Kuutosen tukivarsia en sen paremmin tunne, mutta tuossa ilmeisesti on samankaltainen ongelma läpipultin kanssa kuin B5 ripustuksissa? Itse huomasin parhaaksi keinoksi, kun wd-40 ja vasaralla pehmittelyn jälkeen käänsin aluksi sekä mutterista että pultin kannasta samaan suuntaan, siten pultin sai liikkeelle. Sitten sen saikin mutterin irrotuksen jälkeen tuurnalla aika kivuttomasti ulos.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ylätukivarren vaihdosta, ulommainen pultti jumissa ("pinch bolt")
Collapse
X
-
Lämmittämällä juntturassa olevia osia saa usein ihmeitä aikaan. Kun noita alustan osia kuumentaa niin pallonivelen tms. nivelen ympärille kannattaa laittaa märkä rätti ympärille ja pitää kuumennuksen aikana huolta ettei se pääse kuivumaan. Tämä suojaa aika hyvin niveltä ylikuumenemiselta. Vaihtoehtoisesti voi spreijata vettä kuumennuksen aikana niveleen. Vesi haihtuessa imee aika tehokkaasti lämpöenergiaa nivelestä.
Comment
-
Pulttia lämmittäessä kannattaa muistaa että antaa sen jäähtyä ennen kuin yrittää vääntää auki koska lämmetessäänhän pultti laajenee ja on vielä tiukemmassa. Yksi tapa on lämmittää ja nopeasti jäähdyttää jollain kylmäspraylla. Vaikka muutaman kerran toistaen ennen auki vääntämistä. Noin olen saanut tiukassa olevia pultteja auki. Tai lämmitys ja perään jotain irrotus ainetta.
Comment
-
Jousia ja heilahduksenvaimentimia meinasin vaihdella. Projektin aloittelin jo keväällä :)
No onhan nuo pinch boltit kyllä jumissa b6:ssa, molemmat puolet. On lämmitetty kaasulla ja käytetty erinäisiä perinteisiä irroitusaineita, mm. atf+asetoni. Koputeltu myös vasaralla sekä paineilmataltalla.
Toisen, vasemman puoleisen, liikkumaan ja aikani edestakaisin sitä käsivoimiin sekä pulttipyssyllä ajaessa ilmeisesti pultti väsyi ja katkesi joitain millejä olkavarren sisään. Vaikka ajaa mutteria toisesta päästä niin ei liiku.
Oikean puoleinen katkesi olkavarren pinnan tasoon melkein heti kun sitä pikkasen paukutti pulttipyssyllä. Hitsasin mutterin toisen päähän kiinni ihan sillä että siitä siirtyy lämpöä ja ainetta+mutterin katkenneeseen päähän saa käännettuä avaimella molemmista suunnista, mutta tuntuu olevan tukevasti kiinni.
Vielä olisi optiona ostaa induktiolämmitys Puuilon Tamforcen vai Kramfors 1000W mutta vähän pelkään ettei tuollaisella 1000W:lla tuota rakennetta paljoa lämmitellä riittävästi. Ylätukivarret on jo pukanneet sen verran toimintahöyryjä että ne menee jokatapauksessa uusiksi. Ehkä puukkosahalla tukivarret irti jotta pääsee jousien ja heilah.vaimentimia vaihtamaan ja kääntämään olkavarren hyvään asentoon että pääsee poraamaan pultteja.
Ei kyllä ollut aikoinaan B5:ssa näin työläs tapaus vaihtaa jousia/isk.vaimentimia/tukivartta.
Pitää kyllä hoonata nuo reiät väljemmiksi ja laitella kunnon rasvat väliin.Viimeksi muokannut Rusty; 24.8.2019, 13:57.
Comment
-
Kun oot noin paljon jo touhunnut niin ei enää ole kuin vartin homma tiputtaa se koko olkavarsi ja jousipaketti paketti pöydälle, jossa voit ehkä työskennellä helpommin? Mikäli autoa meinaat itsellä pitää niin samassa rytäkässä tarkista hyvin laakeri, sekin voi jumia joskus niin pahasti varteen kiinni ettei lähde kuin prässillä irti. Jos en ihan väärässä ole, esim. B5/C5 olkavarsi on rautaa kun taas vastaavasti B6/C6 alumiinia ja siksi teräspultti siihen jumittaa niin kovasti.
Comment
-
Joo, oikeastihan tuo kannattaisi nyt käydä kokonaan läpi niin ei sitten myöhemmin vastusta. Mietityttää vaan miten jumissa nuo alatukivarret on tuolta ulkopäästä. Oikealle puolelle tarjosin puukkosahaa ja sahasin ylätukivarret poikki. Nyt olkavarsi kääntyy jo parempaa asentoon että pulttia pääsee tarvittaessa poraamaan paremmin. Parempihan sitä olisi työstää irtaaltaan. Harmi kun noita induktiokuumentimia ei ole ainakaan täälläpäin edes konevuokraamoilla.
Miten olette toimineet abs-anturin kanssa...irti kolostaan vai irti johdosta (mistä lie löytyy liitin). Sitähän pitää pultti ainakin mutta onko se vielä "ahdistettu" sinne koloonsa.
Comment
-
Niin...mutta toisinaan on kun lukee erinäisiä lähteitä. Youtube videollakin vastustaa https://www.youtube.com/watch?v=rd31p-BmQGg Piti minulla noita raidetangonpäitäkin houkutella jonkin aikaa pois, eivät lähteneet ihan vain hahloa levittämällä ja kevyesti kopauttamalla. (Tokiha niidenkin pultitkin oli jumissa, toinen piti porata pois.)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Rusty Näytä viestiMiten olette toimineet abs-anturin kanssa...irti kolostaan vai irti johdosta (mistä lie löytyy liitin). Sitähän pitää pultti ainakin mutta onko se vielä "ahdistettu" sinne koloonsa.
Comment
-
Alatukivarret lähti olkavarresta yllättävän helposti irti. Abs-anturin pultti katkesi kun pikkusen näytti avainta. Itse anturikin tuntuu olevan kolossaan aika tukevasti, joten olkoot toistaiseksi ainakin paikallaan. Anturin johtohan sukeltaa jonnekin korin sisään. Tietääkö joku missä sen lähin liitin on? Ehkä tuonne olkavarren luoksi voisi laitella toisenkin liittimen...
Comment
-
Ok. niin näköjään..just löysinkin videon aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=rabrrWrv5R8
Olen porannut oikeanpuoleisen olka-akselin pulttia "edestä päin" suurin piirtein puoleen väliin ja lämmitellyt pulttia useampaan kertaan ja pieksänyt pulttia sekä kirrannut mutteria pulttikoneella niin paljon etttä kierteet meni jo ja hitsannut mutterin päähän kiinni....Pultti on yhä paikallaan. Sahasin pultin etutukivarren hahlostakin poikki ja ajelin sitä "jämää" vastakierretapilla eikä sekään edes liikahda. On kyllä huoltoystävällinen rakenne. Taidan kysyä koneistamolta alkaisivatko kairaamaan nuo auki kohtuurahalla... Tai sitten jos hankkisi uudet olkavarret. Passaako ne valurautaiset näihin?
Edit: Uitin pari päivää olka-akseleita irroitusöljypöntössä ja otin vasemman puolen työn alle sain pultin liikkumaan mutterilla ja aluslevyillä vedättämällä melkein puoleen väliin. On vain tosi vmäinen vedättää väärästä päästä kun hylsy jatkoinen tulee siihen vähän väärässä kulmassa. Useampi mutteri jo tuhottu. Taas sitten pultti jumi paikalleen ja meni vissiin jenkakin taas huonoksi. Ei liiku hakkaamallakaan kumpaankaan suuntaan. En edes pyörittänyt paljoa ettei kuumenisi, missään vaiheessa savu ei noussut. Yhdeltä koneistamolta kävin kysymässä...tunnisti heti mistä autosta. Ei ainakaan toistaiseksi edes suostuneet tekemään kun menee niin isotöiseksi ja käsityöhommiksi kun ei tuollaista saa mihinkkään kunnolla kiinni. Pitää vielä käytttää toisessa paikassa näytillä.
Ja tarina jatkuu...ammattiopiston metallipuoli otti työn alle sillä puheella että kyllä ne ainakin rikki saadaan. Vasurin puolen pultin (jonka itsekin olin jo saanut liikenteeseen mutta uudestaan jumiin) olivat saaneet pois pyörittämällä ja hakkammalla. Tukivarsien tumpitkin olivat olleet melko jumissa koloissaan. Oikean puoleisesta eivät olleet saaneet pulttia pois eivätkä uskaltaneet alkaa poraamaan. Tukivarsien tumpit olivat saaneet pois (nekin olleet toki hyvin jumissa). Itse sitten eilen illalla ja tänään jatkoin oikean puoleisen pultin jämän porailuja ja sain porattua läpi, tosin hieman kieroon. Ei irronnut vaikka lämmittelin/jäähdyttelin sitä. Yritin vielä porata mutta se vetää siitä kohtaa väkisellä ihan väärään suuntaan. Jos pirran terä yltäisi riittävän syvälle, voisi ehkä kohdan tasoittaa ja aloittaa uusi poraus reikä. Taitaa mennä oikean puoleisen olkavarren hankkimiseksi.
On kyllä järjettömiä rakenteita. Onko missän muussa merkissä samanlaisia idioottimaisia rakenteita? Miksiköhän tuossa rakenteessa ei voi olla vaikka teräs tai muovi holkkia tuolla sisällä ja muotoilu sellainen että siihen pääsee molemmista suunnista järkevästi käsiksi. Ja abs anturi...jos pultti pitää anturia kiinni niin miksi sen pitää olla niin helkkarin tiiviissä reiässä. Siinäkin voisi olla vaikka muoviholkki ohjurina jos jotain on pakko olla (ei mielellään sellaista kuparista mikä on esim. C4:ssa kun nekin jumii kiinni. Heittelin omasta nekin mäkeen ja vulkanoituvalla teipillä askartelin anturin tiiviiksi koloon eikä olllut mitään ongelmia.)
Ei tosiaan kannata missään nimessä mennä siihen saakka että pultit katkeaa. Niin pitkään kun ne on tallella on melkein 99% mahdollisuus saada ne pois. Jos pultti katkeaa edes toisesta päästä ja varsinkin sieltä mutterin päästä, heikkenee onnistumisprosentit ja homma vaikeutuu.
Oletteko modanneet itse mitenkään noita olka-varsia tai onko näihin saatavana mitään erilaisia olka-akseleita?Viimeksi muokannut Rusty; 24.8.2019, 13:43.
Comment
-
Pitää katsella oikealle puolelle uusi olka-akseli. Pitäisikö noissa jossain kohtaa olla tuo 8E0 407 254 C osanumero? Ilmeisesti koko mallisarjan on tuo sama olka-akseli. Abs-anturia ei varmaankaan saa mitenkään ehjänä vanhasta pois vai onko joku onnistunut? Tuo laakerikinko saattaa olla jumissa tuossa "kynkässä" ja myös niidenkinö takia jotkut joutuu uusimaan näitä kokonaisia olka-akseleita? Ajattelin että jos tulevassa ei ole abs-anturia niin pitänee laittaa kokonaan uusi ja ehkä laakerikin vaihtaa varmuuden vuoksi.
Comment
-
Itsellä meni b8 sta olka-akseli vaihtoon saman pultin takia sillä erolla, että pulttikoneella paukuttaessa murtu olka-akseli siitä tukivarren pallonivelen taipin juuresta. Ebaystä jäi olka-akseli rahteineen 170e.. B8:sissa lähti laakeri hyvin irti, ku tarjos vähän temmiä laakeri väliin.
Comment
-
https://youtu.be/1zYFp4hy5CA
Mä vaihdatin noin 310tkm ajettuun B6:een tukivarret ~300€ hintaan. Homma hoitui muistaakseni reilusti alle yhdessä työpäivässä. Kyselin autoa hakiessa miten tukivarret purkenivat ja vastaukseksi minulle esiteltiin yllä olevan videon työkalua. Tämä nyt ei ehkä yksittäistä harrastajaa auta kun työkalu on kallis mutta jos tuleville lukijoille ketkä eksyy tähän ketjuun, että työn teettäminen korjaamossa on varsin varteen otettava vaihtoehto.
Comment
-
Löytyi olka-akseli ihan omalta kylältä hyvään 45e hintaan. Toivottavasti se on ok...en ainakaan hoksaa mitään vikaa. Olka-akselissa laakeri paikallaan eikä ole abs-anturia. Laakerin pitäisi kuulemma olla kunnossa mutta mistäpä sitä koskaan tietää. Vanhasta pitäisi kokeilla purkaa laakeri ja anturi irti ihan mielenkiinnosta. Ja ehkä tuosta "uudesta" ottaa tuo laakeri pois ja hankkia uusi laakeri ja abs-anturi. Pakko melkein ulkoistaa tuo laakerin irroitus kun ei ole itsellä prässiä.Viimeksi muokannut Rusty; 25.8.2019, 20:31.
Comment
-
Joo niinhän se on, mutta muutamien videoiden mukaan nekin saatta erittäin jumissa...siis pultit ja ihan se koko rakenne siihen "nilkkaan". Takaisin laitto on toki sitten jo itse tehtävissä...paitsi ehkä just tuo navan painasu tuohon laakeriin ellei tule jo matkassa. En edes löytänyt M12 Xzn avainta niin jäi pultitkin löysäämättä. Abs-anturi irtosi melko kohtuudella vanhasta...ja sekin oli näköjään kehittynyt rungoltaan muoviseksi eikä jumitu siksi ihan niin pahasti poteroonsa.Viimeksi muokannut Rusty; 26.8.2019, 07:33.
Comment
-
Äsken otin irti sekä vanhasta että uudesta laakeria pitävät pultit pois. Molemmista lähti pultit ihan kohtuudella irti, tosin tuon uuden käytetyn yksi pultti oli selkeästi tiukemmassa ja se irtosikin isohkon määrän valkeaa jauhetta kera. (Luulen että tämä auto on ehkä jonkun huumekuriirin vanha auto, joka toinen pultti varistaa pussillisen ;) ) Vanhasta löin navan irti laakerista hylsyn avulla, se ei lähtenyt ihan nätisti vaan otti matkaan osan laakerista. Molemmista kokeilin koputella laakereita irti olka-akselin pesistä, mutta eivät liikahtaneet mihinkään. Ovat uineet koko ajan irrotusöljyissä ja annoin pariin otteeseen vähän varovasti lämpöäkin. Ai saakeli kun tämä alkaa karata kauas aiheen otsikon.
Edit: Irrotusöljyt vaikuttaneet aikansa ja kaivelin ja raaputtelin laakerinrunkoa sekä takapuolelta siitä laakerin takaa pesä ympäriltä ja kun napa oli lyöty irti (sisäkoolin kera) niin itse laakeritkin lähti noin 5 kirvesmiesvasaran lyönnillä irti. On kyllä niin hapettuma ja ruoste paskassa ettei uudet menisi paikalleen suoraan vaan helvetin moinen raaputtelu ja hinkkaus noiden putsaaminen. Nyt sitten pitäisi irrotella nuo sisäkoolit navoista. Alla onkin hopsiksen ohjetta. Vien huomenna vanhat jousijalat ja uudet jouset+iskarit korjaamolle jossa on ihan oikea puristin niin saavat kasata uudet paketit (Bilsteinin B3 jäykemmät jouset+KW SD-kit korokepalat+TRW jäykemmät iskarit). Ei oikein nappaa perinteisillä puristella. Pitää ottaa nuo navat ja laakerit (ja ehkä olka-varretikin) matkaan jos vaikka nekin pyytäisi kasaamaan.
Edit: jos vaihtaa myös jousia niin kannattaa hieman katsoa mihin asentoon jousen laittaa nimittäin ainakin minun tapauksessa toisella puolella jousi sattumalta meni sellaiseen asentoon että se vaikeuttaa taaemman ylätukivarren sisäpään pultin kiristämistä. Muutenkinhan noiden kiristäminen oikeaan momenttiin+90astetta on aika haastavaa tuolla pyöräkotelossa.Viimeksi muokannut Rusty; 21.9.2019, 19:10.
Comment
-
Aina se laakerin sisäkooli lähtee navan mukaan varovasti rälläkällä tekee sen verran uraa että saa jollain taltalla lyötyä jämät irti. Ei siis läpi asti niin että navan kaula ottaa osumaa. Ja kyllä, on se ulkokoolikin yleensä kiinni ihan kunnolla. Kahden kilon moskalla paukutin edellisen irti kun ei parempaakaan työkalua ollut.
Comment
Comment