Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Löysän mutterin mysteeri...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Löysän mutterin mysteeri...

    Vaihdatin huollon yhteydessä Pörhöllä A3:n etupyörän vetonivelen suojakumin. Vaimoni ehti sen jälkeen ajella autolla noin 2tkm valitellen erilaisia jyrinöitä. En ottanut valituksia vakavasti ennenkuin ajoin itse ja huomasin jyrinän tosi kovaksi. Vetoakselin mutteri oli aivan löysällä -pakissa ei ole sopivaa avainta, mutta mutteri pyöri pikku pihdeillä ja välystä oli senttikaupalla! Onkohan mutterin avautuminen itsestään mahdollista -entä löystyminen laakerivian takia, vaikka laakeri kyllä tuntui olevan kunnossa. Lisäksi autolla on ajettu alle 200tkm, joten en vielä odottaisi laakeriongelmia.

    Mikähän mahtaa olla mutterin koko ja kiristysmomentti? Liekö laakerin, vetoakselin, jarrulevyjen tai -palojen turmeltuminen todennäköistä löysälle jätetyn mutterin takia?

    Nilkuttelen viikonlopun jälkeen Pörhölle, kunhan saan mutteria hieman kirittyä. Saas nähdä, miten korjaamo asiaan suhtautuu...

    #2
    Kyllä siinä on aika kova momentti, mallia tuntematta sanoisin että noin 200 Nm.

    Laakeri saattaa _ehkä_ tuosta tykätä kyttyrää, mutta vetari ja jarrut tuskin.

    Comment


    • #3
      Eikös noissa tapaa olla tosi kova momentti. Eli ensin momentti X ja sitten asteita päälle vielä.
      Ei ihan joka pojan pakista löydy tarpeet sen kiristämiseen, kai.
      Taisi olla venyvää mallia vielä tuo pultti.
      "Oma huoltomies" ainakin sanoi kun olin A4:n kanssa laakerivaihdossa, että tätä pulttia en laita, on niin kiinalaisen näköinen valmiste (uusi pultti laakeripaketin mukana siis).
      Oli Motonetista hätäpäissään ostettu laakeri.

      Olisiko vaan jäänyt kirimättä kuitenkin tuo pultti tässä tapauksessa...

      Comment


        #4
        Vetarin/ navan boorit siitä kärsii ei kait muuta

        Comment


        • #5
          Tuo mutteri tai pultti ei kyllä aukene itsekseen ja harvemmassa hylsysatsissakaan on sellaista avainta että aukeaa. Olen joskus avannut tuon mutterin ao. autosta ja metrin varsi lisää ja kaveri painamaan jarrua ettei pyörä "sutisi" ja aukesihan se ja meni kiinnikin, tosin ei ollut muuta momenttia kuin se metrin varsi...
          Ei nyt ollut käsillä Audin korjaamokäsikirjaa mutta erään muun merkkisen löytyi.
          Siinä on oikein arvot tuon kiristykseen, eli nimellismomentti 235Nm, minimi 250Nm ja maksimi 270Nm, sitä nimitettiin etupyörän laakerin mutteriksi.
          Ihmettelen vain jos Pörhöllä aletaan sönkkäämään vastaan vastuustaan...

          Comment


            #6
            Typ44:ään on ainakin momentti 200Nm + 90°. Jos vetää suoraan momenttiin, niin 250Nm varmaan passaa. Tuolla astekiristyksellähän eliminoidaan pultin jumittaminen liian aikaisin; momentit ok, mutta pultti ei ole tarpeeksi kireällä. Samallahan tuo eliminoi toki myös momenttiavainten virheet.

            Comment


            • #7
              Kiitos tiedoista!

              Hommasin hylsyn ja kiristin mutterin kohtuulliseen "hartiamomenttiin" ristikkovääntimellä, koska en saanut momenttiavainta tähän hätään. Välykset ja jurinat katos, mutta tarkistutan asian vielä Pörhöllä ja pankoon mutterin myös oikeaan momenttiin. Liekö sattumaa, että juuri sen renkaan sisäpuolen jarrupalakin on selvästi kulunein. Mutterin ollessa löysällä jarrulevyhän nojaili paloihin noin 2tkm...

              Comment


                #8
                Ristikköavaimella ei saa edes lähellä vaadittavaa momenttia. Puolen metrin tangollakin pitäisi painaa 50kg. Voit verrata vaadittavaa voimaa nostamalla 50kg painoa.

                Comment


                • #9
                  Pörhöllä käyty

                  Kävin tarkistuttamassa vauriot ja kirityttämässä mutterin Pörhöllä. Asiallisesti siellä suhtauduttiin, vaikka ensin hieman kuulosti, että mutteri voisi avautua itsestäänkin!

                  Jarrut ja poorit eivät kuulema olleet kärsineet, mutta varoiksi lupasivat vaihtaa pyörän laakerin, sillä siinä oli havaittavissa jonkinlaista hämminkiä.

                  Tuli otettua kierroksia ehkäpä turhaankin, sillä harmittava juttu tuo oli molemmin puolin. Nuiden suoraan turvallisuuteen vaikuttavien osien kanssa vain ei saisi sortua huolimattomuuteen...

                  Comment


                  • #10
                    "Nuiden suoraan turvallisuuteen vaikuttavien osien kanssa vain ei saisi sortua huolimattomuuteen..."

                    Juuri näin.

                    Comment


                    • #11
                      Paljonkohan mahtaisi olla -00 TTq:n vetarin napamutterien oikea momentti? Tai mistähän tuon tiedon voisi kaivaa?

                      Comment


                        #12
                        Googlella varmaan löytää, esim. hakusanoilla audi workshop manuals ja perään aihe. Yleensä vetarin pultit on Audeissa ollut luokkaa 200 Nm + 180 astetta.

                        Comment

                        Working...
                        X