Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Edestä akselistosta (?) kuuluva pieni kolina A3:ssa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Edestä akselistosta (?) kuuluva pieni kolina A3:ssa

    Moro,

    Siirryin juuri Audi-talliin ja nyt alla on A3 vm -97 aj. vajaat 160 Tkm. Ennen kauppoja käytin aakolmosen autotohtorilla ja siellä autosta ei löytänyt mitään ongelmia. Tohtori tarkasti myös "koiranluut", jouset sekä iskarit ja kaikki näyttivät olevan kunnossa.

    No nyt muutaman päivän Audilla ajeltuani olen huomannut, että ainakin edestä vasemmalta kuuluu pieni kolahdus (kolinaa) kun ajaa hiljaisella vauhdilla esim. monttuun tai muuhun vastaavaan. Tätä kolinaa esiintyy myös kun ajaa näihin korotettuihin suojatien töyssyihin. Kovemmilla nopeuksilla kolinaa ei ole (ainakaan toistaiseksi) esiintynyt. Onko kyseessä nyt sitten nämä maankuulut alatukivarret vai niiden puslat..?

    ps. Eikös noissa 96-97 aakolmosissa olekin erilaiset alatukivarret kuin mitä näissä uudemmisssa malleissa..? Ainakin autotohtorin mukaan niiden korjaaminen olisi edullisempaa kuin mitä uudempien..

  • #2
    Ihan samaa vaivaa vanhassa 5000ssa. Kaikki alustan puslat ja tukivarret vahdettu ja silti paukuttaa, kun tulee monttuja. Ääni tilee alhaalta vasemmalta ja on ihan jakatilan lattiasta aistittavissa jalalla. Eli metalli kohtaa metallin? En vaihtanut etukelkan puslia itse. vaan ihan autoliike hoiti asian, moottorin ja vaihteistokin tukikumit on vaihdettu sekä jousituen yläpäät. Ei vaan lopu kolina!!!

    Comment


    • #3
      En ole vielä ottanut asian tiimoilta yhteyttä myyjäliikkeeseen, mutta ehkä olis kohta aika, sillä kaupoista ei kun vasta vajaa viikko. Pirssiin tuli kyllä puolen vuoden takuu, joten toivottavasti sais ton menemään takuun piikkiin??

      Comment


        #4
        Edit: Golf IV:ssa kolina tuli jarrupalojen klipsin väännyttyä pala sopi liikkumaan juuri sen pari milliä, että sai kuopassa kolauksen aikaan... en tiedä onko kolmosessa millaiset palat, eli onko niissä sellaista klipsi systeemiä...

        Comment


        • #5
          Etupään nivelistä osa on varmasti väljiä.

          Väljyys ei välttämättä tule esille kun osat on kiinni toisissaan. Jos kaikki purkaa irti, niin varmasti löytyy sököjä niveliä. Itsellä A6:ssa, jossa on samat koiranluut nivelineen, 6/8 oli sököjä. Voitelu oli pettänyt tms.

          Comment


          • #6
            A3 = Golf alustaltaan

            Joten siellä ei ole samanlaista monivarsituentaa kuin A4/6/8/Passat. Ainoat nivelet ovat alapallo ja kallistuksenvakaimen koiranluut.

            Comment


              #7
              Ainakin omassa 80-Audissa ko. kolinaa kuuluu iskarin yläpään tukilaakereista, jotka ovat aivan loppu. Aika pitkään sitä vikaa sai itsekin hakea, kun kaikki muut paikat on erittäin hyvässä kunnossa mutta kummallista kolinaa tuntui silti riittävän.

              Comment


                #8
                Vian voi myös aiheuttaa löystynyt tai viallinen iskunvaimentaja.

                Comment


                • #9
                  Ensin kannattaa vaihtaa ne alkuperäiset puslat Powerflexin tuotteisiin. Niin alatukivarsiin kuin koiranluihinkin. Ja jos kolina vielä jatkuu niin alapallot vaihtoon molemmille puollle samalla kertaa.

                  Comment


                  • #10
                    Mistä pk-seudulla löytyy noita PowerFlexin puslia ja minkä verran ne noin kustantaa..? Luin jostakin, että ne olis reilut 5 kertaa kalliimpia kuin tavalliset puslat..

                    Entä miten asennus, onnistuuko vaihto itse, jos ei ole ihan nakkisormi vai kannattaako homma antaa suoraan ammattimiehen tehtäväksi?

                    Stockalle niitä ei varmaan kannata vielä asennettavaksi, joten jos löytyy joku fiksu mesta, niin suosituksia otetaan mielellään vastaan :)

                    Comment


                      #11
                      Leppäsuon huoltokorjaamo

                      Voin suositella lämpimästi sulle Leppäsuon huoltokorjaamoa.
                      Paljon halvempi ja asiallisempi paikka kuin Stoccan auto.

                      Paikka on entinen vw-audi-seat merkkikorjaamo, mutta ei kuulemma enää säännösten muututtua (2004).
                      Asiakaspalvelu toimii ja aikoja saa hyvin.
                      Lisäksi he käyttävät Audin alkuperäisosia.

                      Comment


                      • #12
                        Kysyin hintaa noista powerflexin puslista Doc-Powerista ja näyttipä puslille tulevan hintaa :)

                        Jos vaihtaa kerralla noi kaikki puslat (eteen 8 ja taakse 2), niin hinta näyttäis olevan about 300 ?!! Siis pelkät puslat erikseen ostettuna. Asennuksen kanssa varmaan about 350 - 400 ?..

                        Tästä herääkin kysymys, että kannattaako niistä todellakin maksaa tuota hintaa ja onko vastaanvanlaisia (merkillä ei ole väliä) saatavilla mistään yhtään halvemmalla??

                        Comment


                        • #13
                          Ei kai ne noin kalliita ole. Muistelen ostaneeni kerran USPartsista puslat, ja hintaa 8kpl eteen tuli jotain vajaa 90e. Vai onko takapuslan todella kalliit?
                          Jani F varmaan muistaa hinnan kanssa, tais olla tuota luokkaa. Ja oliko se US parts?

                          Comment


                          • #14
                            Tässä hinnat:

                            PFF85-201 27,-/ KPL
                            PFF85-410 30,-/KPL
                            PFF85-411-21 22,-/KPL tai PFF85-411-23 22,-/KPL
                            PFF85-412 29,50/KPL
                            PFR85-415 40,-/KPL

                            Yhteensä 148, 5 ? ja mikäli luin kuvaa oikein, niin näitä puslia pitää olla kaksin kappalein. Silloin hinnaksi tulee 297 ?.

                            USPartsissa näyttäis olevan täysin samat hinnat.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä vaan kannattaa maksaa jos meinaat ite autolla ajaa. Alkuperäiset puslat on täyttä paskaa. Ne ei kestä mitään. Jos madaltaa auto niin on suoraansanottuna pakko jopa vaihtaa ne puslat parempiin. Sitä kolinaa ei jaksa kukaan kuunnella minkä ne alkuperäiset antavat. Ja edestä alatukivarresta se takinmainen pusla ratkeaa ja rengas alkaa vipattamaan. Osuu jarrutuksissa pyörä lokasuojaan ja ratti ei pysy kädessä.

                              Ja ne puslat voi ite vaihtaa kun nostaa keulan ilmaan. Kaikki 4 pulttia pitää irroittaa ja 3 alapallon pulttia. Ja ne kannattaa vaihtaa kerralla kaikki koska pyöräkulmat joutuu suuntaamaan.

                              Taka-akselille ei kannata vaihtaa niitä puslia jos ei halua. Hommana aika vittumainen ja monelta se edes onnistu. Vaikka kyllä nekin voi vaihtaa ihan pihamaalla kun varaa kaljaa tarpeeksi.

                              Ja multa saa kanssa niitä puslia :)

                              Comment


                              • #16
                                Kiitokset vaan kaikille vinkeistä. Etupään runkopuslat on nyt vaihdettu takuutyönä ja kolinat hävisi sen myötä.

                                Seuraavan kerran kun puslat menee vaihtoon, niin sitten taidan kallistua noiden PowerFlexin tuotteiden pariin :D

                                Comment


                                  #17
                                  Stockkan hullossa yks tuttu sano että A3:sissa hajoo kaikista kallistuksenvakaajan puslat. On kuulemma totaalinen suunnittelu virhe. Hiekka, kura ja vesi rikkoo puslan ja kolina alkaa. Menee takuuna ja nykyisin pusla on erillainen kun vanha. Omassa vaihdettiin alle vuoden vanhana. En tosin tiedä koskeeko vain facelift mallia vai myös vanhempaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mikko:
                                    Eikös sun Coupeen hankittu 4 puslaa (2/puoli) ?
                                    Ostopaikka oli tosiaan US-parts ja hinta noille 80-90 eur.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itselläni piti myös melkoista kolinaa 140tkm lukemista lähtien ja kävin hakemassa tiskiltä kallistuksenvakaajien puslat. Korjaamolla todettiin ettei niissä ollutkaan mitään vikaa (ehkä vaihdettu joskus) mutta molemmat alapallonivelet olivat täysin hajalla. Vaihtoon vaan ja siihen loppui kolinat. Eli multa löytyisi nyt ylimääräiset puslat, taisin jo hävittää kuitin enkä saa niitä palautettua. Hintaa oli muistaakseni 7 e kpl...

                                      Comment


                                        #20
                                        Jatketaanpas tähän ketjuun, tuon alapallonivelten vaihdon yhteydessä nimittäin jostain ihmeem syystä ratin asento muuttui. Soitin korjaamolle heti kotimatkalla ja mekaanikko sanoi ettei koskenut mihinkään mikä voisi muuttaa aurauskulmia tms. ja että alapallojen vaihto ei vaikuta ratin asentoon mitenkään. Mistäköhän tämä nyt voisi johtua? Ratti on noin 1/5 kierrosta vasemmalle käännetty kun ajan suoraan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä tuon operaation jälkeen pitäisi aina tehdä pyöränkulmien säätö.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ok, eli sain virheellistä tietoa mekaanikolta. Olisiko sitten niin että tämä kyseinen alusta poikkeaa jotenkin tyypillisistä alustaratkaisuista tältä osin? No jokatapauksessa pitää käydä säädättämässä aurauskulmat jossain, onko kokemuksia missä pk-seudulla onnistuisi kohtuu kustannuksin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Esim. Automax Tikkurilassa, muistaakseni tuntihinta varsin kohtuullinen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Meidän Audi A3:ssa on samanlainen kolina pieneen monttuun ajaessa. Puslien vaihto ei liene kallista, mutta minkälainen hinta-arvio on alapallonivelten vaihdosta töineen?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Täällä kolistaa myös välillä... Pienissä montuissa ja kun jarruttaa sen verran kovin et keula painuu hieman alaspäin.. Missäköhän vika?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kuten myös, -99 A3 1.8TsQ

                                                    Kattelin noita powerflexeja, pikkasen nihkeesti ilmoiteltu noita quattro mallin puslia mutta, olenko hakoteillä jos tosta allaolevan linkin kuvasta valitaan noi numerot 1,2,3,4 ja 8 mites toi nro. 7 kannattaako ottaa? -hintaa kuitenkin enään 18e päälle.
                                                    Yhteensä kaikki olis ~290e -mahdollinen %

                                                    http://www.euroracing.fi/pdf/powerflex/AUDI.pdf

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Etupäähän sulle suosittelen puslia numero 1, 2 ja 3 jos sopivan kokoset löytyy. Puslat numero 4 ei käy nelivetoon. Pulslaa numero 8 tuskin haluat, sillä no koneen värinät ei tunnu ratissa kovin mukavalta. Numerosta 7 ei ole vielä kokemusta, vaikka sellainen tuolla tallissa odottaa.
                                                      Taakse jos haluat puslia, niin ymmärtääkseni TT:n puslat käy.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jep, kiitos vinkeistä. Täytyy lähtee metsästämään. Täytyypi mittailla toi kallistuksenvakaajan halkaisija, noiden muiden sopivuudessa ei varmaan ongelmaa.
                                                        Kattelin tosta samaisesta opuksesta että S3/TT on ainakin kolmea ei paksuista vakaajaa, mikäköhän idea tossakin on aikanaan ollut...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo, se vakaaja kannattaa mitata. Ja puslat kun uusii, niin kannattaa sitten marmorilta hakea uudet metallikiinnikkeet niille, vanhat puslat on täysin sileitä ulkopinnalta kuin uusissa on laitettu uloke keskelle puslaa että ne pysyy paremmin paikoilleen.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Joo, se vakaaja kannattaa mitata. Ja puslat kun uusii, niin kannattaa sitten marmorilta hakea uudet metallikiinnikkeet niille, vanhat puslat on täysin sileitä ulkopinnalta kuin uusissa on laitettu uloke keskelle puslaa että ne pysyy paremmin paikoilleen.
                                                            Eli, uusissa puslissa (powerflex) on uloke, mitä vanhoissa (alkuperäisissä) ei ole?
                                                            Vai uusissa metallikiinnikkeissä on uloke ja vanhoissa ei?
                                                            Vai powerflexeissä uloke, samoin ku uusissa alkuperäisissä siksi tarvitaan uudenmallinen metallikiinnike? Sorry yksinkertaisuuteni.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X