Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruosteen puhdistus & alustan ruostesuojaus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Lieneekö ollut (merivedessä) kastunut tai huolella kolaroitu tapaus kyseessä?

    Comment


    • #92
      Vanha threadi, mutta relevanttia asiaa.

      Uusi auto tulossa, mutta tuo ruostesuojausasia jäi kysymättä.
      Onko uudet VAG autot valmiiksi ruostesuojattu pohjasta tai ylensäkkään? Tässä tapauksessa olis kyse uudesta Passatista.
      Galvanointia nyt löytyy tietysti.

      Noi vanhat Audit oli tehtaalta lähtiessä massan peitossa pohjasta.

      Comment


      • #93
        Uusissa on saumoissa paksu saumauretaani, mutta muuten pohja on jollain suojamaalilla vain maalattu ja katettu kokonaan muovilevyillä. Varsinaista vanhanajan massausta noissa ei ole enää. Helmoissa on massaus joka yltää alla vähän sinne muovikatteen alle. Akselikomponentit, mitkä ei vielä ole alumiinia ovat alapuolella oikeastaan lähes ainoita missä ruostetta esiintyy. Pohja kestää kyllä ihan muovikatteidenkin avulla ruosteettomana. Koteloissa on paksu vaha tehtaan jäljiltä, ovissa ei yleensä ollenkaan. Kun näyttää että farkkupassatti olisi kyseessä, niin siinä pahin ruostuja on tähän asti ollut pääsääntöisesti jostain syystä takaluukku. Pohjan suojaukselle en itse näe tarvetta, kunhan pohjan suojamuovit vaan pitää ehyenä. Yhteenkään 3C passattiin ei ole tarvinnut tehdä ruostekorjausta muualle kuin takaluukkuun. Ainakaan täällä oulun korkeudella.
        Viimeksi muokannut LauriJT; 3.1.2012, 20:39.

        Comment


        • #94
          Kiitoksia.
          Eli en uhraa tuolle nyt enempää pohdiskeluja sitten.

          3B Passatti, joka aikasemmin oli, on vielä kaverilla ajossa ja 11v/420tkm matkaa nähneenä ja ei ole missään ruostetta.
          Ei edes takaluukku, vaikka sinne vettä valahti puuttuvan lukkopesän ja vuotavan takalasinpesurin takia.

          Comment


          • #95
            Nostetaas taas, kun vanha A6 C4 tuli 7 vuoden lainakiekalta takaisin ja Audi näyttää pudottaneen pallon pahasti sinkkauksen osalta tässä autossa. Ruostekorjausta siis tiedossa: kummatkin etulokarit puhki, 2 oven alareunasta kuplii, konepelti parista kohtaa ja takaluukun alaosa kuplii, jarrukilpiä ei näköjään ole enää ollenkaan.

            No, ostin uuden tarvikelokarin kuskin puolelle ja uudet jarrukilvet hain oikein marmorilta. Nämä kaikki on tehtaan jäljiltä maalattu ohkasella mustalla maalilla.

            Mikä on paras strategia tämän mustan tehdasmaalin osalta ennen uusien osien asennusta?
            - poista se ja pohjamaalaa perinteisesti, millä?
            - jätä se ja pohjamaalaa siihen päälle pintamaalin valmistajan toimittamalla pohjamaalilla
            - jätä se ja pohjamaalaa epoksilla/ferrexillä/hammeritella/jollain muulla
            - tee joku edellisistä ja vedä vielä lokarin sisälle kotelonsuoja/kiveniskumassa/vahakäsittely/joku muu
            - joku muu lähestyminen koko hommaan?

            Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
            Viimeksi muokannut ToniH; 27.7.2015, 20:30.

            Comment


            • #96
              Noniin, päädyin sitten seuraavaan:
              - pyyhin osat Deco-värin rasvanpoistoaineella
              - sudin jarrukilvet, satulat ja jarrulevyt Hammeritella, toivottavasti kilvet pysyvät hyvänä vähän paremmin ja muutkin vähän ruosteettomampana
              - tilasin lokaria varten epoksipohjamaalia, sisäpuolelle taidan laittaa vielä kiveniskumassan epoksin päälle

              Comment


              • #97
                Epoksi pohjamaalin päälle kuuluisi laittaa epoksi pintamaali vähintää kaksi kerrosta.

                Comment


                • #98
                  Omat lokarit tein näin. Hammerit sisäpuolelle, pintaan hiottava pohjaväri, 3 kerrosta mipa super black väriä.

                  Comment


                  • #99
                    Alkuperäinen kirjoittaja Matts
                    Epoksi pohjamaalin päälle kuuluisi laittaa epoksi pintamaali vähintää kaksi kerrosta.
                    Kun noita epoksipohjamaalien speksejä lukee niin useimmissa lukee "Päällemaalattavissa kaikilla tavanomaisilla 1K ja 2K maaleilla." tjsp. Mutta, laitatko linkin tai vaikka tuotemerkin epoksi-autopintamaaleihin niin rupean ettiskelemään sopivaa. Akryyli- ja vesivärejä löytyy helposti mutta epokseja en vielä löytänyt.

                    Alkuperäinen kirjoittaja To87
                    Omat lokarit tein näin. Hammerit sisäpuolelle, pintaan hiottava pohjaväri, 3 kerrosta mipa super black väriä.
                    Hmmm.. täytynee ehkä lisätä kerroksia.

                    Comment


                    • Ihan sen takia laitoin kolme kerrosta että varaa kiilloittaa, kun on tälläinen amatööri maalari [emoji2]

                      Comment


                      • Sisäpuoli kun jää piiloon, niin kotelosuojaa ja vaativampiin paikkoihin alustamassaa kotelosuojan päälle. Omasta olen vetänyt kaaren taitoksenkin alustamassalla ja ei se siitä mihinkään näy. Kiveniskumassa pitää maalilla sulkea ja sitä laittaisin vain näkyviin jääviin kohtiin.

                        Comment


                        • Kysyin automaalikauppiaalta epoksipohjamaalista ja vastaus oli, että sen päälle voi maalata suoraan pintamaalin eikä tartte eristekerroksia tms. Se pitää vain hioa karheaksi ennen maalausta. Ei mitään mainintaa pintamaalityypistä mutta ko. kauppa myy akryyli- ja vesivärejä.

                          Lokareista jne. kannattaisi kuulemma hioa tai poistaa se tehtaan varastoväri ennen maalausta, jottei tule tarttumisongelmia...damn lisää hommaa.

                          Comment


                          • Kiveniskumassa pitää maalilla sulkea
                            Eihän se pakollista ole. Ainakaan minä en ole mistään tuotteesta vielä löytänyt mainintaa, että ei suojaisi ilman maalia.

                            Lokarien varastointimaalin poistosta olen kyllä yhtä mieltä. Se ei ole ole ruostetta ajatellen hyvä pohja.

                            Comment


                            • Kuuntelin yhden automaalikauppiaan myyntipuheen myymästään kiveniskumassasta. Kertoi, että se on vesitiivis ja sen päälle voi ruiskuttaa maalin mutta se ei ole pakollista. Maalin idiksenä hänen mukaansa ottaa se eka isku vastaan. Tämä tuntuu mielestäni vähän hassulta: suojella kiveniskumassaa toisella aineella kiveniskuilta. Tokihan siitä varmasti apua on mutta miksei sitten useampi kerros massaa samantien?

                              Ajattelin sivellä lokariin maalinpoistoainetta ja ampua painepesurilla sen varastomaalin mäkeen. Sitten kuivauskaappiin +50° ja kuivaus.

                              Rupesin A6 C4 '95:sen takajarruremppaan: tukivarret ja palkit aikamoisessa pintaruosteessa. Vetelin irtotavaran pois teräsharjalla ja spraypulloista pellaöljyvalmistetta päälle ja runsaasti. Eiköhän ne siitä taas tokene ainakin ensikesään. Yllättäen pohja on ruosteeton vaikkei siihen ole kait mitään ruiskutettu tehtaan jälkeen. Täytynee käyttää auto nosturilla ja ruiskuttaa sinnekin jotain niinkauan kuin tilanne on vielä näinkin hyvä. Uudet jarrukilvet, satulat, kannattimet ja levyjen hatut vedin hopeanvärisellä Hammeritella.
                              Viimeksi muokannut ToniH; 2.8.2015, 14:04.

                              Comment


                              • Olen käsittänyt, että sen maalin tarkoitus massan päällä on täysin ulkonäköjuttu. Saat siihen sävyyn, mitä haluat.

                                Comment


                                • Onko järkeä ottaa noin 900e maksavaa laajaa ruostesuojausta vuoden 2017 a3:seen jolla ajettu jo 125tkm?

                                  Comment


                                  • Autoliikeestä saat vaihdossa sentilleen saman tarjouksen riippumatta siitä oletko ruostesuojannut, huoltanut tai laiminlyönyt kaiken huollon. Loppukäyttäjä taas hyötyy ruostesuojauksesta. Jos lompakollaan ajattelee ja pitää autoa jonkun vuoden, niin hyväntekeväisyyteen menee rahat. Jos taas ympäristöä ajattelee, niin on tietysti hyvä, että autojen käyttöikä saadaan maksimoitua. Toki se meno saattaa loppua kuitenkin tekniikkamurheisiinkin, vaikka kori olisi hyvässä kunnossa, koska sitä hyvää pitoa ei arvosteta.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja ToniH Näytä viesti
                                      Uudet jarrukilvet, satulat, kannattimet ja levyjen hatut vedin hopeanvärisellä Hammeritella.
                                      Osui tällainen vanha kommenttini silmiin, kun ketju oli noussut ylös. Jatkokommentti: Hammertite - ihan skeidaa. Jarrut olivat heti yhden talven jälkeen ruosteessa ja tilanne on sittemmin vain pahentunut, vaikka ajokilsoja ei ole tullut paljoakaan. Jollain varsinaisella jarrumaalilla (VHT?) vuonna 2003 tjsp. maalaamani etusatulat ovat huomattavasti paremmassa kunnossa ulkoisesti.

                                      Comment


                                      • Saman huomasin itse. Maali ei pysy yhtään kiinni jos siihen vähänkin kolahtaa joku.

                                        Comment


                                        • Ainiin ja vielä lisähuomautus: Hammertite sisältää silikonia, joten sen päällemaalausyritys voi olla hieno kokemus. Eikun siis poistamaan vimpan päälle vanhat maalit ja läträämään silikoninpoistoaineilla, ennenkuin yrittää saada siihen päälle pysymään yhtään mitään. Vähemmällä selviää, jos maalaa jo alunperin jollain kunnon maalilla.

                                          Comment


                                          • Mikkelin Ruoste-esto Oy:n videot

                                            ​Mielestäni jälkikäteen tehty ruostesuojaus on hyvä sijoitus autolle, jolla aiotaan ajaa pitkään ja halutaan välttää korkeita ruosteen aiheuttamia korjauskustannuksia. Kaikki ruosteenestotyö - joko itsetehty tai ammattityö - on pelkkää plussaa ja lisää auton käyttöarvoa ja rakenteellista turvallisuutta.

                                            Mutta.

                                            Amerikkalaisten täysin ruostesuojaamattomien autojen alla ruostevaurioita vuosia tutkineena ja korjanneena on nuo Mikkelin Ruoste-esto Oy:n videot "alkavasta pahasta ruostumisesta" ruostesuojatuista autoista usein todella harhaanjohtavia ja myynnin edistämistarkoituksessa tehtyjä. Tottakai, näinhän sitä businessta tehdään. Siellä kuvataan runkopalkkeja, apurunkoja yms. paksun metallin rakenteita, joissa on vieno ruostepinnoite. Monta milliä paksu apurunko kestää vuosikymmenien ruostumista ilman että se aiheuttaa mitään toimenpiteitä. Videoilla kauhistellaan "ruostepisteitä" rakenteissa, joissa se on lähinnä kosmeettinen ongelma. Audeissa tilanne on yleensä paljon parempi ainakin oman kokemukseni mukaan. Ei ne pohjat vaan ruostu puhki.

                                            Videoilla kuvataan usein pyöränkoteloita jossa luonnollisesti kiveniskemiä löytyy ja niiden kohdilta pistemäisiä ruostejälkiä. Sellainen ei vaadi koko auton hiekkapuhallusta ja ties mitä pinnoitetta kalliilla rahalla! Sellaiset voi hioa ja massata kevyesti. Ja kohta taas uudestaan. Kyse on lähinnä mekaanisen kulutuksen estosta eikä varsinaisesta ruostesuojauksesta.

                                            Helmakotelot on aina ongelma siksi, että ne on tehty ohuesta pellistä ja niiden sisällä olevan veden poistuminen ei aina toimi. Mitä ohuempi rakenne, sitä alttiimpi korjauksille.

                                            Mielestäni paksujen metallirakenteiden pintaruosteiden kuvaaminen ja kauhistelu on harhaanjohtavaa markkinointia.
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 30.11.2025, 12:47. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

                                            Comment


                                            • Melko pitkälti samaa mieltä. Auton kotelot, joihin kertyy suolapaskaa ja moskaa on niitä pahimpia paikkoja. Ongelmahan on siinä, jos/kun kotelossa on vedenpoistoreiät niin niistä myös suolasumu maantiellä ajelessa tunkee aika huolella koteloon. Tämä yhdessä kaikenlaisen sinne kertyneen kuran ja pölyn kanssa tekee sellaisen yhdistelmän joka helposti aiheuttaa korroosio-ongelman. Olen myös hieman epäileväinen sen suhteen hyödyttääkö vai haittaako jälkikäteen tehty ruostesuojaus, jos ruostuminen on jo päässyt alkuun. Taannoin kävi niin, kun työkaveri osti 15v ikäisen Toyotan ja välttämättä halusi teettää sille ruostesuojauksen. Menikö tuosta vuosi tai kaksi niin auto oli todella rapea joka puolelta. Mene ja tiedä edesauttoiko ruostesuojaus auton korroosiota.
                                              Viimeksi muokannut Ilkka L; 4.12.2025, 11:23.

                                              Comment


                                                Mä oon yhden Mini cooperin pohjan pelastanut käsittlemällä sen itse. Takapään pohjaan oli levinnyt aika laajalti semmonen pintarusote, jolle piti tehdä jotain. Pesin ja levitin Fertan nimisen "ruosteensyöjän" sinne kahteen kertaan ja sen jälkeen suihkutin pintaan bilteman pellavapohjaisen ruosteenestoöljyn. Ruosteen ruskeat kohdat muuttuivat mustaksi ja se sellaisena ne on pysyneet jo monta talvea. Välipesun tein Kränzlen rotosuuttimella ja kaipa se sieltä sitä mustaksi mennyttä entistä ruostetta vähän poisti. Sitte varoiks uusi reissu Fertania ja öljy päälle. Toi bilteman öljy on hämmentävän hyvää tavaraa pohjan suojaukseen. Oon joskus kokeeksi jättänyt paikan maalaamatta pohjasta ja vetänyt pensselillä vain pelkän öljyn päälle, eikä se oo menny ruosteeseen edes talven suolamäskissä. Siitä öljystä tulee aika laila semmonen lakkamainen pinta, kun se on kuivunut.

                                                Comment


                                                • Kyllähän sen tarpeen näkee kun katsoo kuinka happamia on jo uusien audien pellit alle 10v ikäsenä.Kestävät just sen takuun kunnolla, sitten alkaa lokarit ja helmat kukkimaan ja kuka tietää mitä siellä pohjamuovien alla oikeesti on kun, lika ja vesi ei pääse ikinä poistumaan sieltä kunnolla.
                                                  Toki ei ole ongelma näille kun jatkuvasti ostaa uuden takuun loputtua. Muille se on ongelma, kun ei laatu ole enää sitä samaa mitä se oli 20v sitten ja se näkyy suojauksen tasossa, ennen pohjakin oli maalattu, nyt se on pohjamaalilla.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X