Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

madallus pelkillä jousilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • madallus pelkillä jousilla

    Kuulin huhuja, että 30-40mm madalluksen saisi ilman iskareiden vaihtamista. Onko kokemuksia kellään että olisi isketty alle vain ko. madallusjouset + vakio iskarit?

    Jääkö ajo-ominaisuudet hyviksi?

  • #2
    Ehdottomasti käy! Ongelmana on vain iskareiden nopeampi kuluminen. Ajo-ominaisuuksista en osaa sanoa mitään ku ei oo mitään mihin verrata, mutta ainakin auto on parempi ajaa kun vakiojousilla varustettu. Järkevää olisi ostaa lyhennetyt iskarit samalla kun madaltaa, mutta se on vaan suositeltavaa kulumisen takia, ja onhan se ajettavuuskin varmaan parempi. Itse olen juuri ostamassa KONIn iskareita omaan kasikymppiseen.

    Comment


    • #3
      Ennustan kohtuunopeaa saattohoitoa vanhoille heilahduksenvaimentimille.

      Hieman kyseenalaistaen - riippuu siitä mitä pitää hyvänä ajo-ominaisuutena. Jos 40mm häviää vaimennuksen liikeradasta, alkaa Koni toiminaan niin kuin ei ole tarkoitettu. Siitä tulee kova ja kaikki pehmeys häviää. Näin ainakin omien kokemusten mukaan.

      Jos sen haluaa tehdä oikein, niin silloin heilahduksenvaimentimen on syytä olla mietitty pari vieterin kanssa. Enempi mieluummin niin että kierros Koneja vanhojen vietereiden kanssa,
      lopputulos on varmasti paljon parempi, tai sitten suoraan valmis paketti.

      Comment


      • #4
        Kannattaa myös muistaa, että katsastukseen on tulossa juuri ne iskaritestit ja en usko että iskareita vaihtamatta menee läpi.

        Comment


        • #5
          Voisin sanoa, että iskaritestistä ei kenenkään kannata huolehtia. Käytiin tallibemarin (vanha 318i) ruosteita näyttämässä konttorilla, niin meni iskaritestistä läpi, vaikka iskareissa ei ollut vaimennusta suoraan sanottuna _ollenkaan_. Auto oli niin paska ajaa kuin auto vain voi olla...

          Comment


          • #6
            Mites kuluuko iskarit kohtuuttomasti noin pienellä madalluksella? Samainen huhulähde kertoi, että iskarit joutuu koville vasta kun madalletaan paljon, eli 60mm ja yli.

            Comment


            • #7
              alkuperäinen vs. madallus

              Hei
              Itsellä oli ainakin vanhat jouset sen verran (-40mm ) painuneet että käytännössä auto nousi 4cm kun vaihdoin uudet vakiojouset :-)

              -> uudet -40mm jouset ei välttämättä laske autoa yhtään mihinkään eikä siten iskarit välttämättä joudu huonompaan vaan parempaan toimintaympäristöön, jäykempi -40mm jousi kumminkin kantaa koria paremmin.

              Tiedä sitten mikä tuossa on järkevää, itse ainakin voisin hyvin kuvitella vakioiskarin pariksi tuon -40mm jousen, tuntumasta ei tietoa kun on tullut ajettua vain melko löysällä iskarilla ja nyt korkealla ja tehokkaasti vaimentavalla.

              Comment


              • #8
                -40mm on aika kova madallus vakiovaimentajalle, jonka normaali liikealue on esimerkiksi 120mm (stetsonluku), siitä kun hukataan 40mm ja sama työ pitäisi tehdä kolmanneksen pienemmällä matkalla, tulee äkisti johtopäätöksi että joko vaimennusteho heikkenee, vaimentajan nesteet käyvät kuumempina, ehkä kavitoivatkin kun vaimentaja ei pysty vastustamaan jousen oikaisuvoimaa, nesteet sisällä joutuvat virtaamaan nopeammin, paine kasvaa, joku paikka rupeaa kavitoimisen takia kulumaan nopeammin tai sitten toinen paikka vain pettää.

                Noin äkkiseltään tajunnanvirtaa mielipideaakkosiksi suoltaen. Joku ehkä osaa kertoa enempi faktoihin perustuvan selityksen.

                Comment


                  #9
                  Sanoisin että madallus pelkillä jousilla toki onnistuu..sen suhteen että auto madaltuu..

                  Jos taas TODELLA hakee madalluksella pelkän kosmeettisen hyödyn lisäksi myös parempaa ajettavuutta ja ajo-ominaisuuksia niin mielestäni ainoa järkevä ratkaisu on laittaa sekä jouset että niihin tarkoitetut iskarit.
                  Nyt kun kuitenkin on niin että jouset ja iskarit muodostavat selkeästi kokonaisuuden jossa toisen optimaalinen toiminta on riippuvainen toisen toiminnasta.

                  Madallusjousi + vakioiskari ei toimi ajettavuuden kannalta hyvin..kuten ei myöskään toimi vakiojousi + sport-iskari.

                  Kyllä se vaan niin on että jouset + iskarit on oltava yhteensopivat jotta myös ajettavuus paranisi.

                  Comment


                  • #10
                    Huhupuheena ole kuullut, että normaali iskarien liike ei välttämättä riitä vaan ottaisivat pohjaan eli kantaisivat isoissa heitoissa.

                    Mulla oli Mazda 626:ssa madallusjouset ja vakioiskarit joista jouduin ottamaan kumipuslat jotka oli varren ympärillä pois kun joustoa jäi n1cm ja sitten tökkä kumipuslaan. Kumipusla oli ehka 5-7cm pitkä. Voin sanoa että ei ollu hyvä ajaa. Maavaraa oli alle sallitun eli 7cm tms.

                    Iskarit oli öljyiskarit, ja ne ei tosiaan soveltunu tuohon. Kaasu olis voinu olla parempi kun ne on jämäkämmät.

                    Mietin tuossa viilausta missä iskaria lyhennettäis ja tehtäis uudet jengat. Onko se sallittua/järkevää/täysin turhaa en tiedä. Tuli vain ajatuksena. Karkastua terästähän nuo taitavat olla?

                    Comment


                    • #11
                      eikös se -40mm ole aika maltillinen?

                      Hei

                      Jos jäi 1cm liikkumavaraa niin paljonko oli alkuperäisestä madallettu ? :-)

                      Minä tässä edelleen kuvittelen että alkuperäisestä jos ottaa -40mm pois niin vaimennin toimii vielä kohtuu normaalisti.

                      / Jaa tarkemmin boge web catalogia selattuani tulikin selväksi että boge turbo käy 2veto avanttiin sekä normal että madalletulle alustalle A80 B4.ssä mutta 100 Quatrossa ei näy mainintaa että kävisi madalletulle alustalle... !!! 4xveto tietysti muutenkin erilainen/


                      Kun ajatellaan jousitusta kokonaisuutena niin varmasti yhtäaikaa vaihdettu madallettu jousi+ siihen tehty iskari on paras, mutta kun ajattelee että vanha alkuperäinen jousi on läsähtänyt jo 5cm ja siihenkin voi normaalin iskarin laittaa ilman huolia noin yleensä henkilöautoissa niin eikös tuolla perusteella riitä ihan tavallinen iskari, rasitusta kai tulee eniten kun on paljon kuormaa tai ajetaan kovaa ja isolla / painavalla vanne+rengas yhdistelmällä.

                      [/url]http://www.sachs-boge.de

                      Comment


                      • #12
                        Noista konin keltaisista vain sen verran, että itse sain ässään tarjouksen Suomesta 750e ja Tallinnasta 560e. Vapun jälkeen tulleitta...

                        Comment


                        • #13
                          typ89 sedanin omistajille:

                          Paljonko teillä on pyörän navan keskeltä lokasuojan kaareen välimatka edessä ja takana? Ja onko madallettu montako milliä ja minkä valmistaja jousilla.

                          Alkuperäiset jouset (Eibach -20mm, 175tkm) ovat hieman liian löysät minun ajoon ja mietin tässä jotain madallussarjaa Audi 80 quattroon.

                          Comment


                          • #14
                            Audi seiso kyllä vähän epätasaisella maalla, mutta sekä edessä ja takana 35cm. Jousina Weitec:in -40mm, ja jos sillä on merkitystä, vakioiskarit...

                            Comment


                            • #15
                              Jes. Kuulostaa hyvältä, sillä mulla on -20mm alkuperäisjouset ja kävin mittaamassa niin mittaa oli navan keskeltä kaareen 35cm.

                              Weitecilta on quattroon saatavana vain -45mm jousia. Voiko madallus olla quattrossa enempää kuin etuvetoisessa?

                              Comment


                              • #16
                                JP -> Abt -40 mm jouset, edessä kaaresta napaan 31,5cm ja takana 33cm

                                Comment


                                  #17
                                  Tulipa madalluksista mieleen sellainenkin asia että itselläni oli joskus auto jossa oli tehdasasennuksena kyseisen merkin 30mm madaltava alustasarja. Ajettavuus ja ajo-ominaisuudet olivat mitä mainioimmat ja auto oli aika hyvännäköinenkin, mutta yksi,pidemmän päälle varsin harmillinen ominaisuus tuosta madalluksesta kuitenkin oli.
                                  Nimittäin se että tuo 30mm madallus yhdistettynä etuspoileriin,varsin maltilliseen sellaiseen, aiheutti sen että spoileri raapi vähän väliä maata ja yllättävän moni luiska esim parkkihalleista ulos tullessa oli lähes tekemättömiä paikkoja.

                                  Eli kannattanee hiukan funtsailla sitäkin puolta ennenkuin isompia madalluksia tekee, varsinkin jos auto on jokapäiväisessä ajossa ja arkikäytössä.

                                  Tietysti pohjakosketusriski riippuu hyvinkin paljon automallista, eli kovin yleispätevästi ei voi sanoa että madallus tuo mukanaan pohjakosketuksia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    JP ->Hiukan vinossa seisova q näytti eteen ja taakse 36cm. Veikkaisin jousia ihan alkuperäisiksi ja iskaritkin on vakiokamaa.

                                    E:Vinous johtuu siis parkkipaikan tasosta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsellä oli edessä 33,5cm ja takana 34cm.
                                      Jouset ja iskarit pitäisi olla uusittu alkuperäisiksi pari vuotta sitten, kyseessä lienee kuitenkin tehtaalainen madallus. (sama kuin Kärjen mainitsema?) Takajousissa oli ainakin maalitäpät oranssi-sininen-sininen, joiden mukaan ne olisivat madallusjouset.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Saako näitä tehtaan madallusjousia vielä VAGilta? Taitaa olla niin että se alkuperäinen tehdasmadallus on sellainen, että vain edessä on lyhemmät jouset ja takana normaalit jouset ja jäykemmät iskarit (näin minulle saksalainen sanoi).

                                        Mulla on nyt -20mm Eibach alkuperäiset madallusjouset (Tüv todistuksesta näkee merkin). Aika jännä, että nuo madallusmäärät vaihtelevat noin paljon alkuperäisillä -20mm tehdasmadalluksilla.

                                        Yhdellä Audi typ89:n omistajalla oli -35mm Weitecin sarja tiputtanut autoa sen verran, että edessä oli enää 31cm.

                                        edit: Kävin katsomassa takajousista nuo maalimerkit ja tällaiset ne on (punainen näytti hieman oranssilta ehkä):

                                        (hopea) (punainen) (punainen) (punainen)

                                        Näkeekö Aktesta mitkä nuo on?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu sporttijousi tuo on. hopea, pinkki, pinkki, pinkki. Vakiojousi olisi hopea, pinkki, pinkki. Eli voit sanoa sakemannikaverillesi että syö nahkahousunsa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            porkkis: Tiedätkö etu- ja takajousien varaosanumeroa? Vois käydä maanantaina kysymässä merkkiliikkeestä noiden alkuperäisten madallusjousien hintaa. Mieluiten ostais alkuperäiset uudet madallusjouset, joilla sais miedon madalluksen ja jämäkkyyden kuin jonkun tarvi madallusssarjan, joka tiputtaa autoa liikaa mitä luvataan ja renkaat sitten raapii kaariin.

                                            edit: Kiitoksia paljon noista varaosanumeroista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              893 411 105 L hopea, keltainen
                                              893 511 115 K hopea, pinkki, pinkki, pinkki

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noilla numeroilla ei Vagilla näkynyt mitään. Onko jollain Aktessa hintoja noille?

                                                edit: 280? maksaa 4kpl jousia, joten jää uudet ostamatta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  893511115K:
                                                  87 - 92 A80/90/Avant quattro
                                                  89 - 95 Audi Coupe quattro

                                                  893411105L:
                                                  87 - 89 A80/90/Avant
                                                  90 - 92 A80/90/Avant
                                                  87 - 92 A80/90/Avant quattro

                                                  Hintoja ei Etka noille antanut.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kirjoitetaan nyt omakin mielipide noista madallusjousista vakioiskareiden kanssa. Kunnolliset jouset (H&R, Eibach, G&M ym) toimivat hyvin myös vakioiskareilla. Itsellä kokemusta kahdesta autosta. Gti Almera H&R:n jousilla oli todella hyvä ajaa. Iskarit kestivät ja toimivat ainakin tuon parivuotta ja 40000 km mitä auto minulla oli. Nyt Audissa myös H&R jouset alla. Vaihton jälkeen tuli autosta selvästi parempi ajaa. Koska ovat progressiiviset, niin on myös todella mukava ajaa (ei pintakova).

                                                    Esim Fordin tehdas sporttialusta = Eibachin 30mm madaltavat jouset ja vakioiskarit. Myös uusissa Mazdoissa (ja todennäköisesti suurimmassa osassa autoja joihin saa "sporttialustaa") on sama resepti. Tietysti jos laittaa madallusjouset ja 200 tkm ajetut vakioiskarit, niin ei voi odottaa pitkää ikää iskareille.

                                                    Tietysti selvästi parempi vaihtoehto on esim konin iskarit ja niihin soveltuvat madallusjouset. Autosta saattaa tulla tällöin kyllä aavistuksen jäykkä joidenkin mielestä (ainakin 35 sarjan renkailla), mutta radalla oiva hymykone.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei kellään ole tullut ns. "katapultti" -efektiä madallusjousien ja vakioiskareiden kanssa? Eli riittääkö vakioiskareiden ulosjouston vaimennus "tehokkaammille" jousille? Vrt. nyky ralliautot hypyissä tulevat alas todella nätisti, miettikääpä tilanne jos iskari ei vaimentaisi myös olosjoustoa tehokkaasti... eikös joku italiaano vetänyt puntonsa mettään hypyn jälkeen just ton takia Neste rallissa?

                                                      Mä en ainakaan mitään muuta vaaraa näe vakioiskareiden käytölle tiukempien jousien kanssa, jos vaan ei pohjaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllähän kunnon rallivehkeissä on joustintuet aivan toista luokkaa kuin "ralli"-nimikkeen alla myytävät katusatsit, vaikka myyntimiehet niillä yrittävät hintojaan perustella. Joustoa löytyy toisin kuin itse madalletuissa jotka usein pompottavat pahasti. Päivittäin tulee ajettua pompotipompoti -Nissanin, Opelin tai Hondan perässä, ei auta vaikka olisi miten nimekkäiden iskarivalmistajien tarroja liimailtu koppaan.

                                                        Madallus oikein tehtynä ei lyhennä jousituksen liikerataa, noita ei vain voi oikein siviiliautoihin rakentaa. Aikoinaan rata-autoissa laskettiin esimerkiksi jousen alakuppia jolloin joustovara ei tullut liian lyhyeksi ja iskunvaimennus toimi oikein. Kun jousia lasketaan iskunvaimentimen toiminta-alue muuttuu sekä pohjaamisvaara on olemassa. Joku voisi kysyä mitä se haittaa vaikka pohjaisi topparikumiin, kannattaa joskus kokeilla niin tietää miten auto notkahtaa eikä kulkusuuntakaan ole enää hallittavissa. Ahveniston varikkonousun kaide opetti joskus itselleni miksi liian jäykät ja lyhyet jouset eivät ole niin hyviä kuin miltä näyttävät. Taitaa olla vieläkin punaista maalia kaiteessa, oli sen verran reippaasti nopeutta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Oli muuten netissä joskus videoleike jossa joku kuvasi kotivideolle kun kaveri vetää madalletulla tuuninki autollaan suht pienestä nypystä hypyn ja kun laskeutuu alas --> jouset tietty joustaa alas --> voimalla ylös kun ei iskarit vaimenna ulosjoustoa riittävästi ja seuraukset olivat karmeet. Vakiojousilla toi ulosjousto ei olis ollut niin voimakas, olis voinut kärry pysyä tiellä, ehkä..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vaikka tämä nyt ei aivan alkuperäiseen topiciin nyt sovikaan mutta pakko mainita...

                                                            BMW Tuning Clubin sivuilla on joskus järjettömiä omavideoita, yhdessäkin kuvaaja seisoi ulkokaarteessa kun toinen aivoton veti tajutonta ylinopeutta kapeaa asfalttitiellä jossain maaseudulla. Leikkasi vielä mutkaan ladon takaa niin ettei olisi nähnyt vastaantulevia ollenkaan. Onneksi ei ollut mikään nopea auto, siinä ei paljon tarvitse livetä kun menee kuskin mukana kuvaaja ja pahimmassa tapauksessa koko kylän karpaasit kuvaajan selän takaa. Taas kirjoitellaan lehdissä ja nopeusrajoituksia ollaan seuraavana päivänä nerokkaana ratkaisuna laskemassa koko maassa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X