Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 1.9Tdi -98, ABS -valo palaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 1.9Tdi -98, ABS -valo palaa

    Elämäni ensimmäinen Audi saapui Saksasta Torstai iltana. Tähän mennessä kaikki näyttää erittäin hyvältä.. mutta: ABS:n merkkivalo palaa. Myyjä sanoi, että ABS kyllä toimii ja välittäjä sanoi testanneensa niiden toimivuuden myös. Itse kun testailin niin pientä "rouhintaa" tuntuu jarrupolkimessa, mutta kyllä renkaat lukkoon menevät. Onko vastaavasta kokemusta?

    Ilmeisesti ongelman ratkaiseminen lähtisi vikakoodien lukemisella, tämä onnistuu kohtuuttomaan hintaan varmaan merkkiliikkeessä? Olenko ymmärtänyt oikein, notta VAG-COM on ohjelmisto, jolla näitä vikakoodeja yms. tietoa pystyisi itse tietokoneelle haalimaan?

  • #2
    VAG-COM kannattaa hankkia, kaapelin ja demoversion saat halvemmalla, kuin 1 vikakoodien luentakerta merkkiliikkeessä. VAG-COM demoversiolla pääset jo alkuun tossa vikakoodien lukemisessa.

    Kato eka ne vikakoodit ja kysele sit uudestaan tai hakutoiminnolla katot, että onko jollain ollut jo vastaavaa ongelmaa. Ei kannata mitään rueta korjaamaan ennen niiden vikakoodien lukua.

    ABS valohan ei saa palaa katsatuksessa.

    Comment


    • #3
      Pyörintänopeusanturi vois olla hyvä veikkaus.

      Comment


        #4
        Vihdoin vikakoodi luettu ja tältä näytti:

        1 Fault Found:
        00283 - Front Left ABS Wheel Speed Sensor (G47)
        30-00 - Open or Short to B+

        Eli tosiaan tuo Tykin veikkaama pyörintänopeusanturi taitaapi olla kyseessä. Onko havaintoa vaihtamisen vaikeudesta / osan hinnasta?

        Pitänee alkaa soittelemaan ja purkamaan, notta saa tuon Suomen kilpiin ja kunnolla projektin aluille :)

        Comment


        • #5
          Tulee mieleen neljä eri vikamahdollisuutta. Anturi voi olla rikki, johto poikki jostain kohti, ABS-ohjainyksikkö rikki tai sitten ABS-hammaskehä on katkennut ja syönyt sen anturin kelan poikki.

          Jos irroitat anturin niin kokeile meisselillä että pyöriikö se hammaskehä itsekseen siellä sisällä. Se ei saa pyöriä. Anturi voi olla sikatiukassa, ja lähtee silloin vain rikkomalla. Mutta se on kiinni ihan vaan painamalla,eri periaatteessa helppo homma. Se maksaa jotain sata euroa.

          Comment


          • #6
            Millainen koodi tulikaan jos anturi ei ole kunnolla "pesässä"?
            Muistan kun mulla herjasi oikean etusen anturista iskarirempan jäljiltä ja anturi oli vaan jotenkin tullut hieman ulos pesästään.
            Että tuollainen voisi olla vielä ehkä yksi mahdollisuus.

            Comment


            • #7
              Joo, mutta ei tuolla vikakoodilla.

              Se on jotain "no signal from ABS-sensor" tai jotain.

              Comment


              • #8
                boksissa vikaa

                Mulla on ihan sama vikakoodi, eli herjaa vasenta ABS anturia ja open or short to B+.
                Keltainen ABS valo palaa mittaristossa heti käynnistettäessä ja kun sen pitäisi sammua, ABSn tsekatessa että toiminta on OK, niin sitä ei tapahdukkaan vaan valo jää palamaan.
                Irroitin molemmat etummaiset ABS anturit ja silloinkin toiminta on aivan samoin, eli valo jaa palamaan ja antaa saman vikakoodin: valittaa vasenta anturia vaikka edessä ei ole antureita ollenkaan.
                Mittasin johdot ABS yksilöltä antureille: molemmissa etummaisissa on suunnilleen samat vastukset: johdoissa ei ole vikaa.
                SItten vielä vikakoodista: se generoituu heti kun laittaa virrat päälle. Ei tarvitse pyöritellä renkaita.
                Yhteenvetona ainankin tästä omasta tapauksesta: ABS ohjauspurkki on baskana.
                Kun ABS boksia n vuosi sitten korjailin (tinasin maadoituslangat uudelleen kiinni) niin katkaisin ja korjasin yhden ohuen langan. Jospa tämä olisi sitten ollut tuon vasemman etuanturin lanka ja olisi nyt irronnut. Pitää tutkia tässä ennen talvea jotta saa ABSt toimimaan.
                Ei vaan viittis tuohon romuun enään mitään uuttakaan boksia hankkia.

                Comment


                • #9
                  Kun ABS boksia n vuosi sitten korjailin (tinasin maadoituslangat uudelleen kiinni) niin katkaisin ja korjasin yhden ohuen langan. Jospa tämä olisi sitten ollut tuon vasemman etuanturin lanka ja olisi nyt irronnut.
                  Mulla on vastaava kokemus yhdestä ensimmäisistä harjoituskappaleesta. Tinan tartuntapinta on niin pieni, että tuskin tulee pysymään ne pienet langat.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla täsmälleen sama vika kuin VESKU66:lla. Onko ongelma siellä ratkennut?

                    Miten anturit voi testata, ovatko hengissä? Joku mittausohje?
                    Viimeksi muokannut Jallu; 14.11.2007, 15:36.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, anturit mitattu. Kumpikin tukossa.

                      Marmorilta uudet anturit 159e, Motonetista joku 44e, mutta... Motonetin anturit -99 eteenpäin ja siinä on kulumisenvarottimen piuhat mukana. Sopiiko nämä uudemman anturit 95-99 malliseen, jossa ei tuota kulumisevaroitinta ole? Liitin on sama.

                      Comment


                      • #12
                        Taas pelaa ABS.

                        Lähti viimeviikolla pissapojan letku irti, niin että kusi nesteet maahan, eikä tuulilasille. Jouduin siinä sitten irroittamaan vasemman sisälokarin, päästäkseni pissapojan säiliöön käsiksi. Samalla sitten irroitin ABS:n elektroniikkaosan tutkailuita varten.
                        Kirjoituspöytä, kirkas valo, taustalle vapinaa vaimentavaa musiikkia, 10x suurentava otsaluuppi ja a'vot. Aikaisemmin korjaamani ohuen langan juotos oli irronnut. N varttitunti ja onnistumisen elämys! ABS kiinni ja kokeilu: keltainen valo sammui. Osat kasaa ja koeajo: hyvin rutisee.

                        Voipi tietysti olla että tärisee taas jonkin ajan kuluttua irti, mutta koitetaan sitten taas korjailla.

                        Comment

                        Working...
                        X