Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 BiTDi ABS-vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7 BiTDi ABS-vika

    2012 ikäistä C7 bittiä on arkiajokkina pyöritely ja viimeisimpänä harrasteena heti suuttimien tiivisteiden ja yhden piezon uusinnan jälkeen lävähti ABS-valo ja muut tuttavuudet mittaristoon. VCDS:llä ensihoidoksi koodit lukuun ja sielähän tarjosi kuljettajan etupyörän nopeusanturista: Mechanical Malfunftion-koodin. Tuo ei kuitenkaan resetoitunut ja otin töpselin irti anturilta toiveena, että pistoke olisi vuotanut vettä anturin täyteen, niin kuin aikaisemmassa A7:ssa. Liitin ja johto oli silmämääräisesti ok ja lähdin kipaisemaan uutta anturia. KL-varaosasta tarttui heti yövuoron jälkeen kouraan Boschin tekele, joka Bosch-numeron mukaan olisi varaosamyyjän mukaan autoon kelpoinen. Seuraavan yövuoron iloksi, otin etupyörän pois ja aloin taistelemaan uutta anturia paikalleen. Vanha istui olkavarressa siinämäärin niin hyvin, että vartin hellävaraisen käsittelyn jälkeen napsahti neljännes anturista poikki ja loput jäivät niille sijoilleen. Tuon anturin jämän porailin pois olkavarresta. Nappasin vetonivelen uloimman pään tieltä ja laskin niin sanotusti kasilla läpi, Katsoin kuitenkin onnistuneeni porauksessa ja jämän irroituksessa siten, etten teilannut pyöränlaakeria ja siinä olevaa magneettikehää entiseksi. Purseiden poiston jälkeen vetoakseli takaisin napaan ja uusi anturi paikalleen. Uuden anturin vaihdon jälkeen kuittasin vikakoodit ja kaikki näytti tyytyväiseltä toistaiseksi. Sitten kun autolla pääsi tienpäälle, nopeuden ylittäessä 50 km/h, lävähti tauluun ABS-vikavalo kaikkineen muineen vikavaloineen. Koodit lukuun ja tosiaan, kuljettajan etu nopeustunnistimesta herjaa, mutta Mechanical Malfunction vaitui, Signal Implausible-koodiksi. Toistin tuon 50 km/h:n ylittämisen muutamaan otteeseen ja vertailin nopeustunnistimen näyttämiä ajon aikana, kaikki vaikuttivat pyörivän hyvin samoissa luvuissa, mutta viidenkympin jälkeen veti "häiriön päälle". Arvottuna seuraavaa liikettäni, kipaisin AC Airportista kuskin etukulmaan uuden johtosarjan, jonka vedin paikalleen suurin toivein. Edelleen sama homma viidenkympin jälkeen, vika päälle. Seuraava peliliike ei ole vielä tiedossa, haluaisin raadilta mielipiteitä/kokemuksia C7:n abs-harjotteista, ennen kun lähden vaihtamaan pyöränlaakeria, pumpunohjainlaitetta, taikka hakemaan merkkarilta uutta anturia tuohon vankkuriin.



    0410 - Front Left Wheel Speed Sensor
    C101A 29 [137] - Signal Implausible
    MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 167
    Mileage: 239838 km
    Date: 2021.02.20
    Time: 00:50:47

    VzRef: 38
    Bit Info 1: 04
    Bit Info 2: 40
    Bit Info 3: 32
    Bit Info 4: 1F
    F-Path: 01
    F-Type: BB
    Uz: BA

    #2
    Mikäs oli Bosch anturin numero?

    Comment


      #3
      Vasen etu 0265007930

      Oikea etu 0265007928

      Comment


        #4
        Homma hoitui etupyöränlaakerin vaihdolla. Kipaisin motonetista SKF:n tekeleen ja pulttailin paikalleen, niin vika poistui, ABS/ESP järjestelmä on tyytyväinen ja auto toimii moitteetta. Laakerinvaihto sujui nopsaan irroittamatta tukivarsia ja irroittamatta vetoakselin sisäpäätä. Laakerin magneettikehässä näkyi selvä vaurio, jonka poranterämestari on voinut toiminnallaan aiheuttaa vanhaa anturia vaihtaessa. Ompahan ainakin kokonaisuudessaan kaikkien vaihdetujen osien jälkeen, tuon yhden pyöräkulman pyörimisnopeus-asiat hoidettu alta "hautaan asti" kop kop kop.

        Comment

        Working...
        X