Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaustehostimen ongelma

    Eli a4 vm 2007 2.0tfsi quattro.
    Kun auton käynnistää aamulla, ohjaustehostin ei toimi, eikä käy toimimaan ajon aikana, vaan auto pitää käynnistää hetken päästä uudelleen. Sen jälkeen toimii normaalisti. Ei ääntele, eikä kuluta öljyä
    Öljyt ja tiivisteet vaihdettu.
    Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta viasta?

    #2
    Onko normaali vai servotronic? Onko totaalisen pois pelistä? Sillon kääntäminen lähes mahdotonta, tai vaatii hitaassa vauhdissa hartia voimia aikalailla. Hihnan kiereyden ja kunnon tarkastus ainakin ensin. Voi kylmänä luistaa.

    Comment


      #3
      Sähkötoimiset pumput tekee tasan just noin jos akku on vähänkään huono. Nyt en yhtään tiedä onko tuollaisessa autossa käytetty sähköistä tehostinpumppua. Jos perinteinen hihnavetoinen niin apulaitehihnalle tosiaan ensimmäisenä tarkistus vaikka oudolta sekin tuntuu että sammuttaminen ja käynnistäminen auttais.

      Comment


      • #4
        Unohdin laittaa että akkukin uusittu, ei ollu vaikutusta..
        Kyllä sillä pystyy ajamaan mut ohjaus on tosi jäykkä.

        Comment


          #5
          Ei oo noin vanhassa (b7) sähköistä ohjaustehostinta. Veikkaisin servotronicin relettä, siitä oli aiemmin keskustelua toisessa ketjussa. Se ei ilmeisesti lähde toimimaan kylmänä/kylmässä. Ja tuo rele siis ohjaa servotronicin toimintaa, servotronicin kanssa ohjaus on p-paikalla kevyt ja vauhdissa jäykempi (vähemmän tehostusta), jos rele on epäkunnossa niin taitaa olla kokoajan ohjaus jäykkänä.


          Kyseinen servotronicin rele '640' löytyy ratin ja polkimien välisen kickpanelin takaa:
          https://farm1.static.flickr.com/42/8...6e623cb9_o.jpg
          Viimeksi muokannut vV8m5; 22.4.2020, 16:05.

          Comment


          • #6
            Jatketaan samaan ketjuun. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa B8 A4 ohjauksen kanssa eli paikallaan, kun rattia pyörittää tuntuu ratissa melkoinen tärinä. Välillä tuntuu voimakkaammin ja välillä on päiviä, kun kaikki ok.
            Olen nyt vaihtanut toisen ohjaustehostimen pumpun, rattiakselin nivelen, mutta ei vaikutusta. Hammastanko ei lonksu ja väljää ei tuntuisi olevan missään. Ajossa ei tätä ongelmaa tule esille.

            Ei vuotoja ohjausjärjestelmässä.

            Comment


              #7
              Mulla on -09 A6 4F vähän samantyylinen juttu että erityisesti aamuisin kun paikallaan käännän rattia se vähän tärisee, ei siis paljoa. Seuraavassa mutkassa kaikki taas ok. Jotenkin olen miettinyt että neste ei kierrä aluksi kunnolla, pumpun paineet tai hammastangon jotkut tiivisteet? Vai se kuuluisa ominaisuus?

              Comment


                #8
                Itselleni vastaten, tutustuin asiaan kun tämä puheeksi tuli. Tehostimen öljy oli alle merkin ja ihan märkä putkien luota. Laitoin desin verran öljyä ja lyhyellä kokemuksella tärinä loppui. Hieman vielä hämää koska mulla narisee joku alustassa muutenkin rattia kääntäessä ja töyssyissä mutta tarkistakaapa siis öljyt ekana.

                Comment


                • #9
                  Hei. Eli auto (a4 b8) toimii kylmänä hyvin, mutta kun lämpenee nii ohjaus muuttuu hankalaksi pienillä kieroksilla. Parkkiruutuun ajaminen ja katokseen ajaminen jne. Jurnuttaa ja pistää vastaan. Ohjaustehostimen öljyt vaihoin huuhtelemalla. Ideoita?

                  Comment


                  • #10
                    Hihnankiristin kannattaa myös tarkistaa, jos hihna liian löysällä, niin tekee sitä että pienillä kierroksilla ei jaksa tehostaa.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 15.5.2020, 23:06. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                    • #11
                      Täältä vika löyty siitä servotronic releestä. Tehostin toimii aamulla jos on yli 10 astetta lämmintä, jos kylmempää niin ohjaus on jäykkä seuraavaan käynnistykseen asti.

                      Comment


                      • #12
                        Tänään aamulla b8 servotronic ohjaustehostin lakkasi toimimasta, käynnistyksen jälkeen ohjaus toimi yhdenkerran vasemmalle ääriasento, mutta kun käänsin toiseen suuntaan niin tehostus ei toiminutkaan enään.
                        Mitään merkkivaloakaan ei syttynyt kojelautaan vian merkiksi eikä jättänyt vikakoodia.

                        Onko niin jos ei jää vikamuistiin vika koodia niin onko vika on mekaaninen eli pumppurikki tai joku muu mekaaninen vika.
                        -voisikohan ohjaustehostimen pumppu olla rikki.
                        Viimeksi muokannut Timppast; 12.2.2021, 10:13.

                        Comment


                        • #13
                          Ohjaustehostimen pumppu oli rikki vaihdettiin ja kaikki taas kunnossa.

                          Comment


                            #14
                            Pari pumppua avanneena ihan mielenkiinnosta kysyn että tiedätkö mikä siinä hajosi? Sehän on hyvin yksinkertainen rakenteeltaan, enkä tiedä mikä sen särkisi jos vain (oikeanlaista) öljyä on ollut aina tarpeeksi?

                            Comment


                            • #15
                              Akselissa väljää liikkuu monta milliä edestakaisin vika vaikea oli havaita koska hihnapyörä näytti pyörivän mutta pumppu ei pyörinyt joten varmaan sisältä jotain irronnut / ei muuta kuin vaihtopumppu vaihdettiin tilalle.
                              Varmaan meni rikki talvipakkanen ja ääriasento joka rikkoi pumpun.
                              Viimeksi muokannut Timppast; 15.2.2021, 10:11.

                              Comment

                              Working...
                              X