Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenonvalojen perussuuntaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Xenonvalojen perussuuntaus

    Käväisin katsastuskonttorilla ja xenonit näyttivät liian alas. Kuinkahan tuo valojen perussuuntaus tapahtuu, vag-comilla vai ?

    Kyseessä siis alkuperäiset xenonit ja lamput tekevät ylös alas liikkeen käynnistäessä, silti automaattinen korkeudensäätö taakan kanssa ei tunnu toimivan. Katsastusmies heitti kysymyksen että pitääkö auto olla liikkeessä että säätö toimii? Anturit esitti minulle pohjan alta (2 kappaletta).

    Ilmeisesti mentävä merkkipajalle ja lyötävä taas muutama satalappunen tiskille...perskules!!!

    Sellainen vielä tuli mieleeni että voisiko korkeudensäätö mennä sekaisin kun autoon on asennettu uudet polttimot? Vaatiiko se sen jälkeen aina uuden ohjelmoinnin? Paljon kysymyksiä taas, SORRY ;)

    #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ighlight=xenon

    Comment


    • #3
      Kiitoksia linkistä =)

      Nyt kun vielä löytäisi lähialueelta jonkun kaverin jolla olisi vag-com niin ei tarvitsisi suotta mennä sinne marmoritiskille.

      Olisko ketään 100km säteellä Kouvolasta kuka hallitsee homman? (tietenkin pientä korvausta vastaan)

      Mitäs muuten sitten tuo automaattinen korkeudensäätö ajaessa, korjaantuuko sekin vag-comilla.
      Nyt ainakin auton ollessa paikallaan ja takapuskurin päällä pomppiessa lamput eivät säädä korkeutta. Anturit kyllä löytyvät ja moottorit tuntuvat pelittävän kun lamput sytyttää.

      Comment


        #4
        Tuossa lienee joku viive, ettei jokainen kuoppa ja töyssy heiluttele valoja. Miten pitkään seisoit puskurin päällä?

        Comment


        • #5
          Itse asiassa se oli katsastusmies mikä siellä loikki....mitähän ajaksi voisi sanoa, sekuntteja ainakin.

          Tuo nyt ei niin hirveästi harmita jos eivät pelitä, kunhan saan vaan valot näyttämään enemmän ylöspäin ---> antoi nytkin vain korjauskehotuksen, ei hylkäystä

          Kertookos se vag-com anturiviatkin. Meinaan jos tuosta on vaikka korkeudensäätöanturi paskana

          Comment


            #6
            Kyllä kertoo. Itse luulin että se on rikki, mutta onneksi olikin vain liitin irti :) Ja sitä voi myös logittaa ajaessa niin saa kivaa käyrää skoopille alustan liikkeistä. :) Kyllähän siinä on varmasti jonkinlainen aikavakio, muuten ne moottorit saisi surrata jatkuvasti.


            Sen perussuuntauksen voi kyllä tehdä ihan ruuvaamalla, ei siihen tarvii VAG-COMia.

            Comment


            • #7
              Nyt on vag-comilla luettu moduli 55 -Xenon Range ja mitään vikaa ei löytynyt. Eikös tuon korkeudensäätöanturin pitäisi ilmoittaa vikakoodin juuri tuolla osiossa jos niissä yleensä jotain häikkää on?

              Jos ohjelmaa oikein ymmärsi niin se "aikavakio" oli yli 60 sekuntia minkä mukaan säätää korkeutta, eli todella harvakseltaan. Olenko oikeassa?

              Perussuuntaus suoritettu nyt manuaalisesti kuusiokoloavaimella =)

              Comment


                #8
                Morot!
                Profiilini kaarassa on xenonit ja ne näyttävät aivan liian lähelle. Ja mielestäni niiden suuntaus on muuttunut viime keväästä, kun autoni ostin. Tässä välissä olen irroittanut kummankin umpion ja vetänyt niitä eteenpäin parkkipolttimon vaihdon vuoksi.
                Miten suuntauksen voi itse tehdä?
                Kiitokset etukäteen vastauksista. En löytänyt haulla juuri vastaavaa aihetta.

                Comment


                  #9
                  Umpioissa on takana (luultavasti valkoiset) säädinnupit joita voi kääntää käsin, kuusiokoloavaimella, tai ristipäämeisselillä. Et mainitse auton vuosimallia, mutta B5 mallissa on näin.

                  Tietysti sitä umpion asentoakin voisi vähän säätää jos se on pielessä pahasti.

                  Comment


                    #10
                    Auton vm. on 2003. Kiitokset tiedosta, täytyy kokeilla.

                    Comment


                    • #11
                      Eikös Xenoneissa ole automaattinen korkeuden säätö? Minulla ainakin on eli säätyvät automaattisesti riippuen siitä missä kulmassa auto on. Mikäli säätö ei toimi niin pomppaa ainakin katsastuksessa, näin kävi kaverillani.

                      Comment


                      • #12
                        Joo mutta on niissä myös perussäätöä varten juuri tuo em. ruuvi.

                        Comment


                          #13
                          Taitaa joutua ennen perussäätöä nollaamaan VAG Comilla sen automaattisäädön? Eli "lukitteen" paikoilleen jotta voi sen perussäädön tehdä.
                          Viimeksi muokannut jsahlman; 9.11.2007, 18:09.

                          Comment


                            #14
                            Minä en ainakaan ole nollannut. Eihän siellä muutu mikään kuin heijastimen asento, eikä sitä mittaa mikään anturi. Sen perusteella en voi keksiä miksi jotain pitäisi nollailla/lukita.

                            Comment


                              #15
                              NO näin ne mulla teki :D
                              Tiä mikä on oikea tapa. Näyttääpä nyt ainakin oikein :)

                              Comment


                                #16
                                Mikko on kyllä ihan oikeassa kuitenkin. Xenon valoilla olevalla autolla kuitenkin kannattaa laittaa auto ihan käymään ja sitten vasta säätää valot. Usein pelkästään virtojen ollessa päällä xenonit on auton toimesta suunnattu ihan alas.
                                Säätö prosentit menee:
                                - Halogen 1.2% alas
                                - Xenon 1% alas
                                - Ja pitkät periaatteessa 0%, itse säädän pitkät (jos oma säätö) 0.1% alas.

                                Comment


                                  #17
                                  Virallisen ohjeen mukaan tehdään näin, lainattua :

                                  "Ruuvattava se on, oli kyseessä A3, A4 tai mikä vaan. Testerillä kanava 1 perussäätöön, ruuvailua, tallennus kanavalla 2."


                                  Hyvä jos onnistuu muutenki niin ei tartte piuhassa roikuttaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä on samanlainen ongelma. Xenonoit näyttää noin 30 metriä ja se on aika vähän moottoritienopeuksissa.

                                    Onko fakta että perustasosäätö onnistuu pelkästään työkalusäätöisesti eikä korkeudensäätöautomatiikka tämän jälkeen yritä vääntää niitä takaisin millekään omalle perustasolleen?

                                    Comment


                                      #19
                                      Umpioissa ei ole mitään tunnistinta joka kertoisi systeemille että missä asennossa se on. Joten ruuvia säätämällä mikään tunnistin ei voi sitä tietää, eikä myöskään korjata asentoa. Tunnistimet on vain akseleilla, joiden liikkeen mukaan valoja säädetään.

                                      Eli automatiikka ei säädä niitä mihinkään samaan perustasoon missä ne oli aiemmin ennen säätöä, koska se ei sitä pysty tajuamaan.

                                      Siitä vaan ruuvaamaan, sillähän sen näet itsekin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jokuhan siinä virallisessakin ohjeessa on takana ja ajatuksena :)

                                        Onnistuu sen valon kääntäminen ilman vag comia. Kääntyy siitä ruuvista ja siitä se pitääkin kuitenkin kääntää oli oppimismoodissa tai ei.

                                        Joskus väittivät Ruotsin katsastuksessa että onnistuu suuntaaman ilman vag comia, mutta valo pikkhiljaa palaisi takaisin jos vag comia ei käytä.

                                        Pitkään piti raapia päätä, mutta en sitä ihan hevillä tajunnut, enkä usko :)

                                        Eivät kuitenkaan suunnanneet sitä katsastuksessa kuten normaalit ilman xenonia olevat valot suuntaavaat, vaan liikkeeseen mars ja uudelleen jälkinäytölle.
                                        Viimeksi muokannut jsahlman; 13.11.2007, 12:29.

                                        Comment


                                          #21
                                          Itselläni ainakin ruuvaamalla tehdyt muutokset jäivät kohdalleen. Saa nähdä palautuuko ne sitten myöhemmin. Nyt pitäisi keksiä jokin hyvä keino suunnata valot oikein? Nyt on ajatuksena käyttää perinteistä "pimeä parkkipaikka" -menetelmää.
                                          Ilmeisesti sisemmillä ruuveilla säädetään korkeus ja ulommilla sivusuuntaus?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vagcomia ei tarvitse käyttää valojen säätämiseen, ja jos käyttääkin, sitten ohjeen mukaan ruuvaten. Säätöruuveista kohdalleen ruuvatut valot pysyvät paikallaan ellei mekaaninen säätö ryömi. Ei ole ainakaan vuodessa ryöminyt, joten tuskin ryömiikään.. Ei se automaattisäätö tiedä umpion asentoa, se vain ohjaa säätömoottorin tangon asentoa alustan asentoantureiden perusteella. Jos homma tehdään virallisen ohjeen mukaan, veikkaan, että käy näin:

                                            Säätömoottori ajetaan ensin oikeaan kohtaan liikealuetta. Sillä varmistetaan, että säätöalue riittää molempiin suuntiin. Tämän jälkeen tehdään varsinainen suuntaus mekaanisesti ruuveista. Kun säätö on tehty, opetetaan ohjauspurkille alustan antureiden referenssiarvot. Antureiden asennon täytyy olla jonkin toleranssin sisällä. Antureiden perusteella säädin osaa ohjata säätömoottoria.

                                            Jos valot eivät ole paljon pielessä, riittää mekaanisten säätöjen ruuvaaminen. Ainakin B6:ssa valojen korkeus säädetään ohjeen mukaan kääntämällä molempia ruuveja yhtä paljon ja sivusuunta pelkästään ulommasta ruuvista. Onhan noissa ilman xenonia olevissa umpioissa myös säätömoottori. Ainoa ero on, että sitä ei ohjata auton alustan antureiden mukaan, vaan sisällä olevasta potikasta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nythän mulla on autossa VALOT!! Säätö onnistui hyvin pelkkiä korkeussäätöruuveja säätämällä auton ollessa käynnissä (sivuttaissäädöt näyttivät pysyvän ennallaan). Säätöä tehdessä nousi mieleen kysymys siitä, että kuinka pitkälle lähivalot saa näyttää että katsastuksessa ei tule hylsyä?

                                              Xenonoissa säätöprosentti on Jad:n mukaan 1% mikä tarkoittanee sitä että jos lamppu on metrin korkeudella kuuluu siitä tulla 100m pitkä valokeila? Itselläni xenonvalolamppu on 62,5cm:n korkeudessa eli valokeila pitäisi olla tuolla laskuopilla 62,5m. Säädin valokeilan pituudeksi vajaan 50m kun tuota "korkeampi" säätö rupesi tuntumaan liian korkealta..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse olen säätänyt niin, että valokeilan raja vasemmalla puolella tietä vielä nippa nappa näkyy tasaisella tien pinnassa. Tuo vaatii vähän kokeilua ja ajelua. Kun säätää vaikka vasemman umpion ensin, oikea on helppo säätää samaan esim. seinää vasten. Ei ole noilla säädöillä tullut hylsyä katsastuksessa ja Xenoneiden korkeudensäätö pitää huolen siitä, että säätö ei muutu kuorman vaihteluissa.

                                                Tuo automaattisäätö saisi tulla pakolliseksi myös tavallisiin valoihin. Yleensä ihmiset eivät osaa säätää valoja, vaikka v. 95 jälkeen autoissa on ollut sisällä nappi, josta valoja saa säädettyä alemmaksi. Hiihtolomareissulla olevien autoissa useinmiten lähivalot osoittavat taivaalle...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuli tuossa itsekkin päivitettyä A4:n valot xenoneihin ja nyt on vahva tunne, että ne näyttävät liian lähelle. Ja koska kyseessä on jälkiasennussarja, niin tietenkään ei löydy automaattisäätöä. Ja säätö ilmeisesti tapahtuu valkoisista muovimuttereista, joissa on ristipään ja kuusiokolon paikat?

                                                  Laskin suurpiirteisesti, että valokeilan raja loppuu noin 25m päähän ja sehän on armotta liian lyhyt? Onko tuo 1% sääntö, jota Jani tuossa selventi, se kuinka valot tulisi säätää?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Umpiossa lukee paljonko valojen tulee näyttää ylös tai alas prosentteina. Jos luku on esim. 1% niin valokeilan rajan tulee osoittaa 10m päässä 10cm alemmas kuin se korkeus, jolla ajovalot ovat maasta mitattuna.

                                                    Helpoin tapa säätää ajovalot on ajaa auto 1m päähän seinästä ja merkitä seinään teipillä valokeilan korkeus. Tämän jälkeen peruutat auton 10m päähän seinästä ja säädät valot niin, että ne näyttävät annetun prosenttiluvun verran alemmas kuin merkkaamasi viiva.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuntuu kuitenkin, että loppupelissä on helpompi säätää ne suoralla, tyhjällä ja pimeällä tiellä niin että ne näyttää sopivan kauas.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Olen Antin kannalla. On harvinaista löytää seinä ja lattia jotka ovat 10m matkalla
                                                        90° kulmassa toisissaan, ts. että lattia ei vietä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos oletetaan, että lattia on vaakatasossa, seinä kallistuneena 5 astetta "autosta poispäin" ja auto 10m metrin päässä seinästä sekä valot suunnattu 1% alas, mittavirhettä tulee noin 3mm jos mittaat valokuvion korkeutta kallistunutta seinää pitkin. Onko merkitystä vai ei?

                                                          Eli tärkeintä on, että alusta on suora, jossa säätö tehdään. Parkkihalleista voi löytyä helposti sopivia paikkoja.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eli tuollasella tavallisella suuntauslaitteella ei saa xenoneita näyttään hyvin? Näin ainaki ny ymmärsin että näyttää sen jälkeen liian lähelle. Miten suuri merkitys sivusuunnalla on näkemiseen? Ilmeisesti vain vastaantulijan häikäsystä on kyse?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X