Heti kärkeen haluaisin kiittää autosähkö nykästä siitä, että levyjen, palojen ja raidetankojen asennuksen jälkeen aurauskulmat on ihan päin v177 :S Mikä tekee asian hauskaksi on se, että olen tällä hetkellä kilpisjärvellä ja näyttäisi, että eturenkaista on jo reunat paskana noin 1500km ajon jälleen. Kyseessä uunituoreet renkaat :S ehkä noilla pääsis vantaalle asti, mutta uusiksi menee kummatkin eturenkaat siinä tapauksessa - jos räjähtämättä kestäävät. Nyt pohjoisen audistit apua: löytyisikö täältä jumalan selän takaa jotain huoltamoa jossa tarvittavat säätövermeet?? Nykänen saa maksaa viulut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
HÄTÄKIIRE: renkaitten suuntaus käsivarren suunnilla
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
http://www.kilpisjarvi.org/hettamkrengas/index.htm
Ainoa mikä ko. seudulta silmään sattui. Suuntausvehkeistä en tiedä. Nuorgamissa ja Karigasniemen suunnalla tietäisin pari asiallista pajaa, mutta tuolla päin ei ole tiedossa. Paluumatkalla Rovaniemen kohdalla voin suositella Lapin Kumia sekä toiminnan että palvelun puolesta.
Comment
-
Joo niin siinä vain kävi, että palojoensuussa ois ollut laitteet mutta mies lomilla. Kittilässä oli vehkeet 17 tuumaan asti. Siellä sitten huomasin, että oikea rengas oli jo nahoilla ja ei siinä muu auttanut kun tilata hinaus rovaniemelle ja lapin kumiin. Lapin kumissa ei tietty ollu samaa sarjaa (goodyear f1) vaan piti iskee jotkut falkenit tms. alle + tietty säätää kulmat. Oikeen ja vasemman yhteisvirhe päälle 2 astetta, joten ei ihme, että kumit kulu pois hetkessä. Luonnollisesti nuo goodyearit oli viimeloppukesästä ostetut eli aivan uudet. Ja ei tässä vielä kaikki: lapin kumissa yksi lukkopultti katkesi juuresta, luonnollisesti epäilivät, että vedetty nykäsellä väärille kierteille. Toivotaan, että sen joku osaa etelässä poistaa.Viimeksi muokannut Jarruletku; 12.7.2007, 20:09.
Comment
-
Kulmat menevät pieleen alustan osia vaihdellessa. Kulmien säädöstä veloitetaan erikseen. Joka paikassa ei ole edes laitteita moiseen.
Jos kulmien säädön jälkeen olisi kulmat pielessä, olisi reklamaatiolle aihetta.
Suosittelisin poistamaan liikkeen nimen ja miettimään kommenttien tarpeellisuutta.
Varmasti harmittaa, mutta oppirahoja pitää maksaa.
Olen itsekin ihmetellyt yleistä käytäntöä joskus.
Comment
-
Eikös tuo ole ihan normaalia, että kulmat ovat persiillään alustan osien vaihdon yhteydessä? Vähintä, mitä asennusliike olisi voinut tehdä, on valistaa asiakasta kulmien säädön tarpeellisuudesta. Minulle ainakin kerrottiin tämä, kun viime vuonna käytin lötköä alustarempassa.
Pahoin pelkään, että asennusliike on vahvoilla, jos asiasta aletaan vääntämään peistä.
Comment
-
Just, uskomatonta kommenttia pukkaa. Jos ostan liikkeestä palvelun, jossa raidetangot vaihdetaan, oletan ainakin itse asiakkaana, että homma hoidetaan siten, että auto on tieliikennekelpoinen ja kaikin puolin sellainen että homma toimii niin kuin sen on tarkoituskin. Miksi minä asiakkaana olisin velvollinen vahtimaan ja erikseen pyytämään, että esim. renkaitten pultit laitetaan kiinni? Takuuvarmasti asentajat on tiennyt, että aurauskulmat pitää vaihdon yhteydessä tehdä - tai nyt vähintään mainita, että niitä ei ole säädetty syystä X.
pikkusen mulla on ollut aina kriittisyyttä näitä kavereita vastaan, joiden mielestä pitäis vain maksaa oppirahat vaikka kokee selkeää vääryyttä - mutta sehän on vain minun mielipide.
Comment
-
Ei korjaamo voi olettaa asiakkaan tietävän kulmien säätötarpeesta raidetankojen vaihdon jälkeen. Kyllä tuosta pitäisi ehdottomasti mainita. Eiköhän ne korjaamot ole pääasiassa niille, joilla ei ole tietoa tai kiinnostusta oman auton korjaamiseen. Silloin se auto pitäisi myös saada siellä kuntoon, tai kertoa missä sen saa kuntoon jos heillä ei ole tarvittavia laitteita.
Comment
-
Kieltämättä yleinen käytäntö on hieman outo.
Ymmärrän turhautumisesi täysin.Viimeksi muokannut Antti Määttä; 12.7.2007, 21:58.
Comment
-
Selvähän se, jos liike vaihtaa raidetangot tai niiden päät niin aurausten tarkistus kuuluu asiaan. Tuohan olisi muuten sama kuin vaihdettaisiin hammashihna eikä tarkistettaisi onko ajoitus kohdallaan vaan riittäisi, että se on "jollain" hampaalla. Vähin, millä liike voi välttää vastuunsa on, että se kertoisi siitä selvästi suullisesti JA päästäkseen vastuusta laittaisi samat kommentit myös laskuun tai työmääräykseen tms.
Comment
-
Ilman muuta pitäisi kertoa säätötarpeesta, sillä harvalla korjaamolla on Beissbarthin tasoisia laitteita, joilla kaikki tarvittavat kulmat saa kohdalleen. Toki, saahan aurauksetkin metrinmitallakin passattua. Jos vaihdetaan esim. alapallonivel, pystykallistuksen säätö ei enää olekaan triviaali juttu.
Comment
-
Asiaa ajateltuani olen muuttanut kantaani. Itselleni on jo vuodesta luu ollut selvää, että alustan osien vaihto ja sen jälkeinen pyörien suuntaus tapahtuu yleensä eri paikoissa. Kertaakaan sitä ei ole tehty alustan osien vaihdon yhteydessä.
Ihminen luontaisesti olettaa, että muilla ihmisillä on samat tiedot ja kokemukset kuin itsellään.
Paradoksaalista olisi, jos auton voisi korjauttaa korjaamolla vain niiden vikojen osalta, jotka itsekin osaisi korjata.
Sen takia kai korjaamot ovat, että sinne uskaltaa viedä ajoneuvon korjaukseen ja noutaa luottavaisen mielin liikennekuntoisena (koskee kuskia ja ajoneuvoa).
Comment
-
jiisimula
Kyllä ainakin tuossa kaverin korjaamolla tehdään niin, että jos alustan osia uusitaan, ja luonnollisesti kulmien säädölle on tarvetta, niin joko he vievät auton kulmiensäätöön paikalliselle euromasterille tai sitten väännetään asiakkaalle rautalangasta että se auto pitää oikeasti viedä pikimmiten kulmien säätöön..
Jos ei asiasta ole kerrottu niin laskua vaan sille joka osat on vaihtanut.
Comment
-
Itsellä on se, että kysyn aina, että onko kulmat säädetty. Joka pikkuputiikissa ei lappuja tulosteta, vaan tarkistavat vain.
Niin oli Passatin kanssa. Paikallinen 1:en miehen korjaamo vaihtoi aavistuksen jumittuneen raidetangonpään ja tarkisti kulmat. 20e maksoi jopa.
Mutta kyllä se on oikeasti korjaamon vastuulla tehdä selväksi, että pitää mennä kulmien säätöön, jos itse eivät sitä voi tehdä. Ei tosiaan jokainen Corolla tms kuski tiedä, että semmoset pitäisi tehdä. Joskus jopa kannattaa muuten vain käydä tarkistamassa kulmat, muuttuvat hieman kun kilsoja tulee.
Comment
-
Jeps. Nyt jälleen pitkän reissun jälkeen kotosalla. Autohuollon Nykänen oli samoilla linjoilla kanssani, joten eiköhän tämä asia selviä kunhan lähetän hänelle kuvat + laskun. Toivottavasti ymmärrystä riittää myös sille, että Lapin kumissa alle laitetut kumit (Falken)ei vastaa lähellekkään goodyearin F1:siä ainakaan tuon 1000km ajokokemuksella, mitä niistä nyt kertyi. Yllättävän hyvät kuitenkin hintaansa nähden.
Tuossa jotain kuvaa reissusta:
http://s183.photobucket.com/albums/x...t=P1010101.jpg
Ja sitten rengaskuva:
http://s183.photobucket.com/albums/x...t=P1010121.jpg
Comment
-
Näin se yleensä on. Vaikka "Mauserilla" mitattaessakin voi heittoa tulla.
Tunnollinen korjaaja kehottaa asiakasta kulmien säätöön.
OT, Meillä (osalla) audisteilla on se "erikoinen" ( hyvä) iskareiden yläpään säätö, jota kaikki korjaamot eivät ymmärrä. Asiantunteva korjaaja osaa senkin vaikka merkkiliikkeestä ei ole kysymys.
Comment
Comment