Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 alatukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7 alatukivarsien vaihto

    Tässä pieni tarina niille, jotka joutuvat/pääsevät otsikon mallissa vaihtamaan etupään taempia alatukivarsia.

    Katsastuksessa tuli hylkäys etupään alatukivarsien laakeroinnista. Autolla ajettu hiukan yli 150.000 km, joten ei tuo ihan yllätyksenä tullut. Kyseessä ovat kumilaakerit alumiinisten tukivarsien lohkon puoleisissa päissä. Näissähän on toisessa päässä kiinteänä pallonivel renkaan puolella. Kumilaakeri on uusittavissa myös erikseen.

    No, ensin merkkiliikkeeltä kysäisy kustannuksista (pelkät kumilaakerit n. 500 € ja kokonaan uusiminen n. 900 €). Tämän tiedon kannustamana tilamaan uudet tukivarret Autodocista ja kohtuullisen pikaisen toimituksen jälkeen ei muuta kuin hiekkapiha-asennusta miellyttävässä tihkusateessa ja +2 asteessa tekemään. Itsestään selvän renkaan irrotuksen lisäksi tässä joutui osittain irrottamaan lokasuojan sisäpuolen verhouksen ja lokasuojan alaosan pienen roiskeläpän. Lisäksi alustan puolella oli tarve avata yksi alustakiinnike. Nämä 10 mm kannalla olevat muovikiinnikkeet sekä Torx-peltiruuvit olivat helppoja ja mukavia, mutta vw-konsernissa muuallakin käytetty muovinen litteä lokasuojan metallitappiin lukittuva verhoilukiinnike on aika ikävä avattava - ainakin jos haluaa kiinnikkeen ehjänä. Onneksi tämä oli tullut tutuksi jo aiemmin ja per puoli näitä on onneksi vain yksi. Tähän saakka kaikki siis ok.

    Tukivarren rungon puolen kumilaakerin kiinnityspultti olikin sitten mielenkiintoinen: saksalainen insinööri oli kätevästi toteuttanut homman siten, että pultti irtoaa lohkon suuntaan ja tietysti liikuttelun estää edessä oleva lohkon lämpösuoja, joita ei tietenkään saa irti rengaskotelon puolelta. Tässä kohtaa lämpösuojan kyljessä oleva tarkistusluukku (3 pulttia) auki ja suojan alareunan taivutus, jolloin pultin sai juuri ja juuri työnnettyä pois paikaltaan. Renkaan puolelta pallonivel sitten Motonetin hiukan pidempileukaisella työkalulla auki. Vanha valurautainen halpistyökalu (näyttää olevan myynnissä edelleen n. 10 €) luovutti tässä kohtaa, eli sillä ei selviä.

    Uuden asentaminen oli kohtuullisen helppoa: lohkon puoli kiinni ja pallonivelen oikean paikan hakeminen (=aputunkkaus). Hoitui ihan käsivoimin mutta kieltämättä aikaa meni. Tässä oli tarpeen muokata vanhaa pallonivelen kiinnitysmutteria siten, että nivelen sai vedettyä paikalleen. Lopuksi vielä kiristykset ja ajoon.

    Etulokasuojan takaosan syvennykseen näytti muuten kertyneen melkoinen kasa hiekkaa. Tuon putsailin samalla.

    Täältä palstalta on löytynyt hyvin tietoa ja toivottavasti tuosta yllä olevasta on jotain apua aihetta pohtivalle. On ihan perustyökaluin hoidettavissa, mutta ainakaan ensimmäisellä kerralla ei ole ihan tunnin-parin homma...

    #2
    Entäs se oleellisin asia miksi tähän jumppaan ryhdyit, eli säästö kustannuksissa ?

    Comment


      #3
      Ihan totta. Kokonaiskustannus hiukan alle 230 €, jos ei laske mukaan uutta pallonivelen ulosvetäjää.

      C6:ssa homma on YouTuben mukaan helpompi, mutta ei se tässäkään perustyökaluin mitenkään tekemätön ole. Kun noita kumilaakereita tutkailin tarkemmin, huomasin että olivat leikkautuneet keskivaiheelta kaaren suuntaisesti. Materiaalin kesto oli siis luovuttanut.

      Comment

      Working...
      X