Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ylätukivarsien kuningaspultin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ylätukivarsien kuningaspultin irroitus

    Laitoin uutena aiheena jotta saa näkyvyyttä paremmin. Vinkiksi muillekkin.
    Kaikki monivarsituennalla varustetun audin omistajat taistelevat tuon kyseisen pultin kanssa jossain vaiheessa.
    Soitin merkkiliikkeeseen ja kysyin asiaa, poistavat pultin 45 euron hintaan. Jos ei irtoa "normaalisti" poraavat pois ja hinta on tuo mainittu.
    En enää taistele omissani tuon kanssa vaan käyn vaihdattamassa pultit uusiin ennen tukivarsijumppaa.

    #2
    On kyllä halpa hinta.

    Comment


      #3
      No on kyllä aika houkutteleva. Eilen viimeksi oli sama homma kesken tallissa kun C5 jousia vaihdoin. Tällä kertaa kävi munkki ja molemmat pultit lähti ehjänä ilman mitään kikkakonsteja.

      Comment


      • #4
        Kunnon työkaluilla siinä ei kauaa mene vaikka se on umpijumissa, merkkilorjaamolla luulisi olevan työkalut siihen. Hinta tulee varmasti suoraan järjestelmästä mikä on ohjeaika renkaan poistoon ja pultin vaihtoon (on se jumissa tai ei), mutta harvemmin alle tunnin hintaa mistään saa. Tässäkin tapauksessa kun järjellä ajattelee niin vaikka ohjeaika työlle olisi 0,4tuntia, menee siinä kaikkineen helposti se tunti kun haetaan auto parkkipaikalta ja palautetaan sinne. Tämä sillä että monessa muussa paikassa hinta saattaa olla kolminkertainen eikä siitä suoranaisesti kannata vetää herneitä nenään.

        itsellänikin huomenna edessä C5 etujousien vaihto, onneksi pultit on oletettavasti löysässä kun jokunen vuosi sitten olen pultit irroittanut ja porannut reijän puhtaaksi.

        Comment


        • #5
          Tämä sillä että monessa muussa paikassa hinta saattaa olla kolminkertainen eikä siitä suoranaisesti kannata vetää herneitä nenään.
          Ei kannata ei, siis viedä muualle kuin merkkiliikkeeseen tuohon hintaan. Sieltä nimenomaisesti löytyy työkalut tuohon.

          Comment


            #6
            Jos todella tuohon hintaan saa uuden pultin sinne alle, niin ei kannata kyllä itse tapella yhtään.

            Comment


              #7
              Lahden K Caara antoi hinta-arvioiksi kahden pultin vaihdolle 275 euroa.

              Comment


              • #8
                Mä kävin aiheen innoittamana kysymässä Mikkelissä Audin merkkiliikkestä (JKL Autotarvike) tuota pultin poistoa: eivät tee sitä kiinteään hintaan.

                Jos olisi ollut paikka tiedossa mikä irroittaa sen 45e:lla, niin olisin varmasti teettänyt sen pultin poiston siellä.

                Reilu lämmittely 3 kW indultiokuumentimella ei tuottanut tulosta. Aiemmin hakattu eri autoista milloin milläkin tyylillä, mutta nyt ostin tähän urakkaan Bilteman porausohjainsarjan ja porasin pois. Hyvin onnistui. Teriä vaan joutui teroittamaan moneen kertaan.

                Leikkuuöljynä oli CRC Supercut, mitä lisäilin aika tiheään. Mikä vaan öljykin kelpaisi. Poralastut ei juuri poistu tuolla ohjurilla poratessa. Aina lastuja poistaessa lisäsin leikkuuöljyä. Aikaa meni ehkä joku 45min per puoli. Ens kerraksi ostan paremmat poranterät.

                Laitan vielä linkin työkaluun, kun itse ainakin etsin tuota hetken vaikka muistin sellaisen nähneeni:
                https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...lle-2000041246

                Comment


                  #9
                  Induktiokuumennin ei tuossa kohtaa oikein toimi. Alumiininen olkavarsi vie pultista lämpöä sitä tahtia, että kuumentimen rajat tulevat vastaan. Jos on tarkoitus vaihtaa ylätukivarret, niin kaasupilleillä lämpöä olkavarteen pultin kohdalle reilusti. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on noin kaksinkertainen teräkseen nähden, joten tuo toimii oikein hyvin.

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä huomio ja tuo oli tiedossakin. Ei vaan ollut intoa purkaa olka-akseleita irti jotta olisi voinut lämmittää pillillä. Ajatus tossa kuumentamisessa oli se että induktiokuumennin kuumentaa pulttia, pultti laajenee ja "puskee oksidia tiukempaan" (toki myös alumiini kuumenee jonkin verran). Ja oli muutenkin pienen vsivan yritys. Kuumaa pulttia ei tässä tapauksessa kannata yrittää avata..

                    Tämä oli se ajatus ja todellisuus oli toinen :) Pilleillä joskus aiemmin tullut irroitettua. Siinäkin sai vaan antaa lekaa kaveriksi ja vähän varomattomasti lyömällä saa sen korvakkeen helposti rikki.

                    No, tuli kokeiltua tuo porausversiokin. Ensi kerrallakin tulee varmaan porattua, mutta varaan paremmat terät.

                    Comment


                      #11
                      En ole kyllä koskaan irroittanut olka-akselia pultin irroirusta varten.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                        Induktiokuumennin ei tuossa kohtaa oikein toimi. Alumiininen olkavarsi vie pultista lämpöä sitä tahtia, että kuumentimen rajat tulevat vastaan. Jos on tarkoitus vaihtaa ylätukivarret, niin kaasupilleillä lämpöä olkavarteen pultin kohdalle reilusti. Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on noin kaksinkertainen teräkseen nähden, joten tuo toimii oikein hyvin.
                        Minä oon kyllä onnistuneesti lämmittänyt pelkkää pulttia, samalla ajatuksella kuin tonnikala että pienikin liike irrottaisi pulttia johonkin suuntaan. Oletko kuinka vakuuttunut että alumiinia kestää kunnolla lämmittää ettei se menetä muotoaan tai ominaisuuksia?

                        Comment


                          #13
                          Pillin kanssa on ainoa ongelma se, että ne ylätukivarsien pallot menee vaihtoon. Jos siis pitää ottaa jostain muusta syystä irti, kuin niiden väljyyden vuoksi.

                          Comment


                            #14
                            Kosanilla nätisti altapäin siihen pallojen väliseen kohtaan. Jos ei ole ihan mahdottomasti jumissa niin voi saada irti ennenkuin sulaa pallot. Tänään tuli pari otettua silleen. Ei kyllä olleet pahimmasta päästä.

                            Comment


                              #15
                              Tunkeumanestettä sutkii kohteeseen edellisenä iltana niin lähtee heittämällä irti.

                              Comment


                              • #16
                                Jos tunkeumaneste auttaa niin sitten ne ei ees ollut tiukassa alunperinkään. Homeopatiaa tän tyylisen jumittavan pultin kanssa.

                                Comment


                                  #17
                                  Totta. Se on yhtä puuta, jonne ei mikään tunkeumaneste etene.

                                  Ne, jotka vielä vähän nitkuvat johonkin suuntaan, saa kannan katkeamisen jälkeen myös vedätettyä mutterilla "väärältä" puolelta ulos rost-offin kera liottelemalla. Ne, jotka täysin jumissa, eivät lähde kyllä oikein kuin poraamalla.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tässä tapauksessa sanon myös että tuo irroitusöljy ei mun fyysikan opeille tunkeudu sinne alumiinin ja teräspultin väliin. Ei edes tämä Nano jota olen muuten menestyksekkäästi käyttänyt:

                                    Click image for larger version

Name:	nano-lubricant-2025-500x500.jpg
Views:	1893
Size:	18,8 Kt
ID:	1895737

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                      Kosanilla nätisti altapäin siihen pallojen väliseen kohtaan. Jos ei ole ihan mahdottomasti jumissa niin voi saada irti ennenkuin sulaa pallot. Tänään tuli pari otettua silleen. Ei kyllä olleet pahimmasta päästä.
                                      Tätä olin näkemässä ja kokemassa. Ylälinkkien saaminen ehjänä pois mahdollisti polypuslien puristamisen sisäpäihin, koska pallot olivan muuten tiiviit ja kunnossa. Säästö: neljä linkkiä = monta euroa.

                                      Näppärä työkalun rakentaja tekee iroittamista helpottamaan "vääntöhaarukan", jolla pultin kannan alta voi antaa momenttia ulospäin sen jälkeen kun pultin on ensin saanut pyörähtämään.
                                      Viimeksi muokannut marre; 4.8.2020, 16:41.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos pultti liikkuu niin voi korkata skumpat, ei se enää kiinni jää. Yleensä siinä vaan käy niin että pultinkanta pyörii mutta toinen pää ei.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse tehtynä tuo pultin vaihto on noin 300e, sisältäen uuden olka-akselin, ylätukivarret, ja sen pultin.

                                          Koitin molemmista päistä katkennutta pultin tynkää painaa 12 tonnin prässissä ulos, ei inahtanutkaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei varmaan prässillä lähdekään. Paineilmataltalla oon kaiken pahimmat kilkuttanu irti, tarvii sen terävän iskun että herää liikkeelle.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alumiinin lämmönjohtavuus on hyvin suuri josta johtuen alumiiniin pitää myös tuoda huomattavan suuri lämpömäärä, että muodonmuutosta alkaa tapahtumaan. Toki joku pieni alumiinikappale on helppo saada kuumennettua vaikka sulamispisteeseen, mutta olka-akselissa on massaa sen verran paljon, että lämpöä siirtyy nopeasti kuumennuspisteestä muualle. Ei sitä pultin kohtaa hehkumispisteeseen tarvitse lämmittää, eikä lämmittämiseen tarvita edes happi-asetyleenipilliä, vaan ihan tavan toholla saa lämpöä sen verran että olka-akselin poraus laajenee sen verran, että pultti irtoaa. Tässä yhteydessä on myös noista irroitusaineista hyötyä.

                                              Alumiini lujittuu kun sitä lämmitetään noin 150-200 asteeseen, tosin sitä joutuu pitämään tässä lämpötilassa tunteja. Lyhyen lämmityksenkin jälkeen lujittumista voi tapahtua vähäisissä määrin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kävin ostamassa tuon Bilteman erikoistyökalun, hyvin toimii, mutta setin mukana tulevat poranterät on luokatonta tavaraa. Vuosien karttuessa on jo oppinut, että poranterät on yksi kohde työkaluissa joissa ei kannata säästää eli onneksi hyllyssä oli vastaavat kobolttiterät eli hommassa ei montaa minuuttia mennyt, kun reiät auki. Suosittelen siis tuota työkalua muillekin paitsi terien suhteen.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X