Aika vähän löysin keskustelua aiheesta, joten viritellään (hehe) sellaista. Kyseessä siis A3/TT/Q3 (ja konsernisisaret).
Aloitetaan itsekkäästi omista tarpeista. TT RS 8J heittäytyi uratutkaksi talvirenkailla ja tuntuu, kuin saisi ohjata hieman kallistusta vastaan. Kesäsatsilla oli myös pientä urissa venkoilua, mutta se voimistui ihan eri kertaluokkiin talvirenkailla. Välillä olen ollut kuulevinani paukauhduksia pihassa pyöritellessä. Alustassa on siis selkeästi välyksiä ja etupään paukahdukset kääntäessä viittaisi valmiisiin iskarin yläpäihin, tai niiden laakereihin. Kallistusta vastaan on perinteisesti tarvinnut kääntää, kun takapää alkaa ohjaamaan, eli puslat väljistyvät. Auto on vuosimallia 2010 ja ajettu kohta 160 tkm, joten ei ihme, jos jossain on jo vähän jotain. Rengastus on kokoa 255/35/19 molemmissa rengassarjoissa. Kesärenkaat (GY PS4S) on asennettu OE-Rotoreille (9*19 ET52), talviset (Conti IceContact 2) R8 etuvanteille (8,5*19 ET42). Vanteiden ulkonema sama, talvisetillä sisäpuolelle jää enemmän tilaa. Ainkain talvirenkaat ovat tehdas paineissa. Isommilla perä pyrki jarruttaessa voimakkaasti sivulle. Märällä meinasi jo jotain nähnyt kuski päästä oikein yllättymään.
Itselläni on ajokokemusta laitteesta vasta noin 3 tkm, joista hyvin vähän rapsakammassa mutka-ajossa. Radalle en ole vielä päässyt. Riippuen lähteestä, TT RS:n mutkakäytös on puskeva, tai sitten ei. Lääkkeeksi tarjotaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä takavakaajan päivitystä jäykempään. Olen kuullut vakaajan jäykentämisestä myös vastakkaisia mielipiteitä lähteistä, jotka ovat asiaan myös perehtyneet. Toinen yleinen modi on tietysti jousituksen muutos. Joku mainitsi myös etuiskarien yläpäiden jäykistämisen poistavan sen vähänkin puskemisen. Sitten on tietysti pyörän kulmien muutokset ja niitä varten saatavat erilaiset tukivarret. Apurungoille ja voimansiirrolle on tarjolla inserttejä pusliin.
Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään kivirekeä, eikä kilpa-autoa, enkä ajatellut asioikseni ruveta vaihtamaan ehjiä osia. Kuluneiden osien vaihto sellaisiin, jotka eivät tuhoa lopullisesti ajomukavuutta ja käytettävyyttä, on se tie, jota ainakin itse suunnittelin meneväni. Esim. jousitus on tehtaalta jo ihan riittävän napakka, enkä näe oikein tarvetta madaltamisellekaan. Missä siis kannattaa käyttää orkkisosaa ja mitä modeja kannattaa tehdä? TT RS:n etuiskarien yläpäiden mainitaan joissain keskusteluissa olevan päivitys esim. Golffissa. Mitä vaihtoehtoja näihin ylipäänsä on? Tunnin hakukonejumpalla löytyi lähinnä 034-Motorsportin tekemiä ja OE-osia.
Aloitetaan itsekkäästi omista tarpeista. TT RS 8J heittäytyi uratutkaksi talvirenkailla ja tuntuu, kuin saisi ohjata hieman kallistusta vastaan. Kesäsatsilla oli myös pientä urissa venkoilua, mutta se voimistui ihan eri kertaluokkiin talvirenkailla. Välillä olen ollut kuulevinani paukauhduksia pihassa pyöritellessä. Alustassa on siis selkeästi välyksiä ja etupään paukahdukset kääntäessä viittaisi valmiisiin iskarin yläpäihin, tai niiden laakereihin. Kallistusta vastaan on perinteisesti tarvinnut kääntää, kun takapää alkaa ohjaamaan, eli puslat väljistyvät. Auto on vuosimallia 2010 ja ajettu kohta 160 tkm, joten ei ihme, jos jossain on jo vähän jotain. Rengastus on kokoa 255/35/19 molemmissa rengassarjoissa. Kesärenkaat (GY PS4S) on asennettu OE-Rotoreille (9*19 ET52), talviset (Conti IceContact 2) R8 etuvanteille (8,5*19 ET42). Vanteiden ulkonema sama, talvisetillä sisäpuolelle jää enemmän tilaa. Ainkain talvirenkaat ovat tehdas paineissa. Isommilla perä pyrki jarruttaessa voimakkaasti sivulle. Märällä meinasi jo jotain nähnyt kuski päästä oikein yllättymään.
Itselläni on ajokokemusta laitteesta vasta noin 3 tkm, joista hyvin vähän rapsakammassa mutka-ajossa. Radalle en ole vielä päässyt. Riippuen lähteestä, TT RS:n mutkakäytös on puskeva, tai sitten ei. Lääkkeeksi tarjotaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä takavakaajan päivitystä jäykempään. Olen kuullut vakaajan jäykentämisestä myös vastakkaisia mielipiteitä lähteistä, jotka ovat asiaan myös perehtyneet. Toinen yleinen modi on tietysti jousituksen muutos. Joku mainitsi myös etuiskarien yläpäiden jäykistämisen poistavan sen vähänkin puskemisen. Sitten on tietysti pyörän kulmien muutokset ja niitä varten saatavat erilaiset tukivarret. Apurungoille ja voimansiirrolle on tarjolla inserttejä pusliin.
Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään kivirekeä, eikä kilpa-autoa, enkä ajatellut asioikseni ruveta vaihtamaan ehjiä osia. Kuluneiden osien vaihto sellaisiin, jotka eivät tuhoa lopullisesti ajomukavuutta ja käytettävyyttä, on se tie, jota ainakin itse suunnittelin meneväni. Esim. jousitus on tehtaalta jo ihan riittävän napakka, enkä näe oikein tarvetta madaltamisellekaan. Missä siis kannattaa käyttää orkkisosaa ja mitä modeja kannattaa tehdä? TT RS:n etuiskarien yläpäiden mainitaan joissain keskusteluissa olevan päivitys esim. Golffissa. Mitä vaihtoehtoja näihin ylipäänsä on? Tunnin hakukonejumpalla löytyi lähinnä 034-Motorsportin tekemiä ja OE-osia.
Comment