Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Koni Sportit - mistä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Koni Sportit - mistä?

    Kellään vinkkejä mistä Konin Sportit kannattaisi hankkia? Ovat sen verran arvokkaat, että pitää kysellä tarjouksia sieltä sun täältä.

    drw:ltä on jo saatu tarjous. US-partsiltakin kysytty, mutta he eivät myy Koneja euroautoihin.

    Mistä muualta, Suomesta tai ulkomailta kannattaisi iskareita kysellä?

  • #2
    En nyt äkkiseltään muista mistä vuosi sitten tuli kyseltyä, mutta jos et tiedä niin muistaaksenihan etupäässä ei ole pikasäätöä (mikäli nyt ässään on tulossa). Oli sen verran iso miinus sen hintaisissa iskareissa, että jäi ostamatta. Tuolla normaalilla säädöllähän ei ole penninkään virkaa, todella helppo säädellä phersoni etupäässä.

    Comment


      #3
      Vinkki:

      Koneja myy mm. Laukaan Lievestuoreella www.printsport.fi
      Pojilla on myös verstas putkien huoltoa varten, joten teknistä tukeakin löytyy, eikä pelkästään katalogeja.

      Kysy Ristoa tai Villeä.

      Ovat painottuneet ralliautoiluun, muttei katuraaseritkaan vieraita ole.

      Comment


      • #4
        Jep, ässään on vaimentimet hakusessa. Tiedossa oli, ettei keulassa ole pikasäätöä. Tosin etuiskarit ei sinänsä ole älyttömän pahan hintaiset. Takaiskarit on ne kalliit.

        Koneja mietiskelen lähinnä siksi, että ne taitavat olla RS2 orkkis-Bogejen ohella ainoat järkevät bolt-on vaihtoehdot vakiojousien kanssa.

        Comment


        • #5
          Ilkka, kysypä päivän hintaa tuolta maxim@schukov.de

          Ihan vertailun vuoksi vain. Itse ostin tuolta viime kesänä. Kysy mieluiten saksaksi ettei tule epäselvyyksiä. Tuolta tosin tuli mulle aluks väärät takapumput...

          Comment


          • #6
            Otin kolme settiä ihan paikallisesta varaosaputkasta kun sain mielestäni sopivaan hintaan vrt. saksasta tilaamiseen ja mahdollisiin ongelmiin. Motoral on maahantuoja, eli melkein mistä vain noita saa ketkä käyttävät Motoralia tukkurina.

            Ruotsista saa: http://www.koni.se/ tilattuakin.

            Kyllä lötkö on saanut tietynlaista jämäkkyyttä jota lepakkopassatin(rip) jälkeen olen autosta kaivannutkin.

            Comment


            • #7
              Maximilta voisi muuten kysäistä, mutta kielimuuri on esteenä :(

              Onhan se tietysti niinkin, että Saksasta tai muualta maalimasta tilattaessa hinnan pitää olla selvästi halvempi mitä edukkaimmalla Suomi-kauppiaalla on. Riskit vs hyöty pitää olla sopuisassa suhteessa.

              Ebaysta löytyi yksi sofort kaufen kauppias, joka noita myy, mutta hinta ei ole kilpailukykyinen. Rahtikulujen jälkeen Suomesta saa halvemmalla. Jos tuo heijastelee Saksan yleistä hintatasoa Konien suhteen, niin on kyllä vähän niin ja näin

              Comment


                #8
                Jos auttaa, niin Konin osanumero Sport-iskareille Audi S2 Avant 93-95:
                eteen 86-2086SPD2
                taakse 8210-1160Sport

                Helpottaa varmaan ainakin netistä hakua. Suomessa noita saa kaikkien putkien kautta, jotka Oy Motoral Ab:n kanssa toimivat.

                Comment


                • #9
                  Bilsteinit saa myös, oliko se että taakse sopii B5 S4:sen iskarit. Pitäisi varmaan jossain vaiheessa vaihtaa nekin, vaikkei vanhoissa ole mitään. Vuosi sitten tuli Tepolta ostettua tälläiset eteen, voin suositella lämpimästäsi (luulin että ovat liian jäykät, mutta ovatkin juuri passelit normaaliin käyttöautoon): http://mikaj.1g.fi/kuvat/AudiS2Avant...skari.jpg/full

                  Comment


                  • #10
                    Jos auttaa, niin Konin osanumero Sport-iskareille Audi S2 Avant 93-95:
                    eteen 86-2086SPD2
                    taakse 8210-1160Sport
                    Konien osanumerot oli jo tiedossa, mutta kiitokset Mikalle, kun vaivauduit laittamaan ne tänne. Joku muukin saattaa niitä tarvita.

                    Bilsteinit saa myös, oliko se että taakse sopii B5 S4:sen iskarit.
                    Jos olen ymmärtänyt oikein niin B5 S4:sen Bilsteinien jousilautanen on hieman eri korkeudalla, kuin OEM S2 setupissa. En mielelläni laittaisi niitä koska se todennäköisesti vaikuttaa perän korkeuteen ja jousia en haluaisi vaihtaa sekä tuollainen setup voi vaikuttaa arvaamattomasti auton käyttäytymiseen. Muuten Bilstein olisi erittäin kiinnostava vaihtoehto. Mielessä on kylläkin käynyt vakiojousien lyhennyttäminen asiallisella menetelmällä siten, että ne sopisivat Bilsteineihin. Muutenkin auton takapään pikkuinen jäykentäminen voisi entisestään vähentää aliohjaustaipumusta, joka sinänsä olisi ihan toivottava asia. Tosin alla olevat RS2 vakaajat jo paransivat sitä. Jousimuutoksen jälkeen vain olisin naimissa Bilsteinien kanssa, jos toista jousettiä en hankkisi.

                    Vaikeaa on iskareiden valinta. Jos ei muita hyviä ideoita ilmene, niin tällä hetkellä olen päätymässä RS2 OEM vaimentimiin tain Konin Sportteihin. Hintaeroa noilla tulisi ~200e RS2 iskareiden hyväksi. Kysymys on lähinnä se, kannattaako Koneista maksaa se extra ja saako sille rahalle vastinetta? Koneja puoltaa ainakin säädettävyys ja mahdollisuus iskareiden korjaamiseen.

                    Rahaa iskarihommeliin tulee palamaan joka tapauksessa kohtuu paljon ja siksi olisi toivottavaa, että vaimentimet osuisivat laakista kohdalleen.

                    Comment


                    • #11
                      Olen myös nähnyt väitettä että jousilautanen olisi erikorkeudella, mutta toisaalta olen taas kuullut että olisi samalla korkeudella, ettei ole tarvinnut muokata vaihdon yhteydessä mitään? Tokihan sitä jousilautasta voi myös tiputtaa alaspäin, ettei tarvitse muokata jousta. Takapään jäykentäminen helposti saattaa lisätä aliohjaamista.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli ainakin B5 takabilsteineissä alalautanen 13mm korkeammalla.

                        Otin jousesta 3/4 kierrosta pois niin tuli sopiva.

                        Mulla olis Ilkka H&R -30mm jouset ylimääräisenä.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, nyt on faktatietoa sitten. Oliko se lukkorenkaalla oleva jousilautanen, eli on helppo sorvata uusi lukkoura? Tosin ei olisi haitaksi takapään pieni progressiivisuuden poistaminen, ainakin mulla menee helposti todella pienellä kuormalla takapää alas.

                          Comment


                          • #14
                            Lukkorenkaalla

                            Comment


                            • #15
                              Kuvien kera rekisteröityneille:
                              http://www.s2forum.com/forum/showthr...bilstein+avant

                              Comment


                              • #16
                                Vielä pikku huomio Ilkalle kun murehdit että jos lyhentää jousta, niin on naimisissa Bilsteinin takaiskareiden kanssa. Ei pidä paikkaansa, silloinhan on naimisissa B5Q:n takaiskareiden kanssa, mikä on hemmetisti parempi kuin B4Q:n kanssa :)

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvä pointti. B5q takaiskarit tarjoaisivat ihan uudet ulottuvuudet iskarivalinnoissa. Tosin B5:sistakin lienee vain S4 varteenotettava vaihtoehto. Nythän sitä tosiaan ollaan naimisissa B4 S2A/RS2 takaiskareiden kanssa, joita siis löytyy vain kolme sikakallista vaihtoehtoa (S2A OEM, RS2 OEM ja Koni Sport). Jostain syystä normi-B4-quattroihin tarjotaan eri iskarivaihtoehtoja, kuin S2A:han.

                                  Pitääkin kysäistä Vallilan takomosta, onnistuuko jousen lyhentäminen samanlaiset jousto-ominaisuudet säilyttäen ja jos onnistuu, niin mitä maksaa.

                                  Tosin ei uuden uran sorvaaminen Bilsteineihinkään kovin paha rasti taitaisi olla. Mitenhän paksulti materiaalia siinä iskarin putkessa mahtaa olla? Minkälainen se jousilautasta kannattava lukkorengas Bilsteinissä on? Sen varassa kuitenkin jo vähintään 400kg painoa. Kuullostaa melko hurjalta:|

                                  Mitenkä muuten etupään pohjauskumien (stop buffer: 895 412 131) kanssa menetellään Bilsteinien kanssa. OEM kumit ei kait sinne mahdu paksumman iskarin männän (se iskarin yläosa) vuoksi. Tuleeko iskaripaketin mukana omat pohjauskumit?

                                  Niin ja yksi juttu vielä jäi vaivaamaan Bilsteineistä. Jos sitä B5 S4 iskaria käyttää vakiojousen kanssa (13mm ylempänä oleva jousilautanen) niin miten se sitten nostaa auton perää? Eikös iskarin pituus kuitenkin määrää perän korkeuden. Käsittääkseni tässä tapauksessa jousi vaan on hieman enempi esijännityksessä. No ehkä esijännitys on se juttu, auton paino ei laske perää niin paljon. Sikäli kyllä vähän huono juttu, että syö jousen alkujouston progressiota ilmeisestikin jonnin verran.

                                  Täytyy kyllä sanoa, että mitä enempi asiaa tuumaa, niin sitä houkuttelevammalta vaihtoehdolta Bilsteinit tuntuu vaikkakin pientä iltapuhdetta niiden kanssa onkin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Todennäköisesti muitakin vaihtoehtoja on, jos pääsee jostakin kataloogista vertaamaan iskareiden fyysisiä mittoja. Pakkaa olemaan vain aika hankalaa, enkä muista nähneeni kattavaa luetteloa missään. On kuitenkin sula mahdottomuus etteikö jossakin automallissa olisi ässää vastaavaa iskaria olemassa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bilsteineissä oma pohjaanlyöntikumi.

                                      Ajoin puolisen vuotta perä ylhäällä, oli se hieman teinin näköistä mutten huomannut mitään ihmeellistä ajo ominaisuuksissa jousen lyhennyksen jälkeen

                                      Olisin sorvauttanut uuden uran mutta sorvari oli kiireinen niin päädyin lyhentää jousia

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuliko perä ylhäällä efekti Bilsteinien+vakiojousien vai kenties aikaisemmin mainitun H&R jousisarjan kanssa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          H&R kanssa

                                          Comment


                                          • #22
                                            Taakse menee tietääkseni (taaskaan ei 100% faktaa) ihan normi B4:sen quattron iskaritkin, mutta niidenkään saatavuudessa ei juhlita.

                                            Muistaakseni vakio takajouset on voimakkaasti progressiiviset, mikä on tehty kierrosten lukumäärällä pituuden suhteen. Elikkä niitä on helppo lyhentää, ottaa vain pois siitä päästä mikä on tiuhempi. Samalla tuolla saa alkupään "älytöntä" pehmeyttä hieman pois.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hyvä pointti. B5q takaiskarit tarjoaisivat ihan uudet ulottuvuudet iskarivalinnoissa. Tosin B5:sistakin lienee vain S4 varteenotettava vaihtoehto.
                                              Kyllä tais olla aika monessa B5 mallissa tuo sama taka iskari. Niin ainakin Bilsteinin katalookissa.
                                              Tosin ei uuden uran sorvaaminen Bilsteineihinkään kovin paha rasti taitaisi olla. Mitenhän paksulti materiaalia siinä iskarin putkessa mahtaa olla? Minkälainen se jousilautasta kannattava lukkorengas Bilsteinissä on? Sen varassa kuitenkin jo vähintään 400kg painoa. Kuullostaa melko hurjalta:|
                                              Ei ole kummanen homma tehdä sitä uutta uraa. Esim. tuossa Porkkiksen linkissä näkyy hyvin. Vaikka tuo uusi lukkoura pettäisi, niin ei siitä mitään katastroofia synny, kun jousi ei pääse tukivarren läpi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Taakse menee tietääkseni (taaskaan ei 100% faktaa) ihan normi B4:sen quattron iskaritkin, mutta niidenkään saatavuudessa ei juhlita.
                                                Näin taitaa olla. Ainakin Konin kataloogi tarjoaa samaa takaiskaria kaikkiin B4 (Avant) quattroihin. Mutta joo, saatavuus nihkeä kuitenkin.

                                                Muistaakseni vakio takajouset on voimakkaasti progressiiviset, mikä on tehty kierrosten lukumäärällä pituuden suhteen. Elikkä niitä on helppo lyhentää, ottaa vain pois siitä päästä mikä on tiuhempi. Samalla tuolla saa alkupään "älytöntä" pehmeyttä hieman pois.
                                                Progeressiivisuus on jousessa hieno ominaisuus ja siitä en haluaisi tinkiä. Auton käyttö kuitenkin 99% kadulla ja siksi olisi hyvä säilyttää edes jonkin verran mukavuusominaisuuksia. Muutenkaan en oikein pidä ajatuksesta rälläköidä jousia.

                                                Ei ole kummanen homma tehdä sitä uutta uraa. Esim. tuossa Porkkiksen linkissä näkyy hyvin. Vaikka tuo uusi lukkoura pettäisi, niin ei siitä mitään katastroofia synny, kun jousi ei pääse tukivarren läpi.
                                                Ei se kummoinen homma voi olla, kun ranskanpoika sen uran rautasahalla teki. Minulla ei vaan ei oikein periaatteet anna myöten lähteä rautasahalla uraa työstämään. Mielummin sorvilla/jyrsimellä, jotta saa kunnollisen teräväolkaisen uran aikaiseksi. Nojoo, onhan noita periaatteita venytetty ennenkin :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sellholmilta saa B4q/RS2 takabilsteinejä edulliseen 1995 skr hintaan... Tyyppikoodi BRR-0037

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitoksia vinkistä. Vaan aika kovan hinnan Sellholm ottaa uran sorvaamisesta iskariin. Pakko kait nuo on olla modatut (B5 S4) Bilsteinit, kun Bilsteinin kataloogi ei tunne ko. mallia? ~220e/kpl + rahdit, niin ollaan jo lähes Konin takavaimentimien hinnoissa. Mutta varmaan ihan hyvä vaihtoehto, jos välttämättä haluaa Bilsteinit, eikä jaksa innostua urien työstämisestä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Konin sport iskareita ei voi/kannata kunnostaa.Näin kerrottiin minulle motoralilta,kun tiedustelin reilu vuosi sitten kunnostusta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oliskohan jollakin tietoa mistä sais uuden iskarin numeron ku omasta iskarista olevalla numerolla ei löydy mitään

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X