Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 perän tasonsäädön poistaminen ja muuta alustasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V8 perän tasonsäädön poistaminen ja muuta alustasta

    Moro.

    Mulla on tuommonen -91 V8 3.6 koneella ja tuossa alkaa olemaan nuo tasonsäätöiskarit ja niihin liittyvät hydrauliikkaputket melko heikolla hapella.

    Ajatuksena oli että purkaisi tuolta peräpäästä kaikki nuihin liittyvät hilppeet pois ja vaihtaisi jonkin madaltavan alustasarjan tilalle.

    Eli mitkähän putket tuossa nyt pitäisi tulpata tai yhdistää ettei tuonne taakse asti kulkisi enää öljyä? Löytyykö mistään kaaviota mistä näkisi?

    Ja toinen kysymys olis sitten että mitä mitä muita osia pitää hommata tuonne takapäähän iskarin ja jousen lisäksi kyseistä operaatiota varten?

  • #2
    Sama homma olisi edessä jossain vaiheessa ja minua kiinnostaisi mitkä orkkis osat sinne käy tilalle? Foorumin perusteella tasonsäädöttömän V8:n tolpilla perä tippuu matalammalle kuin tässä vakiona, joten mikä olisi ratkaisu siihen?

    Comment


      #3
      Foorumilla on jotain asiasta jo kirjoitettukin, muistaakseni joku oli vaihtanu hydrayliöljysäiliön ns. normaaliin malliin ja poistanut nuo taakse menevät putket. Varmaan onnistuisi pelkästään tulpata kaikki öljylähdöt jotka liittyy tuohon tasonsäätöön?

      Comment


        #4
        Ei sitä säiliötäkään pakko ole vaihtaa.

        En nyt muista ulkoa, mutta oliko niin, että tasonsäädöttmässä on pidemmät jouset? Jousen väliin voi aina koittaa tehdä korotusrenkaan. Jossain iskareissa jousilautanen on sokkaa tai laippaa vasten makaava irtonainen levy, jonka alle voi myös tehdä renkaan.

        Comment


          #5
          Audi 100:essa oli samanlainen tasonsäätö niin laitoin siihen ns. vapaakierron eli teki tyhjän lenkin ja palasi säiliöön. Tukkia sitä ei ehkä kannata...

          Comment


            #6
            Mä tein yhteen omaan satkuun taka-akselin kohdille tismalleen samanlaisen U-lenkin, vaikutti liian vaivalloiselta lähteä purkamaan putkia lähemmäs keulaa.

            Comment


              #7
              Sille kierrolle on varmasti oma piiri, joten sen puolesta tulppaaminen ei ole ongelma. Melkein pitäisi isompana hasardina niiden putkien jättämistä sinne, jää potentiaalisia vuotopaikkoja. Umpiperä tuskin mitään särkee, varsinkin kun siellä on muitakin laitteita, joissa kierto toteutuu.

              Itse tulppaisin siis mahdollisimman läheltä lähdettä. Voihan ne vanhat linjat jättää autoon paikalleen, jos menee liian isotöiseksi.

              Comment


              • #8
                Hämärä muistikuva vastaavasta operaatiosta on, että painelinja taakse lähtee jarrupommilta ja siihen riittää ihan hytikkatulppa tukkimiseen.
                Paluulinjasta en enää muista mistä sen tukin, mutta putket poistin autosta samassa operaatiossa kokonaan.
                Takapäässä muistaakseen yläjousikupeissa oli jokin ero jotka pitää vaihtaa, että korkeus sattuu kohdalleen.

                Comment


                  #9
                  Minulla oli V8:sta vaihdettu pois nuo tasonsäädön rojut ennen ostoa, taka-akselilla oli vain putket lenkitettynä. Itse tulppasin pommin päästä putken hopealla juottaen sen jälkeen, kun aloin ihmettelemään vihreän kullan jäänteitä kuskin oven kohdalla auton alla :)

                  Ei tihkunut, eikä aiheuttanut oireita yli vuoden käytön aikana.

                  Comment


                  • #10
                    Kahden vuoden aikana homma on edennyt jo sen verran että nyt on hommattuna "sporttimallin" yläpäät takatolppiin, vielä tarvitsisi iskarit ja pölysuojat vähintään. Ajatuksena heräsi myös että kun tuota tasonsäätöä on ollut myös normi 100/UrSX malleissa, käykö tuonne taakse myös kokonaisena esim 100q Avantin takatolpat? Niissä osuisi massatkin varmaan suurin piirtein kohdalleen.

                    Eli onko hydraulisäätöisissä malleissa auton korin puoleinen kiinnitys samanlainen verrattuna normi ylälautasella oleviin malleihin?

                    Comment


                    • #11
                      Kysymys teille ketkä olette poistaneet koko järjestelmän autosta. Miten olette hoitanut jarrupaineensäädön takajarruille? Hydraulisen tasonsäädön venttiiliblokista tulee yksi putki jarrupaineensäätimelle, mikä säätää jarrupainetta takapään kuorman mukaan. Tasonsäädöttömässä mallissa jarrupaineensäädin on erilainen, mikä tunnistaa kuorman jousen ja vivun kanssa. Oletteko vaihtaneet sellaisen tilalle? Niitä ei enää tunnu saavan mistään.

                      Comment


                        #12
                        En minä ainakaan koskenut jarrupaineensäätimeen kun Audi 100 mallista poistin tuon tasonsäätösysteemin.Meneekö sinne jarrupaineensäätimelle tosiaan 1putki jossa liikkuu ohjaustehostimen neste ?Siitä on kyllä jo yli 10v joten muistikuvat on hatarat..

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä näin näyttäisi olevan. Kuvassa putki numero 5.
                          https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+v8...0/6/616-58045/

                          Tässä on myös jotain pohdintaa aiheesta:
                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...n-syvin-olemus

                          Poistin omastani putket 7 ja 8 ja siitä eteenpäin kaikki rojut iskareita myöten. Putkien lähdöt tulppasin hytikkaliikkeestä hankituilla M10x1 tulpilla. Jätin koko systeemin muuten paikalleen, kun kerta on vielä ihan toimintakuntoinen niin toimiipahan jarrupaineensäätö ainakin. Aika happamia alkaa kyllä olla osat että jossain vaiheessa saa varautua koko systeemin poistoon vielä.

                          Sparetolta on tulossa Monroe 26340 iskarit, joiden olettaisin käyvän tähän. Sporttimallin yläpäät on tosiaan jo hankittuna ja jouset pitäisi käydä vanhoista tolpista.
                          https://spareto.fi/tuotteet/26340-iskunvaimennin
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Tuli saatua päätökseen tämä homma. Alla olevissa kuvissa näkyy kaikki kolme tolppavaihtoehtoa mitä näihin 100/C4/V8 malleihin on saanut.
                            1. Vasemmalla orkkis tasonsäätötolppa, purettu -92 V8:sta
                            2. Keskellä UrS4 eli sporttimallin yläpään osat sekä sporttimallin iskari 12mm kierteellä (Monroe 26340). Tässä on jousilautanen alempana ja iskari on muutenkin lyhyempi.
                            3. Oikealla 100 Avant etuvedon tolppa. Myyjä väitti että olisi V8:n tolppa, mutta osanumeroita tutkimalla paljastuikin muuta. Tässä 10mm iskarin kierre ja yläpään rakenne erilainen.

                            Click image for larger version

Name:	01.jpg
Views:	408
Size:	172,3 Kt
ID:	1858992
                            Click image for larger version

Name:	02.jpg
Views:	314
Size:	190,3 Kt
ID:	1858993

                            Sporttimallin pölysuojia ei meinaa enää saada mistään, joten hankin etuvedon pölysuojat (Topran 103 749) ja katkaisin niistä puolet pois. Tuntui istuvan ihan hyvin paikalleen.

                            Click image for larger version

Name:	03.jpg
Views:	343
Size:	61,5 Kt
ID:	1858994

                            Näistä piti sitten rakennella sopivat tolpat. Kokeilin aluksi laittaa tuon 100:n tolpan tuollaisenaan paikalleen. Se kävi kyllä muuten, mutta koko tolppa on muutaman sentin pidempi kuin orkkis/sporttimalli, joten eihän sitä alapään pulttia saanut väännettyä millään paikalleen. Purin sitten 100:n tolpista jouset ja laitoin ne tuohon Monroen iskarin ja UrS4 yläpään kaveriksi, jolloin paketti kävi ihan nätisti paikalleen.

                            Click image for larger version

Name:	04.jpg
Views:	370
Size:	103,8 Kt
ID:	1858995

                            Jousi on luultavasti pidempi kuin oikea sporttimallin jousi, joten peräpää on nyt ehkä sentin verran ylempänä kuin keula. Ajettavuus on kuitenkin ihan hyvä ja perä tuntuu aika jämäkältä nyt. Eipähän ainakaan näytä auto keulivan enää. Tuolla aiemmin mainitsin että tasonsäätöiskarin jouset kävisi tuohon sporttimallin iskarin kanssa, mutta luulen että ne on sen verran löysät, että niillä perä tippuisi tonttiin.

                            Jos joku tarvitsee noita tasonsäädön osia varaosiksi, niin säilytän noita muutaman päivän ennen kuin lähtee keräykseen.

                            Comment

                            Working...
                            X