Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TTS -09 kolahtelu rattia kääntäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TTS -09 kolahtelu rattia kääntäessä

    Noniin,

    Nyt rupeaa olemaan turhautumisen taso jo sitä luokkaa sekä itselläni että merkkihuollolla että päätin kääntyä asiassa kerhon puoleen.

    Ostin noin vuosi sitten 116tkm ajetun 2009vm TTS:n liikkeestä (ilman koeajoa, sillä erinäisistä syistä auton toimitus viivästyi), ja myyjä lupasi että jos autossa ilmenee vikoja niin ne korjataan liikkeen piikkiin. Koeajo ei itselle ollut mielettömän tärkeä näitä jo muutamia ajelleena, joten homma sopi minulle.

    Autossa on ollut alun alkaen sellainen ongelma, että kun ratin kääntää ääriasentoon kuuluu (ja tuntuu) ratista selvä kolahdus, ei mitenkään nakuttavana vaan ihan yksittäinen "klong". Tämä toistuu niin auton ollessa liikkeellä kuin paikoillaankin.

    Tähän on nyt tehty 3 diagnoosia merkkarilla, joista yksikään ei ole osunut oikeaan. Vaihdettuja osia ovat mm.:

    -hammastanko pultteineen, samalla vaihdettu myös apurungon pulttisarja (eli ei varmasti ole uudet pultit venyneet) ja kaikki nämä kiristelty oikeisiin momentteihin
    -iskarin yläpään laakerit
    -jouset

    Myös alusta on ronklailtu läpi useaan otteeseen, viimeksi noin viikko sitten > ei välyksiä.

    Itseltäni rupeaa pikkuhiljaa jo mielenkiinto / usko / toivo jne. loppumaan, joten kuulisin mielelläni teidän mielipiteitä siihen liittyen mitä muita tekijöitä tässä voisi olla syypäänä.

    Moottorin ja vaihteiston tukikumit on laskettu pois laskuista kun kolahdus tosiaan kuuluu myös auton ollessa paikallaan.
    Viimeksi muokannut ilarif; 1.6.2019, 12:04. Perustelu: Kirjoitusvirheet oikaistu ja selkiytetty tekstiä.

    #2
    Ettei raidetanko pääse ottamaan kiinni johonkin? Raidetangon sisäpäät myös tarkastettu/kunnossa?

    8E-korisissa ainakin on törmätty siihen, että puslat ovat periaatteessa välyksettömiä, kun auto on pyörillään. Ylös nostettuna sitten rupeaa näyttämään vähän erilaiselta. En ekana epäilisi ehkä tätä, mutta helpohko tarkistaa, jos vaan saa auton ylös.

    Comment


    • #3
      Juu raidetangot myös tarkistettu, huoltoselosteessa lukee että "raidetankojen päiden kunto tarkastettu, ei välyksiä". Olisiko mahdollista että sisemmät olisivat jääneet katsomatta läpi?

      Ajosiltamallisella nosturilla tarkastettu, ks. kuva. Nyt tämän jälkeen vaihdettiin ensin jouset, sitten hammastanko yms. Yläpään laakerit jo aiemmin.

      Comment


      • #4
        Auto on nyt ollut tutkittavana Audilla Helsingissä 3 päivää, ja tänään ilmoittivat että vika olisi löytynyt. Ilmeisesti ohjauspilarissa on väljää, joka aiheuttaa kolahtelun. Sinänsä kuulostaa ihan järkevältä, kun kolahtelu ilmenee myös satunnaisesti auton ollessa liikkumatta. Tällä logiikalla saatiin rajattua moottorin ja vaihteiston tukikumit pois ja kun alustakin on todettu välyksettömäksi ja hammastanko jo vaihdettu niin eipä niitä muita syyllisiä oikeastaan enää jää.

        Jännä juttu, yritin googlailla "Audi ohjauspilari" ja en löytänyt mitään hakutuloksia. Kevyt skeptisyys asian suhteen siis on (ottaen erityisesti huomioon 3kpl aiempia pieleen menneitä diagnooseja) mutta päivittelen kuulumisia jahka tuo pilari on saatu vaihdettua - aika varattu juhannuksen jälkeen alkavalle viikolle.

        Comment


          #5
          en löytänyt mitään hakutuloksia
          Kokeilehan lontoon kielellä, alkaa löytymään aiheesta.

          "audi tt steering column knocking"
          https://www.google.com/search?q=audi...hrome&ie=UTF-8

          Comment


          • #6
            Juu, viaksi todettu ohjauspilari / -pylväs jossa oli välystä. Kaikkea sitä kuuleekin... Ei ole varmaan tyyppiviasta kysymys.

            Korjaus meni myyjäliikkeen piikkiin, joten tarkkaa hintaa en osaa sanoa vaihtotyölle. Jostakin syystä eivät halunneet antaa minulle Audilta mitään muuta paitsi työselosteen jossa lukee tyyliin vaihdettu pilari ja lista pultteja.

            Comment


            • #7
              Kuulostaa joltain 1500€ osalta. Työn ei luulisi kauhean vaikea olevan? Ratti suojamuoveineen irti, ja alahylly, etulokarin puolelta sitten hammastangosta irti. Varmaan sellainen parin tonnin homma :D

              Comment

              Working...
              X