Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B Passatin ratissa klappia ja edestä kuuluu kolinaa hitaissa käännöksissä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3B Passatin ratissa klappia ja edestä kuuluu kolinaa hitaissa käännöksissä

    3B Passatin ratissa klappia hitaissa käännöksissä ja tasaista kolinaa hanttarin etukulmasta
    Vaihdettiin juuri hanttarin puolen etummainen ylätukivarsi, koska 10. autoa tutkinut äijä löysi siitä väljyyttä raudan kanssa. Aiemmin Huittisten Laatuauton huoltomies löysi hanttarin iskarista sanomista ja etuiskarit sekä ylätuet vaihdettiin.

    Kolina hiljeni hieman tuon ylätukivarren vaihdon yhteydessä ja aluksi auto tuntui risteyksissäkin ajaessa kunnolliselta mutta sitten taas iski se perus klappi/väljyys rattiin ja vitutus nousi.

    Voiko vika olla raidetangoissa?

    Mikä tuossa voisi olla, oikealle kun kääntää niin kuuluu myös naputusta.
    Oireet:
    1. Klappi/väljyys ratissa (ilmenee myös paikallaan heilutellessa edes takaisin rattia sekä hitaissa käännöksissä.)
    2. Tärinä ajossa (perstuntumalta sanoisin että tulee oikealta edestä.)
    3. Naputus oikealle taittavissa mutkissa +40km/h (Naputus kuuluu oikealta edestä)
    4. Jäisellä hiekkatiellä ajaessa joka siis on epätasainen kuuluu vaimeaa tasaista kolinaa

    Ja siis autoa on nyt vissiin tutkinut 10 tai 11 heppua ja vain etummaisesta ylätukivarresta ja oikeasta etuiskarista on löytynyt sanottavaa.

    Auto on -98 3B Passat 1.8 20V
    Autolla on ajettu nyt 250 tkm ja huollettu aina VW-merkkiliikkeessä.
    Viimeksi muokannut jasso; 7.3.2007, 12:16.

  • #2
    Tarttis tänään tuikata vetoniveliin öljyä, josko ne sillä tokenisi.
    Mikä muuten voi aiheuttaa sen että ratti tuntuu joskus sellaiselta jämäkältä kuin kuuluisikin ja joskus taas veltommalta?
    Viittaako tärinä ja klok klok klok ääni samaan aikaan samasta pyörästä niin vetoniveleen? Ja tuo ei ole siis joka päiväistä, niin kuin ei myöskään muut jutut että menee silleen 50-50 aina että toimiiko ilman klappia ja kolinaa vai molempien kanssa

    Comment


    • #3
      Ja autoon on vaihdettu nyt viimeisen 10 tkm aikana:
      Sytytystulpat, Etuiskunvaimentimet V/O, Etuylätuki V/O, Jarru & kytkin neste, Ohjaustehostin neste, Etu ylätukivarsi /V, Etu ylätukivarsi /O, Taka ylätukivarsi / V, Taka ylätukivarsi / O, Taka alatukivarsi /V, Etuvakaajan yhdystanko /V, Etuvakaajan yhdystanko /O, Talvirenkaat

      Comment


        #4
        Omasta A4:stä hävisi kolinat ja klappi lopullisesti vasta etupyöränlaakerien uusimisen jälkeen. Sitä ennen vaihdoin kaikki tukivarret ja vakaajan yhdystangot sekä raidetankojen ulommat ja sisemmät nivelet. Myös ohjausvaihteen kiristyksestä on ollut juttua täällä.

        Nuo ohjaustuntuman muutokset voisivat viitata ohjausvaihteeseen tai tehostajan pumppuun.

        Comment


        • #5
          No siis jos vetonivel naputtaa käännöksissä, niin ei se rasvaa ole vailla, vaan uuden nivelen se tahtoo.

          Toi klappi ja kolina johtuu jostain nivelestä tai raidetangosta. Suurin todennäköinen syy on raidetanko ja tarkemmin ottaen jompi kumpi sen päistä.
          Ja onhan se kumma jos ei muka ammattilaiset löydä syytä?
          Ottaa renkaasta tukevan varttia vaille kolme-asennon, ei tartte nostaa ylös. Kääntele pienellä liikkeellä edestakaisin. Tuntuuko väljää?
          Jos tuntuu, niin siitä vaan selvittämään kumpi pää on väljä. Itsellä oli sisempi pää.
          Pieni mahdollisuus on myös, että ohjausvaihde on liian löysällä ja pitäisi kiristää.
          Mene katsastuskonttorille, ne löytää sen kyllä ;)

          Comment


          • #6
            Jos selkee klappi tuntuu ratissa niin kyllä melko väljää pitää jossain olla.

            Mulla oli raidetangon pää ja on etummainen ylätukivarsi väljiä, mutta ei tuntunut ratissa.

            Väljä nivel voi täryyttää ja varmasti naputtaa.

            Onko väljää jos moottori ei käy?
            Samoilla linjolla parin edellisen kanssa.

            Comment


            • #7
              Moottorin sammuttaminen ei vaikuta mihinkään. Ja nuo oireet on siitä kummallisia että ne ilmenee vaikkapa joka toinen päivä vain. Onnistuuko tuon ohjausvaihteen kiristys kotioloissa?

              No se on ollut 3 eri katsastusasemalla tutkittavana, ja meno ei ole miksikään muuttunut :D

              Comment


              • #8
                Onnistuu se kiristys kotioloissa, jos pääsee auton alle.
                Pohjapanssari(t) pois ja auton alle etsimään ensin ohjausvaihde.
                Ohjausvaihteessa on mutteri jonka kokoa en muista, siinä on ruuvilukitetta (oliko vihreää väriltään vielä). Sitä sitten kiristämään joku 15 astetta kerrallaan ja kokeilla auto käynnissä miltä tuntuu.
                Ohjaus ei tietenkään saa mennä tahmeaksi ja ei varsinkaa saa alkaa tehostimen pumpusta kuulumaan mitään ääniä, sillä ei saa kuin pumpun ennen pitkää rikki.
                Mutteri saattaa sitten olla todella tiukassa, pitkää jatkovartta vaan. Eipä tuonne muuten kyllä pääsiskään.
                En löytänyt äkkiseltään havainnollistavaa kuvaa näytille...

                Comment


                • #9
                  Mikäs tohon klappiin sit voisi olla ratkaisu?

                  Ohjausvaihteen kiristys? Vaikuttaako raidetangonpäät asiaan?

                  Comment


                  • #10
                    Akin selostus kuullostaa siltä kuin olisit ko homman tehnyt. Mitkä oli oireet että moiseen ryhdyit?
                    Omaa pasuunaa tutkin nosturilla joku aika ksitten, ja havaitsin pienen välyksen joka tuntuis tulevan hammastangosta. Välys tuntui silloin kun auto ei ole käynnissä. Ajossa ei tunnu mitään ravisteluja eikä kuulu kolinoita, ainoastaan pyörät ilmassa nosturilla huomaa. Kaikki nivelet vaihdettu hiljattain. Ilmeisesti kiristys auttaisi tuohon "vaivaan"?

                    Comment


                    • #11
                      Jepulis, eli edesmenneessä Passatissa todettiin jousien vaihdon jälkeisessä suuntauksessa pientä klappia. Asentaja epäili sen tulevan raidetangon sisäpäästä.
                      Noh, unohdin koko homman ja menin puoli vuotta myöhemmin katsastukseen. Muisti palasi siinä vaiheessa kun inssi otti renkaasta kiinni ja otsa kurtussa ihmetteli asiaa.
                      Ei päästänyt läpi, sanoi että sisäpäässä väljää.

                      Minä tietenkin ensin kokeilemaan, että jos se hammastangon kiristys auttaisi mutta eihän se mitään auttanu.
                      Ostin sitten molemmat sisäpäät ja ne vaihdettiin. Homma tehtiin ohjausvaihde paikallaan.

                      Eli oikeastaan oireet oli ne, että ei mennyt katsastuksesta läpi.
                      Luulinkin, että sen auton seilaaminen johtui tuosta mutta ei se siitä sen paremmaksi tullut. Väljyys vain hävisi, joka oli todella iso. Sen tunsi ja näki hyvin kun otti tuon varttia vaille kolme-asennon renkaasti ja nitkutteli ees taas. Sen saa myös todettua kun nostaa etupään kokonaan ilmaan ja kääntää sen puolen pyörästä renkaat linkkuun jolta kokeilee, niin että raidetanko tulee kokonaan ulos ja "topparia" vasten kokeilee kääntää vielä "yli". Olipahan sekavasti selostettu.
                      Mitään kolinoita en muista.
                      Eli oireet on samankaltaiset kuin sinulla.

                      Voihan sitä hammastankoa yrittää kiristää mutta epäilen...

                      Edit: Kirjoitin tästä joskus johonkin toiseenkin ketjuun, jota en nyt yllättäen löytänyt. Joten piti kirjoittaa uudelleen...
                      Tästä voi myös SledgeHammer poimia vastauksen kysymykseensä.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla on hankittuna noi raidetangon päät jo mutten ole saanut aikaiseksi vaihtaa niitä vielä, eli se voisi luultavasti olla ratkaisu klappiin.
                        Ja se hanttarin pyörä tuntuu ravistavan ja pitää silloin tällöin klok klok ääntä kun kaartaa tai kiihdyttää.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on edelleen vähän kuvatun kaltaisia ongelmia omassa A4:ssa. Viime kesänä vaihdettu motonetin tukivarsisarja eteen ja ohjauskulmat suunnattu (ajettu tämän jälkeen noin 10tkm), Pyöränlaakerit on vaihdettu nyt jonkin aikaa sitten. Vieläkin ohjaus keskittää hieman huonosti. Aivan kuin hammastanko olisi liian tiukalla. Lisäksi oikealle kaartaessa ja samalla epätasaisuuksien yli ajaessa kuuluu kolinaa edestä vasemmalta.

                          Oikeastaan keulasta on vaihtamatta enää raidetangon sisäpäät, joten kai ne sitten täytyisi vaihtaa. Jos joku on tuon vaihdon suorittanut, niin miten olisi helpoin vaihtaa? Ilmeisesti altapäin pitää ainakin suojakumi irroittaa kun on niin ahdas työskennellä pyöräkotelon kautta?

                          Comment


                          • #14
                            Pyöränkotelon kautta se tehtiin mulla.
                            Vähän oli ahdasta mutta hyvin se onnistui. Kiristyspantaa sinne sisäpäähän kumin ympärille voi yrittää mutta minulle laitettiin raakasti muutamia nippusiteitä.

                            Comment


                              #15
                              Samoin kuin A6tonen tein minäkin raidetangon sisäpäiden vaihdon. Pyöränkotelon kautta on vähän ahdasta, mutta kyllä ne sinne saa. Ja nippusiteillä taisin minäkin laittaa molemmille puolille suojakumin sisäpään, vaikka muistaakseni kuskin puolella tilaa on hieman paremmin. Raidetangon sisäpäissä ei tuntunut väljää heiluttelemalla pyöriä eikä vielä irtonaisenakaan, mutta ajossa se jo tuntui.

                              Comment


                              • #16
                                Joo eli se klappi tuntuu nyt myös jarruttaessa tollasella kurahiekkatiellä.

                                Comment


                                • #17
                                  Ens vkl vaihdan varmaan raidetangon sisemmät ja ulommatpäät, etupyörien laakerit ja oikean ulomman vetonivelen. Ku siihen ohjausvaihteeseen en usko koska ohjaus on kuitenkin tarkka. Ja just pesin vanteet ja tarkastin paineet ja se tärixtää yms edelleenkin ihan samalla tavalla
                                  Viimeksi muokannut SledgeHammer; 12.3.2007, 18:59.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tosi hämäävä otsikko... luulin jo että joku oli ehtinyt työntää Passattiin 3B-moottorin ja nyt oli ratissa liikaa klappia ja kohta haettiin pappia. Olikin seuraava korimalli... :) Huhpuh.

                                    En lukenut koko ketjua läpi, mutta eikö tuossa Golffin hammastangossa ole se välyksensäätöruuvi vähän samaan tapaa kuin Audeissakin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu, samanlaiset on. Sitä on tuolla ylempänä selvitettykin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt se vitun paska pitää sellasta ääntä ihan ku olis huonot nastat alla tai jyrisee miten onkaan ja vetelee mihin suuntaan millonkin sattuu

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo eli nyt on takakontissa asennusta odottamassa edelleenkin raidetangot ja hanttarin ulompi vetonivel sekä etupyörien laakerit

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kuulostaa aika oudolta,meinaan tuollainen vetelemisen nopea lisääntyminen.
                                            Oletkos aivan varma ettei olisi mennyt renkaasta kudos rikki?
                                            Jos näin käy, kyllä sen ainakin tarkkaavainen huomaa.Renkaan kylki alkaa pullistella jostain kohtaa....saatta olla jopa muutamia kudoslankoja törröttämässä.Langan poikkipinta-ala on aika ohut, en suosittele menemään esim. sormenpäällä "silittelemään" renkaan kylkeä.
                                            Onpahan yksi teoria lisää tuohon kiemusteluun ja naksuttamiseen.
                                            Ei muuta kun uudet osat kiinni.Ei ne siellä takarontissa ainakaan ketään auta :o)

                                            Comment


                                            • #23
                                              SledgeHammer, minkämerkkiset ylätukivarret autoosi on uusittu tuon vimeisen 10tkm sisään ja kuinka monta kilometriä vaihdon jälkeen on tarkalleen ajettu?

                                              Mulla oli motonetin tukivarsi väljänä 13tkm ajon jälkeen. Ja tuosta matkasta on noin 90% matka-ajoa. Juurikin ratissa tuntui klappia ja kuoppaisella tiellä vaimeaa kolinaa joka paheni todella paljon nyt viimeisen parin viikon aikana kun on ilmat lämmenneet. Kaikkein voimakkaimmin tuo kolina kuului, kun rattia oli käännetty hieman oikealle kuoppaan ajaessa (väljä tukivarsi vasemmalla).

                                              Comment


                                              • #24
                                                Varmaan joku 2500 km. Maanantaina säädetään kulmat, vaihdetaan laakerit etupyöriin, hanttarin vetonivel ja raidetangonpäät

                                                Nyt vaihdettiin pyöränlaakerit, Raidetangot ja oikea ulompi vetonivel. Motonetin Governor-merkkinen vasen taaempi alatukivarsi oli tullut myös tiensä päätökseen jo aiemmin, vaikka sillä oli ajettu n. 2500 km!!! Elise vaihtui myös sveitsiläisvalmisteiseen varteen

                                                Samanlainen se on kuin ennenkin. Tärisee, ja kun kääntää niin tuntuu että ulompi pyörä menisi aina suorempaan tms.. Voiko syynä olla alatukivarret, vaiko vakaajantangot? Etummaisia alatukivarsia kun ei ole huoltokirjan mukaan koskaan vaihdettu?

                                                No tota löysin takapäästä rispaantuneet apurungon puslat vai millä nimellä ovatkaan, kuitenkin kuskin puolelta kumi on kokomatkalta halki ja hanttimiehen puolelta se on jo myös rispaantunut ja pian sekin on menossa paskaksi. Voisiko toi aiheuttaa rattiin sen "välyksen" käännöksissä?

                                                //Älä kirjoita uutta viestiä jos vanhan perään ei ole vastattu. Editoi entistä.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 8.5.2007, 18:23.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  multa on muutamasta audista mennyt noita ulkopään vetoniveliä ei välttämättä pidä edes kauheen pahaa naputusta vaan rupee leikkaamaan kiinni ja pahimmillaan 80 quattrossa tuntu ettei suoralla tiellä pysy tiellä vaan ravisti niin pirusti hetkellisesti rattia ja hetki siitä niin tuntu ettei oo mitään vikaa. Ja noista tukivarsista mitä motonet myy niin ottaa vaan sitä parempaa laatua ja jättää ne halvat varret sinne hyllyyn kun ei ne alkuperäisetkään tukivarret kestä suomen oloissa ihan kura rakenne noissa se keula. tietty kun kerran vuodessa kaikki vaihtaa voi pysyä välykset kurissa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Omat kokemukset 3B Passatista ovat, että jos löydät yhdenkin valjän tukivarren, niin vaihda ne kaikki kerralla, BTDT. Ja käytä vieläpä vain alkuperäisiä tai muita laadukkaita osia, niin pääset vähemmällä jumpalla.

                                                    Oireet olivat omassani samankaltaiset; jyrisee ja kolisee kuin olisi osia pois ja vetelee minne sattuu. Vaihdoin etupyörien laakerit sekä ylemmät tukivarret, jyrinät ja vetelyt loppuivat siihen. Vielä pitäisi vaihtaa alatukivarret ja saisi vielä ohjaustuntumaa paremmaksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tämä lienee otsikosta huolimatta sopiva paikka kummastella oman A6 C5 q kolinaa, oireet ovat niin samankaltaisia ja ilmeisesti keulassa on samat osatkin. Ongelmat alkoivat noin 1kk takaperin iskunvaimentajien vaihdon yhteydessä (3 neljästä vanhasta vaimentajasta olivat enää vain koristeita, ja alusta kohosi uusilla jonkin verran). Aluksi yhdistin ohjauksen oireet sekaisin menneisiin pyöränkulmiin (rattikin oli vinossa), mutta on tuossa jotain muutakin ongelmaa.
                                                      - Erityisesti vasen etukulma kolisee hiljaisella nopeudella pyörän osuessa tien epätasaisuuksiin. Ratin asento tai jarrutus ei juurikaan vaikuta tähän. Kolina tuntuisi tulevan jostain "ratin takaa" mutta kumminkin konehuoneen puolelta.
                                                      - Ratissa on klappia; 100km/h kuivalla motarilla voi heilutella ratin kehää noin 1cm liikkeellä ilman vaikutusta auton kulkusuuntaan. Voimakas sivutuuliherkkyys ja satunnainen sivuille vetely mustalla jäällä. Aiemmin kärry on ollut vakaa kuin juna.
                                                      - Paikoillaan, erityisesti auton/tehostimen käydessä, ratin edestakainen vatkaaminen tuottaa suunnilleen samanlaista kolinaa samasta suunnasta kuin em. tien epätasaisuudet.

                                                      Tukivarsia on tutkittu ja yksi vaihdettukin (nyt; myös koko sarja vaihdettu 2 vuoden sisään), joskin tuntuvat olevan varsin hyväkuntoisia/välyksettömiä. Molemmat vas. raidetangon päät uusittiin myös ilman merkittävää vaikutusta. Kolina/klappi tuntuisi hiljalleen pahenevan.

                                                      Tänään tutkittiin ulkomaisten foorumien (Audiworld, Audirevolution) mainitsema, oireisiin aika hyvin sopiva akun alapuolisen pultin tiukkuus, mutta harmi kyllä tämäkin oli vesiperä.

                                                      Myöskin FAQ-ketjua Hammastangon kiristys - Oli: Eräs apu uraherkkyyteen on lueskeltu, mutta pari vuotta sitten kalliisti uusitussa ohjausvaihteessa on ilmeisesti tehty tuo säätöpultin käyttö hankalaksi (tutkimus tältä osin jatkuu).

                                                      Yritän myös paikantaa kolinaa sähköstetoskoopilla... vinkkejä otetaan siis vastaan, jos joku tunnistaa kokeneensa tällaista.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Entäs raidetangot?

                                                        Raidotangon kumman tahansa pään pienikin klappi on iso ratin kehällä, ja äityessään kolisee helposti.

                                                        Eteläisemmän baijerin autossa on itsellä klappia ilmeisesti kolmessa kohdassa toisella puolella (hyvinkin jännä rakenne ohjauksessa apusimpukkoineen ja kolme raidetankoa) ja kolisee hitaissa nopeuksissa kovinkin selvästi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Molemmat vas. raidetangon päät uusittiin myös ilman merkittävää vaikutusta.
                                                          Vaihdettu näemmä, ei tohon muuta enää raidetangon osalta voi vaihtaa.

                                                          Tuntuis, että noilla vaihdettujen osien määrällä tulis itse ohjausvaihteesta.

                                                          Meillä A6 C5 alkoi kolista aikanaan selvästi ohjauksen komponenteista ja tutkittuani löysin vasemmalta väljää.

                                                          Se vaan ei hävinnyt raidetankorempalla, vaan selvä väljä jäi edelleen. Ohjausvaihteen pultin kiristelykään ei auttanut yhtään.

                                                          Vaikuttais siis täsmälleen samalta vialta, kun itsellä oli. Syy vaan jäi selvittämättä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Stetoskooppitesteissä:
                                                            - rattia heilutettaessa kolina kuuluu raidetangon päässä voimakkaampana kuin tukivarsissa (ajaminen ei näillä mittauspiteillä oikein luonnistunut);
                                                            - iskarin yläpään pulttien luona ratin heilutuksen kolina kuuluu vaimeana, mutta ajamalla kolina ei erotu juuri lainkaan;
                                                            - akkukaukalon pohjalla (ohjausvaihteen kuskinpuoleisen kiinnityspultin kohdalla) kuuluvat sekä ratin heiluttelun että ajamisen kolina samankaltaisina.

                                                            Kai se sitten on joko ohjausvaihde tai jokin ohjauksen nivelistä ratin ja ohjausvaihteen välillä... ennen pitkää kai saadaan ohjausvaihteen kiristyspultti työn alle. Siinä on ilmeisesti jokin lukitusmutteri tai muutoin outo rakenne niin, ettei huoltomies kokenut pulttia voitavan kiristää sellaisenaan.
                                                            2 vuotta sitten tehdyn huollon kuitissa lukee uusitun "hammastanko", yli 1000 euron osa. Vasta kuukauden sisällä opin mm. mikä on raidetanko, joten vähän on vielä sormi suussa sen suhteen, miten hammastanko eroaa ohjausvaihteesta (sama osako)?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X