Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruosteisien romujen fiksaaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ruosteisien romujen fiksaaminen

    Kohta olis taas se aika vuodesta, että vois harrastaa tekohengitystä tolle rapeelle. Pintaruostetta puskee vähän joka välistä ja maalipintaa paikattu jo vähän mistä milloinkin. Olis kiva jos sais paikattua/maalattua silleen, ettei tarvis ens kesänä samasta kohtaa katella mädäntyvän. Maalipinnalla ja työnjäljellä ei oo tässä tapauksessa mitään väliä, joten päällimmäisenä kerroksena toimis vaikka peltikattomaali telattuna :)

    Elikkäs ajatuksena esim. hiekkapuhaltaa tai harjalaikalla ajaa kohdat josta kukinto pyrkii läpi, mutta mitäs sen jälkeen? Rostex + joku akryylimaali ei ainakaan pidellyt ruostetta loitolla, joten jotain muuta sais varmaan olla pohjalle/pinnalle. Mutta mitä?

  • #2
    Voi sanoa, että ilman hiekkapuhallusta ei tule onnistumaan. Harjalaikka usein vain kiillottaa sen ruosteen ja muutenkin hiekkapuhalluksella saa ruosteet irti paikoista, joihin ei muuten millään pääse.

    Jos sprayllä vetelee, niin saa sitten laittaa 5-10 kerrosta, että on edes mahdollisuudet suojaamiseen.

    Comment


    • #3
      Sinkkispray on omien kokemusten mukaan aika hyvää tavaraa. Mutta kuten jasso tuossa sanoi, spraylla jää kerros ohueksi. Pieniin korjausmaalauksiin olen suihkuttanut purkista pieneen kippoon, ja levittänyt siitä pensselillä. Muuten sitten useampia kerroksia.

      Aika kova pinta, kun on kuivunut.

      Comment


      • #4
        Helmamassan alle olen laittanut (myös Audin koriin toimi) sinkkimaali (pensseli), Rostex Super (pensseli), Panssari peltikattomaali (pensseli). Sitten se helmamassa (ruisku) ja päälle kiiltävä musta sihi.
        Pysynyt toistaiseksi aika hyvin, käsittelyn tein Audiin -02.

        Polossa toimi (pelkästään maalatuilla pinnoilla) sinkki, pohjamaali, pintamaali ja kaikki sihinä. Käsittely tehty noin -98 ja toistaiseksi pientä korjailua vasta vaatinut.
        Auto on tosin hyvin satunnaisesti liikenteessä, joten suolakylvyt jääneet vähäisiksi.
        Sinkki-Audissa ei vastaava paikkamaalaus toiminut (pensseli-pullolla tehtynä), ilmeisesti johtuen sinkistä.
        Viimeksi muokannut audiq; 12.4.2007, 20:41.

        Comment


        • #5
          Merkkiliikkeen neuvo, kun asiakas valitti, -03 foordin kynnyskoteloiden ruostepilkuista: " Laittakaa niiden päälle hyvää autovahaa":)

          Tositarina.

          Comment


          • #6
            Siinähän tulikin jo jotain. Toi pointti harjalaikasta varmaan on hyvinkin totta.. Reagoiko toi sinkki jo hapettuneen metallin kanssa jotenkin? Sen tiedän, että se suojaa kyllä epäjalompana metallina ainakin tuoretta peltiä..

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Jorma Niemi
              Merkkiliikkeen neuvo, kun asiakas valitti, -03 foordin kynnyskoteloiden ruostepilkuista: " Laittakaa niiden päälle hyvää autovahaa":)
              Ei tuo ihan huono neuvo ole.
              Isän autoon olen laiskuuttani tehnyt saman tempun kyljessä olevalle naarmulle.
              Naarmun vahaan aina, kun on sattunut vahapurkki mukaan.
              Kolme vuotias naarmu on toistaiseksi pysynyt lähes ruosteettomana, vaikka naarmu on peltiin asti.

              Tuo siis toimii "tilapäisenä" suojana hyvin, mutta eihän se tosiaan mikään lopullinen ratkaisu voi olla, edes Foordissa.

              Comment


              • #8
                "helppohan" se on jotain pintavikoja korjata, mutta pirskatti kun ne varsinaiset mätäpaikat tahtoo aina olla sisältäpäin syntyviä.
                Pintapuolinen naarmu/kivenisku korjaantuu kun hieroo somalilaikalla puhtaaksi (tai puhaltaa) ja happomaalia +pinnat perään. Pyöränkaari, oven alaosa tms on revittävä kunnolla auki, reilusti peltiä pois(myös tervettä peltiä että on jotain mihin kolvata) ja uutta peltiä tilalle. Tiiviit saumat, takapuolelle maalia ja ruostesuojaa, päälle normaalisti kitit ja maalit.
                Noilla eväillä omat romut on pysyneet siistinä vuosikaudet, tosin yhtään sinkkikoppasta audia ei ole vielä tarvinnut räkiä ;)

                Paukkupullot jätän suosiolla kauppaan. Olen kuullut että joku olis onnistunut niilläkin jotain ns pysyvää saamaan aikaiseksi, mutta ite en usko siihen niin paljoa että viittis kaiken sen pohjustustyömäärän jälkeen pilata koko homman kilikali-pullolla ;)
                Ehkä juju piilee siinä, että paukkupullokama todellakin on paskaa - tai vaihtoehtoisesti siinä, että se paukkupullomaalaus on oma taiteen lajinsa. Ite tottunu ruiskulla röpeltämään ja spreijjaamisesta ei tuu kertakaikkiaan mitään...
                Toinen ikävä asia on se, että jos pohjat on vedetty sprayllä niin oikeeta pintamaalia vedettäessä spräyt kiehuu. Siinä vaiheessa ei paljonkaan hampaita naurata...

                Comment


                • #9
                  Tosta happomaalista löytyy juttua varmaan joka foorumilta, jossa autonmaalauksesta puhutaan. Netistä vaan löytyy kovin vähän tietoa ko. tuotteista, eli minkä merkkistä ja mistä? Toi olis varmaan juurikin optimaalinen pohjamaali pellille, mitä ei 100% puhtaaksi saa kuitenkaan. Päälle jos keksis vielä jonkun kestävän mattamaalin niin olis pop.

                  Comment


                  • #10
                    Jos ruoste kuplii ylös, on pellissä jo huokosia eli reikiä. Reiät on saatava tukittua. Kunnollinen puhdistus + joko "tiukkaa" kittiä tai tinaus. Jälkimmäinen vaatii hiukan aiheeseen tutustumista ja oikeat aineet. Ei kuitenkaan kovin vaikeaa. Mm. Motonetista saa tarvittavan pohjusteen ja tinan.

                    Comment

                    Working...
                    X