Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS lyö päälle jarruttaessa kävelyvauhdista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABS lyö päälle jarruttaessa kävelyvauhdista

    Kun jarrutan pitävällä alustalla ja nopeus hiipuu kävelyvauhdiksi,"tykyttää" ABS niin kauan että auto pysähtyy. Ongelma ilmaantui sen jälkeen kun vaihdoin etupyöränlaakerin.

    Voisiko vika olla siinä anturissa joka on pyörännavassa?

    Auto on audi 100 -92

    #2
    Voi hyvinkin olla. Jospa se on nyt vähän kauempana kuin ennen. Tarkista anturin asento että se on niin lähellä kuin mahdollista muttei laahaa. (jos tuossa siis on pelkästään painettava anturi)

    Comment


      #3
      anturin syvyydestä kiinni. mulla oli aivan sama ongelma, mut ei ole enää kun säädin syvyyttä.

      Comment


      • #4
        Tulipa tässä samassa mieleen, että mikä on oikea etäisyys napaan? Työntö pohjaan saakka ja pari milliä takaisin? Itsellä oli iskarirempan yhteydessä tullut liian kauas ja ilmoitti tuosta ABS-merkkivalolla. Valon sai sammumaan kun työnsi syvemmälle.

        Comment


          #5
          ei tainnut mulla olla milliäkään (ei muista enää kun sääti sitä muutaman kerran)? sen verran että ei ihan kiinni ole

          Comment


          • #6
            Etuvetarin vaihdon yhteydessä tuli samanlainen oire eli aina kevyen jarrutuksen päätteeksi esim. risteykseen tultaessa hidastaessa abs/eds pärähtää ja tuntuu että imaisee jarrupoljinta itsekseen pohjaan päin. Tehokkaammassa jarrutuksessa oiretta ei esiinny eikä abs valokaan oireile mitenkään. Kaverin etuvetoisessa on aivan sama ilmiö. Katsastuksessakaan ei siitä mitään mainittu vaikka silloinkin teki sen. Onhan se hieman häiritsevä ilmiö mutta kun ei mikään sitä viaksikaan hälyytä niin ei oikein osaa lähteä mitään korjaamaankaan...

            Comment


            • #7
              Sama vika täällä, katsastusmieskään ei tosiaan maininnut asiasta mitään... Onneksi on tuo ABS päälle/pois kytkin, niin voi kaupungissa ottaa ABSin pois päältä. Mutta jospa se tuolla antureiden säädöllä korjaantuisi, kokeillaan loman aikana. Ikävä ominaisuus kyllä kaupunkiajossa. Maantienopeuksissa tuota ei kyllä huomaa, vaikka hirveäkin on tullut väistettyä.

              Comment


                #8
                Itsellä oli t89:ssä ABS:n hammaskehä ruostunut niin, että halkaisijasta oli reilu milli hävinnyt. Tämän seurauksena ABS toimi juuri edellä kuvatulla tavalla. Ehjän hammaskehän vaihto lopetti turhat ABS:n jurinat. Joten ei muuta kuin antureita säätämään, kyllä se sillä korjautuu.

                Comment


                • #9
                  Tulipa tässä samassa mieleen, että mikä on oikea etäisyys napaan? Työntö pohjaan saakka ja pari milliä takaisin?
                  Yhdentyyppinen kiinnitysholkki toimii siten, että saa painaa pohjaan ja holkki korjaa hieman takaisin. Ainakin uutena ja puhtaana...

                  Comment


                    #10
                    Pitkään vaivannut ABS-jarrujen ruksutus nimenomaan kävelyvauhdissa on selviämässä tässäkin. Oikean
                    takapyörän laakerin vaihdossa huomasin että tuo pulssikehä tai hammaskehä oli poikki. Nyt tarkemmin
                    kun ajattelee niin minulla ruksutukset olivat nopeampia yli kävelyvauhdin ja niitten ilmentymä väheni
                    aina seisahdukseen asti, ihan pyörän kierrosluvun mukaan.

                    Uusi vetonivel odottaa nosturin vieressä maanantaita ja asentajien tulemista takaisin hommiin. Toivottavasti
                    ABS-anturi ei ole hoiutunut liikaa (eikä muuten lähtenyt irti laakerin vaihtoa varten, onneksi tajusin kertoa
                    asentajille että ottavat liittimen takapenkin alta irti eivätkä särje anturia).

                    Comment


                      #11
                      Sen hammaskehän voi korjata ettei tarvii vaihtaa koko niveltä. Minä otin katkenneen pois ja hitsasin sen taas yhteen niin että halkaisijasta tuli sopiva. Sitten vaan naputtelin sen takaisin vetoniveleen ja toimii! :)

                      Comment


                        #12
                        Itsellä ei ole tuota TeeItseMies-titteliä tuolla vasemalla :) Oikeasti niin pulssikehä oli kihnannut itsensä jo sen
                        verran vääräksi (aukon kohdalta ollut ulompana) ja vetarin nivel on pyörinyt jo 233Mm joten ajattelin että
                        samallapa tuo vaihtuu sitten.

                        Comment


                        • #13
                          Täällä kanssa abs rutisee niin, että hermot leipoo.
                          Tuntuu vasemman puolen etupäässä olevan
                          Puhdistin ja pistin uudelleen, muttei merkitystä.
                          Tietty piha+tie missä kokeiltu aivan peilijäässä.
                          Kuinka tuon saa varmasti oikealle kohdalleen, nyt pistetty pohjaan kevyesti naputtamalla?

                          Comment


                            #14
                            Itse koputtelin kiinni asti, eli otti jo siihen pulssikehään, tuntuu kun samalla pyörittelee pyörännavasta. Sitten hieman irti, niin ettei ota mihinkään. Ongelma poistui sillä.

                            Comment


                            • #15
                              mul on kai sama vika.vaihdoin kuskinpuolen abs anturin ku valo palo.ja ei ollu mitään hajuu miten etäälle sen anturin laittaa niin pistin mutuna.sen jälkeen on ollu toi ilmiö et rupee absi hakkaa pienillä nopeuksilla.noh eiku taas rengas irti ja säätämään.

                              Comment


                              • #16
                                Ei auttanut mulla anturin säätö.

                                Vika alkoi sen jälkeen, kun vaihdoin vasemmanpuolen raidetangonpään ja säädin sen paikoilleen.
                                Anturiin, en tässä vaiheessa koskenut, vain johton jouduin ottamaan irti iskarin tolpasta.
                                Vika kuitenkin tuli heti.

                                Nyt oon huomannut, että jarruttaessa lähes aina lähtee jokin pumppu hyrräämään.
                                Nopeus on kävelyvauhtia sitten samantien abs ruksuttaa ja "hyrähtää".
                                Nopeimissa nopeuksissa kyllä toimii normaalisti.
                                Ei auttanut vaikka vapaalla ajoin ja pidin kierrokset n.2000rpm ja jarrutin.

                                On kuin paine putoisi, muttei tule autocheckiin mitään (!) merkkiä vaikka pitäisi, jos paine putoaa.
                                Olisiko pyhä pommi mennyt tiensä päähän? Vai voiko olla jokin muu?

                                Nyt on hyvät neuvot tarpeen, kun meinaa hermot revetä.

                                Comment


                                  #17
                                  Eihän tuo pommin kunto vaikuta tuohon ABS toimimiseen. Jossain muualla vika. Luultavammin jossakin pyörän antureista.

                                  Comment


                                    #18
                                    apseista

                                    itselläni on myös ilmaantunut samaa ja ihan vasta myös silloin kun lähtee ajaan ja kiihyttää reilusti. edellinen omistaja oli vaihtanut vasta iskarit siihen. missä sijaitsee kyseiset anturit tarkalleen ottaen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      tuntuu olevan aika herkkää hommaa

                                      Eli itseltäni vaihdoin oikean vetarin ja tukivarsipaketin jonka jälkeen alkoi ongelma jossa JUURI ennen pysähdystä ABS käy päällä kerran.

                                      Antureihin ei ole koskettu .... VIELÄ

                                      Mutta mitenkähän tarkat mahtaa nuo varaosien vetarit olla, kun vertasin alkuperaiseen entiseen niin mitoissa eroja. kokonaismitassa eroa noin 0,5 cm ja navasta päin pulssikehään noin 0,5 mm joka kohdassa. Eli voisiko syynä olla noin 1mm sivuttaissuunnassa väärin sijoittunut hammaskehä?

                                      Varaosaliikkeessä ainakin olisivat jälkeenpäin myyneet eri numerolla sen nivelen??

                                      Comment


                                        #20
                                        Anturiin nähden sivuttaissuunnassa eri lailla sijoittunut hammaskehä voi tehdä tuon, mikäli hammastus on jo anturilta sivussa. Mutta yleensä tuollainen korjaantuu, kun säätää anturin kiinni hammaskehään ja vetää sen verran irti, että pyörii vapaasti.

                                        Mutta kyllähän tuo nivel ilmeisesti väärä on, mikäli kokonaismitassa on puolen sentin ero. Kai akseli kuitenkin mahtuu vielä liikkumaan riittävästi pituussuunnassaan, ettei hajota sisempääkin niveltä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          nyt toimii

                                          Ei ollut muta vikaa kuin että kuskin puolen anturi oli joko liian lähellä tai liian kaukana. Mauserilla miitaus ja samalle etäisyydelle etupäät. Eli ensin pohjaan ja sitten 1 mm ulospain eli mustaan muoviosan laitaan tuli sisään painuneen holkin päästä 6mm väliä.

                                          Comment


                                            #22
                                            MUlla oli tuossa 100 avantissa kuskinpuolen ABS anturi liian kaukana niin löi ABS päälle pikkuisen ennen pysähtymisä.

                                            Anturin säätö ja homma pelas taas kuin ennenkin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itsellä alkoi sama vika ilmetä etutukivarsien ja takapyörän laakerien vaihdon yhteydessä. Elikkä abs rutisee hitaalla vauhdilla.
                                              Vikaa tässä etitty mutta ei ole viellä löytynyt. Mitään vikavaloa ei ole antanut muuten olisin koodit käynyt jo lukemassa.
                                              Elikkä vika mahdollisesti jossain anturissa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Mullakin on ollut tätä rutinaa jo jonkun aikaa, ja nyt pitäis paikallistaa, että mikä anturi tuon aiheuttaa. Vikakoodeja ei ole ja VAG-COMin pyörimisnopeuslukemissa on sen verran suodatusta, ettei sillä saanut paikallistettua anturia. Yhteys myöskin katkeaa, kun nopeus ylitää ~20km/h.

                                                Voisin skoopilla metsästää rutinaa aiheuttavan anturin, mutta mikä on helpoin paikka mitata?

                                                Käytössä ei ole nosturia, joten saanko quattrossa pyörä kerrallaan pyöritettyä rengasta vai ottaako tasauspyörästö kiinni?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pyörästä pyörittäen pyörä kerrallaan voi testata.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Helpointa voi olla mitata suoraan ABS-purkin liittimestä. Kunhan vaan katsot kytkiksestä oikeat pinnit. Ja voi nostella tunkilla ja mitata rengas kerrallaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Missä tämä ABS-anturi tarkalleen sijaitsee? Tartteeko purkaa jotain nähdäkseen sen? Auto on A6 Avant 1.9TDI -99. Autossa juuri tuo ikävä ABS:n ruksutus, kun tasaisesti jarruttaa valoihin ja vähän ennen pysähtymistä alkaa ABS hakata. Autoon vaihdettiin kesällä jarrulevyt, olisiko se voinut tulla siinä? En ollut autolla ajanut ennen sitä, niin en tiedä oliko ko. vikaa ennen levyjen vaihtoa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Anturit on tolppien etupuolella, vetarin akselin korkeudella.

                                                        Joskus anturit liikkuu kun esim tukivarsia hakkaa irti, sama on voinut tulla tuossa levyn irroituksessa jos se on ollut jumissa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Golffissa samaa ongelmaa nyt kun sain absit toimimaan anturin vaihtamalla.
                                                          Toimivat ihan täydellisesti, mutta hiipimisvauhdissa absi ruksuttaa aavistuksen polkimeen. Ei sinänsä haittaa, katsastuksessa vain ihmetteli. Sanoin, että absit kyllä toimii joten ei siinä ole semmosta merkittävää vikaa.
                                                          Golffissa kun ei saa tuota anturia säädettyäkään ja pulssikehätkin näytti ihan hyvältä vielä jonkun aikaa sitten.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Sain vihdoinkin aikaseks mitata skoopilla anturisignaalia ja löysin luultavasti rutinaa aiheuttavan kulman.

                                                            Luulin että anturi on vain liian kaukana, mutta skooppisignaali näyttää hieman oudolta ja napaa käännettessä taaksepäin tuntuu laakerissa tai vetarissa nypytystä. Eteenpäin pyöritettäessä ei tunnu mitään erikoista.

                                                            normaalisignaali takavasemmalta (huom, volttiasteikko vahingossa 10x liian pieni)
                                                            outo signaali takaoikealta

                                                            Harmittavinta on , että pari kuukautta sitten kun käytin autoa Leppäsuolla ja pyysin nimenomaan tarkistamaan kaikki laakerit ja mainitsin ABS:n rutinasta, niin vaihtoivat kaksi pyöränlaakeria, mutta eivät juuri tuota, jossa minun mielestäni on jotain outoa.

                                                            Mitäs luulette oisko kyseessä vetari tai laakeri?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X