Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia saksan kitkoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kokemuksia saksan kitkoista

    Sainpa edullisesti tehtaan vanne/rengaspaketin "saksan kitkoilla" Continental TS 790 V. Auto on W211 cdi takaveto (Audin nelikko on kyllä haaveissa) Paketin ostin lähinnä vanteiden (8,5x17 SL500:n alkuperäiset) vuoksi. Tarkoitus oli käyttää vanteet kesävanteina mutta päätinpä kuitenkin kokeilla josko rengastuksella pärjäisi talvella tai ainakin syksyn. 7000 km on nyt ajettu monenlaisessa talvikelissä ja yllätys on ollut suuri koska näyttävät toimivan ihan hyvin kun ajelee järki päässä. Kaikki varoittelivat ettei niillä pohjoisen talvessa pärjää varsinkin kun ovat aika leveät 255/45. Ajaako joku muu tuollaisilla läpi talven ? Kokemuksia ?

  • #2
    Minä olen ajanut saksankitkoilla pari talvea etuvetoisella. Ihan hyvin onnistui kunhan pitää tosiaan mielessä millä ajaa. Ei ne nyt pidoltaan parhaat ole, mutta pärjää kun muistaa mitkä siellä alla pyörii.

    Comment


    • #3
      Kovemmilla pakkasilla ovat kyllä aika liukkaita kapineita. Mutta kyllä niillä pärjää. Se ei vaan enää ole kivaa, kun auto on jatkuvasti luistossa -vaikkei ajaisi kovaa.

      PK-seudulla ne ovat loka-joulu ja maalis-toukokuussa melkeinpä parasta, mitä voi olla. Eli toimivat märällä, kuivalla ja järjen kanssa liukkaallakin.

      Comment


      • #4
        Itsellä aakuutosessa alla Pirelli Ice-Sport 195/65x15, mä oletan, että kyseessä on ns. keskieurooppalainen kitkarengas, koska mistään en siitä tietoja löydä. Ajettavuudeltaan lähes kesärenkaat, mutta pito yllättää positiivisesti.
        Ei ole juuri muita kummemmin tarvinnut liukastella, ainoa ongelma ehkä on, että kun pito menee, se lähtee äkisti (toisin sanoen sladia ei saa päästää vähääkään liian suureksi tai voivoi...)
        Tehtiin viime talvena jarrutustesti lumella, toisessa A6:ssa oli Kleberin Kapnor 3:t ja viidenkympin vauhdista erot mahtuivat plusmiinus metrin sisään.

        Jäällähän noilla ei toki tee mitään...Ja kun kuluvat vielä tämän talven, vaihdan kyllä mieluummin "aitoihin" talvirenkaisiin.

        Comment


        • #5
          Parin auton alla ollu noita, niillä ajelee hyvin jäälläkin. Mutta jos vettä jään päällä niin sitte on aivan pulkka. Toki muutkin talvirenkaat on vaikeuksissa, mutta noi on kuin kesäliukkarit.

          Ajettavuus on ihan hyvä, lumella pitää hyvin. Eli siis normitalvikelissä ihan ok. Vaikeissa olosuhteissa ei niin hyvä.

          Nelivetosissa nuo toimii ihan ok. vajaavetosiin en ehkä laittais.
          Kokemusta takaveto mesestä jossa oli saksankitkat. Niillä tuppas jäämään aina ylämäkeen jumiin jos piti pysähtyä. Kerran jarrut päällä luistelin alas mäkeä takaperin. Ei sattunut onneksi mitään.
          Jaa niin takaveto Nissanissa oli Nokian saksankitkat. Pari kertaa meinas lähteä pahasti käsistä ohituksissa kun pito katosi yllättäen. Muuten ihan passelit.

          Comment


          • #6
            Mulla on ollu Gooyearin GW-3 (jos nyt muistan oikein) koossa 225/45 17. Hyvin niillä pärjäs suomen keleissäkin. ainoa millon sai hieman olla tarkempana oli kovien pakkasten aikana kun asfaltin päällä oli kuuraa samoin kun jos pitkään oli ollut pakkasta ja sitten lauhtui nopeasti.

            nyt on alla Nokian WR koossa 225/40 18 joista ei vielä talvikokemuksia ole.

            Comment


            • #7
              Itsellä Winter ice storm kitkat 205/55-16 uudet.
              Älkää vain ostako, pitoa ei ollenkaan hengenvaaralliset renkaat.
              Pakko ostaa uudet kumit.

              Joskus tuli auton mukana käytetyt saksan kitkat, ei mitkään merkki kumit mutta paljon paremmat kuin kyseiset pirellit jotka tarkoitettu pohjoisen oloihin.

              Comment


              • #8
                Parivuotta sitten bemarissa joka tuli saksasta oli "saksankitkat" alla
                ja päätin ajella niillä hetken kunnes on vara ostaa kunnon kumit.
                Meni vain muutama päivä kunnes ajoin auton metsikköön todella pahasti.
                Auto oli automaatti ja perä lähti suoraan ajaessa yllättäen alta juuri sataneella lumella.
                Ei siinä auttanut enää mikään korjausyritys. Ja siitä sairaalaan..

                Meni kyllä hieman ihmeesti katolleen kun tulin siihen ojaan sivuttain ja sitten vasen etunurkka töksähti puuhun ja auto kääntyi kulkemaan takaperin ja sitten taas takapää töksähti vasemmasta kulmasta puuhun jonka voimasta keula nousi ilmaan ja auto pyörähti pituus-suunnassa ympäri, ja sopivasti tien ja ojan reunaan niin että katto oli ratissa ja selkänojissa kiinni.
                Tässä tapauksessa saattoi auttaa hölmö ilman turvavyötä ajaminen.

                Ja renkaat oli bridgestonet, mallia en muista, mutta ei väliäkään, pointti on se että jos ei uusiin oikeisiin talvirenkaisiin ole varaa niin ostaa vaikka käytetyt.
                Vaikka ajaisit miten kieli keskellä suuta, aina voi tulla odottamattomia tilanteita, eikä se ajaminen taida edes olla kovin mukavaa sillä tavalla.

                Comment


                • #9
                  Niin kauan saksan kitkoilla on jotain mahdollisuuksia, kunnes päästät auton ekan kerran sivuttain. Sitten mennään, etenkin pakkasilla.

                  Comment


                  • #10
                    No mulla oli myös ässässä ekana talvena saksankitkat, ja kylkimyyryä mentiin kyllä enemän ja vähemmän :D Kerran meinasi lähteä kaverin postilaatikko, ja joskus pöllytin vähän penkkaa mutta tiellä pysyttiin.

                    Nelivedolla pääsi vielä mukavammin kuin etuvedolla. Tehoa tuntui kyllä olevan paljon enemmän kuin nykyisillä hakkisvitosilla. ;)

                    Comment


                    • #11
                      Niin kauan saksan kitkoilla on jotain mahdollisuuksia, kunnes päästät auton ekan kerran sivuttain. Sitten mennään, etenkin pakkasilla
                      Itsellä se kokemus on Nokian H-nopeusluokan kitkasta. En allekirjoita ylläolevaa, tuli niillä käytyä jopa jääradalla. Luistot ovat pidempiä, mutta kyllä se sieltä takaisin tulee, jos tilaa riittää.

                      Ennen ajettiin samoilla renkailla kesät talvet, sillä samalla mentaliteetilla kyllä pärjää saksankitkoilla nykyäänkin. Pitää vaan osata välillä ajaa hiljempaa kuin muut nastarenkainensa.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla on kokemusta useammistakin, kuten

                        Bridgestone LM-22 (nykyisin LM-25) oli Omega farkun alla koossa 205/55R16
                        ne oli tosi hyvät, pitoa löytyi takavetoiseenkin aivan riittävästi

                        Octaviassa oli jotkut Contin "keskieuroopan kitkat" 205/55R16 - ei valittamista

                        Nokian WR samoin 205/55R16 Mazda6 GT farkun alla - näitä en antaisi edes anopin autoon...

                        Alla on ollut myös NokianQ - 195/65R15 - aivan järkyttävä, pehmeä, veltto, nulju, ajettavuus ihan hirveä - tämähän on "Suomen talveen" tarkoitettu...

                        Nyt Audiin tulee 225/40R18 Contin TS810S - Auto Bildin testivoittajat, katotaan miten käy

                        Noi keskieuroopan markkinoille tehdyt kitkat on ruuhka-Suomessa 95% talvesta loistava valinta kun ajaa paljon. Nastan jollotusta tai löysää Noksua en haluaisi pakkoajossa kokea. Kun keli on paha, pitää olla järki mukana. Kilsoja tulee n. 60tkm vuodessa, joten jokunen jääkelikin on nähty ja pelti on pysynyt suorasa ja perille on päästy.

                        Comment


                          #13
                          Velipojalla oli viime talvena uudet Bridgestonen saksankitkat ja kun tuli ekat lumet, hän soitti mulle tuohtuneena miten voi olla paskat renkaat.
                          No eipä auttanut kun vaihtaa Rsi Nokiat ja on ollu hänkin tyytyväinen niihin.

                          Comment


                          • #14
                            Tästä asiasta on ollut aikoinaan puhetta.

                            Tuontiautojen ( Saksa) kitkarenkaat eivät sovellu meidän olosuhteisiin.

                            Siitä on tutkittua tietoa- luulisin

                            Haulla ?

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi Näytä viesti
                              Tästä asiasta on ollut aikoinaan puhetta.

                              Tuontiautojen ( Saksa) kitkarenkaat eivät sovellu meidän olosuhteisiin.

                              Siitä on tutkittua tietoa- luulisin

                              Haulla ?
                              Oho, tulipa äkkiä paljon vastauksia, kiitoksia vaan kaikille. Muutamia kommentteja:
                              - eikö ne saksan kitkat ole aina vähintään V -luokkaa kun täytyy voida ajaa yli kahtasataa baanalla (H-luokan kitkoihin turha verrata) ?
                              - keskieuroopassa saattaa talvellakin olla joskus lämmin päivä ja yli kahdensadan nopeus ja lämpötila saattaisi sulattaa meikäläiset kitkarenkaat hetkessä ?
                              - eikös tuo Continental TS 810 ole TS 790:n uudempi malli ?
                              - olen minäkin niitä tutkimuksia lukenut ja sen vuoksi tässä ihmettelenkin
                              - viime keväänä oli samassa autossa alla Nokia Q 215/55x16 (jo aika kuluneet mutta ei lähellekään sakkorenkaat) ja uskaltaisin väittää että ainakin niihin verrattuna uusissa Continental TS 790:ssä pito on parempi

                              Täytyypä olla varovainen sivuluisujen kanssa ja varsinkin kun tulee ensimmäiset kunnon pakkaset.

                              Comment


                              • #16
                                Joo toista vuotta tulee täyteen jo kuluneilla Nokia WR:llä. Kyllähän noilla pärjää, jäällä mitään pitoa ole :)

                                Pakkaslumella välillä niin hyvä pito, ettei leikkiä uskalla.. Yleensä kun pito häviää, häviää se kunnolla, mikä tarkoittaa pitkiä sivuluisuja. Tosin jos luistonesto päällä ajelee, niin ei mitään vaikeuksia, kun muistaa vaan jarruttaa ajoissa ;)

                                Emäntä on onnistuneesti ajellut kanssa kauppaan ja töihin noilla ja ei mitään suurempia haukkumisa ole tullut. Jääradalla toi pidon lähtö itselläni kunnolla maksoi puskurin :)

                                Asfaltilla todella hyvä ajaa, niin loskassa, märällä kuin kuivalla. Voisin jopa ehkä seuraavat renkaat ottaa saksankitkoina tai sitten pohjoisen kitkoilla, nastoilla ei pidon vuoksi uskalla leikkiä..

                                Comment


                                • #17
                                  Niin noissahan on kyllä melko hyvä pito eteenpäin mentäessä, mutta sivuttaispito on samaa luokkaa kesärenkaan kanssa.
                                  Tosin ei ne kaikki samanlaisia ole minkä vuoksi varmaan "positiivisiakin" kommentteja tulee.

                                  Kysymys siihen että olisivat loistava valinta ruuhka-suomessa ajaville, miksi suomeen tarkoitetut kitkat eivät olisi paremmat?

                                  Mulla on nyt nastat alla, mutta kyllä kitkat olisi paljon mieluisammat, tänne pohjoiseen tarkoitetut.

                                  Ehdottomasti parhaat kitkat jotka mun käytössä on ollut oli Michelinit, Good Yearit ei yltänyt samaan pitoon, puhumattakaan halpiskumeista.
                                  Esim. BF Goodricht on todella huono valinta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    eikö ne saksan kitkat ole aina vähintään V -luokkaa kun täytyy voida ajaa yli kahtasataa baanalla (H-luokan kitkoihin turha verrata) ?
                                    T-luokasta ylöspäin.

                                    keskieuroopassa saattaa talvellakin olla joskus lämmin päivä ja yli kahdensadan nopeus ja lämpötila saattaisi sulattaa meikäläiset kitkarenkaat hetkessä ?
                                    Ei ne Q ja R luokan renkaatkaan hetkessä sula.

                                    eikös tuo Continental TS 810 ole TS 790:n uudempi malli ?
                                    Kyllä on.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko kokemuksia kuivalla ja märällä asfaltilla, onko melua?

                                      En ajaisi noilla pakkaskelillä, varsinkaan polanteisessa jääkelissä. Kyllähän kaikilla renkailla tiellä pysyy mutta turvallisia tuon nopeusluokan renkaat ei yleensä pakkasessa ole......merkistä riippumatta, syy on kumiseoksessa. Kesäkokemukset kaksista saksankitkoista on olleet varsin positiivisia, melua on tosi vähän eikä huoju liikaa. Ratarenkaita ne ei ole mutta siellä käytänkin racingrenkaita tai ratasliksejä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kysymys siihen että olisivat loistava valinta ruuhka-suomessa ajaville, miksi suomeen tarkoitetut kitkat eivät olisi paremmat?
                                        Siksi, että suomikitkoissa on pehmeämpi runko = huono tuntuma asfaltilla. Lisäksi kumiseoksessa on keskitytty jääpitoon = märällä asfaltilla huonompi pito.

                                        Kun ajaminen on 95% märkää tai kuivaa asfalttia, voi olla toimiva valinta. Kunhan osaa sitten sen joka 20. hetken ajaa kieli keskellä suuta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla on jotkut Fuldan kitkat olleet nyt yhden talven alla. Lumella ja loskassa ne pitää loistavasti, mutta sitten kun tulee oikea jäinen talvikeli niin kyllä on kun kesärenkaalla ajaisi. Viimeksi eilen kun ajoin iltasella motarilla lumituiskussa eikä suolaus enään vaikuttanut ei autoa meinannut saada menemään millään suoraan. Vaelteli ihan pulkkana puolelta toiselle kun ei vaan yksinkertaisesti löytynyt tarpeeksi pitoa. Pitävällä kelillä nuo on sitten tukevat ajaa.

                                          Tätä talvea en enään meinaa noillaa ajaa vaan täytyy vaihtaa oikeisiin talvirenkaisiin.
                                          Viimeksi muokannut MjM; 14.11.2007, 11:51.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Entisessä autossani tuli Saksan maalta mukana uudenkarheat Pirellin kitkat ja ensimmäisen kerran kun lähti perä varoittamatta omille teilleen maantiennopeuksissa, lähti myös renkaat vaihtoon.

                                            Eli en voi suositella.
                                            Viimeksi muokannut JarnoE; 14.11.2007, 12:01.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ajaisin ihan mieluusti saksankitkoilla jos saisin uudehkot merkki-saksankitkat halvalla. Yhden talven moisilla ajelin eikä isompaa valittamista, tottakai pito oli huonompi kuin nokian q tai rsi kitkoissa, mutta en mä ainakaan noita miksikään kesärenkaiksi luokittele. - Ilmeisesti jossain määrin saksankitkojen paska maine johtuu siitäkin, kun ajellaan "auton mukana tulleilla" puolikuntoisilla, ehkä vanhoillakin ja se huonompi pito tulee mukamas yllätyksenä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei noita talvirenkaiksi voi sanoa, ennemmin välikelin renkaat.

                                                Jos ajaa paljon niin en suosittele. Jos ajaa kodin ja kaupan väliä niin ihan sama.

                                                Onhan noilla kuitenkin eroa kesärenkaisiin selvästi. V8:ssa sen huomasi äärettön selvästi. Jarrutusmatkat kesällä paljon pitemmät kuten vakaus.
                                                Hiljasia nuo on ja mukavia, jos ei huojuntaa ole. Riippuu varmasti autosta ja tiestä aika paljon.

                                                Jos ajelee ympäri vuoden noilla tai liian pitkälle kevääseen, niin pito kyllä katoaa seuraavaksi talveksi. Eivät suostuneet vähän ajetuista kitkoista rengasliikkeessä mitään hyvittään, kun eivät tienneet jos oli kesällä ajettu. Tai sitten eivät halunneet riesaksi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eikös kohtuullinen kuivalla kelillä ajo kitkoille ole ihan hyväksi, kuluu se kovettunut kumikerros pois..?

                                                  Tokko käytetyt renkaat normaaleita rengasliikkeitä kiinnostaa, en ainakaan muista kertaakaan törmänneeni että kauppaisivat käytettyjä. Eri sitten pikkujobbarit jotka käyvät isojen rengasliikkeiden jätekasoja läpi..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omassani oli noita ranskan rinkeleitä el Michelinin kitkat, jotka on todellisuudessa hengenvaaralliset. Sivuttaispitoa ei juurikaan ole ja pitoraja on terävä.
                                                    Michelineillä hengenlähtö oli lähempänä ja yllättävämpänä kuin koskaan autoillessa.

                                                    Nykyiset Nokian RSI:t ovat aivan toista luokkaa, aika samanlaiset kuin aikaisemmissa autoissa olleet Nokian Q:t, joissa pito ei oikeastaan koskaan lopu kokonaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Petri.Koskinen Näytä viesti
                                                      Ei noita talvirenkaiksi voi sanoa, ennemmin välikelin renkaat.

                                                      Jos ajaa paljon niin en suosittele. Jos ajaa kodin ja kaupan väliä niin ihan sama.
                                                      Olen TÄYSIN päinvastaista mieltä. Nimenomaan kun ajaa paljon, renkaan ajo-ominaisuudet on hyvinkin tärkeät. Yleisesti oman kokemuksen mukaan nastarenkaalla EI ole ajo-ominaisuuksia, pito-ominaisuuksia kyllä. Kuivalla nastarengas "rullaa" ja vaeltelee, rungoltaa usein korkeaprofiilinen nasta on epätarkka, huojuva. Kauppamatkoilla noilla seikoilla ei ole mitään väliä.

                                                      AutoBildin nrossa 20/07 testatiin kitkoja ja nastoja, mukana myös näitä "keskieuroopan" kitkoja. Siinä luonnehdittiin rengasvalintaa loistavasti otsikon "Mihin ryhmään sinä kuulut?" alla:
                                                      Ajat paljon. Pitkiä matkoja isommilla teillä, jotka useimin ovat kuivia ja ja joilta lumi sulatetaan sulolauksen myötä heti sen sataessa. Kannattaa valita keskieurooppalaiset kitkarenkaat.

                                                      Aamen ;c)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tänään olis moneen risteykseen jääty kitkoilla sutimaan paikalleen, sen verran oli liukkaaksi ne jo tullut pienen lumisateen jäljiltä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo-op.

                                                          Enpä tiedä mihin tuo edellinen varsinaisesti perustuu. Olen ajanut nyt vuodesta -98 pelkästään kitkoilla enkä muista ikinä jääneeni mihinkään kiinni. Muutaman kerran talvessa on ollut liukasta, mutta niin se on tuntunut silloin kaikilla muillakin olevan. Aika harvassa on ne nasta-autoilijat, jotka liukkailla on ohi pyrkineet millään tiellä.

                                                          Tänä aamuna oli -4--5 C pakkasta ja tulin umpijäistä mutkaista 80:n (pitäisi olla oikeastaan 60:n) tietä pitkin eikä tuo nyt mitään ihmeempiä erikoisotteita tai juurikaan erityistä varovaisuutta vaatinut Nokian RSI-kitkoilla. Pitää vaan olla OIKEAT renkaat. Tämä nyt siis pois lukien Michelinin "kitka"-renkaat, joita ei kenenkään valkoihoisen pitäisi ostaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olisi ehkä pitänyt kohdistaa tämä keskustelu tiettyyn "saksan kitka" - tyyppiin eli Continental wintercontact TS790 V:n ja automalliin jossa niitä käytetään eli w211 cdiA :han.

                                                            Voin hyvin allekirjoittaa AutoBildin lausunnot. Lisäksi viimepäivien lumipyräkät ovat saaneet minut entistä tyytyväisemmäksi. Mesen luistinesto- ja abs järjestelmien sekä automaatin talviohjelman kanssa liikkeelle lähdöissä ja jarrutuksissa pito on todellä mahtava niin lumella kuin jäisellä asfaltillakin. Ehkä se totuus tulee vastaan sitten kovemmilla pakkasilla tai sivuluisuissa mutta ne luisutkin Mesen ajohallinta näyttää korjailevan mallikkaasti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X