Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44q takasatulan kasaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44q takasatulan kasaus

    Tarkoitus on laittaa rasvanippa satulaan ja samalla ajattelin vaihtaa uudet tiivisteet.
    Kun etsin paikkaa yhdelle stefa-tyyppiselle tiivisteelle, niin tuli irroitettua männän sisällä oleva lukkorengas.
    Nyt sitten mietin, että missä ihmeen järjestyksessä ne osat siellä pitäisi olla.

    Järjestys purkaessa oli mielestäni seuraava: Alimmaisena laakeroitu "prikka" ja sen päällä ohut välilevy, jonka päällä kolmella kololla varustettu "aaltoileva" välilevy (nyppylät pois päin männästä) ja päällimmäisenä taas ohut välilevy.
    Koko paketti oli sitten lukkorenkaalla kiinni männässä.

    Männän pohjalla näkyy kolme koloa ja sen takia aloin ihmettelemään, että miksi se kolmella nyppylällä varustettu välilevy on siellä kahden sileän välilevyn välissä.

    Hakua yritin jo käyttää, mutta mitään räjäytyskuvaa tai vastaavaa en löytänyt.

    Toinen murhe on se "ylimääräinen" tiiviste. Se näyttäisi sopivan käsijarruvivun stefan alle, mutta irroitettaessa ei siellä vastaava tiivistettä kuitenkaan ollut.

    Pitäisi vaan saada satula tänään vielä kasaan, niin nopeita ja hyviä neuvoja kaivataan.

    Kuvia osista saan luultavasti laitettua, jos tarpeellista.

    Tiedot autosta: 100/vm -89 ja satula Girling.

  • #2
    Täältä löytyy Lucasin (Girling) huolto-ohje: http://www.20v.org/brakere.htm. Vaikka tuo sivusto on keskittynyt coupeen ja 80/90-malleihin, niin ainakin oman lötköni takasatulat on aikalailla tuossa ohjeessa näkyvän kaltaiset.

    Comment


    • #3
      Suuret kiitokset Timo!

      Palikat näyttävät olleen oikeassa järjestyksessä.
      Myös sen "ylimääräisen" kumin paikka näkyy.

      Comment


      • #4
        Huomasin tuossa, että tuosta minun satulasta puuttuu lukkorengas nro. 17 tai 21, eikä sille toiselle paikkaakaan ole.
        Nyt sitten pitäisi päättää, että kummalla puolella se peltitöttörö (20) oli.
        Se kyllä menee 21:n alle, mutta mun mielestä se oli 17 päällä.
        Mikäköhän sillä on tarkoitus, kun ei se jousi tuolla 21:n alle laitettuna pääse edes liikkumaan.

        30 oli se kumi, jonka paikkaa hain ja kuvassahan se selvästi näkyy, mutta tuo mäntä tuntuu olevan yhtä puuta, vaikka silmämääräisesti tarkisteltaessa 29 ja 31:n välissä on rako havaittavissa.
        Kuitenkaan se ei tunnu hievahtavankaan, vaikka sen kanssa tovin ähelsin.

        Comment


        • #5
          Minulla ei ollut omissa satuloissa kuin yksi lukkorengas (21) ja peltitötterö (20) jäi sen alle. Koska jousi on sen peltitötterön sisällä puristuneena niin satulaa purkaessa lukkorenkaan irroituksessa ponnahti peltitötterö ylöspäin jousen työntämänä. Satulaa kasatessa täytyi olla puristin apuna painamassa sitä tötteröä ja jousta sisäänpäin että lukkorenkaan (21) sai paikoilleen. Tuolla samaisella webbisivulla korjausohjeen jälkeen on valokuva, jossa näkyy osien asettelu ja siinäkin se lukkorengas on peltitötterön päällä. En kyllä tiedä miksi korjausohjeeseen on piirretty 2 lukkorengasta.

          Sen tötterön sisällä olevan jousen tarkoituksena on kai palauttaa käytön jälkeen se mäntään kierteistyvä tanko takaisin ala-asentoon, jolloin käsijarrun automaattinen säätö toimii (kierteet tangossa/männässä). Jarrusatulan käyttövipuhan ei voi kuin työntää sitä tankoa sisään kun käsijarru vedetään päälle.

          Rasvanipan asennuksesta löytyy ohjetta myös Peugeotin puolelta (satula samanlainen Girling): http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116 Tuossa ohjeessa on valokuvia, joista myös näkyy miten peltitötterö ja lukkorengas sijoittuvat. Itselläni oli myös tarkoitus asentaa rasvanipat, mutta Peugeotin ohjeessa näkyvä käsijarrun käyttövivun "muovilaakeri" oli ainakin minun satulassa metallia enkä saanut kammettua sitä ulos. En siten uskaltanut alkaa poraamaan reikää se paikoillaan ettei käyttövipulaakerin ja jarrusatulan rungon väliin mene metallilastuja, jolloin se laakeri saattaisi alkaa ahdistamaan käyttövipua.

          Mikähän rasva olisi parasta tuonne käyttövivun koloon? Sen varmaan pitäisi olla o-renkaille sopivaa, koska satulan läpi menevän kierretangon päässä on o-rengas estämässä jarrunesteen pääsyn käyttövivun koloon, joten se pääsee koskemaan samaan rasvaan kuin käyttövipu.

          Comment


          • #6
            Laittaisin jarruvaseliinia, mitä laitetaan mm. liukutappeihin. Mitä lie tarkemmalta koostumukseltaan.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja JaMZ
              Tuolla samaisella webbisivulla korjausohjeen jälkeen on valokuva, jossa näkyy osien asettelu ja siinäkin se lukkorengas on peltitötterön päällä. En kyllä tiedä miksi korjausohjeeseen on piirretty 2 lukkorengasta.
              Huomasin kyllä kuvan, mutta muistin sen vaan olleen omassani toisin ja kun tuo räjäytyskuva oli siltä osin vähän epäselvä, niin siksi sitä aloin pähkäilemään.
              Kun mainitsit, että se lukkorengas lensi irroittaessa, niin kyllähän se taisi tosiaan niin tehdä, ja sitten soi se puhelin, että näin... :)


              Alkuperäinen kirjoittaja JaMZ
              Sen tötterön sisällä olevan jousen tarkoituksena on kai palauttaa käytön jälkeen se mäntään kierteistyvä tanko takaisin ala-asentoon, jolloin käsijarrun automaattinen säätö toimii (kierteet tangossa/männässä). Jarrusatulan käyttövipuhan ei voi kuin työntää sitä tankoa sisään kun käsijarru vedetään päälle.
              Nyt kun tuota satulaa tutkailin ajatuksella, niin näyttäisi se prikka (18) olevan juuri tuota varten, eli jousi painaa prikkaa ja prikka painaa kiertyvän tangon takaisin.

              Comment


              • #8
                No niin, autoa käyty näyttämässä konttorilla ja katsimies kehui, että ompa harvinaisen tehokas käsijarru.
                Homma voidaan siis katsoa onnistuneeksi.
                Suuri kiitos vaivannäöstänne keskusteluun osallistuneille!

                Holkista vielä sen verran, että tuossakin se oli metallia, mutta porasin reijän kuitenkin.
                Vähän hoonasin reijän ympäristöä porauksen jälkeen ja se tuntui riittävän, että akseli alkoi liikkua kevyestä.
                Läpireikä on noin 3mm. terällä ja rasvanipalle porasin 5mm. reijän, johon tein 6mm. kierteen.
                Paikan nipalle valitsin niin, että rasva pääsee tasaisesti leviämään akselille, eli kun holkissa on kolo yhdessä sivussa, niin nippa tuli vastakkaiselle puolelle, jolloin rasva ei pääse karkaamaan kolosta.

                Käyttövipuun viilasin pienen uran, jonka luulisi helpottavan rasvan leviämistä.
                Aiemmassa linkissä oli kuva urasta. Itse en ottanut tavaraa noin reilusti pois.

                Rasvana käytin akselissa punaista laakerirasvaa, mutta jarrukumirasvaa laitoin O-renkaan juureen väliaineeksi, ettei laakerirasva pääse suoraan kosketukseen O-renkaan kanssa.
                Ja satulassa oli jo aiemmin vaseliinia jonkin verran sisälle (näytti tehdasrasvalle) , että uskoisin sen O-renkaan kestävän tavallistakin rasvaa ongelmitta, mutta ompahan nyt ainakin varmuuden vuoksi se kumirasva siellä välissä.

                Comment

                Working...
                X