Olen ajanut Nokian Q kitkoilla vuodesta 1998 kaikki talvet. Tänä talvena auton mukana tuli Michelinin X-ice kitkat, jotka ovat toimineet kohtuullisesti tähän asti. Tuntuma on kuitenkin ollut, että uudehkot X-Icet ovat aavistuksen liukkaammat kuin käytännössä loppuun ajetut Q:t.
Reitille osui tänä aamuna parin (2) sentin sohjoa paikka paikoin ja hengen lähtö oli lähempänä kuin koskaan. Totesin, että Michelinissä ei olekaan noissa olosuhteissa OLLENKAAN sivuttaispitoa. Auto lähti käsistä kuin kelkka, jota ei ole tapahtunut missään olosuhteissa edellisen 300 000 talvikm:n aikana.
Pahinta on, että rengas ei varoita yhtään vaan luisto alkaa silmänräpäyksessä. ESP:kään ei tuossa tilanteessa auta, koska kitkaa ei kertakaikkiaan ole. Pintaa renkaissa on noin 5-6 mm, joten senkään puutteesta ei ollut kyse. Ilmeisesti kuvio tai kumin laatu on sen laatuinen, että kuvio täyttyy sohjolla eikä tyhjene lainkaan joissain olosuhteissa ja seurauksena on lähes täysin kitkaton luisto. Vauhtia oli nyt 70-80 kmh, normaalitalvikelissä Nokian Q:lla noista mutkista voi ajaa ilman ongelmia kelistä riippuen 80-95 kmh.
Onneksi vastaan tullut paku ei ollut lähtenyt sekuntia aikaisemmin ja oman puolen linja-autopysäkki oli tarpeeksi lähellä, että sieltä pääsi koukkaamaan takaisin tielle.
mode: Yhden satunnaisen kokemuksen perusteella vähän turhan jyrkkää jo otsikossa väittää ko. renkaita hengenvaarallisiksi. Muokkasin vähän sievemmäksi.
Reitille osui tänä aamuna parin (2) sentin sohjoa paikka paikoin ja hengen lähtö oli lähempänä kuin koskaan. Totesin, että Michelinissä ei olekaan noissa olosuhteissa OLLENKAAN sivuttaispitoa. Auto lähti käsistä kuin kelkka, jota ei ole tapahtunut missään olosuhteissa edellisen 300 000 talvikm:n aikana.
Pahinta on, että rengas ei varoita yhtään vaan luisto alkaa silmänräpäyksessä. ESP:kään ei tuossa tilanteessa auta, koska kitkaa ei kertakaikkiaan ole. Pintaa renkaissa on noin 5-6 mm, joten senkään puutteesta ei ollut kyse. Ilmeisesti kuvio tai kumin laatu on sen laatuinen, että kuvio täyttyy sohjolla eikä tyhjene lainkaan joissain olosuhteissa ja seurauksena on lähes täysin kitkaton luisto. Vauhtia oli nyt 70-80 kmh, normaalitalvikelissä Nokian Q:lla noista mutkista voi ajaa ilman ongelmia kelistä riippuen 80-95 kmh.
Onneksi vastaan tullut paku ei ollut lähtenyt sekuntia aikaisemmin ja oman puolen linja-autopysäkki oli tarpeeksi lähellä, että sieltä pääsi koukkaamaan takaisin tielle.
mode: Yhden satunnaisen kokemuksen perusteella vähän turhan jyrkkää jo otsikossa väittää ko. renkaita hengenvaarallisiksi. Muokkasin vähän sievemmäksi.
Comment