Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 käsijarru jumii hieman pakkasella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 90 käsijarru jumii hieman pakkasella

    Eli tommosta meinas ryökäle rueta tekemään..

    Käkkärin tarjosin yhden mutkassa ja meinas tulla koppi käsiä täyteen ku ei vapauttanukaan :)

    Sittemmin takarenkas lämpesi motariajossa niin tuntui vähän hellittävän mutta silti laahaa hieman nuo jarrut.. huomaa juuri ja juuri autoa käsin työnnellessä.

    Ja käsijarru on aika veltto, saa vetää varmaan 5cm ennen kuin ottaa.

    Vinkkejä korjaukseen?

  • #2
    noi audin käsijarru systeemit kaikissa malleissa on aika syvältä.
    sulla on siellä jarrusatulassa menny se käsijarrutappi jumii ja se on ihan tyyppivika.pahenee vaan ku talvi tulee ja saa suolaa.sun pitäs purkaa satulat ja huoltaa ne.
    sä näät sen tapin heti kun sulla on satula kädessä ja se tappi on alkanut syöpyä jolloin se alkaa jäämään itekseen päälle.

    Comment


      #3
      Huolto riittää? Vai uutta tilipitappia kaupasta :)

      Comment


      • #4
        joo huolto riittää ja varaosakaupasta saa korjaus-sarjan.
        tarvit kyllä vähän erikoisii työkaluja kun se satula tarvii laittaa atomeiksi.
        mut kokeile nyt ekaks laittaa vähän crc:tä siihen tappiin mihin vaijeri tulee kiinni ja rämplää sitä jos se vaikka herkistyis.

        Comment


        • #5
          Tuossa linkki yhteen fiksaukseen.. en tiedä onko kaikissa samanlaiset käsijarrut, mutta ainakin periaatteen pitäisi olla sama?

          http://www.urs4.com/technical/repair/ebrake/ebrake.html

          Comment


          • #6
            no siinähän ne.

            Comment


              #7
              Itsellä oli vastaava ongelma eli kässäri aivan sökö sai vetää ylös saakka ja silti auta voi pukata :)
              ja laahasivathan ne kokoajan mut ei niinpaljon että olisivat lämmenneet.

              itse korjasin asian sillä että tilasin motonetistä vaihto satulat ja uudet palat, ei ole enä ongelmia ollu ja käsijarruki on taas kunnossa 2 naksausta ja saa olla vaikka kuinka jyrkkä mäki niin pysyy!

              ja se vipu joka on käsijarruvaijjerin päässä pitäisi palautua auki asentoon itsestään, jos ei tee sitä niin jumissahan se on.

              Comment


                #8
                Jees, pitääpä kokeilla.. kiitoksia neuvoista.

                Comment


                • #9
                  Hiton hyvä systeemi tuo rasvanippa, itsellä ei ole takajarrut jumineet kolmeen vuoteen vaikka satulat oli jo jumissa kun niitä aloin alunperin kunnostamaan. Muutoksen tein purkamatta satuloita.

                  Comment


                    #10
                    Rasvanippa? Kerropas Hervast lissee :)

                    Comment


                    • #11
                      Täältä löytyy toisella kotimaisella tietoa siitä rasvanipasta

                      http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar...1250/a1250.php

                      Comment


                      • #12
                        tuohon ku sais vielä kuvat, vaikka kyllä tuollaki jo pärjää.

                        Comment


                          #13
                          No ei hyvää päivää.. muuten hyvä mutta kuka nyt ruotsia osais... :)

                          Comment


                          • #14
                            Jep.. juos tuon ruotsinkielisen vois joku kääntää kotimaan ykköskielelle, niin helpottaisi hommaa. Ei ole tuo ruotsi vahvimpia lajeja.

                            mitenkäs, onko noissa 80/90 malleissa käsijarru sama, mallista riippumatta? eli onko 1.8 ja s2 sama käsijarru? Lähinnä että sopiikohan nuo motonetin korvaus sarjat tuohon omaan 20v malliin.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä pitäisi olla "samat" satulat, mutta jossain 88 paikkeilla muuttui kautta linjan eli sitä vanhemmissa 36mm männät ja uudemmissa 38. Huomioi!

                              Etuvetoisissa ja nelikoissa lähtee eri suuntaan jäsijarruvaijeri.

                              Comment


                              • #16
                                Rasvanippojen asennus takajarrusatuloihin.

                                Modifiointi tapahtuu siten, että asennetaan rasvanippa itse jarrustulaan. Rasvanipan läpi prässätään rasvaa joka pitää akselin rasvattuna. (Ihanko totta =))

                                Jarrusatula on jaettu kahteen osaan ja rasva joka prässätään sisään satulan yhteen osaan ei tule kontaktiin jarrunesteen kanssa. Käytä vetonivelrasvaa.

                                Operaatioon tarvitset:
                                2 kpl. rasvanippaa 8mm kierteillä
                                Loctite kierrelukitetta
                                Rasvaprässi
                                8mm kierretappi
                                4mm pora
                                7mm pora

                                Rasvanippojen ei tarvitse olla 8mm kierteillä, myös 6mm käy hyvin, pienemmät käy myös mutta tällöin on käytettävä erinlaisia poria ja kierretappeja kun yllämainitsetut.

                                Akselin puhdistaminen:
                                Ennen nippojen asentamista akseli kannattaa puhdistaa akseli ruosteelta ja paskalta. Tämä tapahtuu ensin ison jousen, ja ruuvin missä jousi on kiinni, irroittamisella. "Nosta" käsijarruakselia noin 6mm isolla ruuvimeisselillä (ulommas sitä ei saa väännettyä) isolla ruuvimeisselillä. Puhdista akseli niin hyvin kuin mahdollista. Paina (eli hakkaa) akseli takaisin alkuperäiselle paikalleen, sekä laita ruuvi sekä jousi takaisin paikalleen.

                                Rasvanipan asennus - step by step:
                                1. Mittaa stefasta noin 15mm alaspäin

                                2. Hae nipalle hyvä paikka sekä merkkaa 4mm poralla

                                3. Poraa varovasti 4mm poralla kunnes akseli tulee vastaan, tiedät kyllä kun akseli tulee vastaan, koska akselin materiaali on paljon kovempaa. Ole tarkka, poraa suoraan kohti akselin keskipistettä.

                                4. Vaihda 7mm poraan ja poraa reikä isommaksi.

                                5. Käytä kierretappia siihen mihin se on tarkoitettu :)

                                6. Laita kierrelukitetta rasvanippaan, ja ruuvaa rasvanippa kiinni sopivalla avaimella.

                                7. Odota kunnes kierrelukitteen kovettumista ennenkuin alat prässäämään rasvaa satulaan. Prässää rasvaa kunnes rasvaa pursuaa akselin ja stefan välistä.

                                8. Käytä "suojahattuja" (eli semmoisia joita myös löytyy ilmausruuvin päältä) rasvanippojen päällä jotta niihin ei pääse paskaa.

                                Kiitos ja anteeks.

                                Comment


                                  #17
                                  Modasin omaan lötköön tänään tuon rasvanipan ja käytin samalla koko satulan palasina, uusin kaikki tiivisteet ne. Otin jonninmoisia kuvia projektin eri vaiheista, josko niistä jollekin olisi apua. Ilmeisesti kuitenkin systeemit on melko samanmoisia tuola vanhemmassa ikäluokassa kautta linjan. Voin vielä jossain vaiheessa selitellä vähän vaiheita tuonne galleriaan kuvien sekaan.

                                  Tässä siis kuitenkin kyseessä 38-millisellä satulalla olevan nelikon takajarrusatula, ja niistäkin vielä se apukuskin puoleinen. Huomenna sitten työn alle toinen puoli...

                                  http://polaris.zapto.org/gallery/audi_kasijarru

                                  Edit: Selittelin galleriaan työvaiheita, yritän vielä huomenna ottaa toisen puolen satulasta muutaman kuvan, joilla korvaan noita pahimpia epätarkkoja yritelmiä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heille vinkkinä, jotka eivät nippoja rupea syystä tai toisesta virittämään, että käytä sitä käsijarrua aina kun pysäköit. Sitten talvisin pari kertaa kuussa ajat rauhallisesti 200m ja pidät käsijarrua hieman päällä. Näillä eväillä on aina pärjätty, eikä tässä elämässä vielä ole tarvinnut kirota käsijarrua.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jep, käsijarrun käyttö on tosiaankin enemmän kuin suositeltavaa. Omassa autossa siitä ei vaan ollu enää mitään taikaa, tuo kässäri on ollu murheenkryyni niinkauan kuin minulla tuon auton historiatietoa on, eli kymmenkunta vuotta. Jokavuotinen herkistely katsastukseen, muuten sitä ei olekaan voinut käyttää, jos ei ole halunnut tehdä excursiota auton alle. Nyt vaan yksinkertaisesti päätin että kun auto on oma, ei herkistellä enää kertaakaan katsastukseen, vaan pistetään kerralla kuntoon :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Itse itselleni kommentoiden...

                                        Lisäsin muutaman tarkemman ja muutaman uuden kuvan tuonne ym. galleriaan. Jarrut ovat nyt kasassa, ja toimivat mallikkaasti. Käsijarruvaijerit menevät vielä vaihtoon, kun tuntuvat nekin olevan vähän nahkeatoimiset.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitääpä nostella tämä ylös.

                                          Tälläisen asian kertoi paikallinen korjaamon työntekijä/omistaja.

                                          Se koko käsijarrusysteemi on minulla juminut (ei muista nimeä) mutta kuitenkin se maksaisi tehdaskunnostettuna n. 140e.

                                          Mainitsin rasvanipasta ja tokaisi siihen että pistä vain jos haluat isompa jarruremonttia päästä tekemään.. menisi kuulemma jarrunesteet ja rasvat sekaisin??

                                          Voiko tuo pitää mitenkään paikkaansa??

                                          Toinen korjaamo ruiskutteli CRC:tä ja vähän aikaa toimi.. ja taas jumi kuskin puoli. Heillä ehdotettiin palojen ja levyjen vaihtoa lisäksi..

                                          Comment


                                            #22
                                            Käsijarrumekanismi on erillinen osa satulaa, eikä siellä vakiotilassa (ilman nippaa siis) ole jarrunestettä. Korjaamolta voisi kysyä, että mistähän tämä johtuu :D

                                            Kun meikäläisen järjen mukaan jos rasva pääsisi jarrunesteen sekaan, pitäisi vakiotilassa myöskin jarrunesteen olla tuolla mekanismin puolella? Ei, kyllä siellä on tiiviste joka estää moisen tapahtumisen, ja voinpa luottamuksella kertoa löytäneeni omista jarruista hitusen alkuperäistäkin rasvaa tuolta mekanismin puolelta :)

                                            Itse pidän lähinnä teoreettisena mahdollisuutena tuonkaltaisen sekoittumisen mahdollisuutta, en tokikaan ota vastuuta mistään milloinkaan koskaan laisinkaan :) Enempi tuntuu että tuo nippaidea tyrmätään, kun ei ole tietoa todellisesta rakenteesta ja toisaalta, on ehkä pieni pelko siitä että jokavuotiset audien käsijarrujenherkistelyremontit katoavat ja leipä menee pöydästä.. Tiedä häntä. Nuo CRC-kikat toimii todellakin hetkellisesti, kunnes mekanismi on tarpeeksi jumissa, niinkuin itselleni kävi...

                                            Comment


                                              #23
                                              Minulla alkoi coupesta härvelit takkuamaan vuosi sitten, vaikka niitä kuinka käytti.

                                              Päätin alkutalvesta putsata kohteet molemmista Audeistani ja suihkauttaa CRC:tä vaiko DW-40:akohan se oli. Harjasin teräsharjalla ruosteet ja suolakuonan pois. Brake cleanerillä pintojen putsausta.
                                              Tuumaustauon jälkeen ajattelin kokeilla toista lähestymistapaa. Otin Nynässin laakerirasvatötterön ja levittelin tuotetta mekanismiin aikas reippaasti. Tavallaan kuorrutin härvelit rasvalla.
                                              Koeajelua, käsärinkäyttöä viikko ja toinenkin. Kas kummaa, ei oireilua. Toimivat edelleen. Mällikin on pysynyt pääosin paikoillaan vaikkakin pintaan on tiestä vähän hiekkoo ja muuta tarttunut.
                                              Keväällä pitää uusia käsittely.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tuo rasvat ja nesteet sekaisin on täyttä paskaa, rasva puristetaan käsijarrupuolelle ja rasva ei pääse "väärälle puolelle" satulaa vaikka yrittäisi.

                                                Totta on, että levyt ja palat on vaihdettava, ja molemmilta puolilta. Jos jarrut jumitta, niin alkavat ottaa epätasaisesti. Ja toisaalta levy ja palat maksavat taakse vain ~80?.

                                                Ja älä osta peruskorjattuja satuloita, huonoja kokemuksia on jumittumisesta...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jeps. Kesän tullen teen hetimiten tuon rasvanippajutun ja kiekot ja palat taakse uusiksi...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Siis se nipan kautta puristettu rasva toimii nimenomaan tiivisteenä ja ja melkein toisarvoisesti liukasteena siellä jarruvivun juuressa. Se stefa ei yksin estä veden pääsyä satulan rungon ja käyttöakselin väliin, vaan rasva on ainoa hyvä tiivistäjä. Vesi menee sinne väliin kapillaarisesti, joten edes quattron vipu ei ole suojassa vaikka onkin suunnattu suoraan alaspäin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Minä olen joutunut herkistelemään toista satulaa näiden vuosien varrella ja jälleen kun alkoi vaikuttaa siltä että olisi aika huoltaa, niin auki otettaessa piti huomata että satulassa oleva käsijarrun akseli/tappi oli poikki tai sitte poorit paskana...ei voinu korjata ja uusi 130e. ..tutti kuin hampaatonta oravaa. En tiedä särkymisen syytä mutta epäilen pakkasta..
                                                      ..ja minä kun olin pitäny kuin kukkaa kämmenellä..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Saisikos tuosta rasvanippa projektista kuvat niin olisi hiukkasen helpompi tehdä tuo kyseinen toimenpide.. Tietäisi edes mihin kohtaan ne pitää laittaa.

                                                        Tuohon ysikymppiin olis tarkotus nipat tehdä..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nordic Audin sivuilta löytyy kuva:
                                                          http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar...1250/max_2.jpg

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Samaan projektiin löytyy ohjeistusta myös naapurista:
                                                            http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132


                                                            Pientä tekohengitystä leimalle annoin viime viikolla tuohon ysikymppiini
                                                            injektioruiskun ja neulan kans.
                                                            Crc:tä ruutta täyteen ja ujutin neulan stefan juuresta akselia myöten.
                                                            Ruuttailua ja vemputtelua.
                                                            Hetkellisesti tuntui ainakin auttavan.
                                                            Käkkärin säätö tuntui alkavan pelaamaan myös paremmin.

                                                            Samalla vetelin uudet jarruputket edestä taakse kun vanhat täyttivät 20 vee.

                                                            Onko kellään muuten tietoa tuosta akselin stefan numerosta? Lähinnä löytyiskö noita irrallisena jostain laakeri/stefakaupasta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X