Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C7 ilma-alustan narahdus hidastetöyssyssä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 C7 ilma-alustan narahdus hidastetöyssyssä?

    Löytyisiköhän täältä asiantuntijaa 2012 mallisen A6 C7 Avantin etupään narahteluun hidastetöyssyissä...? Voimalinjana 3.0V6 Tdi biturbo.

    Löysin siis suht vähän ajetun 1. om. Suomi-auton, nyt 72tkm mittarissa, ja kunto on muuten kilsojen mukainen, mutta etupää pitää mystistä ääntä, lähinnä hidastetöyssy-tyyppisissä, ylös/alas liikkeissä.

    Hiljattain on vaihdettu kallistuksen vakaajan tangot, jolloin etupäästä "ininä/kitinä" loppui sekä kuskin puolelle alatukitanko(?), tämäkin vähensi narahtelua, muttei poistanut kokonaan.

    Autotohtorin & katsastajan & Laakkosen mekaanikon mukaan kaikki on päällisin puolin ehjää, mutta ääni ei vielä poistunut... ?

    Ääni tulee esiin helpoimmin alustan Comfort-asetuksella, mutta sen saa kyllä kuulumaan kaikilla jäykkyystasoilla sopivan terävässä töyssyssä (esim. Jyväskylän Lutakossa, puiston/suojatien kohdalla).

    Eli onko kyseessä siis A6 ns. ominaisuus vai vika? Ja jos jälkimmäinen, millä ilveellä sen saa paikallistettua...?
    --> Itse itselleni vastaten, kyseessä ei selvästikään ole ominaisuus, kävin nimittäin viime viikolla koeajamassa omaa autoani vastaavan Biturbon, saman ikäinen, samalla alustalla, mutta kilometrejä 225tkm ja ko. yksilössä ei etupää tehnyt tuota narahdusta hidastetöyssyissä...

    Jos sattumalta Jyväskylän seudulla on joku Audi-harrastaja, joka viitsisi kuunnella/auttaa paikallistamisessa "harrastuksen piikkiin", niin arvostaisin kovasti. Yv:llä lisäinfoa osaajalle autosta & tilanteesta.

    Kiitos vinkeistä jo etukäteen!
    Viimeksi muokannut Isaksson; 27.1.2020, 14:31.

    #2
    Ettei vaan olisi kuiva pallonivel jossain?

    Comment


      #3
      Kiitos ajatuksesta, paljon mahdollista, auto on käsittääkseni seissyt talvet pääosin paikoillaan lämpimässä tallissa ja tosiaan selviä väljyyksiä ei ole alustasta löytynyt. Äänen lähteen paikallistaminen on vaan vaikeaa...

      Comment


        #4
        Oletettavasti puslat on katsottu oikeasti. Tuollainen voisi tulla myös, jos pusla/hela on kierähtänyt pesässään irti ja pääsee pyörähtämään ulkoholkkinsa sisällä.

        Juuri A8 4H:n ylätukivarsien sisemmän puslat vaihdoin. Olivat hyvin jämäkät ja ehjän näköiset, mutta tarkempi tarkastelu paljasti, että kaikki neljä (vas 2 + oik 2) olivat revenneet holkin ulkoreunoista ja pääsivät pyörimään mukana akselinsa ympäri. Akselisuuntaa vastakkaisillä väännöillä olivat erittäin jämäkät yhä. Tosin nitinää se ei pitänyt.

        Comment


          #5
          Korkeusanturien tangot voi päästää ääntä myös.

          Comment


          • #6
            Korkeusanturien tangot on muovia ja niin pieni osa/mekaaninen liike että ei kuulu sisälle.

            Mulla tää sama vaiva eikä löydy mitään. Ääntä on vaikea kuvailla. Comfort asetuksella kanssa pahempi. Mulla 300 tonnia mittarissa.

            Onko ääni sellanen vähän ulvahduksen tyyppinen sanoin voisi ehkä kuvailla ”WWUB” oikein voimakkaasti? Kuuluu mulla selvästi sisälle.

            Edittiä vielä. Mulla vaihdettu koiranluut, vakaajantangon puslat, oikea alapallonivel, etupään taaimmaiset alatukivarret (kumi oli revenny kokonaan). Rinta Joupilla tsekattu / korjailtu nyt kolmeen kertaan ja etsitty vikaa. Nyt vaihe on se että ajelen pari kolme viikkoa josko vika pahenisi ja löytyisi selvemmin.

            Itse veikkaan apurungon puslia tai iskareita.

            Comment


              #7
              Kiitoksia kaikille ideoista. Kävin viime viikolla koeajamassa myynnissä olevan, täysin omaa autoani vastaavan Biturbon, joka on saman ikäinen, samalla alustalla, mutta kilometrejä 225tkm ja kyseisessä autossa etupää ei narahtanut hidastetöyssyssä...

              Ääni on narahdus, kuvasin kännykällä töyssyn ylityksen pariin kertaankin ja ääni on edelleen mielestäni sellainen matala narahdus, kuuluu selvästi sisälle ja omasta mielestäni tulee joko molemmin puolin tai sitten jostain, joka yhdistää molemmat etupyörät (vakaaja...?). Voisin laittaa privaattiviestillä halukkaille jakoon videot, joissa äänet kuuluvat.

              Muokkaus edelliseen: Tänään 28.1.2020 ajelin Lutakossa lumisella tiellä hidastetöyssyjen ylitse 5-6krt ja sainkin äänen esiin vain vasemmalta puolelta. Eli ainakin vasen puoli narahtaa, oikeasta en osaakaan sanoa nyt varmuudella...

              Mietin tässä seuraavana vaihtoehtona sellaisen mikrofoni-anturisysteemin hyödyntämistä eli 5-6kpl mikrofoneja oletettuihin äänilähteisiin kiinni ja sitten vaan ajolle. Tämän jälkeen analysointi, että minkä anturin läheltä tulee kovin parkaisu... Ainakin JKL Autotarvikkeella olisi ko. laitteisto käytettävissä, käsitin vaan, että langallisena sen käyttö ei vaan ole ihan hirveän kätevää, enkä vielä ole kysellyt paljonko kustantaisikaan vian etsintä...
              Viimeksi muokannut Isaksson; 28.1.2020, 09:37.

              Comment


                #8
                Sitten on toki mahdollista, että pussit vuotaa sopivasti tietyllä liikkeellä ja aiheuttavat narahduksen kuuloista ääntä.

                Comment


                  #9
                  Itselläni samanmoinen (sedan) ja ikäinen vankkuri. Mittarissa 120 tkm.
                  Tässä myöskin ominaisuutena narina edestä ja takaa. Ääni kuuluu ainostaan yön yli seisseenä ja ensimmäisessä korotetussa suojatiessä. Ilmajousituksen jäykkyyden asetuksella en ole huomannut olevan vaikutusta.
                  Kostealla kelillä ääntä ei kuulu, vesi lie voitelee jotain. Olen itse ajatellut sen kuuluvan jousesta (kumipussista), enkä ole asialla päätäni vaivannut.
                  Mielenkiinnolla seuraan, josko tässä ketjussa joltakulta löytyisi ”oikea vika”.
                  Viimeksi muokannut Hhartikainen; 27.1.2020, 23:02. Perustelu: Tarkennettu sedan

                  Comment


                    #10
                    Tämä on kohtuu vakio ongelma 4G ilmajousitetussa. siellä on jossain puslien ja nivelien yhteydessä sopivasti seisseen auton kanssa narinaa. saattaa loppua kun on ajanut 50 km ja ajaa vastaavaan töyssyyn ja enää ei tule ääntä. Eli varsin mystinen on ja kuivuus vaikuttaisi olevan syy. Missä se sitten tarkalleen on, niin moni on tutkinut. Syyksi voisi epäillä rasvan seosta, sillä esiintyy yleensä pikku pakkasilla tai oikein lämpimänä.

                    Comment


                    • #11
                      Mullakaan ei kuulunut ensin määrätyillä keleillä lainkaan, nykyään kuuluu koko ajan. Rinta-Joupin jälkimarkkinointikoordinaattorin kanssa tänään asiasta jutskailin ja meinasi että alkaa jo olemaan kulunut aika pitkä aika auton ostosta. Vika kyllä ilmaantui käytännössä heti, mutta huolloissa on mennyt aikaa. Ensin varataan aika tarkastukseen, jossa koitetaan etsiä vikaa ja se menee kahden viikon päähän. Sitten varataan huolto, joka menee taas kahden viikon päähän. Vika ei poistu kokonaan ja taas sama rumpa uudestaa. Ei se ole ihme, että aikaa kuluu.

                      Sais nyt tuon keulan jo kotiin vituttaa kohtalaisesti ajella ku kolisee ja nitisee. Nyt on joku paikka niin väljä etten uskalla ajaa yli 30km/h kolina on sen tuntuista, että pian joku paikka pettää. Kahden viikon päästä tarkastus, puolen päivän aika. Seuraillaan, miten hoitavat asian. Annoin todella hyvän auton vaihdossa ja toivon, että tää alustahomma hoidettais kunnialla. En turhaan maksanut kahta tonnia ylimääräistä markkinahintaan verraten, kun olen kuullut Rinta-Joupista hyvää tuon vastuu/takuu puolen kannalta.

                      Kait sinne vaihdellaan taas uusia niveliä. Apurungon puslat vois olla sitten seuraava paikka. Se erikoinen ulvahdus/narskahdus miten sitä nyt sitten kuvailisikaan, tuntuu tulevan iskunvaimennuksen palautusvaiheessa, ei sisäänmennessä.

                      Myös kaikkia puslia on koitettu yksi kerrallaan rasvailla ja ajella, mutta ei muutu. Osia vaihdetaan yksitellen, olis mukava saada tämä kerralla kuntoon...

                      Comment


                        #12
                        No niin, narahduksen/rusauksen syy taisi löytyä, kun eilen vaihdettiin uudet kallistuksen vakaajantangon runkopuslat.

                        Kun koiranluut ovat irti molemmista päistä, pääsee tankoa vääntämään käsinkin, niin sieltähän se ääni tuli, enemmän kuskin puolelta.

                        Uudet puslat paikoilleen ja ainakin nyt lyhyen testiajelun (2pv) perusteella tämänkertainen narahtelu jäi historiaan ja pääsee taas ylitse hidastustöyssyistäkin ilman ylimääräisiä ääniä, jippii...! :-)

                        Nyt vaan korva tarkkana, mahdollisten muiden sivuäänien osalta ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa takana. Mulla kuulu narinaa alimmassa asennossa toiselta puolelta takaa kun ajaa hidastetöyssystä. Kosteus näyttää vaikuttavan asiaan. Vakaajatanko ja koiranluu katsottu, mutta niissä ei tunnu välystä. Vakaajatangon runkopuslaa ei pysty vaihtamaan, kun joutuu koko helahoidon vaihtamaan. Onko muilla ollut vastaavaa ja millä lähtenyt pois?

                          Comment


                          • #14
                            Noniin. Vika löytyi vihdoin mun autosta. Iskarien yläpäätä yhdistävä tukitanko joka kiinnittyy koriin, oli löysällä. Se on kiinni viidellä 10mm XZN:llä, keskeltä kiinni kojelaudan kohdilta tulipeltiin ja kahdella kiinni iskarin yläpäiden vieressä. Keskimmäinen pultti oli löysällä, sit sai kiristää noin 1,5 kierrosta. Puolenkierrosta reunimmaisia. Iskarin yläpäätkin oli löysällä, niitä kiristelin kierroksen. Ääni hävis vihdoin :)

                            Comment

                            Working...
                            X