Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Peräkärryn renkaat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Peräkärryn renkaat

    Alkaa Muulin kumeista olemaan sisäreunasta kankaat näkyvissä (onkohan akseli vähän banaani kun on mennyt sisäreunat paljon nopeammin).

    Onko kukaan ostanut valmista rengas/vanne pakettia esim: IKH:sta? Ovatko ne kumit/vanteet riittävän hyvät? Tarjouksessa 59€/kpl... Toisena vaihtoehtona mietin että veisi vanteet rengasliikkeeseen ja siellä uudet kumit päälle ja ehkä jopa tasapainotus? Hinta on suunnilleen sama.

    #2
    Muuliin (se vanha kunnon tukeva 760 jousilla ja iskareilla) ostin joku vuosi sitten erityisesti kärrykäyttöön sopivat vahvistetut renkaat. Ja seuraavalla viikolla vaihdoin ne vanhankaltaisiin kunnon Michelineihin. Meinasi mennä jo yhdellä polttopuun hakureissulla pari kertaa metsähallituksen puolelle ja pompotti tyhjänäkin ihan sikana kun itse rengas jousti liikaa. Aivan kamalat vetää!

    Misukat maksoivat jotain 70€ kpl painotettuna. Hintaa tuli noin markan per kuukausi jos kestävät taas 15v.

    Comment


    • #3
      Rengasliikkeestä napsun verran leveämmät ja paremmalla kantavuudella olevat kitkarenkaat laitoin omaan jarruttomaan kuomukärryyn. Kitkarenkaat siksi, että kaikki tietää millainen tuollainen jarruton kuomukärry on talvella. Tuskin maata mullistavaa eroa pidossa, mutta kuitenkin.

      Comment


        #4
        Omaan isohkoon kuomukärryyn ostin sarjan 4x100 aluvanteita, olisiko muutama kymppi ollut hintaa. Toiseen pariin kesärenkaat päälle ja toiseen pariin nastarenkaat. Ja on muuten heti erivakaa kampe vetää perässä. Varsinkin talvella nastarenkaiden vaikutus on suuri! Mutta myös kesällä huomaa ison eron.

        Comment


        • #5
          Tuota itsekin harkitsin, kun myöskin hain jostain parilla kympillä Opel Astran aluvanteet :) Niin vähän ajoa omalla kärryllä, että kitkat vaikuti OK ratkaisulta.

          Comment


          • #6
            Nyt kun asiaa miettii niin tuleehan sitä kärryä vedettyä myös talvella. Se kyllä melkein sulkee pois nuo kiinankumit.

            Tuollainen kärry on kyllä tyhjänä mielenkiintoinen vedettävä talviolosuhteissa. Siinä mielessä kitkat olisivat oiva valinta.

            Comment


              #7
              Kannattaa ottaa huomioon että jos autossa on talvella nastat niin kärryyn ei kelpaa kitkat. Siis jarrullisessa. En tuolta nopeasti löytänyt että saako jarruttomassa olla vaikka kesäset.

              https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257

              Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.

              Comment


                #8
                Jep, ja tuon johdosta itsellekin on hankinnassa traikkuun nastat talveksi. Kärryn mukana tuli M+S -merkinnällä olevat renkaat, mutta ovat sen näköiset, ja niin tuntematonta merkkiä, että siinäkin tapauksessa että veturissa olisi kitkat, hankkisin talveksi kunnolliset talvirenkaat.

                Onko muuten mitään lonkkavakiota mikä on tyypillinen keskireikä ja ET noissa kärryn vanteissa? Jako on mulla 5x112 mutta nuo pari lukua on vielä selvittämättä. ET toki riippuu vanteen leveydestä.

                Comment


                • #9
                  Siis jarrullisessa.
                  Alle 750kg kokonaismassaltaan oleva hinattava laite voi olla varustettu kesärenkailla ympäri vuoden. Jos ympäristöä tutkiskelee niin huomaa ettei juuri kellään ole kaksia renkaita kevytperävaunuun.

                  Comment


                  • #10
                    Jarruton kärry kyseessä mutta on se kyllä niin levoton huonoilla kesärenkailla talvella että siinä mielessä kitkat voisivat olla hyvät.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 9.8.2018, 16:26. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                    Comment


                      #11
                      Jarruttomaan kuomukärryyn nastapyörät etsinnässä. Esim. IKH myy 155/80R13 nastarengasta vanteineen 139€ / kpl. Mielestäni melko arvokas. Samankokoinen vanne heillä n. 30€ / kpl ja tähän verkkokaupasta henkilöauto käyttöön tarkoitettu nastarengas halvimmillaan n.40€ / kpl. Tulee huomattavan paljon halvemmaksi hankkia vanteet / renkaat erikseen, kuin ostaa peräkärrykäyttöön tarkoitettu vanne / rengaspaketti. Mistä syystä peräkärryn talvirengas on noin arvokas? Vai onko tälle jokin este käyttää autonrenkaita kärryssä?

                      Comment


                        #12
                        Ihan samoja renkaita ne on. Se on puhtaasti hinnoittelutekninen kysymys.

                        Comment


                          #13
                          Ite hommasin kärryyn ihan tavan 15" 4x100 aluvanteet. Maali päälle ja kahteen ihan tavan henkilöauton kesäkumit ja kahteen nastat. Ihan eri vakaa vetää kun niillä vakio sirkkelinterillä. Rahaa meni varmaan se 80€ kun kaikki tuli käytettynä.

                          Comment

                          Working...
                          X