Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

PQ35 alustan parantelu (8J/8P/8U)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    PQ35 alustan parantelu (8J/8P/8U)

    Aika vähän löysin keskustelua aiheesta, joten viritellään (hehe) sellaista. Kyseessä siis A3/TT/Q3 (ja konsernisisaret).

    Aloitetaan itsekkäästi omista tarpeista. TT RS 8J heittäytyi uratutkaksi talvirenkailla ja tuntuu, kuin saisi ohjata hieman kallistusta vastaan. Kesäsatsilla oli myös pientä urissa venkoilua, mutta se voimistui ihan eri kertaluokkiin talvirenkailla. Välillä olen ollut kuulevinani paukauhduksia pihassa pyöritellessä. Alustassa on siis selkeästi välyksiä ja etupään paukahdukset kääntäessä viittaisi valmiisiin iskarin yläpäihin, tai niiden laakereihin. Kallistusta vastaan on perinteisesti tarvinnut kääntää, kun takapää alkaa ohjaamaan, eli puslat väljistyvät. Auto on vuosimallia 2010 ja ajettu kohta 160 tkm, joten ei ihme, jos jossain on jo vähän jotain. Rengastus on kokoa 255/35/19 molemmissa rengassarjoissa. Kesärenkaat (GY PS4S) on asennettu OE-Rotoreille (9*19 ET52), talviset (Conti IceContact 2) R8 etuvanteille (8,5*19 ET42). Vanteiden ulkonema sama, talvisetillä sisäpuolelle jää enemmän tilaa. Ainkain talvirenkaat ovat tehdas paineissa. Isommilla perä pyrki jarruttaessa voimakkaasti sivulle. Märällä meinasi jo jotain nähnyt kuski päästä oikein yllättymään.

    Itselläni on ajokokemusta laitteesta vasta noin 3 tkm, joista hyvin vähän rapsakammassa mutka-ajossa. Radalle en ole vielä päässyt. Riippuen lähteestä, TT RS:n mutkakäytös on puskeva, tai sitten ei. Lääkkeeksi tarjotaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä takavakaajan päivitystä jäykempään. Olen kuullut vakaajan jäykentämisestä myös vastakkaisia mielipiteitä lähteistä, jotka ovat asiaan myös perehtyneet. Toinen yleinen modi on tietysti jousituksen muutos. Joku mainitsi myös etuiskarien yläpäiden jäykistämisen poistavan sen vähänkin puskemisen. Sitten on tietysti pyörän kulmien muutokset ja niitä varten saatavat erilaiset tukivarret. Apurungoille ja voimansiirrolle on tarjolla inserttejä pusliin.

    Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään kivirekeä, eikä kilpa-autoa, enkä ajatellut asioikseni ruveta vaihtamaan ehjiä osia. Kuluneiden osien vaihto sellaisiin, jotka eivät tuhoa lopullisesti ajomukavuutta ja käytettävyyttä, on se tie, jota ainakin itse suunnittelin meneväni. Esim. jousitus on tehtaalta jo ihan riittävän napakka, enkä näe oikein tarvetta madaltamisellekaan. Missä siis kannattaa käyttää orkkisosaa ja mitä modeja kannattaa tehdä? TT RS:n etuiskarien yläpäiden mainitaan joissain keskusteluissa olevan päivitys esim. Golffissa. Mitä vaihtoehtoja näihin ylipäänsä on? Tunnin hakukonejumpalla löytyi lähinnä 034-Motorsportin tekemiä ja OE-osia.


  • #2
    Noin yleisesti jäykempi takavakaaja lisää yliohjautuvuutta ja jäykempi etuvakaaja puskemista. Esim 8p s3:ssa takavakaajan jäykistys/jäykemmän hommaamimen teki siitä kivemmän, kun näillä on tapana ainakin vähän puskea. Etupää on uretaania itselläni ja takana kuuluu pientä napinaa, eli senkin pään puslat menee kohta uretaaniseksi. Toki tuon ajomukavuus on uhrattu jo aikaa sitten.

    Comment


      #3
      Kyllä mä vähän luulen, että kun Suomessa noita RennSport TT:tä on niin vähän, että fiksuinta on mennä katteleen esim. Audizinen foorumia. Ymmärtääkseni TTRS on ollut amerikoissa melko suosittu peli, varsinkin harrastajien keskuudessa ainoana sporttimanuaalina Audin mallistossa.

      Comment


        #4
        Alustan rakenne on sama, kuin S3, jota kuitenkin löytyy ihan reilusti. Olisin kuvitellut, että niistä on kokemuksia.

        Sain vinkkiä anti lift kitistä, jolla saadaan lisää casteria. Casterin lisäys on perinteisesti ollut yksi parhaista mutkaan kääntymistä helpottavia juttuja ja vähentää puskemista.

        Lisäksi tietysti kaikenlainen alustan komponenttien napakointi varmasti auttaa. Olisin kiinnostunut myös eri vaihtoehtojen vaikutuksista ajomukavuuteen.

        Ps. Jenkki- ja Brittiforumeilla kohinan määrä on käsittämätön. Tietoa varmaan löytyy, mutta sen kaivaminen vaatii järkyttävän määrän kahlaamista ja suodattamista.

        Comment


          #5
          Mulla on tuossa omassa A3ssa etuvarsien takapuslat punaista strongflexiä, tekivät kummia ajovakaudelle, eikä mukavuus mielestäni niin paljon kärsinyt. Tosin itsellä 17" pyörät ja maltillinen 225 leveys. Akselipainoltaan taitaa olla samaa luokkaa 3.2 ja RS. Tolpan yläpäähän saa ainakin silver projectilta camber-säädön mahdollistavaa kittiä.

          Antilift-kittiä kehuvat, ymmärsin ettei myös pompi tassu lähdössä niin paljon.
          Viimeksi muokannut alpi; 23.1.2021, 21:49.

          Comment


          • #6
            Itselleni tuli muistaakseni strong flex nimiset street densityt(keltaiset) eteen aikanaan ja komppaan edellisia. Paransi ajettavuutta. Taakse eilen juuri aloin purkamaan tukivarsia. Tilasin siis aikanaan koko setin, kun tuommonen liki 300tkm ajetttu alusta vähän viittas vanhenemiselkeitä, mutta laiskotti ja nyt takapään kopinan pakottamana aloin purkamaan noita. Vasen puoli purettu melkein ja tänään ehkä oikean puolen vuoro. Huomenissa jos kehtais ja ehtis töissä poksauttaa vanhat puslat pois....

            Äkkiä vanhojenkin kokemusten perusteella sanoisin, että jos on enemmän ajettu vakioalusta, niin esim. täältä nuo(tai jostain muualta street tason uretaanit) street tason koko sarja suoraan alle ja nelipyöräsuuntaus sen jälkeen. Takuulla on parempi ajettava, miinuksena äänitaso nousee, mutta minun mielestä varsin maltillisesti. Vastuuta en ota toki, kun kyseesä subjektiivinen asia.
            https://www.strongflex.eu/pl/catalog...owe-audi-tt-8j


            Viimeksi muokannut Ugemi; 24.1.2021, 09:06.

            Comment


              #7
              Casteria siellä pitäisi olla tehtaan jäljiltä jo 7-8°, ei se ihan huonosti ole. TT:ssä pitäisi olla etupään takapuslatkin umpikumia, ehjänä eivät paljon häviä uretaaneille. Eiköhän se tässäkin takavakaajan vaihtaminen jäykempään muuta tehtaan turvallisuusajattelun mukaisen puskemistaipumuksen lievään yliohjautumiseen. A3:kin alkaa kääntyä mutkaan aivan eri tavalla pelkällä jäykemmällä takavakaajalla. Puslat yleisesti on 10 vuotta vanhassa autossa jo vaihtokunnossa joka tapauksessa.

              Comment


                #8
                Onko kenellä miten mielipuolta tahi kokemusta jäykempien vakaajien vaikutuksesta mutkapitoon? Olen antanut itselleni kertoa, että niillä huononnetaan vastapäisen akselin pitoa. Olenko kuullut väärin?

                Comment


                • #9
                  Ei oikeastaan, mielestäni se menee niin, että parannetaan sen akselin sisäpuolen pitoa. Jos pistät taakse, niin taka-akselin suhteelinen kokonaispito paranee, koska sisäpuolen renkaan pito paranee. Vakaajahan pyrkii painamaan sitä sisempää rengasta sitä lujemmin alaspäin, mitä enempi se ulompi painuu jousitusta vasten.

                  Comment


                    #10
                    8T/8TA nelikko -ympäristössä suosittu modi puskemisen vähentämiseksi on vaihtaa jäykempi vakaaja taakse, ts. heikennetään takana pitoa. Omassa laitteessa sporttidiffi huolehtii paremmsta kääntymisestä, niin laitatin saman sarjan H&R-vakaajat eteen ja taakse, edestä löysempään asentoon.

                    Muoks: käytin 8TA TFSI laitteen puntarilla Kymiringillä, painosta 55% etuakselilla.

                    Comment


                      #11
                      Jäykemmällä vakaajalla kyseisen akselin sisäkaarteen puoleinen rengas pyrkii voimakkaammin kevenemään painon siirtyessä ulkokaarteen renkaalle, jopa irtoamaan tien pinnasta. Jäykempi vakaaja siis huonontaa kyseisen akselin pitoa, kuten marrekin totesi. Toisaalta taas nimensä mukaan vakauttaa ajoa vähentämällä kallistelua, joten pito ei irtoa äkkinäisissä heilahduksissa niin helposti. Tässäkin on siis kyse balanssin hakemisesta näiden kahden välillä. Joku fiksumpi korjatkoon, jos oma ajatelma meni joltain osin suteen.

                      Itsellä myös H&R -vakaajat A3 8P:ssa, tiukempi asetus takana vähensi aliohjautuvuutta talviajossa.

                      Comment

                      Working...
                      X