Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4G Avant 3.0bitdi 2012 ravistava mysteerivika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4G Avant 3.0bitdi 2012 ravistava mysteerivika

    Potilaana otsikon laite, mittarissa 223tkm.

    Oireet: epämääräinen ravistus alkaen 60kmh ja sen jälkeen kiihtyy samaa tahtia renkaiden pyörimisnopeuden kanssa. Tuntuu joka vaihteella ja vapaalla, sekä vedossa että rullaten. Moottorin kierrosnopeus ei vaikuta tärinään. Ei täristä (ainakaan enempää) jarruttaessa. Vikakoodeja ei ole.

    Miten tähän on tultu;
    - Huhtikuussa vaihdan uudet, ajamattomat kumit ja vanteet alle. Samana päivänä nelipyöräsuuntaus. Ravistaa kuin olisi takarenkaissa epätasapainoa. Käyn tasapainotuksessa mutta ongelma ei poistu kokonaan.
    - Kesän aikana vika tulee ja menee, välillä ravistaa ja välillä ei, välissä kuvittelen jo kuvitelleeni koko jutun. Käyn tasapainotuksessa vielä kahdesti ennen elokuuta.
    - Elokuussa huomaan, että oikea takarengas on täysin sileä. Renkailla ajettu max. 15tkm. Kyseessä Kumho KU39 koossa 255/40r19, painoluokkakin oikea.
    - Käytän auton kulmien tarkastuksessa. Edelleen kaikki viitearvoissa.

    - Vien auton pajalle ja kerron, että joku siellä nyt on pielessä mutta vanteissa/renkaissa vika tuskin on sillä niitä on tasapainotettu useampaan kertaan kesän aikana. Auto käy nosturilla, vikaa ei löydy. Ajelen taas viikon ja totean että ravistus alkaa vahvistumaan.
    - Tässä välissä vaihdan uudet vanteet ja uudet renkaat alle.
    - Vien auton reilun viikon päästä uudelleen pajalle ja sanon että nyt tutkitte sen ihan ajan kanssa, joku siellä vatkaa vaikka eri kumit vanteineen alla.
    - Käyttävät auton leimasedällä kun eivät itse löydä vikaa. Muuta vikaa ei löydy, kuin iskaritestissä paljastunut oikean takanurkan iskari joka täysin loppu.
    - Vaihdetaan kokonaisedullinen ilmajousituksen iskari, vajaat 700e/kpl. Vika ei poistu, mutta kuulemma oire vähentynyt.
    - Vien pajalle talvirenkaat, koeajolla huomataan että tällä ei vaikutusta.
    - Edelleen ihmetellään ja arvuutellaan ja tutkitaan. Päädytään vaihtamaan molemmat takalaakerit ja jotain puslia kun auto on muutenkin levällään. Pajalta soitetaan ja sanotaan että oireet pienentyneet edelleen, mutta vika ei poistu.
    - Vaihdetaan oikea takavetari koska se on jäykempi kuin vasen. Vika ei poistu.
    - Vaihdetaan myös vialliseksi havaittu oikean takanurkan korkeudensäätöanturi, eikä sekään toki korjannut vikaa.

    Aikaa on tässä vaiheessa kulunut kaksi viikkoa ja viisi päivää, rahaa on poltettu pitkälle kolmatta tonnia, mutta vika on ja pysyy. Päätän ottaa auton pajalta pihalle ja ajaa sillä välillä itse. Auto käy vielä kertaalleen nelipyöräsuuntauksessa, kulmissa ei vikaa. Pyysin suuntaajaakin tutkimaan takapäätä oikein ajan kanssa, mutta ei löytänyt sieltä vikaa. Tässä kohtaa hyppään itse rattiin ensimmäistä kertaa melkein kolmeen viikkoon ja huomaan jo ensimmäisen sadan metrin matkalla, että auto vatkaa edelleen ja aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Takapäässä ei montaa pyörivää osaa ole enää vaihtamatta. Tärinä on samanlaista kuin aiemmin, mutta tuntuu ehkä hieman edempänä autoa, jossain etupenkkien selkänojien tienoilla ehkä.

    Mikä tuollaisen voi tehdä? Kardaanivikoja näissä ei käsittääkseni ole ollut, vaikka 4F:ssä niitä ilmeisesti oli joka toisessa. Tuntuuko kardaanivika tuolta? Laatikon tukikumit tms?

    Varasin ajan toiselle korjaamolle mutta se on valitettavasti vasta ensi viikon lopulla. Löytyisikö täältä apuja tai ideoita? Ajan yli tonnin viikossa vuoden ympäri, vikaa on nyt korjattu ihan riittävän kauan ja kalliisti, joten tämä saaga saisi pikkuhiljaa alkaa päättymään :)




    Viimeksi muokannut tumpsi; 25.9.2019, 08:30.

  • #2
    No oliskos sitten jarrulevyt seuraavaksi? Sinne väliinhän mahtuu vaikka mitä joka saa oireeksi melkein vaikka mitä... tai/ja sitten pyöränlaakeri antaa vähän periksi tms kummallista?

    Comment


    • #3
      Molemmat takalaakerit on jo uusittu. Jarrulevyt eivät ravista jarruttaessa, joten kovin vaikea kuvitella, että ravistaisi jarruttamattakaan.

      Comment


      • #4
        No sitte ne on nämä tai etummaiset vastaavat https://www.google.com/search?q=4G0+...=1405&dpr=0.67
        Tuossa on kuitenkin voimaa kuin pienessä kylässä ja takapyörille sitä momenttia tulee reilusti -> heikot puslat päästää kelkan vinoon ja soppa on valmis...?

        Tai nämä joiden varassa kait "perämurikka" on kiinni https://www.google.com/search?q=8K05...hrome&ie=UTF-8 ?

        Onko sisempiä vetareita vaihdettu?

        Comment


        • #5
          8k0505279e nää on vaihdettu, muita ei. Mun ekspertiisi ja ymmärrys ei riitä tästä pidemmälle. BMW:ssä kuulemma etupään reaktiotangon puslat löystyessään tekee samantyyppistä vatkausta. Niissä toki erilainen alusta, mutta aikalailla vaihtokunnossa ne tossa omassa on. Alkaa vaan oleen sen verran kalliita kokeiluja takana, ettei lämpimikseen viittis vaihdella.

          edit: auton takapäätä on nyt tutkinut ainakin kolmen eri firman edustajat, eikä kukaan ole löytänyt sieltä mitään ilmeistä syytä ravistukselle. Auto vatkaa aika reippaasti jo 50kmh vauhdissa, joten ihan pienestä viasta ei varmasti ole kyse, vaan joku osa on oikein huolella rikki. Tästä päättelen, että noi puslat ei vaan voi olla niin hämärästi rikki, ettei sitä pidellessä huomaisi. Vai voiko?
          Viimeksi muokannut tumpsi; 25.9.2019, 13:10.

          Comment


          • #6
            Nooo sitten mun veikkaus on sisemmät vetarit ihan kuivat -> ravistaa

            Comment


              #7
              Vanteen sovitusrenkaat..?

              Comment


              • #8
                Vika päällä sekä alumiinisilla sovitteilla ja tarvikevanteilla, sekä kaksilla eri OEM-vanteilla joissa oikea keskireikä.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viesti
                  edit: auton takapäätä on nyt tutkinut ainakin kolmen eri firman edustajat, eikä kukaan ole löytänyt sieltä mitään ilmeistä syytä ravistukselle. Auto vatkaa aika reippaasti jo 50kmh vauhdissa, joten ihan pienestä viasta ei varmasti ole kyse, vaan joku osa on oikein huolella rikki.
                  Soittelin eilen myös neljännelle pajalle. Vartin keskustelun jälkeen sielläkin päädyttiin kardaaniin, kun muut todennäköiset vikakohteet on jo poissuljettu. Sain myös vinkkivitosen jota ajattelin kokeilla, vaikka tuskin auttaa -> napa on 66.5mm ja vanteen keskireikä 66.6mm, mekaanikko sanoi hänellä itsellään olleen joskus A5 joka ravisti vähän vastaavalla tavalla, ja vika poistui kun laittoi kaksi kierrosta alumiiniteippiä navan ympäri ennen vanteen asennusta. Kokeilen tätä viikonloppuna mutta en pidätä hengitystä.

                  Comment


                  • #10
                    Voisiko se pyörännapa olla jostain syystä kiero/vipottaa ?
                    Eli se osa, mikä prässätään laskeriin, johon rengas kiinnittyy ja josta vetarin pultti menee läpi
                    Kun oireet ovat noin isot, niin vian saattaa nähdä jo ihan silmällä pienessä nopeudessa takaikkunasta vilkuilemalla.
                    Tai sitten auto nosturille ja pyörät pyörimään tyhjäkäynnillä.

                    Aika tuskaiselta vaikuttaa tuo juttu. Tiedän tunteen. Tsemppiä vianhakuun!

                    Comment


                    • #11
                      Tässä vaihtuu koko napa laakerin yhteydessä, tuskin on kahta laakeria peräkkäin samalla tavalla viallisia. Peilistä näkyy takarenkaat, ei niin minkäänlaista vatkausta ilmennyt vaikka koko kesän kyttäsin. Seuraava askel on tosiaan auto ilmaan, kone käyntiin, ja alle ihmettelemään.

                      Tuskallista on, onneksi tämä on vasta ensimmäinen isompi mysteerivika mitä mulla on yhteensä kolmessa eri Audissa ollut ~350tkm aikana. Kiitokset tsempeistä :)

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja miccomus Näytä viesti
                        Nooo sitten mun veikkaus on sisemmät vetarit ihan kuivat -> ravistaa
                        Oikealle vaihdettu, vasen ehjä. Auto kävi jälleen tänään koeajolla näiden ropaamiseen erikoistuneella harrastajalla, hänkin oli sitä mieltä että todennäköisimmin vika löytyy kardaanista.

                        Comment


                          #13
                          GoPro tai vastaava auton alle kiinni kuvaamaan videota ja sit ajelulle.

                          Comment


                          • #14
                            Otin renkaat irti, putsasin navan olakkeet bräkleenillä, ja laitoin olakkeeseen kaksi kierrosta alumiiniteippiä. Tämän jälkeen renkaat takaisin paikalleen. Oireet vähenivät 5-10 prosenttiin aiemmasta. Luulen, että tuota jäljelle jäänyttä ravistusta ei välttämättä huomaisi ollenkaan, ellei olisi kokenut sitä aiempaa versiota ravistuksesta. Palaan asiaan mikäli tässä tapahtuu oleellisia muutoksia. Nyt seuraillaan tilannetta.

                            Totuus on tarua ihmeellisempää...

                            Comment


                              #15
                              Ekassa viestissä kirjoitit että vaihdettu uudet ajamattomat vanteet alle. Onko ne orkkisvanteet vai tarvikkeet? Onko suoraan napaan sopivalla keskireiällä vai sovikerenkailla?

                              Jos ohut kerros teippiä navalla poistaa tärinän niin siellähän se vika on suurella todennäköisyydellä alusta lähtien ollut. Ei keskitä kunnolla riittävän tarkasti ja tärisee. Jostain syystä B7/B8/C6/C7 ainakin on ihan älyttömän tarkkoja tuosta.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja tumpsi Näytä viesti
                                Vika päällä sekä alumiinisilla sovitteilla ja tarvikevanteilla, sekä kaksilla eri OEM-vanteilla joissa oikea keskireikä.
                                Niin mitkä noista tällä hetkellä alla? Kumma kyllä jos kaksista OEM vanteista kumpikaan ei ole tärinää poistanut.

                                Comment


                                  #17
                                  Olisikohan mahdollista, että pyörän napa on saanut damagea tai on jotenkin valmistusviallinen eikä keskitä vannetta kunnolla? Kun kaksi sarjaa orkkisvanteita ei ole poistanut täristystä niin melkeinpä epäilisin, ettei ongelman juurisyy ole vanteessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                    Ekassa viestissä kirjoitit että vaihdettu uudet ajamattomat vanteet alle. Onko ne orkkisvanteet vai tarvikkeet? Onko suoraan napaan sopivalla keskireiällä vai sovikerenkailla?

                                    Jos ohut kerros teippiä navalla poistaa tärinän niin siellähän se vika on suurella todennäköisyydellä alusta lähtien ollut. Ei keskitä kunnolla riittävän tarkasti ja tärisee. Jostain syystä B7/B8/C6/C7 ainakin on ihan älyttömän tarkkoja tuosta.
                                    Kyseessä Q7 e-Tronin 9x20" vanteet, ajettu 400km ennen kuin tulivat mulle. Ne ovat alla tälläkin hetkellä. Talvirenkaat ovat D2 A8:n lisävarustevanteet, look on sama five spoke kuin C5 RS6:ssa mutta koko on 9x19. Näihin sorvattu 57.1 -> 66.6mm keskireikä. Ei täristänyt talvella, muutama viikko sitten täristi näillä. Kolmannet vanteet joilla tärinä esiintyi ja joilla alunperin asian huomasin, oli Japan Racing JR16 koossa 10x19 (nämä muuten kaupan, YV tavoittaa). Alunperin olin ymmärryksessä, että C7:ssa vaihtuisi koko napa laakerin yhteydessä. Onko näin? Jos ei, niin kuulostaisi loogiselta.

                                    Tämä ei kuitenkaan selitä sitä, että vika alkoi/voimistui keväällä niin paljon että huomasin sen. Oletan, että navan kieroutuminen tai muu vioittuminen vaatisi aikamoisen tällin, eikä mahdollisesti vioittuneessa kulmassa ollut vanne olisi enää ajokelpoinen. Tuskin se napa itsekseen kieroksi menee? Autolla toki on ajaneet muutkin kuin minä, mutta edelleen tuntuu varsin kaukaa haetulta, että joku olisi onnistunut ajamaan kuoppaan niin kovaa että napa vääntyy, mutta muuta ei hajoa. Tehoahan tuossa on kuin pienessä kylässä, joten esim. pajakeikan koeajolla kiusaus dynaamiseen ajeluun on varmasti kova.

                                    Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti

                                    Niin mitkä noista tällä hetkellä alla? Kumma kyllä jos kaksista OEM vanteista kumpikaan ei ole tärinää poistanut.
                                    e-Tronit alla nyt. Kaikilla kolmella setillä vatkasi samalla tavalla ennen alumiiniteippikikkaa.

                                    Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                    Olisikohan mahdollista, että pyörän napa on saanut damagea tai on jotenkin valmistusviallinen eikä keskitä vannetta kunnolla? Kun kaksi sarjaa orkkisvanteita ei ole poistanut täristystä niin melkeinpä epäilisin, ettei ongelman juurisyy ole vanteessa.
                                    Ei varmasti ole vanteissa.

                                    Päivitys tilanteeseen: edelleen vatkaa satunnaisesti, paino todellakin tuolla satunnaisella. Välillä menee satoja kilometrejä ilman minkäänlaista tutinaa, välillä ravistaa koko ajan. Voimakkuus kuitenkin aina sama, luokkaa 10-20% aiemmasta. Auto menossa pajalle ensi viikolla, silloin puretaan kardaanista suojia sen verran että päästään käsiksi ja tutkimaan vakionopeusniveltä, sekä vaihtamaan sinne rasvat.

                                    Comment


                                      #19
                                      Yli 200tkm ajettu niin etutukivarret vaihtoon. Kumit alkaa olemaan liian löysät ja näin ollen rupeavat sopivassa tilanteessa elämään.

                                      B7 teki aivan samaa ja tärinät katosi tukivarsien vaihdolla, vaikka niissä ei sinänsä vikaa ollutkaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viesti
                                        Yli 200tkm ajettu niin etutukivarret vaihtoon. Kumit alkaa olemaan liian löysät ja näin ollen rupeavat sopivassa tilanteessa elämään.

                                        B7 teki aivan samaa ja tärinät katosi tukivarsien vaihdolla, vaikka niissä ei sinänsä vikaa ollutkaan.
                                        Varmistan vielä pajalta, mutta mun ymmärryksen mukaan edessä kaikki kepit on max. vuoden vanhoja ja vaihdettu mun aikana. edit: alatukivarret ja reaktiotangon puslat vaihtamatta, muu on uutta.
                                        Viimeksi muokannut tumpsi; 8.10.2019, 09:21.

                                        Comment


                                          #21
                                          Varmista vielä vaihdettujen keppien merkki. Jos alapää vaihtamatta, niin vaihtoon ja Lemfödereillä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lemförderiä laitettu. Vaihdellaan alatukivarret ja reaktiotangon puslat sitten jos kardaanitutkimukset ei poista ongelmaa.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 8.10.2019, 19:12. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                              #23
                                              Olisko vaan kuraa kasaantunut esim pesun jälkeen vanteen toiseen laitaan, aika helposti jää ja vaikutus tietysti sitä isompi mitä suurempi vanteen tuumakoko.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eipä se vika nyt kuitenkaan taida vanteissa olla...

                                                Voiko etupään tukivarsien parasta ennen -päiväyksen ylittyminen todella aiheuttaa ravistusta takapäähän, varsinkin niin ettei ravistus tunnu ratissa?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  En vissiin lukenut tarpeeksi tarkasti, eli takapää täristää? No sitten tuskin etutukivarret syyllisiä, tuntuisi ratissa jos edessä löysää. Toki takanakin voi olla puslat lopussa, mutta noista ei kyllä kokemusta ravistuksen muodossa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei nämä nyt minun mielestä ole jären herkkiä tukivarsien takia täristämään. Emännän autossa 230tkm ja originaalit varret ja omassa 473 ja taitaa olla eteen kertaalleen osa vaihdettu. Vanteista yleensä minulla (tai renkaista) löytynyt.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X