Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 quattron etupään tukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Hienoa. Eli toinen ultimatejumituksessa oleva pultti.
    Kaikkihan alkoi siitä, kun se kuuluisa ylätukivarsien pitkä pultti on niin jumissa että pitää saada koko paketti pöydälle että pääsee naputtelemaan/poraamaan sitä irti.

    Comment


    • #62
      Kävin eilen katsastaa audin mut tuli korjaus kehotus "alapallonivelestä". Mut eikös näissä ole se kiinni tossa etumaisessasa alatukivarressa? Eli varmistan vaan et käyn ostaa oikeen osan. Pitäs tällä vklla vaihtaa toi...ei pitäs olla paha vaihtaa.
      Se oli menny varmaan siks et oli toi raidetangon pää menny vasemmalta ja piti ajaa sillä vähän aikaan ennen kun ehdin vaihtaa sen. Varmaan rasitus siirtynyt sit siihen.

      Comment


        #63
        Alapalloniveliä on 2 kpl/puoli, eli myös takimmaisessa alatukivarressa. Kiinteästi varsissa ovat juu.

        Comment


        • #64
          Mitäs nämä sit on "A4 Etutukivarsien heloja: Etummaisen alatukivarren ulompi hela" ja "A4 Etutukivarsien heloja: Etummaisen alatukivarren sisähela" syytä uusia samalla??

          Comment


            #65
            Kun hommaat uuden varren niin siinä on nuo helat mukana. Kaikenjärjenmukaan.....

            Comment


            • #66
              Itsellä pitäs vaihtaa oikea takempi ylätukivarsi ja oikea raidetangonpää. Tekeekö motonetin/bilteman osilla mitään, onko marmorilla paljon kalliimmat? Jos jollakin ois myydä niin saa tarjota.
              Selviäishän tämä toki soittamallakin.

              Comment


              • #67
                Väärä kohde säästää, Lemfö(r)der?, Febi tai TRW merkkisiä suositellaan. Haulla löytyy kattavaa tarinaa moisista osista.

                Comment


                • #68
                  Mistä tuota olka-akselin holkkia, johon tukivarren pallonivel kiinnittyy voisi kysellä? Osalla ei ole varaosanumeroa eikä huvittaisi koko olka-akselia ostaa.

                  Comment


                    #69
                    Tarkoitat varmaan sitä teräsholkkia mikä on alumiinisessa tolpassa? Ei sitä taida saada mistään muualta kuin purkuosana.

                    Comment


                    • #70
                      Juuri se. Ajattelin jos joku on semmoisen teetättänyt tai löytänyt muiden merkkien valikoimasta. No. Täytyy tehdä soittokierros autopurkaamoille. Toivottavasti joku suostuu myymään pelkän holkin ilman koko olka-akselia.

                      Comment


                        #71
                        Mikä vanhaan holkkiin on tullut?

                        Comment


                        • #72
                          Se on vielä kiinni vanhassa tukivarressa joka on todennäköisesti sulatettu kierrätysmetalliksi. :-) Huomasin liian myöhään, että se oli lähtenyt vanhan tukivarren mukana. Nyt on uusi tukivarsi odottamassa tuota holkkia.

                          Comment


                          • #73
                            Nythän tää meni mielenkiintoiseksi. Toivottavasti joku saa selvää kuvauksesta. Autohuolto meinasi, että puuttuu aikaisemmin mainitsemani holkki koska uusi tukivarsi on väljä. Aikaisemmista postauksista ymmärsin, että A6:ssa on alumiiniset olka-akselit. Noh. Nyt vasta menin oikeen tutkimaan asiaa ja huomasin, että ei noi Allroad auton olka-akselit taidakaan olla alumiinia. Eli ei kai niihin sitten kuulu holkkeja? Mittailin myös olka-askelissa olevaa reikää johon tukivarsi tulee kiinni. Reikä on kartion mallinen. Sisäänmeno 21mm ja ulostulo 16mm. Uuden tukivarren pallonivelen akseli juuresta 19mm ja kartion ohuimmasta kohtaa 16mm. Eli mielestäni tukivarren kartio on liian pieni kooltaan ja nyt pallonivelen suojakumi on mennyt rikki. Pallonivelen akseli meni liian syvälle olka-akselin reikään ja olka-akselin rauna painoi kumin rikki.

                            Onko 2001 vuosimallin A6:ssa alumiiniset olka-akselit aina? Entä Allroad? Onko alumiinisessa olka-akselissa vain käytetty noita holkkeja? Sitten ne ratkaisevat kysymykset. Onko tukivarren pallonivelen kartion koossa eroa riippuen on olka-akseli alumiinia tai ei? Jos reikä on jo valmiiksi kartio niin tarkoittaako se automaattisesti, että holkkia ei tarvita? Löysin VagCatilla kaksi eri varaosa numeroa tukivarrelle Allroad:4Z740694C ja A6:8E0407694E. Mitähän eroa noissa on?

                            Comment


                            • #74
                              Mulla irtosi juuri viimeksi nuo holkit alumiinisesta olkavarresta. Painoin viilapenkissä takaisin paikoilleen..

                              Comment


                              • #75
                                Noita alatukivarsia on 16mm ja 21mm kartioilla.
                                Eli 16mm tulee alumiiniseen holkin kera ja 21mm rautaiseen olkaan.

                                Comment


                                  #76
                                  Kyllä se niin on että jos se on kartio, niin sinne ei tule holkkia. Taitaa nyt olla niin että sulla on väärä tukivarsi siellä.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Hienoa. Kiitti. Taiteilin nyt väliaikaisesti metalliputkesta semmoset holkin tapaiset noitten pallonivelen kartioitten päälle, jolloin eivät mene niin syvälle olka-akseliin. Huomenna keskustelemaan huoltoliikkeen kanssa ja uudet tukivarret tilaukseen.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Tukivarret nyt vaihdettu Audi Allroadin omiin tukivarsiin. Huoltoliike tuli hyvin vastaan. Vähän kyllä kirpas kun tukivarsien hinta pompsahti kolminkertaiseksi harvinaisuuden vuoksi. Hetken aikaa harkitsin jo olka-akselien vaihtoa alumiinisiksi. Tuli taas opittua jotain uutta. Tuo eka Allroad malli ei ole A6 Allroad niinkuin tämä uusi, vaan se on vain Audi Allroad. Hyvä tietää jos etsii varaosia. Tosin monia samoja osiahan kuitenki käytetään eri paikoissa.

                                      Comment


                                        #79
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                                        Itse juuri parhaillaan puuhastelen tukivarsien kanssa. Aloitin vasemmalta puolelta vaihtamaan, tällä hetkellä tilanne siinä, että iskaripaketti irti, ylätukivarret vaihdettu ja laitettu ne kiinni iskaripakettiin, ja etummainen alatukivarsi kovan takomisen jälkeen irti.

                                        Ihmetys oli suuri, kun sen etualatukivarren sain irti. Oli nimittäin tiukassa pallonivel, sen mukana mielestäni tuli jotain ylimääräistä. Eli pallonivelen mukana nousi sellainen iso metallinen holkki, kuuluisikohan sen jäädä tuohon olkavarteen irroitettaessa? Koska uusissa tukivarsissa ei ole tuota holkkia kiinni pallonivelessä, ja ilman sitä olisivat erittäin paljon liian väljät olkavarren koloonsa. Vai olenko väärässä?

                                        Nuo holkit lähtee 50% kerroista mukana. Tietääkö mukaan millä nimellä noita pelkkiä holkkeja voisi ostaa? Olen nyt paskonut jo kaksi semmoista kun ei lähde tohottamallakaan irti tukivarresta.

                                        Comment


                                          #80
                                          Eipä niitä taida saada erikseen. Pitäisi varmaan alkaa sorvaamaan noita.

                                          Comment


                                            #81
                                            Ööh.Jos se vanhemmissa vuosimalleissa on ollut 21mm kartio ja uudemmissa 16mm niin onko se muutos tosiaan toteutettu lyömällä sinne supistusholkki jo tehtaalla ?Jos tuo holkki lähtee niveltä irrottaessa pois niin käykö sinne edelleen sen tilalle sit 21mm kartiolla oleva nivel ?Miksi tuollainen muutos on ylipäätään tehty ?

                                            Comment


                                              #82
                                              Tuo holkkihan ei ole kartio vaan suora niin kuin kuvasta näkyy. Eli tuskin käy. Eikös tuo holkki ole siis vain alumiinisessa olka-akselissa. On varmaan ajateltu että pehmeämmässä alumiiniosassa on hyvä olla teräksinen vastinkappale kartiolle. Tai mistä minä tiedän mutta tuli vaan itselle mieleen.
                                              Aakman, kokeilepas seuraavan kerran kun tulee vastaava tilanne, lyödä tuohon holkkiin niin että tukivarsi on kyljellään holkin varassa ja muksautat isohkolla vasaralla vastapuolelle. Yleensä kun reikä pyrkii soikeaksi niin se pullauttaa kartion reijästään. Noin minä yleensä irrotan palloniveletkin. Aina on lähtenyt. Varsinkin jos saa esim. pallonivel työkalulla jännityksen siihen ja sitten kajauttaa sivusta päin.
                                              Viimeksi muokannut Japi; 24.4.2020, 21:49.

                                              Comment


                                                #83
                                                Joo nuo holkit on vain alumiinisissa olka-akseleissa.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 25.4.2020, 20:12.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Luulen että löysin oikean vastauksen, joka itseasiassa näkyy tuossa kuvassa eli tuommoinen lyöntihaarukka vai mikä sen nimi nyt olis. Aiempi mikä mulla oli, on vähän väärän kokoinen mutta kaverilta löyty semmonen joka ottaa oikeaan kohtaan ja holkki pullahtaa irti kun pääsee tarpeeksi kovasti lyömään. Tämä tietysti särkee tukivarren kumin (kuten kova lämmittäminen), mutta jos varsi on menossa vaihtoon muutenkin niin ei silloin haittaa. Ehkä tämä koko juttu on itsestäänselvyys korjaamolla työskenteleville ja siellä on vieläkin fiksumpia työkaluja, mutta tämmöistä yritä/erehdy tämä harrastaminen on :)

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Eikös tuon mahdu myös ulosvetämään tavallisella kolmijalkaisella ulosvetimelläkin? Minä irroittelin noita joskus kauan sitten, mutta en muista miten. Ostin saksasta alumiiniset olka-akselit, ja jollain oli selvästi tullut ongelmia noiden kanssa ja holkit oli puolivälissä jumissa :) Ei ollut ihan helppo saada kaikkia ehjänä irti.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Ok.Onko alumiiniset olka-akselit tullut käyttöön siinä suunnilleen 2001-2002 jolloin myös nuo kartiot muutettiin 21mm--)16mm ? Kun olen miettinyt syytä miksi tuollainen muutos tehtiin kartion kokoon.Tuo holkki selittäisi asian. Eli ei haluttu että pallonivel jämähtää kiinni alumiiniin nii laitettiin erillinen holkki josta taas aiheutui se että kartio oli pakko pienentää 16 milliseksi.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Suunnilleen joo, viimeisimmissä B5 ässissä ja kaikissa RS4:ssä on ollut alumiiniset olka-akselit. Eli niitä on ollut jo vuonna 2000. Juuri tuon holkin takia niitä tukivarsia on 16 mm kartiolla. Nyt pallonivel ei jää kiinni alumiiniin, vaan tuohon holkkiin. Suo siellä, vetelä täällä :)

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          C5 korissa tulee V8:n myötä alumiiniset jo ennen v-2000

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X