Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erikoinen tärinä voimakkaassa kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Erikoinen tärinä voimakkaassa kiihdytyksessä

    Lähdetääs ideoimaan vikapaikkaa. Eli kyseessä on VAG konsernin tuotos 4F korimallin A6. Pyörät täytyy olla käännettynä mahdollisimman jyrkkään ja kiihdytyksen tapahduttava ns. normaalia ripeämmin. Tärinä ilmenee vain oikealle käännyttäessä. Vasemmalle kääntyessä tätä ei ilmene. Vika tai oire on pahentunut mielestäni hiljalleen ja etenkin kesäkelillä joskus häiritseväkin. Talvella pakkaskelillä tuota ei edes huomaa. Liekkö kiihdytykset rauhallisempia vaiko helat kovempia..?! Ehdotuksia miten lähtisin vääntelemään ja kääntelemään tukivarsia tms..?! Oma veikkaus alkaa kallistua noiden kahden alatukivarren sisempien puslien velttouteen. Ovat n.20-30tkm ajetut "budget/good choice" laatuiset :)
    Eli tilaantko suoraan uudet helat molempiin sisäpäihin ja kokeillaan sitten uusiksi?

  • #2
    Eikö tuo viittaa suoraan ulompaan vetoniveleen. Kuulat "nousevat" pois kuluma urasta ja aiheuttaa tärinää.

    Comment


      #3
      Kysytäänpä samassa vaikka ketjuja on useampi. Q7 -07 jossa vasta huomasin että 80km kiihdyttäessä vähän ripeämmin, niin tuntuu pientä tärinää. Huomasin erityisen hyvällä tienpinnalla nyt ekakerran. Ei ilmene kovissakaan kiihdytyksissä taajamanopeuksilla. Kakoismassa ei tätä voi tehdä :) joten lienee paras tutkia vetoakselit ja kardaani?

      Comment


      • #4
        Minä olen kallistumassa oikeanpuolen reaktiotankoon. Näyttäisi pusla olevan vähän ehtoopuolella...

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
          Kysytäänpä samassa vaikka ketjuja on useampi. Q7 -07 jossa vasta huomasin että 80km kiihdyttäessä vähän ripeämmin, niin tuntuu pientä tärinää. Huomasin erityisen hyvällä tienpinnalla nyt ekakerran. Ei ilmene kovissakaan kiihdytyksissä taajamanopeuksilla. Kakoismassa ei tätä voi tehdä :) joten lienee paras tutkia vetoakselit ja kardaani?
          Millä koneella? Millä vaihteella ja kierrosalueella täristää? Onko ohjelmoitu? Kaksoismassa ainakin itsellä täristää 5 ja 6 vaihteella 2800-3000rpm, autona A4 B7 ja koneena 2.0 TFSI. Mutta kuvaile tärinää hieman enemmän. Kardaani on ainakin poissuljettu jos pelkästään kiihdytyksessä täristää, vetoakseli voi olla potentiaalinen ehdokas, mutta luulen että senkin tärinä tuntuisi taajamavauhdeissa.

          Comment


            #6
            Ehkä vähän optimistisesti ajattelin että Q7:n kanssa ei tarvitsisi niin tarkasti kertoa speksejä :) Niitä ei liene 4L -07 tehty kuin yhdellä ja samalla 6 pykäläisellä tipillä (Aisin?) ja siksi hymiö kaksoismassan kanssa. Moottorina 3.0tdi, on lastutettu. En pääse nyt pariin viikkoon nosturille, mutta lienee selkein aloittaa vianhaku auton alta ellei täältä tuu hyviä muita kokemuksia/ideoita?

            Comment


              #7
              Jos kardaani on yhtään samaa sukua kuin Touaregissa ja Cayennessa niin se tukilaakerin ripustus on heikko kohta. Nuuka mies googlaa ameriikan joen possuforumilta "cardan shaft jimi fix" ;)

              Comment


              • #8
                No ei se juurikaan puslan vaihdolla muuttunut. Omat vaihtoehdot olisi (oikeastaan ainoat vaihtamattomat osat) ulompi vetonivel ja/tai vaihteiston tukikumi? Kun eikös tuo 2.0TFSI&Multitronic ole karkeasti kolmesta pisteestä kiinni? Moottorin tukikumit on vaihdettu ja jos se laatikon kumi antaisi periksi ja pääsisi paketti vinoon...?

                Comment


                • #9
                  En näe mitään syytä miksi voimapaketin pieni kääntyminen aiheuttaisi tärinää. Kaikki akselit on vähintään kahdella nivelellä. Omassa v8:saa oli myös voimakas tärinä kun polkaisi kunnolla ja syy löytyi etupään vetonivelistä. Vaihdoin edessä kaikki nivelet ristiin ja kaikki ylimääräinen oli poissa. Uloimmat nivelet oli vähässä rasvassa.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla on tuossa vetarit odottamassa vaihtoa ja eiköhän tästä intoa löydy viikonloppuun mennessä. Sisänivelet on SKFn tekeleet ja juuri oikealta puolelta löytyi aika mukava klappi. Sillä vaan ihmettelen kun 2,5v sitten vaihdettu ja ajettu maksimissaan 30tkm.

                    Comment


                      #11
                      Mutta onko se klappi vetoakselin booreissa vai nivelen kuulapesässä?

                      Comment


                      • #12
                        Voinen sanoa onneksi kuulapesässä aika varmasti :) tietty on mahdollista tuo boorikin mutta se selvinnee vain purkamalla...

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti
                          Kysytäänpä samassa vaikka ketjuja on useampi. Q7 -07 jossa vasta huomasin että 80km kiihdyttäessä vähän ripeämmin, niin tuntuu pientä tärinää. Huomasin erityisen hyvällä tienpinnalla nyt ekakerran. Ei ilmene kovissakaan kiihdytyksissä taajamanopeuksilla. Kakoismassa ei tätä voi tehdä :) joten lienee paras tutkia vetoakselit ja kardaani?
                          Käytin autoa nosturilla enkä löydä voimansiirrosta mitään erityisiä välyksiä. Olenkin paikallistanut tämän tärinän suuttimiin. Sopivasti siis kun matalilta kierroksilta lähtee hitaasti kiihdyttämään, tuntuu selvää tärinää ratissa asti ja sehän alkoi juuri sen jälkeen kun vaihdoin suuttimet. Yksi "tehdaskorjattu" suutin antaakin huonoja arvoja.

                          Comment


                            #14
                            Minun Allroad täristää myös veto päällä, mutta sen huomasi parhaiten peräkärryn (missä 350 kg tavaraa kyydissä) kanssa. Silloin vapina alkoi pahenemaan pikkuhiljaa, ja lopussa se oli jo ärsyttävän voimakasta. Kun kaasun löysäsi, vapina/tärinä loppui. Vedon tultua päälle vapina kasvaa pikkuhijaa aika ärsyttävän kovaksi. Ilman kärryä auto täristää mutta ei lähellekään tuolla tavalla. Tarkistin vetonivelet, eikä mikään uloin nivel ole väljä. Molemmat etummaiset sisänivelet vaihdoin puolitoista vuotta sitten, ja nyt oikea etu sisempi on vähän väljä ja myös vetarin laippa heiluu hieman.

                            Kokeilin myös niin että nostin alustan korkeammalle niin silloin vapina vaimeni. Mitä veikataan, onko syy jossain nivelessä vai tukivarsien puslissa?

                            Comment


                              #15
                              Okkim, multa löytyi (Allroad C5) viallinen kardaanin tukikumi. Täristi nimenomaan liikkeellelähtiessä ja ajoittain voimakkaammalla vedolla. Kardaani on just parhaillaan Ko-Met Oy:ssa laitettavana ja tasapainotettavana. Samalla vaihdetaan etuvetoakselit. Raportoin kun saan auton taas ajoon.

                              Comment


                                #16
                                Minä olen vaihtanut senkin, ja en usko että tulee siitä koska tärinä tuntuu tulevan renkaista. Keskeltä autoa ei. Kardaanin nivelet tosin on vähän väljät. Jännä nähdä auttaako sinulla, tosin sinulla vaihtuu niin moni asia kerralla että on hankalampi sanoa missä vika oli jos se häviää.

                                Comment


                                • #17
                                  Vihdoinkin....! Tärinät jäi roskikseen. Varmaa en nyt tiedä oli sisempi vai ulompi nivel syyllinen, mutta pohdinnan tuloksena päädyin ulompaan koska, tärinä tuli parhaiten vain kääntyessä ja suojakumin alta paljastui "ruskeaa räkää" eli vetonivelen väljyyden lisäksi vaseliinin ominaisuudet oli historiaa. Tästä syystä pakkaskelillä ei ongelma ollut niinkään paha kun huonokin vaseliini kangistuu.
                                  Merkkivertailuna se että SKF nivelen ristikon boorisovite jne tarkkuus oli huomattavasti parempaa laatua vs nyt paikalleen laitetut GSP nivelet :D mutta niilläkin tuli kuntoon.

                                  Comment


                                    #18
                                    Hyvä että löytyi.

                                    Vetelin taas kärryä ja vapina häiritsi. Huomasin että kun lasken alustaa niin vapina paheni heti. Eli se johtuu etupäästä koska keulahan laskee ensin. Tilasin nyt uloimmat nivelet eteen ja yhden sisemmän. Jospa se niillä loppuisi. Tukivarsiin en tuon alustan korkeuden muutoksen vaikutuksen takia usko.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti

                                      Käytin autoa nosturilla enkä löydä voimansiirrosta mitään erityisiä välyksiä. Olenkin paikallistanut tämän tärinän suuttimiin. Sopivasti siis kun matalilta kierroksilta lähtee hitaasti kiihdyttämään, tuntuu selvää tärinää ratissa asti ja sehän alkoi juuri sen jälkeen kun vaihdoin suuttimet. Yksi "tehdaskorjattu" suutin antaakin huonoja arvoja.
                                      Itselleni vastaten, tämä mun Q7:n tärinä kiihdytyksessä johtuikin juuri yhdestä viallisesta cr suuttimesta. Aluksi olin kovin vakuuttunut että se liittyy voimansiirtoon, kannattaa siis pitää mielessä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sama juttu oli mullakin kun oli 3x vajaatoimiset (TFSI )suuttimet, mutta ainakin itsellä suuttimista johtuva tärinä oli hyvin kapealla alueella + VCDS:n avulla pääsee jo vähän jäljille vian sijainnista.
                                        Nyt kun tietää miten verrata niin olihan siinä omanlainen eronsa vetarit vs. suutinvika.

                                        Comment


                                          #21
                                          Miulla tuo 2.7tdi on alkanut kans pitää jurinaa voimakkaassa kiihdytyksessä. Mietin voimansiirtoa ja moottorin tukikumeja, mikä antas periksi. Hitaasti kiihdytettäessä ei ole ongelmaa/ääntä, ainoastaan ku polkee enemmän. Suuttimet oottelee kupariprikkoja paikalleen, voisko ne vaikuttaa?
                                          auto on ohjelmoitu vajaavetonen. Laittelin aikasemmin toiseen topikkiin ku en löytänyt sopivaa vastinetta mut nyt sattumalta muuten selaillessa sattu silmiin tää ketju

                                          Comment


                                            #22
                                            Harrilla moottorin joku moottorin kumityyny finaalissa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Tarina ei kerro, onko automaatti vai manuaali, mutta vauhtipyörä on manuaalivaihteisessa yksi tyyppivika.

                                              Comment


                                                #24
                                                Manuaali vaihteinen miulla on. 280tkm rullattu.
                                                Tuo vauhtipyörä kävi kans mielessä mut aattelin et kait ne pitempään kestää

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei ne mahdottomasti vääntöä kestä uutenakaan, onko tietoa paljon ohjelmalla on vääntöä otettu? Kilometrien ja iän puolesta voi olla jo ihan valmis, mikäli on vielä alkuperäinen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei ole mitattua tietoa väännöistä. Porkkiksen ohjelma sinne vähän aika sit laitettiin.
                                                    Luulen kyl et on alkuperäinen kytkin/vauhtipyörä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onko vetarien nivelet katsottu? Niistä on saatu vapinoita aikaan kiihdytyksissä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo vetareista minäkin aloittaisin. Voipi löytyä edullisesti koko paketit molemmin puolin niin sehän on naps ja kops kun on vaihdettuna ?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          En haluaisi pelotella, mutta onko auto tiptronikilla? Edellinen Allroad sai tuomioksi, että jotkut pannat luistaisi, niin saa kovissa kiihdytyksissä aikaan kovan tärinän, meidän autossa sen tärinän sai loppumaan, laittamalla pakkopuolelle ja vaihtamalla alaspäin vaihdetta, toki ei aina.

                                                          Edit: jaa toinen autoista manuaali, no kuitenkin hyvä olla tämäkin tieto mukana ketjussa, että tippari aiheuttaa värinöitä myös

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Oma kokemus noista kokonaisista vetoakseleista mitä myydään halvalla, A6 C5 taisi olla n.80e kotiovelle. Itse kepin paksuus oli n.puolet alkuperäisestä ja suojakumi kesti 3kk kesäajossa asfaltiteillä eli n.3000km. Tilasin uuden nivelen siihen auton merkin ja mallin mukaan koska koko nivel vain 16e. Yllättäen ei nivel sit käynytkään koska eri hammasluku.Onneksi orggis keppi oli vielä tallessa, se 16e nivel siihen kiinni ja taas mentiin. Ja ei tarvii enää kokeilla noita halpis vetoakseleita.Kerta riitti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X