En ole rengastestiä lukenut, mutta voisin arvata, että renkaiden erot jäällä ovat muutamaa kertaluokkaa isompia, kuin erot märällä. Fiksumpana pitäisin panostamista niiden olosuhteiden ominaisuuksiin, joissa tilanteita todennäköisimmin tulee. Ainakaan omalla kohdalla märkä asvaltti ei ole aiheuttanut koskaan yllätyksiä, muista en tiedä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Talvi tulee; mitkä renkaat?
Collapse
X
-
Taitaa tilastollisesti eniten onnettomuuksia tapahtua silloin kun keli on huonoin, eikö pitäisi siis tähän varautua?
TM 17/16:
Jarrutus jäällä 50-0kmh:
Continental nasta 42.9m
Continental kitka 57.9m
Continental KE 77,9m
Nankang kitka 68,8m
Jarrutus lumella 80-0kmh
Continental nasta 50,7m
Continental kitka 52.9m
Continental KE 60,2m
Nankang kitka 53,6m
Jarrutus kuivalla asfaltilla 90-0kmh
Continental nasta 38,7m
Continental kitka 40,2m
Continental KE 35,0m
Nankang kitka 40,5m
Jarrutus märällä asfaltilla 80-0kmh
Continental nasta 38,4m
Continental kitka 44,3m
Continental KE 31,2m
Nankang kitka 46,7m
Samaisessa artikkelissa mainitaan että KE-kitkoja ei pohjolassa kannata alle laittaa. Se että ne ovat paremat paljaalla asfaltilla ei riitä perusteeksi.
Comment
-
Mennään taas ohi alkup. aiheen, mutta jos laukoo tuollaisia juttuja niin varmaankin kuljettaa autossaan aina mukana myös talvivarapyörää, raivaussahaa, toista akkua, hallitunkkia, laajaa työkaluvalikoimaa, vettä ja kuivamuonaa, lämmintä vaatekerrastoa jne. Eihän sitä voi koskaan tietää mikä luonnonmullistus iskee niin paras olla aina satasella valmiina pahimpaan?Taitaa tilastollisesti eniten onnettomuuksia tapahtua silloin kun keli on huonoin, eikö pitäisi siis tähän varautua?
Edit. Ai niin, lumiketjut unohtui vielä listasta.
Edit2. Niin, tuosta kun laskee prosentuaaliset erot niin KE-kitkalla taajamassa 34% pidempi jarrumatka kuin skandikitkalla, märällä maantiellä taasen skandikitkalla 42% pidempi jarrutusmatka kuin KE-kumilla... ja kun ajot etelässä on 95-prosenttisesti märällä pinnalla, en ymmärrä millä logiikalla tuo ei olisi ainoa oikea vaihtoehto auton alle?Viimeksi muokannut Jultsu_; 9.11.2017, 13:11.
Comment
-
Suhteutapas KE ja skandikitkan jarrutusmatkan ero jäällä maantienopeuteen, ja kääntäen ero märällä taajamanopeuteen, ja mieti kumpi kuulostaa paremmalta.
Vinkkinä voin kertoa, että ero jäällä maantienopeudessa on yli 50 metriä skandikitkan hyväksi, kun taas taajamanopeuksilla ero märällä ke-kitkan hyväksi on reilu auton mitan verran. Prosentit kertoo kovin vähän.
Comment
-
Tässä taisi olla kyse talvirenkaiden tarpeesta. Ei maailmanlopun odotuksesta.
alpi tuossa tähän vastasikin. Ja pelkän jarrutuksen lisäksi pitää ottaa huomioon auton hallittavuus ja sivuittais pito. Mietippä jos jokainen ajaisi täällä KE kitkoilla. Olisi melkoisia kolarointia meininkiä.ja kun ajot etelässä on 95-prosenttisesti märällä pinnalla, en ymmärrä millä logiikalla tuo ei olisi ainoa oikea vaihtoehto auton alle?Viimeksi muokannut VilleP; 9.11.2017, 16:53.
Comment
-
Mun mielestä se vaihtoehto kuulostaa parhaimmalta jossa 95% ajopäivistä mulla on turvallisimmat renkaat autossani alla ja pysähtymismatkat on pienimpiä sekä ajokäyttäytyminen on parasta. Niinä loppuina päivinä pystyn kyllä ajamaan pykälää varovaisemmin ja hitaammin. Jos minä pystyn siihen, moni muukin ihminen pystyisi. Ulkomaillakin kuulemma jotkut jäävät henkiin talvikauden ajeluiden jälkeen (kts. alempi vastaus.) btw. Kuinkahan moni skandikitkakuski tiputtaa täällä etelässä omia ajonopeuksiaan 20-30% niinä päivinä kun lämmöt on plussalla kompensoimaan tuota heikkoa kuivan ja umpisurkeaa sadekelin käyttäytymistä?Suhteutapas KE ja skandikitkan jarrutusmatkan ero jäällä maantienopeuteen, ja kääntäen ero märällä taajamanopeuteen, ja mieti kumpi kuulostaa paremmalta.
Mietin vaan sitä mitenkä ne poloiset pärjää esim. Saksassa maaseudulla noilla renkailla (Essolta kuulin että Saksassa kaupungeissa ei lunta tai jäätä näy ikinä), siellä ei taida kovinkaan monesta kiesistä löytyä skandikitkoja, nastoista puhumattakaan. Mutta siellähän taitaakin kuolla satoja tuhansia ihmisiä massiivisissa ketjukolareissa ja suojatieyliajoissa joka talvi?Mietippä jos jokainen ajaisi täällä KE kitkoilla. Olisi melkoisia kolarointia meininkiä.
Comment
-
Vieras
-
Itsellä on nyt nuo Eskimot alla, Sava Eskimo HP2 215/60 R16. Mitä tuossa viime viikolla sai lumessa kleikkiä, siihen erinomaiset, märkäpitoa tuli tänään testattua hiukan, siinäkin ihan jees.
Enemmän noista osaa sitten maaliskuussa sanoa, mutta tähän asti erittäin mainiot. Hiljaisehkot, mukavan pehmeät tiessä.
Comment
-
Nämä on nää rengaskeskustelut samaa ku nuo öljyasiat.
Jokainen valitsee sen minkä haluaa. Itsehän niillä mennään. Eikä varmaan mikään ole väärin. Testejä tutkailemalla jokainen löytää itselleen sopiva jos jotain muuta ominaisuutta arvostaa kuin pelkkää halpaa hintaa. Se hintahan se monella on se perusta.
Se viritetty ja viimeisillä pennosilla ostettu "jatke" on kuitenkin niiden 4 rengaan varassa jotka tienpintaa koskettaa ja joka silloin sen pidon määrää yhdessä ajopinnan kanssa.
Itse ajan nastoilla. Olen ajanut myös kitkoilla mutten näillä viimeisen sukupolven versioilla. Ja testejä katselleena jatkankin kitkoilla.
Rehellisesti sanottuna risassa ei idä mikään tieliikenteeseen hyväksytty rengas kiihdyttäessä. Mutta jarruttaessa haluan sen lyhimmän matkan. Yleensä talvella on lunta ja jäätä täällä. Nyt kun on vesikelit niin auto on aika vellova ja ajankin sen mukaan että alla on talvirenkaat. Vaikka ajankin nyt siis puhtaalla asfaltilla.
Ja siis lyhennettynä: ei kiinnosta v****akaan millä muuta ajaa ja ne perustelut siihen. Osalla on se ainut peruste se hinta joten fine by me.
Comment
-
Itsellä on 3 rengassarjaa eli kesäkiina, kiinakitka ja koreanastarenkaat. Kiinakitkat mallia KE on nytkin alla. Lahdessa viime talvena oli vain 2 päivää, jolloin tarvitsin oikeasti nastoja. Pidin kuitenkin kummallakin kertaa viikon verran, muuten kiinakitkoilla menin. Pohjoiseen mentäessä pistin nastat alle. Alle puolessa tunnissa vaihdan renkaat pihalla, joten ei tuota ongelmaa.
Comment
-
Trianglen kitkat koossa 225/45-17 meni alle kolmatta kautta ~1.5kk sitten. Vetopito alkaa olla aika huono, mutta jarrutus- ja sivuttaispito vieläkin ihan ok. Pitää keväällä katsoa, jos laittais uutta settiä alle. Lisäksi miinusta, että Trianglessa ei ole ns. vannesuojaa. Näyttää vähän tyhmältä vanteella.
Comment
-
Keskihintaisista kitkarenkaista kokemuksia? Pääpaino Etelän sulilla teillä / vesisateessa / loskap*skassa ja maantieajoa. Vaihtoehdot tällä hetkellä:
- Bridgestone Blizzak WS80
- Nokian Nordman RS2 (lienee sama kumi kuin Hakkapeliitta RS?)
- Hankook i Cept i Z 2 W616
Koko 205/55R16
Comment
-
Nordman RS2 näyttää ainakin kuvionsa perusteella Hakkapeliitta R:ltä.Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viestiKeskihintaisista kitkarenkaista kokemuksia? Pääpaino Etelän sulilla teillä / vesisateessa / loskap*skassa ja maantieajoa. Vaihtoehdot tällä hetkellä:
- Bridgestone Blizzak WS80
- Nokian Nordman RS2 (lienee sama kumi kuin Hakkapeliitta RS?)
- Hankook i Cept i Z 2 W616
Koko 205/55R16
Comment
-
Hankook RS2 W429 on moitittu Moottorin testissä rengasmelusta vrt. muihin. Kuitenkin hinnassa pärjäävät ja on hyvät kokemukset kokonaisuutena parista edellisestä RS malliversiosta, joten ei kai vaan Korean pojat nyt pilanneet hyvää tuotetta. Vai onko muut vaan petranneet enemmän? Joko näitä pyörii alla?
Kitkat ei tule kyseeseen kun ratissa käy muitakin.
Comment
-
Kyllähän se edellinen RS+ melkoista nastamelua piti A3:en alla. Mutta pito ja muut ominaisuudet oli kyllä todella hyvät sekä hinta edullinen, niin miksipäs ei. Tietenkin jos oikein paljon ajaa ja pääasiassa maanteillä, niin ehkä silloin mukavuuden vuoksi joku muukin kannattaa harkita.
Itse tosiaan meinaan tuohon kakkoskulkine 4F:ään Hankookit laittaa. Tuossa diesel-versiossa tuli ihan hyväkuntoiset Nokialaiset mukana, niin niillä mennään tämä kausi veikken todellakaan Nokian rengasta autoni alle haluaisi (oma mielipiteeni, ei saa pahoittaa mieltä, mutta kaikki sarjat jotka olleet on menneet runkovikaiseksi jossain vaiheessa.)
Comment
-
Hei, nyt kun tuo talvi tai pikemminkin varmaan pirun pitkä syksy alkaa tulemaan ja elohopea laskemaan mittarissa pitäisi hommata uudet talvirenkaat. Nykyiset ovat Hakkapeliitta 5 ja kiitos viime vuoden ja 200km työmatkan maantiellä voin kertoa että loppu ovat,ainakaan montaa nastaa ei ole ehjänä.
Nyt hakusessa siis elämäni ekat kitkat alle, juurikin yllä mainitun syyn vuoksi että 80% ajoista on maantiellä erilaisissa olosuhteissa ja pitkän harkinnan jälkeen olen tullut siihen tulokseen että nastoja ei tule enään huutamaan auton alle.
Renkaat pitäisi olla 225/55R16 ja ajokkina vajaavetoinen B8
Onko aiemmin mainituista Hankook i Cept i Z 2 W616 tai ContiVikingContact 7 enemmän kokemuksia?
Comment
-
Edellisistä nokian hakkapeliitoistakin runko meni, terässäikeet rupesivat törröttämään ulos renkaan kyljestä, vaikka nastat ja kulutuspinta olivat ok. Voisin jotain muutakin merkkiä kokeilla, mutta mitkä muut osaavat valmistaa nastarenkaita? Täytyy perehtyä asiaan. Eka tarttis saada vaan talvivanteet Rimfixiltä, vein ne sinne joskus elokuun lopulla.
Comment
-
Goodyear Ultragrip Ice 2:t kiikutti kuriiri pihaan koossa 205/55R16. TM:n ja Moottori-lehden testit olivat yhtäpitäviä, eli mukava, hiljainen ja pienen vierintävastuksen rengas joka on erittäin hyvä märällä ja kuivalla asvaltilla. Lumella kilpailukykyinen, jäällä häviää parhaille kitkoille. Hinta oli yli satasen / kierros halvempi kuin vaikka Conti CVC7 saatika kansansuosikki Nokian mikälienee.
Comment
-
Hankook iCept iZ 2 W616 205/55R16 valikoitu alle. Ensikokemukset asfaltilla ja märällä positiiviset. Hiljaiset ja kitkaksi yllättävän hyvät ajaa myös märällä. Löysemmäthän nuo toki ovat kuin kesärenkaat, mutta se nyt on oletusarvo. Liukkaita odotellessa eli ehkä Tammikuussa sitten päivitystä.Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viestiKeskihintaisista kitkarenkaista kokemuksia? Pääpaino Etelän sulilla teillä / vesisateessa / loskap*skassa ja maantieajoa. Vaihtoehdot tällä hetkellä:
- Bridgestone Blizzak WS80
- Nokian Nordman RS2 (lienee sama kumi kuin Hakkapeliitta RS?)
- Hankook i Cept i Z 2 W616
Koko 205/55R16
Comment

Comment