Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakerit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pyöränlaakerit

    Alkanut kuulumaan ujellusta ja ilmeisesti laakeri/laakerit lopussa. Varmaakin olisi syytä ostaa SKF:n laakerit? Ilmeisesti ovat OEM laatua. Pitääkö ensin tarkistaa, kummat autoon tulee, eli nuo 3 -vai 4-pulttiset?

    https://www.amazon.de/dp/B00AJU0GIM/...rtback+1.6+TDI

    https://www.amazon.de/dp/B00AJU6SXO/...rtback+1.6+TDI

    #2
    Suosittelen FAG:n tekeleitä.
    ​​​​Oikeat löydät marmorilta (kallis) tai voit katsoa auton rek.numerolla halvempia autodoc.fi tai spareto.fi

    ​​​​​​Kokemuksia eri laakerimerkkien kestosta;

    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-b8#post928188

    Comment


    • #3
      Näkeekö tuota tietoa mistään, että kumpi pitää valita, eli 3 vai 4-pulttinen versio? Vai onko se ensin vaan tarkistettava ja varmaankin vaatii ainakin renkaan irroituksen?

      Comment


        #4
        Jos auton saa sen verran ylös että pääsee näkemään pyörän navan ikään kuin takapuolelta niin ei tarvi irrottaa mitään. Tai sitten vaan irrottaa pyörän niin mahtuu pää pyöräkoteloon ja näkee aika helposti, muuta ei tarvi purkaa siinä vaiheessa edestä.

        Comment


        • #5
          Eikös noissa oo aina 4-pulttinen

          Comment


          • #6
            Lainataanpas ketjua.
            Talvirenkaiden vaihdon jälkeen rupesi erottumaan selvästi korkeahko ääni joka ei ole tasainen ujellus eikä humina. Kääntäminen ei vaikuta asiaan ja tuntuisi tulevan edestä kun penkit alhaallakin yritin kuunnella. Epäilin aluksi renkaita, mutta kuuluu kun on täydet käännettynä jo alle 15km/h nopeudessa ja suoraankin ajettaessa, mutta hieman vaimeammin. Voimakkaimmin ääni kuuluu n. 50 - 60 vauhdissa ja vapaalla rullaamalla ääni kuuluu myös.

            Vasemmalle eteen vaihdoin jo laakerin, mutta ei vaikutusta. Kokeilen nyt vielä eri pulteilla ja vaihtaa renkaat eri nurkkiin ja sitten seuraavaksi oikea laakeri. Voiko vetarit tai jokin muu keulassa aiheuttaa laakerimaista ääntä? Autolla rullatu 140tkm.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja HuHu Näytä viesti
              Eikös noissa oo aina 4-pulttinen
              Vanhemmissa nelikoissa kyllä ainakin edessä ja esim. joissain 4f diesel-quattrossa edessä ja takana samat 4-pulttiset laakerit.

              Äkkiseltään mitä tuon A3:n räjäytyskuvia tutkin 7zapista niin etuvedossa on takana 3-pulttiset laakerit, quattrossa 4-pulttiset. Edessä 4-pulttiset etuvedossa ja quattrossa. Minkäs pään laakeria se Hannu nyt olikaan uusimassa?

              A3 2010 etuveto, etupään olka-akseli/laakeripesä (osat 6 ja 6A):
              https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3.../4/407-407001/

              A3 2010 etuveto, takapään olka-akseli/laakeripesä (osa 16):
              https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3.../5/505-505005/

              A3 2010 quattro, takapään olka-akseli/laakeripesä (osa 16):
              https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3...505-505030/#16
              Viimeksi muokannut vV8m5; 19.11.2019, 22:06. Perustelu: 4f laakeritarkennus Kimmon viestin jälkeen.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti

                Vanhemmissa nelikoissa kyllä, esim. 4äffä quattrossa edessä ja takana samat 4-pulttiset laakerit.
                Tuo ei sitten ihan pidä paikkansa. Dieselissä on samat laakerit edessä ja takana. Bensassa edessä pienemmät laakerit.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja takke Näytä viesti
                  Lainataanpas ketjua.
                  Talvirenkaiden vaihdon jälkeen rupesi erottumaan selvästi korkeahko ääni joka ei ole tasainen ujellus eikä humina. Kääntäminen ei vaikuta asiaan ja tuntuisi tulevan edestä kun penkit alhaallakin yritin kuunnella. Epäilin aluksi renkaita, mutta kuuluu kun on täydet käännettynä jo alle 15km/h nopeudessa ja suoraankin ajettaessa, mutta hieman vaimeammin. Voimakkaimmin ääni kuuluu n. 50 - 60 vauhdissa ja vapaalla rullaamalla ääni kuuluu myös.

                  Vasemmalle eteen vaihdoin jo laakerin, mutta ei vaikutusta. Kokeilen nyt vielä eri pulteilla ja vaihtaa renkaat eri nurkkiin ja sitten seuraavaksi oikea laakeri. Voiko vetarit tai jokin muu keulassa aiheuttaa laakerimaista ääntä? Autolla rullatu 140tkm.
                  Heh, meillä näkyy olevan samat ”ominaisuudet” näissä romuissa. Mulla vähän sama ulinan aiheuttaja etsinnässä. Talvirenkailla kuuluu paljon kovenpaa, kuului myös viime talvena. Kovimmillaan ääni on 25km/h vauhdissa. Edestä kuuluu resonanssimainen ulina. Laakerit ajattelin vaihtaa ensi alkuun.

                  Comment


                  • #10
                    Oma kokemus A6 4f etuveto pyöränlaakerista joka alkoi oireilemaan edestä 150tkm kohdalla. Selvemmin uliseva ääni kuului kaarrettaessa loivasti 60km/h nopeudella. Se ei vaikuttanut asiaan oliko alla kesä tai talvirenkaat. Omassa tapauksessa vikaantuneen laakerin puolen pystyi varmistamaan, kun tunkkasi kulman ylös ja nyrkillä napautteli renkaan yläsivuun. Tällöin kuului vikaantuneelta puolelta resonoiva ääni. Ero oli selvästi havaittavissa ehjään puoleen verrattuna. Laakeri vaihdettiin korjaamolla, maksoi n. 350€.

                    Comment


                    • #11
                      Joo aikaisemmista konsernin tekelistä on aina löytynyt helposti viallinen laakeri. Eilen oli auto nosturilla ja vaihdepäällä ajettiin renkaat ilmassa ja sisälle ei ainakaan tuntunut kuuluvan mitään. Stetoskoopilla kuunneltuna kaikki laakerit oli ehjiä, perästä ei myöskään kuulunut mitään. Vaihteistosta kuului pientä rummutusta, mutta lienee normaalia ja se pelaa muuten saumattomasti.

                      Jotain korkeata kuminaa kuului ilmanputsarin seudulta tai sen alapuolelta, mutta putsarissa ei ainakaan ollut mitään ihmeellistä. Perjantaina jos kerkeisi kesänakit heittämään alle niin on sitten sekin selvitetty.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti

                        Vanhemmissa nelikoissa kyllä ainakin edessä ja esim. joissain 4f diesel-quattrossa edessä ja takana samat 4-pulttiset laakerit.

                        Äkkiseltään mitä tuon A3:n räjäytyskuvia tutkin 7zapista niin etuvedossa on takana 3-pulttiset laakerit, quattrossa 4-pulttiset. Edessä 4-pulttiset etuvedossa ja quattrossa. Minkäs pään laakeria se Hannu nyt olikaan uusimassa?

                        A3 2010 etuveto, etupään olka-akseli/laakeripesä (osat 6 ja 6A):
                        https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3.../4/407-407001/

                        A3 2010 etuveto, takapään olka-akseli/laakeripesä (osa 16):
                        https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3.../5/505-505005/

                        A3 2010 quattro, takapään olka-akseli/laakeripesä (osa 16):
                        https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3...505-505030/#16
                        Olin uusimassa eteen ja mitä tuossa hieman asiaa netistä selvittelin, niin käsittääkseni 8PA malliin menisi nimenomaan tuo 3-pulttinen versio? Voisiko joku tämän vahvistaa? 8P1 malliin sitten 4-pulttinen.

                        Lisäselvitystä: eli jos autossa on tämä koodi, niin 3-pulttisella menisi : PRCode: 1ZF = Disc brakes front (Geomet D)

                        Tämä pitäisi käsittääkseni olla oikeanlainen autoon? FAG 713 6109 90 Wheel Bearing Kit
                        Viimeksi muokannut hammeri; 25.11.2019, 18:27.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja takke Näytä viesti
                          Lainataanpas ketjua.
                          Talvirenkaiden vaihdon jälkeen rupesi erottumaan selvästi korkeahko ääni joka ei ole tasainen ujellus eikä humina. Kääntäminen ei vaikuta asiaan ja tuntuisi tulevan edestä kun penkit alhaallakin yritin kuunnella. Epäilin aluksi renkaita, mutta kuuluu kun on täydet käännettynä jo alle 15km/h nopeudessa ja suoraankin ajettaessa, mutta hieman vaimeammin. Voimakkaimmin ääni kuuluu n. 50 - 60 vauhdissa ja vapaalla rullaamalla ääni kuuluu myös.

                          Vasemmalle eteen vaihdoin jo laakerin, mutta ei vaikutusta. Kokeilen nyt vielä eri pulteilla ja vaihtaa renkaat eri nurkkiin ja sitten seuraavaksi oikea laakeri. Voiko vetarit tai jokin muu keulassa aiheuttaa laakerimaista ääntä? Autolla rullatu 140tkm.
                          Minun autossani juuri tämänkaltaisen ongelman kanssa painittu. Vian olen paikallistanut vasempaan eturenkaaseen.
                          Autoon on vaihdettu kaikki pyöränlaakerit, renkaat ja vanteet ovat ihan uudet ja tasapainotetut, pyöränkulmat säädetty edellisvuonna ja vaihteistoöljyt vaihdettu tänään. Sama vollotus kuuluu myös orkkis vanteilla ja vakiorengastuksella. ( nyt 225 45 17")
                          Ääni on sellainen merkillinen vollotus joka alkaa kuulumaan jo 20km/h ja on suurimmillaan 50-60km/h nopeudessa.
                          Ainoastaan tien pinnan muutos esim. ihan uuteen sileään asfalttiin vaimentaa äänen. Olen ajanut niin että vain vasemman puoleiset renkaat ovat uudella asfaltilla ja ääni lähes katoaa eli on pakko olla kuskin puoleisessa etunurkassa vika. Loppuu vain kohteet pikkuhiljaa kun kaikki on kohta uutta. Ääni kuuluu veto päällä tai pois ja myös vaihde vapaalla. Käy tosiaan hermoihin toi ääni.
                          Voiko esimerkiksi vialliset alatukivarret johtaa koriin tällaista ääntä? Montuissa ei kuulu kolinaa kylläkään.

                          Comment


                            #14
                            Ei tukivarret mutta ehkä kuluneet apurungon puslat voi johtaa ääniä koriin. Minkä valmistajan renkaat sulla on? Jos contit niin en ihmettelisi jyrinöitä ja jollotuksia.

                            Comment


                            • #15
                              Summerstar renkaat, ei mitkään huippulaadukkaat mutta kuitenkin ihan uudet. Vanteet ovat Brockit. Pitää samaa jurinaa/vollotusta tosiaan 16" orkkisvanteilla ja kuluneilla merkkirenkaillakin. Ihan uusilla merkkirenkailla en ole päässyt kokeilemaan. Mulla on kesäautona 80 luvun takaveto Volvo jossa on pari kesää ajetut Continentalit, toki paljon isommalla profiililla kun vanne on 14" mutta se ei pidä ollenkaan tuollaista ääntä.
                              Audiin olen jarrutkin laittanut iskuun eli ei laahaa nekään. Alkaa olla melko toivoton olo.
                              Viimeksi muokannut okkim; 2.8.2020, 20:42. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                              • #16
                                Poskilaakerit?

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä se todennäköisimmin on vain noi renkaat jotka ovat hiton äänekkäät. Ollaan nyt useamman kaverin kanssa sitä koeajettu ja testattu. Toiset ei kuule juuri mitään. Voi olla että sitä on alkanut vain itse kiinnittämään liikaa huomiota siihen ääneen. Vaimenee niin paljon tien pinnan mukaan, uudella asfaltilla menee sukkasillaan. Voi olla että lämpötila vaikuttaa myös asiaan.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X