Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F mystinen ravistus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F mystinen ravistus.

    Elikkäs potilaana 2008 A6 allroad joka ravista/vatkaa/täristää.

    Ongelma ilmenee ensiksi esim. työvuoron jälkeen liikkeelle lähdettäessä noin 2km ajan melkein pomputtamalla, vaihdoin renkaat uusiin eteen ja sama jatkuu. Tuntuu tulevan kuskin puolelta edestä.

    Tämän jälkeen esiintyy ihan pienenä tärinänä/vapinana. (0-80km/h)

    +100km/h jälkeen vatkaa oikein kunnolla, tämä tulee aaltoillen. Satunnaisesti ei ilmene hetkeen mitään ylimääräistä, mutta pääsääntöisesti enemmän ja vähemmän täristää/vatkaa. Ja yhtä epäsäännöllisesti tuntuu ratissa, välillä vatkaa kunnolla ja ratissa ei tunnu mitään ja vähän ajan päästä vatkaa hieman rattiinkin.

    Jarrulevyt on suorat. Satulat on kiinni.
    Vanteet on luotisuorat.
    Etupyörien laakerit vaihdettu molemmat vuoden sisään, kuskinpuolen laakerilla kilometrejä ehkä 2000km.
    Kuskinpuolen takimmaisen alatukivarren pusla on aika entinen, uusi odottaa vaihtoa.
    Nivelissä ei muuten tunnu olevan mitään vikaa.
    Kardaanin kannatinlaakerin kumi antaa käsin heiluteltaessa hieman myöden.

    Jollain heittää jotain veikkausta mitä ihmetellä seuraavaksi?


    #2
    Vetonivelet? Eteenkin sisempi nivel voi aiheuttaa mystisiä tärinöitä.
    Aikoinaan meni 3bg passatista ulompi vetonivel rikki.
    Oireina kauheat vapinat vedon loppuessa ja käännöksissä.
    ​​​​

    Comment


    • #3
      paljonko rengaspaineet? itella pompotteli kans pari km kun lähti ajamaan pihasta. käytin rengas liikkeessä niin käyttivät renkaat vanteella irti ja pyöritti eri asentoon. paineet oli kans liian pienet. renkaassa näkyi selvä heitto pystysuunnassa kun laitto tasapainotuskoneeseen.

      Comment


        #4
        Etsintä jatkuu, mutta jo tehtyä.
        -Eturenkaat vaihdettu taakse, samalla tietysti tsekattu paineet, ei vaikutusta.
        -Takimmaisten alatukivarsien puslat vaihdettu, ei vaikutusta
        -Etuvetareiden nivelet rasvottu, ei vaikutusta.

        Seuraavaksi kokeilen talvirenkaat alle, rotorit kun on soviterenkaiden kanssa. Talvirenkaat on oikealla keskireijällä.

        Comment


        • #5
          Saattaa olla ihan hassu ajatus, mutta onhan vanteet sisäkehältä puhtaat? B7:ssa riittää ravistukseen, että tiepöly/hiekka kasaantuu Ozien sisäkehän uraan sateen aikana paakuiksi.

          Comment


            #6
            Soviterengas puuttuu??

            Comment


              #7
              Updatee taas vähän.
              Nyt kokeiltu talvirenkailla (contin kitkat) ravistus /tärinä tuntuu näillä vaimentuvan lähes olemattomaksi, mutta on se siellä vieläkin.
              Vetivät tähän 3-tielle Hämeenlinnan kohdalle uutta pikitietä, niin pääsi kokeilemaan hyvin.

              ​​​​​Tuli myös nostettua auto pukeille ja käynnissä D päällä tutkittua ääniä yms. Ainoa havainto oli että kuskin puolen vetarin akseli vippaa hieman (~1mm) En tiedä kuinka suoraan niiden kuuluisi pyöriä ja kuinka paljon noin pieneltä kehältä lähtisi värinöitä ja vapinoita.
              ​​​​​

              Comment


                #8
                Ei siellä poikittaisvälystä pitäisi olla yhtään, pitkittäin pitääkin päästä liikkumaan. Itse lähtisin varmaan vaihtamaan akseliin molemmat nivelet uusiin.

                Yhteen aikaisempaan saman korin quattroon piti vaihtaa takavetarit kun oli mystinen tutina ja muuta selitystä en keksinyt kuin vetonivelet. Toisella puolella ei tuota pitkittäis liikettä ollut ollenkaan, eli oli jompi kumpi nivel jumissa. Loppui ylimääräinen tutina niiden vaihdolla.

                Comment


                  #9
                  Mitkä renkaat ja minkä kokoiset?

                  Comment


                  • #10
                    Itellä ravistaa kans ihan vähän, renkaina 245/40/18. Aiemmin ravisti paljon ja sillon oli tosiaan ne paineet jotain 2,3bar. renkaissa oli kanssa säteisheittoa, joka saatiin ottamalla renkaat vanteelta ja pistettiin eri asentoon vanteelle.


                    Se kova ravistus mikä johtuu juuri ekan 2km matkalla, niin johtuu hyvin todennäköisesti liian matalista rengaspaineista, jolloin rengas muotoutuu paikoillaan ollessa ja ravistaa pahasti kun lähtee ajamaan.

                    ​​​​​​​paljonko sulla on paineet renkaissa?

                    Comment


                      #11
                      Kesärenkaat 255/30-20, edessä 3.0bar ja takana 2.8bar
                      Talvirenkaat 255/35-20, edessä 2.8bar ja takana 2.6bar.

                      Mutta kuten ylhäällä kirjoitettu jatkuu ravistus/tärinä samanlaisena, joskin talvirenkailla huomattavasti pienempänä. Eli kyllä tämä voimansiirrosta jostain syntyy.

                      Vetonivelet siis ei tee mitään ylimääräistä liikettä, vaan itse akseli vippaa hieman.

                      Comment


                        #12
                        Sen verran miehekäs rengaskoko, että minkä merkkiset ne kesäkumit on? Onko ne samat kumit+vanteet joskus olleet täristämättä?

                        Comment


                          #13
                          Taas tutkittu lisää, päätin purkaa vetarit atomeiksi, kuskinpuolen ulompi näyttää tältä. Käsin käännellessä takerteli hieman, mitä arvon raati on mieltä? Laitetaanko uutta niveltä vai uusilla rasvoilla vain takaisin kiinni?
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Tsekkaas kampiakselin hihnapyörä. Itsellä tärinävaivat loppui kun vanha hihnapyörä antautui kumista lopullisesti.

                            Comment


                              #15
                              Kai tuon kuntoinen nivel kannattaa vaihtaa muutenkin kun on palasia irronnut ja pyörinyt seassa. Tosin tuo tuskin aiheuttaa tärinää.

                              Comment


                                #16
                                Omassa sama ominaisuus, syy halvat kiinankumit.

                                Comment


                                  #17
                                  Kesäkumit on syronit, mutta talvirenkaat on continentalit. Nyt on 3 sarjaa kokeiltu renkaita, kaikilla sama ravistus/vapina 80-130 nopeudessa, voimakkuus vaan muuttuu. Talvirenkailla kaikki pienin.

                                  Dampperi pitäisi varmaankin tärinää nopeudesta riippumatta? Ja dampperi on kunnossa, ei vippaa tms.
                                  ​​​​​​

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä ravistusta tuli kiihdytyksessä moottoritiellä ja satunnaisesti moottoritiellä noin 110 nopeudella. Tyhjäkäynnillä hytkyi myös välillä tavallista enemmän. En itse koko asiaa yhdistänyt dampperiin ennen kuin se repesi kokonaan kumista irti. 255 35 20 kesäkumit ja talvella perus 17 setup. Ajattelin itsekin, että kumista johtuu jne. Nyt kuitenkin menee tasaisesti ja muuta ei ole tehty kuin dampperi vaihdettu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsellä täristää 50-80km vauhdissa vähän ja 90km ylöspäin ravistus pahenee, täristys ei oikeastaan tunnu rattiin vaan koriin. Oliskohan tämä aiheuttaja kardaanin tukilaakeri? Kuulostaa kuskin penkillä istuttaessa että takaa kuuluisi.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X