Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä kannattaa korjauttaa missäkin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä kannattaa korjauttaa missäkin

    Eli ainahan korjauskulut vähän vaihtelevat ja toisille summa x on vähän ja toisille pajon,mutta pystyykö joistain rempoista ja fiksauksista suoraan sanomaan ettei ole mitään järkeä viedä merkkiliikkeeseen ja onko taas remontteja joita ei kannata missään pikkupajalla teetättää?

    Eli tässä esim. listaa:

    -Jarrut (jarrupalat,levyt jne. vaihdot yms.)
    -Hihnanvaihdot (iso huolto yleensäkin..)
    -Sähkötyöt
    -Tukivarsien vaihdot yms.

    Ja niin edelleen.

    Ja onko osia,joissa ei missään nimessä kannata ostaa Biltemasta tms. vaan hakea merkkiliikkeestä tahi tilata ns. merkkiosia.Hintaerot kuitenkin ovat joidenkin kohdalla aika radikaaleja ja rahaanhan sitä helposti alkaa tuijottaa,erityisesti kun on isommata rempasta kyse...

    #2
    Sanoisin tuohon, että normi huollot voi teettää osaavalla pikkupajalla, esim. jarruosat, iskarit, alustan osat, öljyhuollot yms. "yksinkertaisemmat työt".
    Sitten taas isommat askartelut (esim. jakohihna + muut legot) kannattaa jättää merkkihuollon työksi, vaatii usein erikoistyökaluja ja tietotaitoa,
    joita ei pienemmiltä korjaamoita välttämättä löydy. Ja testerit yms. laitteet ovat vielä oma lukunsa..
    Ja juuri jakopään remontti voi olla merkkiliikkeessä jopa halvempi, perustuen siihen, että pikkupaja voi joutua ihmettelemään
    pidempään jotain työvaihetta tai purkamaan turhia osia -> asiakas maksaa tuntiveloituksena kovemman hinnan.
    Bilteman laadusta on hyvin vähän kokemusta, joten en kommentoi siihen ollenkaan.

    Pieni yleiskatsalmus:
    Erityisen huonoja jarruosia ei valmisteta, jakopään osissa ei ole juurikaan takuuongelmia valmistajista riippumatta, tosin tukivarsissa on eroja, kannattaa verrata.

    Comment


    • #3
      Jarrupalat ja -levyt kannattaa vaihtaa itse, jos suinkin mahdollista. Hinnat "täydelliselle" jarrurempalle, mitä olen kuullut, ovat aika hurjia.

      Jarruosat kannattaa kuulemma tilata merkkiliikkeestä, mutta ainakin paremmat tarvikeosat kestää normaaliajossa pitkään ja pysäyttää oikein mainiosti. Kotkan Varaosakulmasta on tullut jarru- ja alustanosia tilattua.

      Comment


      • #4
        Sitä tietotaitoa vaativat hommat kannattaa teettää kyllä jossain muuallakin kuin merkkiliikkeessä. Jos onnistuvat vaihtamaan A8:n jakohihnan ja vesipumpun 6h:ssa Bosch Servicellä niin luultavasti osaavat sen tehdä.
        Merkkihuollossa siihen taas menisi luultavasti päiviä, koska tekisivät kuten ohjeistus sanoo, tai ainakin velottaisivat sen mukaan. Bosch 600e vrt merkkiliike 1500e
        En pidä merkkihuoltoa minään jumalana vaikka semmosta kuvaa tarjotaan. Liian paljon tapahtuu arvauskorjailua.

        Comment


        • #5
          "Sitten taas isommat askartelut (esim. jakohihna + muut legot) kannattaa jättää merkkihuollon työksi, vaatii usein erikoistyökaluja ja tietotaitoa,.."

          Jos paikkakunnalta löytyy pikkukorjaamo, joka osaa tehdä ko homman ja jossa on erikoistyövälineitä ( ei tarvita audissa kovin monta ja jotkut pikkupajat ovat tehneet niitä itse), niin sinne mars. Saa n puolet halvemmalla ko työt merkkiliikkeeseen verrattuna.

          Jakohihna yms työ ei ole mitään "ufojuttuja" vaan normaalia työtä asentajalle.

          Pikkupajassa ei ole testerilaitteita, joten ne ongelmat on hoidettava muualla

          Mm Lappeenrannasta löytyy sellainen.

          "Ja onko osia,joissa ei missään nimessä kannata ostaa Biltemasta tms. vaan hakea merkkiliikkeestä tahi.."

          Hoviasentajani sanoo, että vesipumppu, termostaatti, jarrupalat ja öljynsuodatin merkkiliikkeestä ja muut tarvikeliikkeestä.
          Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 29.6.2007, 15:56.

          Comment


          • #6
            Bilteman jarruosat kannattaa unohtaa.

            Itse jätän kaikki bilteman autovaraosat suosiolla hyllyyn.

            Comment


            • #7
              Täälläkin vain huonoja kokemuksia bilteman varaosista. Motonetistä taas hyvä kunhan ei osta no-brand-halpisosia. Yhdet halpistulpanjohdot ostin ja löivät läpi heti paketista. Muuten kaikki ollut OK, myös jarruosat.

              Comment


                #8
                Ton kutoskonen vena-ajotuksen sössii helposti ilman tarvittavia lukitustyökaluja, eli kannattaa varmistaa että paja käyttää nokkien lukituskalua hommassa. kampuran olen joskus jättänyt lukitsematta ja ei ollut ongelma kunhan tarkistaa että merkki on kohdallaan (lukitus on se vittumaisen tiukassa paikassa jos ei ole kone irti eikä jaksa/voi irrottaa turbon putkea IC:lle)

                Comment


                • #9
                  Ihan yleisesti tuosta huollattamisesta merkkiliikkeessä, Audilla on liikkumisturva joka on voimassa merkkihuollossa tehdyssä vuosihuollosta vuoden eteenpäin tai seuraavaan huollon ajankohtaan (longlife).
                  Moni varmasti ajattelee tässäkohden, että "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa". Näinhän se tietenkin onkin, mutta...Itse olen huollattanut porfiilin A6:n aina merkkiliikkeessä, näin on tehnyt myös aikaisempi omistaja.
                  No, sattuipa käymään erään kerran niin, että polttoainepumppu hajosi. Eihän tämmöinen pitäisi olla kovin todennäköistä kolmisen vuotta vanhassa autossa. Mutta silloin tuo liikkumisturva korvasi auton hinauttamisen paikalliseen merkkihuoltoon ja vielä sijaisauton kaupanpäälle, kunnes oma auto oli kunnossa.

                  No okei, toiset maksaa vakuutusyhtiöille kaskovakuutuksen kanssa samanlaista autopalveluturvaa, ehkäpä se on jonkin verran huokeampi.Toinen selkeä hyöty on ollut takuuajan ulkopuolella sattuneet vikaantumiset. Nämä on ollut hyvin helppo saada ns. "good will" takuuseen, kun huoltokirjassa on vain merkkiliikkeen merkintöjä.

                  Eikä tämän ole tarkoitus olla merkkihuollon puolustuspuhe, jokainen huollattaa kulkuneuvoaan kuten parhaaksi näkee.

                  Comment


                  • #10
                    Niin saako liikkumisturvan vanhoihin autoihin myös vai onko siinä jotain ehtoja ostopaikasta, tms?

                    Tottakai merkkiliikkessä voi ja saa huollattaa jos haluaa. Kyllä he töitä osaavat tehdä, mutta oikastaan sielläkin tarvittaessa. Rahastuksen kyllä osaavat.

                    Edelleen, jos V8:n osaa Bosch-huolto hoitaa niin osaa ne V6:nkin. heillä on testerit ja huolto-ohjeet, myös osaamistakin.

                    Tuo vesipumppu merkkiliikkeestä, nojoo. Sieltä saa vaihtopumpun jossa on muovinen se pumppupyörä, tarvikkeessa on metallinen. Toki moottoreiden välillä on eroa. Termarin ehkä voisin allekirjoittaa, mutta filttereitä en. Tosin ne on suht edullisia merkkiliikkeessäkin, eikä siinä isoja säästä hakea muualta.
                    Jakopäänhilut on noin puolet halvempia tarvikkeena, just hain 1Z koneeseen jakohihna-kitin jossa remmi ja kiristin+rulla. Hintaa 120e.
                    Kaikki hihnat ja rullat, vesipumpu, termari, eli mitä jakopään suunnalla on tuli maksamaan 240e. Ei tullut tosin vaihdettua, pistettiin vain ensin jako kohdilleen vanhasta.. Rupes muuten starttaamaan taas kylmänä normaalisti.

                    Comment


                    • #11
                      Ennen kuin hommasin vagcom piuhan kävin luetuttamassa vikakoodit paikallisessa Bosch-huollossa homma ei onnistunut ei ollut 2*2 piuhaa
                      yrittivät arpoa "hauenleuoilla" oikeita piuhoja... hinta olisi ollut 15e (ei maksanut mitään kun ei onnistunut) paikallinen vag-pikahuolto otti 13.50e ja parista viasta paperi kouraan. et joskus näinkin päin..

                      Comment


                      • #12
                        Pohjoisessa asuville suosittelen Alavuotungin Juhaa (Etunimestä ei 100% varmuutta)Kuusamossa Teollisuusalueella. Ollut aiemmin Audin merkkihuollossa. Nykyisin pyörittää omaa pajaa. Tuntiliksa tais olla 45? ja hommat tuli hyvin hoidettua.

                        Itse laitatin etu ja takapyörien laakerit hintaan 450? (työt + osat) sama työ varsinais-suomen kovasti kehutussa paikassa n. 1000?.

                        Kampiakselin stefan vaihto (taka) hintaan 550? (työt + osat) sama työ VS paikassa 750?.

                        Comment


                        • #13
                          Minkä takia palat olisi parempi ottaa merkkiliikkeestä tai vast. mutta levyt voipi ottaa muualta?Tuon Bilteman heitin ihan lonkalta,enemmän esim. Motonetin tuotteita olen katsellut,hinnaneroa kuitenkin on esim. Merteilin omiin 10-20eur/per tuote.
                          Ja mitä tuo Motoneti jarrupala-asennussarja pitää sisällään?Onko pakko ottaa aina mukaan?

                          Ja osaako joku sanoa,miksi Motonetissä on quattrolle erikseen takalevyt ja taas Merteilillä on vain yhtä?

                          Itse olen tuon jakohihnarempan mieltänyt niin,että varmaan voi viedä johonkin pienempään puljuun,jos ovat Audeihin niitä vaihdelleet,kuitenkin varmaan taas jos kokemusta ei ole,niin tuntiveloituksella ainakin saattaapi se asentajien pähkintä maksaa.Uskoisin että useimmilta "pikkupuljuiltakin" nykyään juuri noita testereitä lukuunottamatta löytynee tarvittavat hilavitkuttimet.

                          Comment


                          • #14
                            Ei oo kyllä sellasta huoltoa olemassakaan että tuon auton merkkiliikkeeseen veisin.

                            Comment


                            • #15
                              "Minkä takia palat olisi parempi ottaa merkkiliikkeestä tai vast. mutta levyt voipi..."

                              Esimerkki eilisestä:

                              Hoviasentajani työtehtävänä oli audi 80 vm 90 jarruremontti. Seurasin vierestä, kun keittelin hänelle kahvia.

                              Uusiksi meni etujarrulevyt ja palat. Etulevyt uusiksi siitä syystä, että oli ajettu loppuunkuluneilla jarrupaloilla levy pilalle.

                              Takajarrujen (satuloiden) puhdistus riitti ja toisen pyörän laakerin vaihto.

                              Tarvikejarrulevyt sopivat hyvin, mutta yhdessä jarrupalassa (tarvike) oli valmistevika. Se ei sopinut ilman viilausta ( palan metalliosan "nipukat" olivat liian leveät) paikalleen. Siinä sitä kului aikaa kun kokeiltiin, viilattiin, kokeiltiin ja viilattiin:)

                              Merkkiliikkeestä ostetut olisivat menneet "heittämällä".

                              Comment


                              • #16
                                Mitä juhop tarkoitat tuolla "tuon auton merkkiliikkeesen veisin"?Mihin tällä viittaat?Omaan autoosi?Minun omaani?Miksi?Vähän jäi epäselväksi..

                                Jormalle,ymmärrän jarruprobleeman,ihan hyvä perustelu.

                                Comment


                                • #17
                                  Omaa autoani tarkotan. Näin vanhaan autoon norm. korjaamot pystyvät tekemään lähes poikkeuksetta tarpeelliset huollot ja korjaukset. Jakopäänhihna vaihtui mulla 250e yhteishintaan, pakoputkikorjaus ja vetarin suojakumin vaihto molemmat yht 100e sis osat. merkkiliikkeessä noihin tuskin olisi tonni riittänyt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä ne nuo pakoputken korjaukset ja suojakumin vaihdotkaan korjauspajaa kaipaa. Muutaman kymmenen minuutin hommia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllähän takuunalaisen auton määräaikaishuollot on syytä teettää merkkiikkeessä. Näin, koska aika usein on kuvassa samalla myös niitä takuunarinoita. Lisäksi melko usein tulee ilmi kohteita, joiden korjaus hoidetaan maahantuojan piikkiin vielä takuuajan jälkeenkin, mutta silloin edellytetään, että huollot on tehty merkkiliikkeessä.

                                      Sen sijaan en näe erityistä syytä huollattaa yli 5 vuoden ikäistä autoa merkkiliikkeessä. Tosin ostoaikeissa mielelläni katson leimat huoltokirjasta ajomäärästä riippumatta. Toisin sanoen, itse tehdyistä huolloistakin kirjoittaisin merkinnät huoltokirjaan, vaikka niiden todistusarvo onkin = 0. Ainakin näkee, että kyseessä on ollut huolellinen ja tarkka auton käyttäjä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja toisaalta "täydellinen" huoltokirja ei takaa mitään. Ajotapoja ja tottumuksia ei huoltamalla korjata. Nytkin on molemmat autot ns. täydellisellä huoltokirjalla. Kulumalle ei voi mitään.

                                        Takuunalaisen auton voi huollattaa myös muissa hyväksytyissä paikoissa, mutta tokihan sen mielellään vie ostopaikkaan jos mahdollista. Ainakin voi rutkuttaa myyjälle sitten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No juu,eihän tää omakaan mikään kovin uusi enää ole:)

                                          Se mitä lähinnä tässä ketjussa tiedustelin olikin se,että onko remontteja joihin ei ehkä keskimäärin "tavallisilla" pajoilla löydy tietotaitoa tai välineitä.
                                          Ja ennen kaikkea siinä mielessä,että esim. know-hown puutteen vuoksi työt kestävät huomattavasti kauemmin,jolloin sinällään pienempi tuntiveloitus ei merkitse mitään.

                                          Ja josko joku pystyy suosittamaan jotain hyvää ja luotettavaa ei-merkkiliikettä Kotka-Hamina-Kouvola akselilta,niin tietoa otetaaan vastaan;)

                                          Ja omalla kohdalla valitettavasti taitoa ei omasta kädestä juuri mitään löydy,joten hyvin pienetkin rempat menee aina pajalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuli muuten vielä mieleen,että omaan pirssiin oli vähän ennen ostoa tehty Kouvolan Bernerillä 120tkm iso huolto,jakohihnat yms.
                                            Osien hinta rempalla oli 600eur ja töiden 1000eur....
                                            Bernerillä on näemmä ns. könttäveloitus tietyille töille.
                                            Jotenkin vaan tossa isossa huollossa se tuntiveloitus tuntuisi olevan järkevämpi,koska ei kait se iso huoltokaan kestä esim. yli 8h,jolloin työn osuudeksi jäis normi merkkiliikevelotuksella jotain 500-600eur,joka on kuitenkin liki puolet vähemmän kuin tossa Bernerin mallissa...

                                            Comment

                                            Working...
                                            X