Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B8 jarruswapit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi B8 jarruswapit

    Suoraan en tälläistä löytänyt niin aloitellaan. Perus B8:ssa käytetään edessä seuraavia jarrulevyjä. Autossa allaolevat löytyvät huoltokirjan varustetarrasta:

    1LT(314x25), A4, satula ATE
    1LA(320x30), A4, satula TRW
    1LJ(345x30), S4, satula TRW, käytännössä sama kuin 1LA

    Jarrupalat sopii ristiin kaikkien em. satuloiden kanssa.

    Takana kaikissa konsonantit poislukien pitäisi olla 300x12:n levy. S:ssä on 330x22mm, joka on täysin sama kuin RS:ssä. Takajarrujen osalta homma ei siis ole bolt on, joska 300x12 levyjen kanssa käytettävä satula on liian kapea 22mm paksulle levylle.

    1LA -jarrut pystyy siis muuntamaan edessä helposti ykköskonsonanttimoodiin vain vaihtamalla satulan kannakeet pidemmiksi ja heittämällä 345mm levyt autoon kiinni.

    Päämielenkiinto ja kysymys kohdistuukin nyt 1LT-jarruihin, eli taipuuko tuo ATE:n satula 30mm paksuille levyille vai ei? Jos se taipuu, niin onko kukaan kokeillut kyseistä satulaa pidemmillä TRW:n kannakkeilla(koodit BDA978/979[V/O]) 345mm levyn kanssa, jolloin 1LT-tyyppiset etujarrut olisi myös suhteellisen helposti "ässätettävissä"?

    #2
    Isoin kysymysmerkki on levyjen off-setin ero. Paksuuden ero on vain 5 mm, joten jos palat on tosiaan samat, palat istunee leveämmälle levylle muutaman millin ennakkosisäänajolla. Vaikka lamellilaikka rälläkkään ja pari kolme milliä pois per pala. Tämä siis, jos levyjen off-set ei ole erilainen.

    Comment


    • #3
      1LT:ssä on eri satulat eli jarrupalojen rälläköinnillä ei saavuta mitään. Koko satulan rakenne on erilainen ja kokonaisuus muutenkin hennompi eli väittäisin ettei kannata edes yrittää. Joka tapauksessa vaikka palikat saisi sopimaan toisiinsa, joutuisi ajelemaan ns. Puolikuluneilla paloilla. Offset-kysymykseen en osaa suoraan vastata, mutta ulkomuistista väittäisin sen olevan eri 1LT vs. 1LA.

      Comment


      • #4
        Aten satula ja kannake edessä on tosiaan ihan erimallinen kuin TRW:n versio. 1LA muuntuu kannakkeiden vaihdolla ja uusilla levyillä S malliseksi, erona vain väri oikeaan ässän satulaan. Tuli tehtyä ex A5:een.

        Taakse hommasin oikean ässän setin, siihen ei tosiaan muu auta, kun levyn paksuus niin paljon suurempi.
        Viimeksi muokannut SiPaLe; 30.7.2017, 20:57. Perustelu: Päivitetty tietoja

        Comment


          #5
          Päivitettään ketjua sen verran, että jossain vaiheessa bongasin jostain lähteestä, että B8:iin (A4/A5) sopii bolt on myös Q5-lähtöiset neljämäntäiset Brembon satulat 345x30mm -levyillä. Suomessakin näitä on ymmärtääkseni muutamiin autoihin laiteltu. Levyissä on ilmeisesti Q5-lähtöisesti hieman eri offset, kuin S4:ssa. Sitä myötä levyt menee samalla sitten vaihtoon, jos näitä satuloita haluaa käyttää. Koodit on vasen 8R0 615 107A, 8R0 615 107E, 8R0 615 107G ja oikea 8R0 615 108A​​​​​​​, 8R0 615 108E, 8R0 615 108G. PR on 1LE/1LP ainakin SQ5:ssa.

          https://www.fcpeuro.com/products/aud...audi-vw-523351
          https://www.youtube.com/watch?v=T-KJLoIZCf8
          https://www.youtube.com/watch?v=1LPAHNx-obk

          Comment

          Working...
          X