Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alapallonivelen suojakumin paikkaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alapallonivelen suojakumin paikkaus

    Kävin juuri katsastussedän juttusilla ja sanoi alapallonivelen suojakumissa olevan pienen halkeaman. Sitä sitten yhdessä tiirailtiin jolloin totesi että voisi paikata jollain joustavalla silikonilla, niin ei tarvitsisi vaihtaa koko alatukivartta.

    Olisikos kellään kokemusta tuollaisesta paikkauksesta ja paikka-aineesta? Kestääkö hyvin ja suojaako? Mitä ainetta suosittelette? Kiitos etukäteen?

  • #2
    Tällä paikkasin vetoakselin suojakumin, jossa oli ihan pieni reikä. Kunnollinen putsaus ja paksulti liimaa, niin tuntuu kestävän.

    Isoa repeämää yritettiin myös korjata tilapäisesti, kun ei saatu uutta kumia heti.
    Se, mitä saatiin repeämästä liimattua kiinni, pysyi kiinni sen kaksi viikkoa, ennen kuin kumi vaihdettiin.

    Olen ollut todella yllättynyt liiman kestävyydestä. Sillä on liimailtu kenkiä, saappaita ja noita suojakumeja ja aina on pysynyt, jos vaan vähän on jaksanut pohjia putsailla ja karhentaa.
    Liimaan olen törmännyt useassa eri kaupassa, että luulisi ainakin jostain halpahallista löytyvän. Tuubi maksaa muistaakseni alle 10e.

    Comment


    • #3
      Eipä paljoa kannata yrittää paikkailla kun noita nivelien sujakumeja saa ostettua varaosaliikkeistä muutaman euron kappalehintaan.

      Comment


        #4
        Näin on, uudet kumit uusilla nivelrasvoilla kasaan ja kovaa ajoa. Muutaman kourallisen itsekin vaihtaneena, tuppaavat helposti hajoamaan kun irroitellaan.

        Comment


        • #5
          Kyseessähän oli alapallonivelen suojakumi ja sitähän ei pysty vaihtamaan muutoin kuin vaihtamalla koko alatukivarsi ja se maksaa hiukan enemmän kuin muutaman euron.

          Tuo Liquisole kuulostaa hyvältä, onko muita ehdotuksia?

          Comment


            #6
            Mikäs se sellainen kumi on? Onko se kumi jotenkin prässätty metallin sisään? En oikein jaksa uskoa kyllä. Itse olen ainakin vaihtanut useammankin alapallonivelen kumin ja ne ovat olleet vain jousirenkaalla kiinni nivelessä.

            Comment


            • #7
              Kiitos pasi_ tiedosta, en ole alan asiantuntija. Katsastussetäkään ei tainnut tietää, että kumin voikin vaihtaa. Taitaa vaan minun taidoilla jäädä vaihtamatta, joten paikkaus tuntuisi 'helpommalta' vaihtoehdolta.

              Comment


                #8
                Joo tuskin se kumi on siellä muuten kiinni kuin juurikin sellaisella renkaalla. Mutta saako noita kumia jostain erikseen? Ei ole koskaan tullut kysyttyä eikä ostettua.

                Comment


                • #9
                  Siis suositteliko katsuri suojakumin paikkausta joustavalla silikonilla?

                  Comment


                  • #10
                    Siis suositteliko katsuri suojakumin paikkausta joustavalla silikonilla?
                    Näin setä sanoi, koska ei ollut vielä minkäänlaista välystä ja halkeama oli hyvin pieni. Käski kyllä sitten seuraamaan homman onnistumista.

                    Comment


                      #11
                      Olen korjannut yhden alapallukan suojakumin repeämän sikaflexilla. Olleellista korjauksen onnistumisen kanssa on luonnollisesti puhtaus. Eli kaikki rasva yms. töhnä pitää saada pois paikattavasta kohdasta ja sen ympäristöstä.

                      Sitten vaan Sikaa tms. päälle, antaa sen kuivua ja kovaa ajoa. Tuo toki tilapäinen ratkaisu ja uusi kumi kantsii vaihtaa jahka seuraavan kerran käpistelee tukivartta. Minulla tuo sikakorjaus kesti reilun vuoden, olisi varmaan kestänyt pidempäänkin, mutta alapallot meni vaihtoon ennen korjauksen pettämistä.

                      Oikea tapa olisi tietty sen kumin vaihto, mutta jos haluaa tehdä tilapäisen pikakorjauksen autoa isommin purkamatta, niin siitä vain.

                      Comment


                        #12
                        Saa niitä irtokumeja varaosaliikkeistä. Eikun vanha irti ja sen kanssa hakemaan lähintä vastaavaa. Uutta rasvaa asennuksen yhteydessä vähän palloon.
                        Jos osaat paikata sen jollakin mielestäsi, osaat myös ottaa jouset irti kumin päistä ja vaihtaa kumin.
                        En povaa paikatulle monen päivän kestoa.

                        Comment


                          #13
                          Nyt varmaan kaikilta unohtu se, että jotta sen kumin saa vaihdettua niin alapallonivel pitää ottaa irti?
                          Ei kaikilla ole siihen mahdollisuutta, eikä työkaluja.

                          Comment


                          • #14
                            Itse kans korjasin mazdan alapallonivelen suojakumin sikaflexillä. Tuli pieni reikä alatukivarsien vaihdon yhteydessä, niin ei ehjää niveltä sen takia jaksanu alkaa vaihtamaan. Auton vaihtoon asti oli sama nivel paikallaan, eli n.50tkm, en muista tarkkaan, tosin ois varmaan kestäny tuon aikaa ilman sitä kumin paikkaamistakin...

                            Eli bensalla ja tinnerillä kaikki rasva pois kumista, sitten sipaisu sikafleksiä ja annetaan kuivaa vähintäänkin yön yli. Hyvin näytti kestävän.

                            Comment


                            • #15
                              Juu kyllä tuo Cascon valmistama Liquisole kumiliima toimii. Suutareilta voit löytää noin 10 euron hintaan(28,4 ml); on kyllä kumin liimauksessa aivan verraton.

                              Comment


                              • #16
                                Tässä tuo halkeama näkyy jollain lailla (näppää kuvaa niin aukeaa isompana linkistä). Puhdistin ympäristön ja itse reiän isopropyylialkoholilla.



                                Sitten vain Liquisolea itse reikään ja sen ympäristöön.



                                Annoin kuivua vuorokauden ja avot... tuntui ainakin painelemalla ja puristelemalla napakalta esitykseltä. Saas nähdä kuinka sitten pysyy itse käytössä.

                                Comment


                                  #17
                                  Etola myy jotain kumiliimaa, oiskohan peräti tuota Liquisolea.

                                  Comment


                                    #18
                                    Palataanpa tähän vanhaan topicciin vähän.
                                    Onnistuin mysömään TYP44 etuveto satasen etupään alapallon suojakumi riekaleiksi. Alatukivarsi melkein uusi, joten pelkkä kumin vaihto riittäisi.
                                    Kumeja on aika montaa kokoa ja en ole auton lähellä.
                                    Onko kellään alapallon mittatietoja, akselin paksuus ja alakauluksen halkaisija riittäisi valintaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tappia oli kahta kokoa, oliko 18 ja 19 mm. Sitä en uskalla sanoa varmaksi, miten koot menivät, mutta epäilen, että jos on iso laakeri, on iso tappi. Ison laakerin tunnistaa muistaakseni siitä, että vetarin kiinnitys on pultilla, eikä mutterilla.
                                      Kauluksen halkaisijasta ei ole tietoa, mutta voihan sen varmaan mitata..

                                      Comment

                                      Working...
                                      X