Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Michelin X-icen sivuttaispito sohjolla

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Michelin X-icen sivuttaispito sohjolla

Olen ajanut Nokian Q kitkoilla vuodesta 1998 kaikki talvet. Tänä talvena auton mukana tuli Michelinin X-ice kitkat, jotka ovat toimineet kohtuullisesti tähän asti. Tuntuma on kuitenkin ollut, että uudehkot X-Icet ovat aavistuksen liukkaammat kuin käytännössä loppuun ajetut Q:t.

Reitille osui tänä aamuna parin (2) sentin sohjoa paikka paikoin ja hengen lähtö oli lähempänä kuin koskaan. Totesin, että Michelinissä ei olekaan noissa olosuhteissa OLLENKAAN sivuttaispitoa. Auto lähti käsistä kuin kelkka, jota ei ole tapahtunut missään olosuhteissa edellisen 300 000 talvikm:n aikana.

Pahinta on, että rengas ei varoita yhtään vaan luisto alkaa silmänräpäyksessä. ESP:kään ei tuossa tilanteessa auta, koska kitkaa ei kertakaikkiaan ole. Pintaa renkaissa on noin 5-6 mm, joten senkään puutteesta ei ollut kyse. Ilmeisesti kuvio tai kumin laatu on sen laatuinen, että kuvio täyttyy sohjolla eikä tyhjene lainkaan joissain olosuhteissa ja seurauksena on lähes täysin kitkaton luisto. Vauhtia oli nyt 70-80 kmh, normaalitalvikelissä Nokian Q:lla noista mutkista voi ajaa ilman ongelmia kelistä riippuen 80-95 kmh.

Onneksi vastaan tullut paku ei ollut lähtenyt sekuntia aikaisemmin ja oman puolen linja-autopysäkki oli tarpeeksi lähellä, että sieltä pääsi koukkaamaan takaisin tielle.

mode: Yhden satunnaisen kokemuksen perusteella vähän turhan jyrkkää jo otsikossa väittää ko. renkaita hengenvaarallisiksi. Muokkasin vähän sievemmäksi.
    Viimeksi muokannut jasso; 11.4.2007, 17:22.

Voihan ne olla huonot sohjolla, en siitä rupea väitteleen.

Mutta kun keli on nollan tuntuvilla tiellä on sohjoa, niin hyvinkin voi tienpinta olla totaali jäässä ja kun siihen lisätään vesisohjo niin ei siinä paljon pitoa ole. Sama efekti kun on vesi jään päällä ja yrität kitkalla siinä pärjätä.
    Sohjossakin voi joutua vesiliirtoon. Ja mitä leveempi rengas niin sitä turvattomampi mun mielestä tollasessa tilanteessa.

Comment

Kyllä nuo ovat sohjossakin toimineet ihan moitteetta mitä itse on tullut kokeiltua monissa autoissa monta testirupeamaa.

Tosiaan varmaan ollut jäätä tien pinnassa ja sohjoa päällä, erittäin mukava ja liukas yhdistelmä. Kerran vastaavassa kelissä leikkinyt autolla, 40-0km/h jarrutusmatka 300metriä :)

Comment

Ei ole tuosta uudemmasta misukasta kokemusta, mutta edellisestä sukupolvesta sitäkin enemmän: kiihdytyspito hyvä, jarrutuspito välttävä, sivuttaispito heikohko.
        Vrt. CVC3 -malli, jossa jarrutus ja kiihdytyspito ovat erinomaiset, mutta em. ominaisuuksiin verrattuna heikohko sivuttaispito.
        Näin olen asian nähnyt.

Comment

En epäile kokemusta sinänsä, mutta sohjokeliin ei minun mielestäni ole tehtykään kunnon selättäjää vaan se on renkaasta riippumatta nollapito-meininkiä.

Comment

Ja yksiselitteisesti 5mm on sohjokeliin liian vähän, ei se nokialaisenkaan kuvio ole silloin enää pitävä, vaikka uutena hyvä onkin. Nimimerkillä nafti 5mm pintaa hakkiksissa, enstalveksi uudet kumit. Leijuvat jo irtolumellakin kivasti.

Comment

Niin, kuten sanottu olosuhteissa ei ollut mitään erikoista vaan normaali kevään talvikeli. (Radio Suomen tiedotteissahan 2 lumihiutaletta on huono ajokeli ja puoli senttiä lunta on erittäin huono ja 2:n sentin lumessa ei voi kai enää ollenkaan liikkua).

Olen liikkunut kyseistä tienpätkää 10v aikana 500-600 kertaa ja puolet talvisin, joten aika monennäköistä jäätä, pöperöä ja sohjoa on tullut vastaan. Edellisen auton Q-renkaissa oli pintaa 3-4 mm eikä niillä olisi ollut mitään ongelmaa eikä keliä olisi tarvinnut noteerata mitenkään.

Uusissa renkaissa pintaa on noin 8 mm, joten 5 mm:n pinnalla renkaan ominaisuudet ovat vielä lähellä alkuperäisiä ominaisuuksia, joita kyseisellä tekeleellä ei ole. Tarkemmin muistellen aiemmin talvella on ollut joitakin omituisen oloisia tuntemuksia ohitustilanteissa, jotka ovat varmaan olleet oire samasta, silloin suunta on ollut sen verran suoraan, ettei mitään ole päässyt tapahtumaan. Q:lla on voinut painella 10 senttisen sohjovallin läpi ilman sen kummempia ongelmia, onneksi tänä talvena ei ole ollut juurikaan lunta.

Nokian Q:n hyvä puoli on aina ollut, että sen luistoraja alkaa aikaisemmin eikä se yllätä eikä pito lopu kokonaan oikeastaan koskaan, kuten RanskanRinkelillä.

Comment

Working...
              X