä varten, että pienet välykset kiinnityksessä (pultinreikä) on oikeaan suuntaan eli yleensä runkoa kohti tukivarren suuntaisesti tapissaan. Tällä estetään se etteivät pyörän suuntaukset muutu vähän hetken ajon jälkeen, kun ne säädetään samalla eikä vasta x km jälkeen. Vastaavan saa aikaan myös työntämällä vartta runkoa päin kiristyksessä. Tämä on ohje myös Elsassa joissain malleissa.

                        Oikeastaan tärkeintä on, että puslan kierovara riittää eli kiristät kun tolppa on ajokorkeudessaan. Miten sen saa tehtyä, riippuu työskentelytavasta ja tilasta. Joko auto pyörillään tai ilmassa navasta tunkaten. Sama lopputulos. Voi myös kiristää varsi kerrallaan tolppa irti, jos vain tietää oikean asennon.

                        Ajossa et huomaa mitään, vaikka vetäisitkin puslat kiinni vääriin asentoihin. Toimivat kyllä, mutta eivät kestä.

                        ​​​​
                        ​​​
                        Viimeksi muokannut jasso; 13.6.2021, 11:26.

                        Comment


                          #13
                          Hmm, jos sen kiristää tolppa irrallaan tehtaan antamiin mittoihin niin miten se ottaa huomioon jousien kuoleentumisen. Uuden ja käytetyn jousen mitoissa kuorma päällä voi olla kuitenkin useiden senttien ero. Tämän vuoksi suosisin tuota mittaukseen perustuvaa oikeaan kohtaan kiristämistä. Johonkin autoon muistan laittaneeni -40mm madallussarjan mutta käytännössä alusta nousi koska orggis jouset oli niin lopussa :-)

                          Comment


                            #14
                            Niin, siis ajokorkeuteen ne kiristetään. Alkuperäinen korkeusmitta on toki ehjälle autolle, jossa alkuperäistä vastaavat osat. Mutta ei se sentistä ole kiinni. On niissä puslissa sen verran kiertovaraa.

                            Tuohon kuvaan liittyen, jossa vanhat varret osoittaa alaspäin, niin mahdollisesti ne puslien vulkanisoinnit ovat jo korkanneet ja pääsevät kiertymään ympäri. Itsellä oli A8:ssa vastaavien varsien puslille käynyt juuri niin. Pienellä liikkeellä näytti ihan ehjiltä, mutta kun kiersit enemmän niin pyörähtivät kolossaan ympäri.

                            Comment

                            Working...
                            X