Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS-Valo syttyi, Hjälp!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABS-Valo syttyi, Hjälp!

    Tässä nyt muutamana aamuna on ABS:n merkkivalo syttynyt mittariin. Valon saa kuitenkin pois ABS-kytkimestä, mutta silti jarrujen ABS ei toimi. Onkohan syynä viime päivien pakkaset, vai kuinka olisi parasta vikaa alkaa selvittää. Autohan on tuo wanha -91 Audi 100 Q.
    Kiitos jo etukäteen mahdollisille vastaajille.

  • #2
    Anturivika n. 95% todennäköisyydellä. Joko jokin anturi likainen tai pois säädöistään tai johto poikki.

    Lisätietoa löytyy haulla, näissä vanhemmissa ei ole tietääkseni esiintynyt ABS keskusyksikön piirilevyn juotosvikoja kuten noissa uudemmissa, joten ne jutut voi sivuuttaa.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta. Onko mitään menetelmää löytää oikea anturi, avaamatta kaikkia jarrusatuloita? ....Niin jarrusatulassahan tuo anturi ilmeisestikin sijaitsee? Hitsi, kun en edes kunnolla tajua koko ABS:n toimintaperiaatetta.
      Valonsädettäkö se ABS:n reikälevy, tai vastaava katkoo? Jotainhan se varmaan pyöriessään katkoo ja siten ilmoittaa pääyksikölle pyöriikö pyörä, vai ei. Vai olenko ymmärtänyt asian totaalisen väärin. Voiskos joku vähän valaista asiaa? Kiitos.

      Comment


      • #4
        Siellä on induktiivinen anturi, joka lukee metallista hammaskehää ts. "ratasta". Tuonikäinen ABS ei taida osata kertoa, että mikä anturi on viallinen, joten eipä ole muuta vaihtoehtoa kuin katsoa kaikki liitokset ja anturit läpi, että onko siellä huono kontakti tai onko anturi liian ulkona.

        Jos oskilloskoopin käyttö on mahdollista, niin sillä voi testata, antavatko anturit oikeanlaista pulssimuotoista signaalia, kun rengasta pyörittää.

        Comment


        • #5
          Joo skoopilla tuo on helppo katsoa. Signaali on sitten sinikäyrää, eikä pulssia. En kyllä tiedä mikä on minimitaso jännitteelle että homma toimii.

          Comment


          • #6
            Pikkukoriin taisi tulla 92 tai 93 abs, josta näkee pyörintänopeudet. Saattoi toki tulla isoon koriin vähän aiemmin tai sitten ei. Voisi maksaa vaivan kuitenkin vilkaista näkeekö vagcomilla. Sehän kertoo sen ahdistuksenkin sitten suoraan, jos on uudempaa mallia abs.

            Skooppaamaan jos alat niin saattaisi olla johdot kuten pikkukorissakin eli saman värisiä johtoja aina 2 kpl, joiden välistä mittaus.

            Comment


            • #7
              Etuantureiden johdot liikkuvat hieman enemmän joten niiden vikaantuminen lienee todennäköisempää. Anturien säätöjä pystyy tutkimaan karkeasti tavallisella yleismittarilla laittamalla mittari pienimmälle vaihtovirta-alueelle ja mittaamalla vaihtojännite anturin liittimestä samalla kun pyörittää rengasta reippaasti. Omassa koslassa melko halpismallinen yleismittari näyttää muistaakseni n. 2-3 mv kun anturin säätö on abs purkin hyväksymällä alueella. Kannattaa ehkä mitata arvot jostain todennäköisesti toimivasta anturista (tai ensin vaikka kaikista antureista) ja pyrkiä säätämään epätavallista arvoa näyttävä anturi samoihin arvoihin.

              ABS anturin johdon mahdollisen katkoksen pystyy testaamaan irroittamalla anturin liittimen kuten edellä ja laittamalla mittarin mittaamaan anturin vastusta. Jos vastus heittelee kun anturin kaapelia vääntelee, niin siellä luultavimmin on katkos. Jos on helpossa kohtaa, niin sen ehkä voi jopa korjata.

              ABS keskusyksikön liittimeltä löytyvät samat anturien piuhat kuin liittimistäkin, mutta tarkistusta ja säätöä varten on melkein helpompi irroittaa tarvittaessa liittimet konehuoneesta ja takapenkin alta. (näin ainakin pikkukorisessa)

              Comment


              • #8
                Niin tai sitten ABS ei saa virtaa. Itellä sytty yleensä kanssa ABSin valo samalla kun sytty laturin tai akun valo kun oli laturista hiilet loppu. Sitä en kokeillut toimiko ABSit valosta huolimatta.

                Comment


                • #9
                  Kiitos vastanneille. Mullahan tuo ABS- valo syttyy heti, kun auton käynnistää. Sen voi kuitenkin "kuitata pois " ABS-painikkeesta => valo sammuu mittarista, mutta vika jää, eli ABS ei toimi. Onko normaalia käytöstä, että sen valon voi sammuttaa, vaikka vika onkin vielä päällä?

                  Comment


                  • #10
                    Saahan sen valon hetkeksi kuitattua pois kun käyttää absit pois päältä. Jos siellä on vaikkapa anturivika niin se valo kyllä syttyy kohta uudelleen.

                    Mutta jos valo pysyy poissa vaikka abs on pelistä, niin kyseessä lienee jokin muu vika kuin anturivika. Tai ehkä kiihtyvyysanturivika, mutta sellaisesta ei ole kokemuksia miten järjestelmä silloin käyttäytyy ?

                    Comment

                    Working...
                    X