Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden vaikutus rengasmeluun

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanteiden vaikutus rengasmeluun

    Asia joka ei ole koskaan käynyt mielessäkään, mutta nyt on. Onko porukalla kokemuksia tai mielipiteitä aiheesta? Vaihdoin samoille Michelin PS4-kumeille eri vanteet ja ellen ole tulossa täysin hulluksi, tai vaikka olisinkin, olen sangen vakuuttunut, että rengasmelu muuttui kertaheitolla ja todella paljon.. eikä ikävä kyllä mieluisampaan suuntaan. Toki kyseessä on monen asian summa, joten yleistäminen on vaikeaa.

    #2
    Jos miettii asiaa ilmanvastuksen kannalta niin vanteen designillahan on merkitystä, katsoo vaikka A2 ekomallien vanteita niin nehän on lähes umpinaiset. Vaan ilmanvastuksen ääni ei ole ollenkaan samanlaista kuin renkaan vierintävastuksen ääni.

    Seuraavaksi tulee mieleen ilmeiset asiat itse vanteissa, onko ET-luku ja vanteen leveys sama? Vai onko raideväli ja sitä myöten pyöränkulmat nyt hiukan erilaiset kuin aiemmin?

    Kolmas vaihtoehto on itse renkaat. Ovatko ne samoilla paikoilla kuin aiemmin vai olisiko mahdollisesti vaihtunut pyörimissuunta vanteita vaihtaessa (onko PS4 renkaissa pyörimissuunta merkitty vai pelkkä outside)?. Rengaspaineet samat kuin aiemmin?

    Comment


      #3
      Auton madallus. Jouset jäykemmät, rengas lähempänä koria, ilmatila pyöränkaaressa muuttuu. Tämä todettu useassa autossa melun osalta.
      Pohja lähempänä tietä, eiköhän sielläkin joku vaikutus.
      Toki nyt tuli ensimmäisen kerran mieleen että onko paskavalu vs takovanne niin jonkunlaista resonanssieroa? Hävittääkö painava vanne massaansa enemmin ääntä... Että tuleeko tässä vertauskuvallisesti semmonen bitumimatto vs kirkonkello efekti.
      Esimerkkinä jos enkei rpf1 vanteen takakannua kopauttaa ilman rengasta niin vanne jää soimaan, perus paskavaluvannetta kun kopauttaa niin eipä soi.
      Onhan orggis rotoreiden puolanmuoto aika sulava kun vertaa esim oz ultraleggeran puoliin.

      Luulisin että kaikkien noiden edellämainittujen yhteissumma on kovempi kohina kabiinissa.
      ​​​​​​
      Viimeksi muokannut MikaSS; 22.5.2020, 07:09.

      Comment


        #4
        Kyllä vanteetkin aiheuttaa melua, sitä vain ehkä todella harvoin tulee havainneksi tai ajatelleeksi. i3:ssa oli alunperin vanteet, joissa oli kätisyys. Juuri aerodynamiikan takia niissä on omanlaisensa muotoilu, jonka tähden oikealla puolella vanteet olivat vasemman puolen peilikuvat. Jos nämä asensi väärille puolille, niin vanteista lähti todella ärsyttävä humina. Pavunlaskijoiden takia minun autossa on saman designin vanteet, kaikki neljä ovat samanlaisia, eli oikean puolen vanteet pyörivät "väärin päin". Kun vain kaksi neljästä pyörii väärin päin, niin humina ei niin kova ole kuin että kaikki neljä pyörisivät väärin päin.

        Comment


          #5
          Yksi melutyyppi jonka olen huomannut, on vanteen soiminen tietyllä sävelkorkeudella. Sävelkorkeus ei muutu nopeuden mukaan vaan vain voimistuu. Mulla on Allussa A4 Allroadin 9-puolaiset ja niissä sen huomaa, kaikilla renkailla joita niissä on ollut.

          Comment


            #6
            Kyseessä on ilmiö nimeltä tyre cavitation noise. Googlella löytyy aika paljon tutkimus tietoa. Ja tosiaan ainakin vanteen paino ja materiaali vaikuttaa ääneen. Mitä kevyempi vanne, sitä parempi. OEM vanteet ei yleensä paras vaihtoehto tässä mielessä. Minulla ja veljelläni on tismalleen samat autot ja renkaat. Ainoastaan vanne on eri. Minulla oem ja veljellä kevyt tarvike, niin minulla selvästi suurempi rengasmelu.

            Comment


              #7
              En odottanut tämän herättävän keskustelua, mutta onneksi olin väärässä. Kiitos inputeista.

              Auton madallus ei tätä aiheuttanut vaikka melko lähiaikoina tapahtui sekin. Ajoin muutaman päivän madallettuna tehdasvanteilla eikä tätä meteliä silloin varmasti ollut. Mikalla oli tuttuna miehenä muita enemmän taustatietoja käytettävissään. Auto on RS3 8V ja originaalit rotor2 vaihtuivat ultraleggeroihin. Renkaat pysyivät sijoillaan, koska vaihto tehtiin alta alle puoli kerrallaan ja etu/taka on eri levyiset. Sisä/ulkopuolikin säilyi, koska sisäpuolella on minun maalikynämerkinnät talvisäilytystä varten.

              Vanteet levenivät puoli tuumaa ja ET on jonkin verran pienempi (takana muutaman millin, edessä 11), joten fillarin sijainti kaaressa muuttui kyllä siltä osin. Etuvanteet keveni suunnilleen 13kg > 9kg per pala ja takaset vähän vähemmän. Meni siis tavallaan päin vastoin kuin Villen casessa :)
              Paineet ovat ennallaan tehtaan arvoissa 3 edessä ja 2.7 takana.

              Tässä voisi juurikin olla kyseessä tuo vanteen soiminen tietyllä taajuudella. Ääni tulee jo aika pienessä vauhdissa, sanotaan 30-40 ja voimistuu vauhdin mukaan, mutta sävy pysyy samana. Hiljaista ei tule edes juuri levitetyllä asfaltilla ja ikävästi kuuluu kaikkein eniten kuskin paikalle. Repsikkana ääni on erittäin hyvin havaittavissa myös, mutta hiljaisempi.

              Ääni on huomattavan kova ja ärsyttävä. Mitään muuta tuolle ei taida olla tehtävissä kuin koittaa eri renkaita :(
              Pitänee jossain välissä laittaa talvikitkat etuakselille kokeeksi, koska fiiliksellä ääni tulee sieltä eikä takaa.

              Comment


                #8
                Tuolla sopivan simpellisti juttua tuosta renkaan ilmatilan resonoinnista: https://www.michelinman.com/acoustic-technology.html. Tuon mukaan ääni on selkeästi erottuvaa ulinaa joka soi tietyllä nuotilla. 200-250Hz kuvaajan mukaan? Sehän kuulostanee sitten suurinpiirtein samalta kuin rouhitun aslfaltin raidoissa ajo.

                Sinänsä jännä, että on noinkin merkittävä ero äänessä, vaikka vanteen mitta suht saman pysyykin. Toisaalta, resonanssitaajuudethan on kiinni monestakin asiasta, ei niinkään vain ulkomitoista.

                Kokeile vähän eri paineita. Ainakin taajuus pitäisi johonkin suuntaan vähän muuttua, ja toivon mukaan osuu sitten johonkin vaimentuvalle alueelle paremmin.

                Comment


                  #9
                  Mutta jos vanteen muotoilu on melun aiheuttaja, eli vanne alkaa soimaan ilmavirran vaikutuksesta, niin voiko siihen rengastuksella tai ilmanpaineilla vaikuttaa.

                  Comment


                    #10
                    Itse veikkaisin, että johtuu leveämmästä vanteesta ääni. Renkaat enemmän venyllään.

                    Comment


                      #11
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=395698

                      Tuolla asiaa puitu myös. Linkkejä paljon asiaan liittyen. Kyse tosiaan reilun 200hz taajuudella tapahtuvasta ilman resonoinnista renkaassa, joka alustaa ja vetoniveliä pitkin koriin. Noin niinkuin yksinkertaisetettuna. Alkaa tosiaan 40kmh jo kuulumaan ja muuttaa lähinnä voimakkuuttaan eri nopeuksissa. Hieman auttoi kun pudotti paineita, ja jos ajaa pitkää matkaa niin hieman vaimenee, ilmeisesti lämmön seurauksena.

                      Comment


                        #12
                        Kävin ajamassa tänään kyseistä autoa ja totesin myös tämän ''rengasmelun''. Onpa vaan häiritsevä ja vähän jopa ärsyttävällä taajuudella soiva ääni jollaista en itse ole ennen tavannut. Juteltiinkin siinä jo Peten kanssa aiheesta, mutta vahvin veikkaus kohdistuu kyllä tuohon vanteen muotoilun ja/tai materiaalin yhdessä ilmavirran kanssa aikaansaamaan ilmiöön.

                        Comment


                          #13
                          Koska mulla on ollut samanlaisia Conteja sekä Allun alkuperäisillä 18" V8-vanteilla että noilla A4 Allroadin 18" vanteilla, aloin miettiä että mitäs jos rengas soi mutta vanne vaimentaa (ehkä). Kummassakin tapauksessa kun renkaaseen lyö kepillä, siinä on selvä sävel. Ilmeisesti alkuperäinen Allun vanne on pehmeämpi tai rakenteessa jotain joka vaimentaa tuota renkaan perussäveltä.

                          Uretaanipuslitus tuo melun säveltä kivasti lisää esille.

                          Comment


                          • #14
                            Eikö yleensä massan lisäys vähennä resonontia/kaikumista....eli olisi loogista, että äänet välittyy vaimeampana kun on painava orkkisvanne?

                            Comment


                              #15
                              Saattaisi se taajuus olla jotain tuota 200Hz luokkaa. Voisi koittaa jotenkin selvittää. Sellainenkin yhtenevyys on Villen bemmipalstan tarinan kanssa, että repsikan paikalla kuuluu merkittävästi vähemmän ja jos siirtää päätä kohti tuulilasia, hiljenee ääni. Sisätilan mittasuhteet ja materiaalit liittyvät siis selvästi myös asiaan. Äänien kuvailu on aina hankalaa, mutta en ehkä ensimmäiseksi kuvailisi omaa keissiäni pullon suulle puhaltamiseksi tai huhuiluksi (hooting).

                              Kumit eivät ole venymallia ollenkaan. 9" edessä 255 renkaalla ja 8,5 takana 235 renkaalla. Rengas ulkonee suorakylkisenä vanteesta. Autossa on tehtaalta optio PR-Q52 eli tällainen eriparirengastus.

                              Bemaripalstalla viitattiin aika paljon ilmiöön, joka ei muutu tien pinnan mukaan tai rengastuksella. Tässä ei ole siitä kysymys. Tuoreellakin asfaltilla ääni kyllä kuuluu, mutta selvästi vaimeampana. Ikään kuin joku toimisi rengasmelun vahvistimena.

                              Talvipyörät on vähän hankalasti varastoituna, joten niiden kanssa protoilu ei tapahdu aivan heti.

                              Click image for larger version

Name:	20200517_210339.jpg
Views:	946
Size:	203,7 Kt
ID:	1887458
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Petri R, en tiedä, Allun V8 -vanne on vähän kevyempi kuin tuo A4 AR -vanne. V8- vanteessa vain viisi paksua puolaa, A4 AR-vanteessa 9 kapeampaa.

                                Mystistä.

                                Comment

                                Working...
                                X