Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vahaus talvella?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vahaus talvella?

    Huomasin tänään autoa pestessäni että kovasti oli pinttynyt peräpäähän suolarasvapikisekoitus, ei lähtenyt painepesurilla/ harjalla ilman "rasvanpoistinta", mitä onneksi lähihuoltoasemalta sai.

    Vahasin auton lokakuun alussa, ja tarkoitus oli tempaista uudet vahat pintaan vasta kun kesärengaskausi juhlallisesti alkaa - nyt kuitenkin tekisi mieli hieman aikaistaa suunnitelmaa.

    Käytössäni ei ole lämmintä tallia, joten minkälaisissa olosuhteissa vahaus on mahdollista suorittaa? Kaapista löytyneissä Autoglymin Super Resin Polish- tai Extra Gloss Protection -vahapurkeissa ei lämpötiloista puhuttu mitään. Onnistuuko esim. nollakelillä jos ei vettä sada? Kuivuvatko / toimivatko vahat?

    Pakkasta ei varmaan kannata ainakaan olla...

  • #2
    En usko et on hyvä kovin kylmässä vahaa käsitellä. Hyvä vaihtoehto, ei tosin halvin, on viedä auto johonkin autofixauspaikkaan vahattavaksi tai sitten etsiä tsi halli.

    Comment


    • #3
      Varmaan riippuu vahasta miten viileässä ne toimii, mutta oman kokemuksen mukaan alle +10 lämpötilat alkavat muuttaa vahan käyttäytymistä. Kosteus myös. Olen joskus vahannut auton noin +5:ssä ja kiilloittaminen vaikeutui hieman (eli vaha ei oikein kuivu). Pahinta oli, että sormet meinas jäätyä....

      Comment


        #4
        Tommi: Aja Muuralan nesteen TI-halliin tai huolto halliin (2 hallia siis), markka-aikana 1mk/minuutti.

        Comment


        • #5
          markka-ainaka 1mk/minuutti.
          Nykyään siis ainakin kympin tunti. Raumalla maksoin käsinpesusta, kiilloituksesta ja vahauksesta AutoGlymin vahalla 50 ?. Ei taida TI- hallissa teko kannattaa...

          Comment


            #6
            Joo, itse pesen alustan, ovet yms. kaikki luukut, ja ilman kuivausta siihen menee n. 10-12 euroa / kerta.

            Jos laskee, että kuivaaminen + vahaus veisi toisen mokoman, ehkä vähän enemmän, niin kokonaishinnaksi tulisi n. 25 -28 euroa. Mutta aika paljon hikeä vaadittaisiin.

            TI halli kuitenkin kannattaa, en maksaisi ihan 50 euroa tuosta.

            Comment


              #7
              Kutsutaanko Antin mainitsemaa kiillotusta myös puleeraukseksi? Eli onko tuo sellainen koneella tehtävä juttu? Jos on, niin sitten 50 ? alkaa kuulostaa halvalta.

              Comment


              • #8
                Kyllä tuo paineilmatoimisella koneella ja preston (tms) kiillotusaineella ympäri käytiin. 50 ? ei oo mielestäni paha. Puleeraus kotikonstein on aika työlästä ja aikaa palaa.

                Comment


                  #9
                  Ahaa, en tiennyt tuollaisesta "puleerauksesta".

                  Mutta käsin vahauksellakin saa aikaan oivaa jälkeä, ja kone ei pääse joka paikkaa (ovien alareunat yms.).

                  Monesti olen tosin miettinyt investoimista pieneen kiillotusmyllyyn itsekin.....

                  Comment


                    #10
                    Täytyy joko kysellä lämmintä tallia tutuilta tai sitten hyödyntää tuollaista TI-hallia.

                    50 eurolla tuskin Helsingistä tänä päivänä tuota koko pakettia saa? Mielellään kyllä tosin tekisin silti itse käsin koko projektin, tuntuu turvallisemmalta.. :)

                    Comment


                      #11
                      Semmonen juttu vaan...Sain naapurin lämmintä tallia lainaksi täyttä putsinkia silmällä pitäen ja olin hommannut Biltemalta halvan kiillotuskoneen (29e) vähän testimielessä.

                      Yllätys olikin suuri koska totesin koneella homman sujuvan viimesen päälle helposti ja jälkikin oli erinomaista. Vahan tasaisessa levityksessä aivan ehdoton laites ja kiillotusvaiheessakin poisti 80% työn raskaudesta. Pieni tiukkojen kurvien "käsi" käsittely ja vot - Kiiltävä peli!

                      Voin suositella!

                      Vahana Kentin (babyn sininen tahna) ammattivaha jonka myynti ilmeisesti on loppunut :(

                      Comment


                      • #12
                        Täältä löytyy kanssa Gern-merkkinen kiillotuskone. Oisko maksanut jotain 20e ja minusta on täysin hintansa arvoinen.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä tuo kiillotuskone helpottaa hommaa, mulla taitaa olla samanlainen vempele kuin O.J:lla. Sillä on nopea ja vaivaton vedellä menemään, huono puoli on että laikan koko on 24cm, sillä ei kaareviin ja ahtaisiin paikkoihin pääse. Epätasaiset ja ahtaat paikat kiillottaa sitten käsin.

                          TK; Vantaalla Jumbon parkkihallissa on Spectra Car Wash, ne tekee siellä käsinpesun, kuivauksen ja vahauksen Autoglymin punaisella noin 60?:lla, loppupelissä ei paha hinta. Onhan noita fiksausfirmoja useampia, kyselee hintoja ja valkkaa sitten parhaan.

                          Comment


                          • #14
                            Milläs olet O.J kiinnittänyt tohon Gernin laikkaan kankaat/rätit millä levität vahan? Ittellä on samanlainen laite mutta olen kokenut ongelmaksi kiillotusrättien kiinnittelyn laitteeseen. Vai saako laitteeseen jostain sopivia kankaita. Ostin muuten Gernin 10 eskolla ALE Vihoselta...

                            Comment


                            • #15
                              Mulla on kans tommonen Gernin kone, siihen tuli ostaessa semmoset kuminauhakuristeiset rätit mukaan. Tosin ne kuminauhat ei kauan kestäneet, vaan lahosivat lähes saman tien.

                              Comment


                              • #16
                                Itselläni on Boschin epäkeskohiomakone 125mm laikalla.
                                Laitteessa on portaaton nopeudensäätö, joten lampaantaljalaikkakin pyörii mukavan sopivalla nopeudella.
                                Puutöissä aivan ehdoton: aktiivihiilisuodattimen ansiosta pöly ei leviä ympäristöön.
                                Kesällä tuo oli kesäautoprojektissa mukana, ymmärrettävästi laitteen painon takia pystysuoria pintoja ei pitkään viitsi kerrallaan hioa.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Monster
                                  Ittellä on samanlainen laite mutta olen kokenut ongelmaksi kiillotusrättien kiinnittelyn laitteeseen
                                  Mukana tuli nuo edellämainitut kiillotusrätit. Aika tiukat ovat laittaa paikoilleen, ensimmäisellä kerralla luulin, että ovat pykälän verran liian pienet.

                                  Alkuperäinen kirjoittaja Monster
                                  Ostin muuten Gernin 10 eskolla ALE Vihoselta...
                                  ...kele, taas tulin huijatuksi, kun on ostettu ylihintainen kone;-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos on kiinnostusta niin olen tehnyt kavereille ja puolitutuille myllytyksiä anopin lämpöses tallis..eli onnistuu myös talvella.Pesu,myllytys ja vahaus Auto Glymillä 50e.Mielellään vl,voi varata aikaa n.5-6tuntia.Vaasa 0503269233/Tero

                                    Comment

                                    Working...
                                    X