Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruosteen puhdistus & alustan ruostesuojaus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ruosteen puhdistus & alustan ruostesuojaus.

    En löytänyt haulla tietoja Helsingin lähialueella toimivista ruostesuojaamoista. Kysyisinkin, että mikä olisi luotettava paikka, joka tekisi puhdistus- ja massaustyön hyvin. Hinta ei ole yhtä kriittinen tarkastelukanta kuin työn laatu. Kohtuus on kuitenkin hinnan puolesta pidettävä mielessä, sillä rahaa ei ole koskaan liikaa. Positiivista olisi tietty, että kyseisillä firmoilla olisi asiantuntemusta juuri Audeista. Tärkeää olisi saada auton alusta putsattua ja massattua, jotta voisi olla entistä varmempi tulevien ajokilometrien aikana. Olisi hyvä saada vinkkejä varteenotettavista firmoista ja sitten voisin itse käydä paikan päällä näyttämässä autoa ja kyselemässä toimenpiteistä.

    Massattava/putsattava auto on C4 -korinen Audi 100 Avant. Huollossa sanottiin, että takatukipalkeissa on pintaruostetta. Huollossa ei kuitenkaan kukaan (ihme kyllä) osannut
    antaa vinkkejä hvyistä ruostesuojauspaikoista. Hitsaushommiin ei kuitenkaan ole tarvetta. Tehdäänkö nuo pintaruosteen putsaukset hiekkapuhalluksella? Samalla kun nuo takapalkit puhdistetaan ja ruostesuojataan, olen ajatellut hoitaa myös koko alustan mahdollisen putsauksen ja ruostesuojauksen.


    Myös muuta vinkit C4:n alustan ruostesuojaukseen liittyen ovat tervetulleita. Lisätietoa kaipisin myös korin ruostekohtien korjauksesta eri firmoissa. Olisi tarpeellista saada myös arvioita koko projektin (alustan osalta) hinnasta.

    Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
    Viimeksi muokannut Killeri; 30.11.2025, 12:35. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    En valitettavasti tunne pääkaupunkiseudun ruostesuojaamoja. Itse olen teettänyt toimenpiteen kolmeen eri autoon Anjalankosken Autokorihuollossa. Helvetin hyvä, ei ehkä halvin. Heillä kuitenkin aina alan uusimmat laitteet ja aineet ja hyvä osaava palvelu.
    Yhden auton suojauksen olet teettänyt Kouvoassa, en muista firman nimeä. Sekin oli muuten ok, mutta ei maininnut mitään yhdestä ruosterijästä! Oli vaan siististi paikannut sen, kun muuten auto oli ok. (Sisälokari oli kuluttanut alkup. suojaukset sekä maalit pois->ruoste iski.)

    Hyvin harvoin mitään hiekkapuhalletaan. Jos auto on siinä tilassa, että vaatii merkittävästi ruosteen POISTOA sanoo asiantunteva liike, että "ei kannata enään suojata" tai "teetä peltityöt ensin ja tuo sitten takas, niin katsotaan". Tarkoitus ei ole suojata ruostetta, vaan ruosteelta. Pienet ruosteet saumoista tms. hoidetaan happokäsittelyllä. Toisaalta suojalitkut (siis öljymäisen pinnan jättävät LITKUT, ei se massa) pysäyttävät ruostumisen, jos sellaista on jo ehtinyt tapahtua...

    Hintahaitari 450-700 egee täyskäsittelylle.

    Comment


      #3
      Onko kokemuksia Audin alustan uudelleen suojaamisesta? Kymmenen vuotta vanha massaus kun ei varmaankaan voi enää olla kaikilta osin priima! Voisko kotelosuoja-aine olla tarkoitukseen sopivaa tunkeutumisominaisuutensa ansiosta? ja pitäiskö sen päälle ruiskuttaa kovempaa massaa? Vielä ei mitään hälyyttävää ole näkyvissä missään, mutta ois ehkä hyvä koittaa vähän varmistella enemmän käyttövuosia kopalle, vai mitä ootte mieltä?

      Comment


      • #4
        Muistaakseni asiasta on aikaisemmin keskusteltu (haku). Itse en tee mitään omalleni. Kestää loppuelämäni. Audilla on todella hyvät kotelonsuoja-aineet laitettu tehtaalla. Sinne kun ruiskuttaa väärää mömmöä voi liueta alkuperäinen pois?. Ainoa mitä kannattaa harkita on alustan massaus. Ps Autoni on otettu käyttöön Saksassa 14.11.92:)

        Comment


        • #5
          Onko alustan massaus syytä jättää osaavan ruostesuojaamon käsiin, vai onko se mahdollista tehdä ihan kotikonstein? Pohjan tarkka pesu on luultavasti ainakin tärkeää, et sen suorittaminen ilman nosturia on tietenkin aika vaikeaa. Onko noi ruostesuojat mitä myydään spray-pulloissa ihan leluja, vai millaisilla aineilla noi ruostesuojaamot hoitaa hommat?

          Oman auton pohjassa tuntuu massaa olevan suht niukasti, et nyt syksyllä tarttis suojata...

          Comment


          • #6
            Teemu: ainakaan A3:ssa massakerros on jo vakiona aika ohut, eikä se oikein taida sieltä pois kuluakaan ihan muutamassa vuodessa. Sensijaan A3:ssa heikoin kohta on helmapellin alareuna, siis se mssä on esim. ne tunkkauskohdat. Varomattomalla tunkin käsittelyllä massa repeää alareunasta. Olen uusinut sitä ihan penslattavalla helmamassalla (3M, DInitrol tms).

            Comment


            • #7
              Joo sen helmapellin heikkoiden huomasin jo A3:ssa, kun väänsin sen vinoks ekoilla tunkkauskerroilla. Nyt on oppinu varomaan sitäkin, mut aika heikot ne tuntuu olevan...

              Eli olisit sitä mieltä, et ei välttämättä kannattais massata? On tällä autolla jo kyllä ikääkin reilu 5v, et minkä ikäisinä autoja yleensä suojataan?

              Muistuu vaan mieleen äidin entinen Volvo 360 mikä ostettiin uutena ja sitä ei massattu kun ajateltiin ilmeisesti et autoa ei kuitenkaan pidetä montaa vuotta. No se kuitenkin pidettiin ja kymmenen vuoden kuluttua se siirtyi mun nimiin ja sitten se olikin pohjasta täysin mätä...no ehkä noita kahta autoa ei kuitenkaan voi verrata, kun taitaa 15v:ssa olla jotain kehitystä tapahtunut, mut tärkeää se massaus kuitenki taitaa olla.

              Comment


              • #8
                Kannattaa tietysti kattoa ne paikat siltä varalta jos tehtaan tavara olisi lähtenyt evakkoon. Se tehtaan tavara on kyllä aika tiukassa ja hyvää tavaraa muutenkin (totesin kun yrittelin irroitella sitä laajemmalta alueelta tunkkauskohtia paikatessa). En lähtis kyllä tekemän mitään ylimääräisiä käsittelyjä.

                Edit: niin se tunkkausongelma on sellainen, että massat lähtee irti siitä alastaivutetusta osasta, kun huolettomasti tunkilla tai nosturilla hiertää.

                Comment


                • #9
                  Niihin kohtiin joista on massa vaurioitunut: Irtomassojen poisto,ruosteen ym. puhdistus,ruiskuta ML:ä (tunkeutuva kotelosuojaaine joka sisältää antikorroosio kemikaaleja) kuivumisaika n.3vrk jonka päälle alustamassa tai pvc. Tässä yksi hyvä versio ja kannattaa käyttää "merkki" tuotteita!

                  Comment


                  • #10
                    Onko noi ruostesuojat mitä myydään spray-pulloissa ihan leluja, vai millaisilla aineilla noi ruostesuojaamot hoitaa hommat?
                    Olen antanut itselleni kertoa, että aineet periaatteessa jokseenkin samoja, paitsi spraypullossa reilummin ohennettu, että ponnekaasu jaksaa sumuttaa... Pensselilevitteisissä saa ehkä enemmän rahoilleen vastinetta. Spray kyllä helppokäyttöinen, kerroksia vaan sitten lisää.

                    Muistuu vaan mieleen äidin entinen Volvo 360
                    Joo, äidillä oli aikoinaan käytettynä ostettu 343 DL, joka kanssa alkoi aika sujuvasti hapantua käsiin... Ehkei tosiaan voi verrata -86 jälkeen tehtyihin Audeihin - luojan kiitos! :D

                    Comment


                    • #11
                      Joo mun annettiin kans ymmärtää ihan Audin liikkeen korikorjaamolla et ainakaan A4:seen ei pidä mennä ruiskuttelemaan helmojen sisälle tai lokasuojiin mitään aineita kun vaarana on jo edellä mainittu vaara että alkuperäiset mönjät liukenee.

                      Mutta jos kuitenkin päättää suojata autonsa ni neuvottiin sit tekemään se joka kesä...

                      Eri asia on tietenkin jos autoa on kolaroitu, esimerkiksi itse suojasin autostani apukuskin puolen taka lokasuojan kun se oli saanut edellisellä omistajalla kokea toisen auton voiman ja kurttu oli väistämätön, korjaus oli tehty hyvin mutta suojausta ei oltu tehty. Käytin suojaukseen Dinitrolin 3642W kotelon suoja-ainetta.

                      Comment


                      • #12
                        Käytin Audiani paikallisella ruostesuojaus/tuulilasikorjaus pajalla tuulilasin kiveniskemän korjauksessa ja korjaamon kaveri pyynnöstä katsoi autoni ruostesuojauksen. Oli sitä mieltä että ei tarvitse suojata. Pääsääntöisesti ei kuulemma suosittele audeihin ruostesuojausta kuin erikoistapauksissa, tarkoitti varmaankin kolaroituja tai vastaavia yksilöitä.

                        Kummastelin hetken kommenttia ja kaveri mainitsi juuri tuon alkuperäisen kotolosuojauksen, joka kuulemma "liukenee" ja suojausta pitää uusia lyhyemmällä aikavälillä.

                        Noh, jäi suojaus tekemättä. Oli ihan asiallista palvelua, paitsi että tärkein eli tuulilasin korjaus maksoi mielestäni järkyttävän paljon.

                        Comment


                        • #13
                          Itselläni on just auto pajalla alustan massauksessa. Kävin kattomassa autoa alustan pesun jälkeen ja siellä mihin tehtaan alustamassa ei ollut laitettu, oli joitakin pieniä ruosteläikkiä. Tehtaan alustamassa on laitettu vain pahinpiin kiveniskukohtiin ja sieltäkin se oli paikoin repeillyt.

                          Eli kyllä se Audikin ruostuu, vaikkakin hitaammin kuin moni muu auto. Kotelosuojauksen jätin teettämättä. Etuoviin pistin itse suojauksen kaiuttimien vaihdon yhteydessä

                          Comment


                          • #14
                            Tuntuu järkevältä.

                            Comment


                            • #15
                              Mielenkiintoista tuo sinkitysn ulkopellin "ruostuminen": C4:ssä oli aika pahoja kiveniskemiä, maalipintaoli rikki ja kosteusoli päässyt maalin alle irrottaen isoja paloja konepellin edestä ja tuulilasin yläpuolelta.
                              Jälki oli tosi rumaa, hieman samanlaista kuin olisit ottanut lipat polkupyörällä ja paranemassa olevaan asfaltti-ihottumaan olisi muodostunut suojaava rupi.
                              Kuitenkaan noille vaurioille ei tarvinnut paljoa näyttää hiomapaperia, kun alta ilmestyi kirkas pelti. Monen muun auton pelti olisi ollut tuossa vaiheessa puhkiruostunut.

                              Comment


                              • #16
                                kaheksatkytluvun alkupuolella on audilla tapahtunut parannus ruostesuojauksessa,otan osaa joilla on se vanhempi.. itse kuulun siihen ryhmään,mut elämässä pitää olla haasteita!

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvin hajautunut pieiksi irrallisiksi keskusteluiksi tämäkin aihe, mutta jatketaan nyt vaikka tähän topikkiin.

                                  Keväällä tuli ostettua Italian tuontiauto n.180tkm ajettu Golf GTI IV -98. Koko kesän pyörinyt mielessä ajatus alustan massauksesta. Kannattaako massauttaa? Onko lainkaan tarpeellista vai jopa haitaksi (vanhat mömmöt liukenee jne.).

                                  Keväällä tuli ropatessa irroitettua kaikki sisälokasuojat. Erityisesti edessä oli sisälokasuojan väliin pakkaantunut yhteensä noin ämpärillinen multaa :). Käsittämätöntä sinänsä, että tavaraa tuli valehtelematta ämpärillinen kaavittua irti (merkillisiä pistaasipähkinöitä oli muuten mullan seassa ja mielettömän kokoisia havunneulasia...). Lopuksi pesurilla vielä puhdistin loputkin kurat pois.

                                  Massauksen tarpeellisuus heräsi tuossa multaoperaation aikana. Yllättävän ohuelta näytti alkuperäis massaus. Lisäksi pesurilla pyyhittäessä sisälokasuojasta lähti aika ajoin väri pinnalta hyvinkin helposti. Tosin tämä todennäköisesmmin johtuu siitä, että massan päälle oli vedetty vielä korin väri siisteyttämään ilmettä.

                                  Joka tapauksessa mieltä kalvaa yhä, pitäisikö alusta käydä massauttamassa tai massata itse. Virheettömässä kunnossahan alusta niin kuin muutkin metalliosat olivat, mutta näinköhän pysyvät talvenkin yli.

                                  Mitä mieltä nyt olette? Riittääkö ihan tehdasmassat vai pitäisikö massauttaa? Liekö Suomen ja Italian autojen alkuperäisruostesuojauksessa sittenkään eroja?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mutu on, että alusta kannattaa massauttaa tai sitten ei:). Kotelot ei. Voisiko Audin massaus olla parempi kun kansanauton- tokkopa. Eroja ei taida olla,onko auto viety mihin maahan tahansa. Samasta linjastosta ne lähtevät.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mikähän mahtaa olla palstalaisten näkökanta euroopasta tuodun -95-mallin Audin ruostesuojauksen tarpeellisuudesta? Mitä ohjeet sanoo ja onko hintansa väärti?

                                      Comment


                                      • #20
                                        riippuu siitä meinaatko pitää kauankin?
                                        eipä noi oo ton ikäluokan vehkeet enää
                                        r.suojattu maahantuojan toimesta muutenkaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niin pitkään kuin kori kestää ja siksipä Audin valitsinkin, mutta rupesi asia mietityttämään nyt kun noilla suolateillä on joutunut päivittäin ajelemaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos et tykkään ajaa ennen pitkää ruosteisella autolla, tai ajatus ruostumisesta muuten ärsyttää niin suojauta ihmeessä. Ei se sinkki ole mikään autuaaksi tekevä asia. Ehdottomasti suurin vaikutus asiaan on kyllä auton käyttäjällä itsellään, eli se miten autoa pesee (myös alustasta) sekä vahaa.

                                            Itsekin olen aikomuksissa suojauttaa tuon 80:n, mutta ei ole toistaiseksi ollut ylimääräistä n. 500 e kyseiseen hommaan. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              no sitte jos autoa meinaa pitää,
                                              niin kannattaa. koska uus massakerros
                                              pehmittää sen mitä tehtaalla laitettu!

                                              mut eihän se sitte tunnu jos meet liikkessä
                                              sitä vaihtamaan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                koska uus massakerros
                                                pehmittää sen mitä tehtaalla laitettu!
                                                Niinno joo, tuohan ei ole sitten mitään tavallista massa mitä audin pohjassa on ja siihen päälle ei mitä tahansa laiteta.

                                                Kotelosuojauksen teettäisin jos autoa on tarkoitus säilyttää, mutta pohjaan en antaisi vetää tämän "juutalaisennahan" päälle mitään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  niin eihän tuokaan auta jos ` kupruilee`

                                                  mut parempi kun ei mitään?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Täydellinen kotelosuojaus ainakin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      niinpä mut mun autoissa pellissä ainakin kaks puolta?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vaan kun se vaarallisin ruostepeikko lymyää siellä koteloissa....
                                                        -ja sen pvc(?):n päällä ei tahdo kiveniskusuoja oikein kestää, eikä se siinä mitään autakkaan. Audissahan on suht´hyvin tehty jo alunperinkin suojaus, ja sisälokarit löytyy oletettavasti edestä sekä takaa.
                                                        Toki saapi teettää ihan kaikenkattavankin suojauksen jos tahtoo, tuo kotelohommahan oli vain ja ainoastaan miun mielipide.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kysyin sähköpostilla Audilta onko jotain huonosti yhteensopivia aineita, joiden käyttöä kannattaisi välttää vm. -94 80:ssä suojattaessa kotelot ja alusta. Tässä vastaus:

                                                          Terve !
                                                          Koteloiden sisäpuolisesta suojauksesta kannattaa keskustella
                                                          suojauksen tekevän liikkeen kanssa. Koteloiden sisäpinnat
                                                          on suojattu vahatyyppisellä suojausaineella. Kannattaa varmistaa
                                                          että uusi aine ei liota vahaa sienämistä pois. ( valuu kotelon pohjalle ja

                                                          tukkii vesireijät) Muuten ok.

                                                          Terveisin
                                                          Aulis Kainulainen
                                                          jälkimarkkinointipäällikkö

                                                          Jyväskylän Autotarvike Oy
                                                          PL 92 Aholaidantie 2
                                                          40101 Jyväskylä

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Käytännössä taitaa kaikki kotelosuoja-aineet olla hiilivetyliuottimella ohennettuja - ellei ole kuumavahaa, tukkeutuneet huohotusreiät saa auki vahasta siinä mistä savestakin.

                                                            Ainakin marmorikorjaamolla työntävät Teroson - jotakin, en muista mitä lientä. ML?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X