Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Säädettävä alustasarja RS4:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Säädettävä alustasarja RS4:een

    Moi,

    Kuten jo aikaisemmin jossain topicissa valittelin, niin toi Risa tuntuu olevan välillä vähän liiankin matala. Talven olosuhteita en uskalla ajatellakaan, joten nyt pitäisi hankkia säädettävä alustasarja, jolla sen saisi nostettua ainakin talvisin järkevälle korkeudelle.

    Foorumilaisilla varmaankin on tietoa siitä, mikä olisi hyvä alustasarja ko. pirssiin ja mistä niitä saisi, Vaasassa kiertelin muutamia liikkeitä, mutta niissä ei osattu auttaa lainkaan.

    Tietysti jos jollakin on käyttämätön/uusi sarja jossain nurkissa, niin siitäkin voisi tehdä kauppoja.

  • #2
    Onkos sulla vakioalusta siinä nyt sitten? Sillä se ei kyllä ole kovin matala, vaan vielä ihan käytännöllinen, allroadit on erikseen :)

    Vaihtoehdot lienee:
    -H&R säädettävä
    -Bilstein PSS9
    -K&W Variante 1/3

    Tai sitten vakiojouset ja H&R-vakaajasetit. Tosin sillä et saa autoa ylemmäs, vain kallistelua ja puskemista pois. Palstalla vaikuttaa ainakin yksi H&R-miäs riesansa kanssa, ehkäpä hän valottaa asiaa. PSS9:ä jotkut ylistää, toiset pitää tostä kooweestä, eli kait ne kaikki on OK. Mutta riittääkö ne säätövarat myös ylöspäin, yleensä kun tavoite on madaltaa? LMS näyttää listaavan ainakin nuo KW:t hinnastossaan, ja ilmoittaa -10...-30 mm. Tai sitten hankit Stasis-alustan, kunnon hipo-tuninkia. Tosin tuskinpa sekään Siperian maavaraa antaa.

    Mä en osaa omakohtaisesti kommentoida kuin vakiota ja tehtaan sporttia ("quattro gmbh"), noista jälkimmäinen on -15mm. Ja sitten on jo välistä vähän allroadia ikävä.

    Comment


    • #3
      Kiitokset kaima:)

      Eli riesassa on nyt alla "jokin" alustasarja, jonka tyypistä minulla ei ole mitään tietoa (ei kuitenkaan säädettävä), mutta turhan matala se on joskin muuten ihan hyvä.

      Mukana sain kyllä vakiojouset, mutta koska ei huvittaisi joka kevät ja syksy vaihdattaa jousia ja iskareita, niin varmaankin toi säädettävä olisi kaikkein paras ratkaisu. Olisi tosiaan mukava kuulla vielä joltakulta kyseisiä alustoja käyttäneiltä kommentteja niistä.

      Esteettisyydestä on nyt vain tällä kertaa tingittävä ja ajateltava käytännöllisyyttä, niin kurjalta kuin tämä ratkaisu tuntuukin, prkl

      Comment


      • #4
        Jani näin tossa viikko vai 2 sitten ton sun riesan, ja siinä on kyllä joku alustasarja. Taitaa olla matalin b5 riesa mitä oon nähny. Että en ihmettele miks ketuttaa ajaa näitä vaasan perunapeltoja, ovat kyllä sentään ohikulkutietä ja motaria jo tasoitelleet ;)

        Comment


        • #5
          Minulta löytyy tuollainen H&R:n korkeussäädettävä alusta tuosta omastani ja saman valmistajan etu- ja takavakaajat. Oma autoni oli jossain vaiheessa säädetty n. 15mm matalammalle kuin nyt mutta silloin se oli jo hiukan epäkäytännöllinen ei kuitenkaan mahdoton ajettava. Tällä hetkellä korkeus varmaan suurinpiirtein samoissa kuin quattro gmbh:n alustakin Janilla on ja ei mitään ongelmia.

          Ensimmäisenä tutkisin että mitä sinne risaan on laitettu alle, onko pelkät jouset vai mitä, sitten miettisin mitä ominaisuuksia siltä uudelta alustalta haluan? Onko ainoa kriteeri se että autoa pitää saada ylöspäin vai ajetaanko esim. paljon radalla?

          H&R:n alustaan olen ollut varsin tyytyväinen ja etenkin nuo vakaajat toimivat hienosti ja puskeminen väheni huomattavasti. Nyt varsinkin kun alla on ollut pari kertaa pitävät ratarenkaat niin uskomattoman lujaa tuolla norsullakin vaan mutkaan pääsee ;) Niinkuin Jani tuossa jo kertoikin niin kaikista noista alustoista olen lukenut hyvää ja tuosta Stasis/Öhlins alustasta ainoastaan ylistäviä juttuja, tosin hintakin on aika ylhäinen :)

          Niin ja mitä siihen korkeuteen tulee niin ainakin tuon H&R:n saa säädettyä sellaiseen korkeuteen ettei ongelmia pitäisi olla, vaikea tietysti kommentoida mikä kenellekin riittää?

          Comment


          • #6
            Juu ei tuo Riesa vakiona ainakaan liian matala ole. Mukavasti sillä joka paikkaan pääse minne kehtaa mennä. Mullakin on H&R:n vakaaja setti vakioalustalla niin muuttui auton käytös puskevasti iha mukavan neutraaliksi.

            Itsella alustan mietintä kans kesken ja tosiaan vaihtoehtoja korkeussäädettäviksi on:

            KW V1 / V3
            Bilstein PSS9
            H&R jolla on kaksi mallia ja RACE malliin ei ole TÜV hyväksyntää

            Statis alustaa mullekin tarjottiin mutta hinta pomsahtaa kaikkine kuluineen tuonne 5000? luokkaan niin ei taida kiinnostaa :)
            Maasta taivaisiinhan sitä kehuttiin kyllä mutta rata-ajoa verten tuossa norsussa pitäisi sitten olla hitin hyvät slicksit alla jotta sen alustan voisi hyödyntää.
            Ja kun sen saa hyödynnettyä niin siinä on sit liian vähän tehoa :) Ja sitten porsii lattikko :D Ja jne...

            Comment


              #7
              Seuraavaksi kiroilet sitten jumiutuneiden säätöjen kanssa : (

              ne pitää suojata TODELLA hyvin että niitä jaksais säätää kaks kertaa vuodessa. BTDT enkä enää säädä vaikka mulla on noi KV v3 inox ruostumattomat. toi mun sedan on nyt sellasessa kompromissikorkeudessa jossa noi matalat labreen katit hipasee pahimpia bustoppeja mutta muita ongelmia ei ole.

              Comment


              • #8
                Riittääkö suojauksessa kierteet täynnä vaseliinia, vai tarviiko lisäksi jotain teippiä päälle tms?

                Comment


                  #9
                  itse laitoin myös jeesusteippiä estämään pahimmat suolaroiskeet. takaoikeehan jämähtää ekana autossa kuin autossa

                  Comment


                  • #10
                    No niin, tänään tuli tehtyä renkaidenvaihdon yhteydessä hieman tutkimustyötä tuon nykyisen alustan osalta ja H&R:n sarja se näkyy olevan.

                    Jousissa oli merkinnät H&R 29477 VA/F1 tjsp, ja iskareissa Sachs 81 4903 556 915, 8DO 413 031 CB. Jouset siis ovat ilmeisestikin 40mm pudottavat, mutta iskareiden tieto on liian kryptattua :)

                    Tuo alustan säätäminen pari kertaa vuodessa on tietenkin melko työlästä, joten yksi vaihtoehto olisi heittää alle vakioalusta ja hankkia vaan vakaajasettiä yms. Näin siitä saisi ainakin huomattavasti nykyistä käytännöllisemmän menopelin, rataominaisuudet eivät itselleni ole tärkeimpiä kriteereitä, alustasta riippumatta kolaroisin sen kuitenkin radalla korjauskelvottomaksi ;)

                    Vakioalustaista riesaa en ole nähnyt livenä, joten en tiedä millainen allroad se sitten oikein on. Paras nyt kuitenkin ensin kartoittaa kaikki vaihtoehdot ja miettiä asiaa kunnolla, ettei sitten jälkikäteen tarvitse itkeä huonoa päätöstä.

                    Comment


                    • #11
                      8D0 413 031 CB = vakioiskari.

                      Comment


                      • #12
                        Sepäs selvisi nopeasti =) Hyvä homma, nyt ainakin tietää mitä siellä alla oikein on.

                        Comment

                        Working...
                        X