Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Suosituksia aluvanteiksi ja kesärenkaiksi

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Suosituksia aluvanteiksi ja kesärenkaiksi

Nyt kun päivä pitenee ja kesä lähestyy :) kysyisin positiivisia/negatiivisia kokemuksia erimerkkisistä aluvanteista/kesärenkaista (205/55/16) erityisesti A6:n (97-04) alla.

Toimiiko joku edullisempi merkki (esim. Bridgestone Turanza er300, Pirelli P6000) vai kannattaako suoraan ostaa kalliit Michelinit tai Continentalit jne.? Onko nopeusluokalla väliä ison Audin alla? Kaikki kokemukset kiinnostavat.

Tuon kokoiset Pirellin P7:t oli mulla viime kesänä alla ja nopeutta oli V (240km/h), ja sen sanon ettei toista kertaa tule.
    Mielestäni haki uria aika ikävästi, eivät olleet kovin suuntavakaat mutta pito oli kyllä ihan ok.
    Heti putkeen tosin sanon ettei minulla ole rengaskokemuksia kylläkään kovinkaan paljoa.

Suurin syy tosin miksi ei toista kertaa tule Pirellejä oli aivan tolkuttoman kova meteli mitä renkaat pitävät. Aiemmin oli Seatissa myös Pirellit (P6 muistaakseni tms) ja oli melkoset katujyrät ääneltään myöskin.

Comment

Rengas on aina melkoinen kompromissien summa, äkkiseltään tulee mieleen esim, kulutuskestävyys, pito kuivalla sekä märällä asvaltilla, hiekalla jopa jäällä ja lumella, hiljaisuus, suuntavakaus, ympäristöystävällisyys, ulkonäkö, nopeusluokka jne jne
      Mitä näistä ominaisuuksista sitten kukakin arvostaa eniten onkin jo toinen juttu.

Näistä lähes mitätahansa ominaisuutta kun parantaa niin yleensä lähes kaikki muut ominaisuudet heikkenee. jolloin ei välttämättä kannata panostaa Y-luokan renkaaseen mikäli selviää vaikka H-luokan renkaalla, jotka todennäköisesti ainakin ovat hiljaisemmat ja mukavemmat kuin esim Y-luokan renkaat.

Itse olin erittäin tyytyväinen Nokian NRY 225/45 17 renkaaseen kuiva pidon puolesta. Ja se oli oikeastaan ainut kriteeri jota renkaalta halusin, veteleehän ne urissa melkovoimakkaasti ja mahdollisesti rengasmelukin on kovempi kuin joissain muissa renkaissa (tosin rengasmelua ei ikinä kuulunut, kun autossa muuten on metelitaso "aavistuksen" perus audia korkeampi) ja varmasti monilta muiltakin ominaisuuksiltaan huonompi kuin ns perusrengas, mutta mun käyttötarkoitukseen ne sopivat erittäin hyvin.

Comment

Minulla on Barum Bravuris 225/45-17 renkaat ja eivät melestäni hakele urissa juuri ollenkaan, poisluettuna oikein syvät urat. Meluakaan ei ole sen enempää, kun 195 nastoilla. Kaverilla oli Lexuksen alla saman merkkiset renkaat 245 leveinä ja oli hänkin tyytyväinen. Itsellä ei hirveesti ole kokemuksia eri renkaista, mutta Barumit taitavat olla minulla seuraavatkin, kunhan noista aika jättää.

Comment

Taitaa Barumit tulla samalta tehtaalta mistä misukatkin? Kertoka jos olen väärässä. Mulla ollu myös yksi kierros Barumia alla ja tykkäsin, hiljaiset, hyvät ajaa ja pito hyvä. Kuluminen keskiluokkaa urheilullisessa ajossa.

Edit: Siis Continentalin kanssa samaa.

Comment

Itselle tulee kanssa jonkilainen ratkaisu keväällä eteen. Tällä hetkellä kesärenkaissa on 15" Audin orkkisvanteet ja lähes sakkorajoilla olevat renkaat, 195/65 Good Year Eagle Venturat. Tulevat renkaat ovat joko samoille vanteille jonkin verran matalammalla profiililla tai sitten 16/17" vanne/rengaspaketti.

Rengasmelu on mulla aika tärkeällä sijalla, Michelin Energyt ovat testien mukaan sieltä hiljaisimmasta päästä ja aiemmassa autossa mulla sellaiset vähän aikaa. Liekö markkinoilla muita suunnilleen yhtä hiljaisia renkaita? Misukat taitavat olla kalliimmasta päästä hintaluokkaa...

Comment

kesärenkaina viimekesänä oli Contin PremiumContact ja vanteina audin orkkis 15" vanne. oli hiljainen eikä pahemmin vedellyt uriin. ajo oli kaikin puolin helppoa ja pitoa oli riittävästi. eihän toi laiska dieseli sudi kyllä muutenkaan, mutta silti... :)

Comment

itselläni oli tuossa aikaisemmassa audissa 225/45 -17 pneumant pn950 rengastus. Pehmeä kumi ja hiljainen. Ja uraherkiksi tulivat vasta kun kulutuspinta oli sakkomitoissa. Voin suositella myös tällaista merkkiä

Comment

Yksi asia johon kannattaa Suomessa kiinnittää huomiota on renkaan reunojen "pyöreys".
                  Jos kulma reunan ja kulutuspinnan on terävä, on rengas myös uraherkkä. Oliko niin että nimitys on renkaan olka? Jättäisin keskihintaiset sarjat väliin ja sijoittaisin hieman laadukkaimpiin renkaisiin.
                  Kulmien säätö samalla, kuin uudet alle = kestää pitkään ja on mukava ajella rauhallisesti käyttäytyvällä autolla :)

Comment

Barum on Continentalin sisarmerkki. Ihan asiallisilta renkailta vaikuttavat.

Comment

C4:ssa 205/55/16" Goodyear HydraGripit tuntuvat olevan asialliset. Aiemmin oli 195/65/15" Conti EcoContactit, joiden suhteen ei ollut myöskään valittamista. Hyvällä asvaltilla molemmat ovat kiitettävän hiljaisia, mutta karkealla asvaltilla molemmista lähtee jonkun verran melua. Liekö tuo on C4:lle tyypillistä, että karkealla asvaltilla melua kuuluu selkeästi enemmän?

Comment

Tällä hetkellä kesärenkaissa on 15" Audin orkkisvanteet ja lähes sakkorajoilla olevat renkaat, 195/65 Good Year Eagle Venturat.
                        Aikaisemmin Audissa oli 205/60R15 Eagle Venturat ja nykyään Kädissä 195/50R15 Venturat ja mielestäni noissa ei ole nimeksikään uraherkkyyttä ja melukin on kohtuullinen. Kesällä vaihdoin Venturat alle ja rengasmelu putosi korvinkuultavasti.

Comment

Tuolla koolla itselläni on Dunlop Sport SP1:t. Eivät kenties ole kaikkein hiljaisimmat renkaat, mutta muuten olen ollut erittäin tyytyväinen, pitoa on riittänyt.

Comment

Aluvanteiksi ostat multa varaston perältä ylimääräsen satsin 17" Smiths wheelsejä :). Kestää hyvin tälläisen tonnikeijunkin alla.
                            Aluvanteiden suhteen kokemuksesta voin sanoa, ettei kannata ostaa halvimpia.
                            Reinkaina oli nyt Falkenin malliston huippumalli (300km/h) ja kulutus nousi parilla litralla talvirenkaisiin verrattuna. Ja eturenkaan meni käytännössä kesässä pillalle vaikka auraukset säädätin ennen laittamista. Paineet mahto olla väärät.

Comment

Kiitokset kokemuksista, ja lisää vaan kokemuksia, niitä tarvitaan. Jos raha ei olisi merkitsevä tekijä, itse päätyisin varmaan Continentalin kumeihin, ainakin Premium Contactit toimivat hyvin edellisessä Saabissani. Tuontiaudini Dunlop sp8000 oli ajettavuudeltaan hyvät, mutta pitivät alhaisilla nopeuksilla aivan tolkutonta jytinää.

Mutta tuo vannehomma kiinnostaa sikäli, että onko olemassa joitain tiettyjä merkkejä, jotka ovat erityisen huonolaatuisia. Onko kellään kokemuksia esim. Alessioista tai Audin ns. Replica-vanteista? Esim. RS4 tai RS6-vanteet olisivat ihan siistit... Noita löytyy esim. osoitteesta:

http://www.rautamo.fi/

Comment

Itsellä alla kesällä oli Continentalin conti sport contactit (225/45R17) ja vanteina RS4:sen replicat, ja eipä ole ollut moittimista muusta kuin ehkä hivenen pehmeästä kumiseoksesta kun tuppaavat kulumaan melkein samaa vauhtia kuin jammun takarengas =)

Joten itselläkin on jossain vaiheessa kesää renkaitten osto edessä ja pahimmoikseen huomasin noitten Lorinser LM6 vanteiden passaavan vanhaan ässään kuin nyrkin silmään...

...mut jos haluat testata conteja ja kattoa miten RS4 passaa alle, niin tule keväällä kokeilemaan. Eipähän tarvitse ostaa sikaa säkissä jos päädyt conteihin tai RS4:siin

Comment

Mulla oli A6 C4:ssä juurikin 205/55/16 Pirelli P6000 renkaat ja niitä en kyllä voi suositella. Nyt alla saman kokoiset Michelilin Pilotit jotka ovat kyllä selkeästi paremmat. Ko. renkaat painivat eri hintaluokissa, joten vertailu näiden välillä ei sinänsä ole kovin mielekästä.

Comment

Cicada: Mieluummin vaikka http://www.vannecenter.net/ -> Ruotecompany -> Audi ja haluttu tuumakoko. Itse en ostais Rautamolta mitään. On semmonen epämiellyttävä paikka, huijareita talo täynnä ja vielä kallis paikka. huonompaa palvelua autokaupassa on vaikea saada, kun mitä siellä saa.

Comment

Itsellä myös Hannun mainitsemassa koossa conti sc2 ja todelakin kuluu, ei pidä hirveää ääntä, pyöreähköolkainen, aivan ok.
                                      Tarkemmin sanottuna reilu 10tkm sis botniaring-päivän ja puolivälissä käyttökelpoista elinkaartaan menossa.

Comment

Audi1002.8:

No joo, tuo Rautamo oli tuossa vaan siksi, että siellä oli kuvat vanteista. Jos liikkeestä vanteet ostan, niin lähinnä Oulun puljut ovat silloin mahdollisia. Mutta on hyvä tietää missä palvelu ei pelaa.

Comment

Rautamolta olen ainakin ennen ostanut renkaat ja vanteet. Ja ostan jatkossakin, ei ole ollut mitään ongelmia ja nickeltä olen saanut hyvät tarjoukset. Mutta tämä oli vain minun mielipide ;)

Vähän asian vierestä...

Comment

Niin, ei kai ne Rautamon myyjät jaksa kaikille K***päitä olla :)

Comment

Ite ajelin viime kesän Marangonin 215/45/17 renkailla ja oli ihan näppärät. Sade pito jopa "yllatti". Siis positiivisesti. hyvä pito saattaa johtua V-mäisestä kuviosta joka on ilmeisesti Pirellin kuvio. Rengasmelu nousi noilla renkailla, mutta se oli ihan odotettavissa, koska vanhat oli 185/65/14 renkaat =)

Comment

Working...
                                              X