Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TDI, BMK, nokka-akselin laakerikansi/suutin (auto meni takaisin myyjälle)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3.0 TDI, BMK, nokka-akselin laakerikansi/suutin (auto meni takaisin myyjälle)

    Eli, kyseessä Audi A6, -06, 193 000km, ja kuten tuolla toisessa paikkaa jo kyselinkin tuosta polttoaineen vuodosta pakosarjan päälle, tämä korjaus poikikin ihan toisenlaisen vian!

    Vein auton korjaamolle, että vaihtavat 5. suuttimen porjatiivisteen, olivat korjaamolla huomanneet, että venttiilikopan tiivistekin oli vuotanut, joten ajattelivat, että vaihtoon sekin.

    Olivat sitten saaneet kaivettua kaikki suuttimet vihdoin ylös, ja takaisin päin laittaessa kun 6. suutinta olivat kiristäneet, oli toinen pinnapulteista tullut kokonaan kannesta kierteineen päivineen ylös, ja sanoivat että saman pultin alla on myös nokka-akselin laakerikansi.

    Kertoivat, että joku oli aiemmin 6. suuttimeen jotain tehnyt, ja nähtävästi suutinta ylös kaivaessaan murjonut ko. kiinnityspulttia koska siinä oli ollut selkeät jäljet.

    Ehdotin, että laitetaan kanteen ko. pultille heicoil-irtokierre ja taas matka jatkuu, mutta korjaamo oli sitä mieltä, että koko kansi pitää vaihtaa.

    Onko noita korjattu helicoililla yms. systeemeillä, tai löytyykö muita korjaussarjoja tms.??

    #2
    Sitä en tiedä onko korjailtu tai miten, mutta jotenkin tuntuisi, että tuossa helicoililla kestäisi.
    Eihän tuo ole venytyspultti tai muutenkaan tule kovin lujaan momenttiin?

    Comment


    • #3
      Itse väittäisin, että helicoililla tulee vähintäänkin riittävän luja, olen nähnyt , että joissakin koneissa on tehtaan jäljiltä laitettu tiettyihin paikkoihin helicoilit eikä jätetty siis pelkän alumiinin varaan.

      Ihan tämän takia kysyinkin korjaamolta mikä on kiristysmomentti tuolla, niin se on vaan 12nm.

      Kävin nyt aamulla katsomassa ko. työmaan korjaamolla, eikä se minusta kovinkaan toivottomalta näyttänyt. Sanoin heille, että otan maanantaina paikalliseen moottorikoneistamon kaveriin yhteyttä, josko hän suostuisi helicoilin sinne pyöräyttämään ihan vaikka sillä, että lupaan itse kantaa vastuun ilman takuuta. Kun kyselin miksi korjaamo ei ala helicoililla korjaamaan, niin sain vastaukseksi vaikka mitä mittatoleranssi/laakeripukkilinjaus/laakeriliuska/Nokka-akseli yms yms syitä, ja selkeä vastauksen, etteivät ala joka tapauksessa sitä edes kokeilemaan.
      Jos kannen vaihtaisi, niin kustannusarvio saattaisi kuulemma olla jossakin 4000€ kantturoissa korjaamon tekemänä, ja enkä kyllä sitä maksa.

      Eli, jos kantta ei saada kuntoon, niin en ala sitä vaihtamaan, ja siten tulee halvalla myyntiin Audi A6, 3,0 TDI, vm. -06/käyttöön otettu -05 , 193000km ajettu, juuri laittettu uudet jarrupalat ympäriinsä, juuri katsastettu...

      Comment


        #4
        Laakeripukit tuskin on 12 Nm varassa.

        EDIT: Laakeripukit onkin sellainen kehikkohimmeli, jonka ruuvit kiristetään vain 9 Nm:iin.
        Kiritys on kahdessa vaiheessa, eli ensin käsin kiristys kunnes ottaa kontaktia ja sitten 9 Nm:iin.

        Normaaliasennuksessa nokka-akselit ja kehikko asennetaan erillisellä asennuskehikolla paikalleen, mutta jos akseli on paikallaan ja tuo kehikkokin kohdallaan, niin mielestäni ruuvit oikeassa järjestyksessä löysämällä ja helicoilin jälkeen pitäisi onnistua.

        EDIT2: Siis nuo laakeripukkien ruuvithan on kuusioruuveja, eli ei ne suuttimen ruuvit voi olla samoja ruuveja.
        Viimeksi muokannut Jukuri; 26.5.2017, 16:27.

        Comment


        • #5
          No eiks ne tota luokkaa yleensä oo?

          Comment


          • #6
            Kyllä siellä näyttää ihan jotkut pukit olevan ja samoihin kannessa oleviin kierretankoihin näyttäisi suuttimetkin kiristettävän... Siis ainakin tässä koneessa... Harmi kun en saa tänne ladattua (lue: en osaa) kuvia...

            Ja jos siellä on sellainen kehikko josta Jukuri kertoi, eikä helicoilia pääse laittamaan suoraan ko. kehikon paikallaan ollessa, niin saattaahan se olla tekemätön paikka koska sitten nokka-akselit ponnistavat ylös ja niiden takaisin painaminen kehikon kanssa on varmaankin kotikonstein tekemätön paikka...
            Noissa korjaamon ottamissa kuvissa on tuo musta muovisuoja paikoillaan eikä koko venttiilikoneisto näy.

            Jeps jeps, löysin netistä bmk:n kuvan jossa tuo kehikko on näkyvissä... Eli, jos ei pääse kehinkon paikallaan ollessa helicoilia laittamaan niin onpa tekemätön paikka... ebayssa kannet n. 400€ ja rahdit päälle, parikymmentä tuntia töitä yms. joten saahan nähdä...
            Viimeksi muokannut kaipaa; 27.5.2017, 11:47.

            Comment


            • #7
              En oo tommosta purkanu ennen mut kattelin kuvia ni sehän on "välikannella" ni se vaa pois ja helicoil sinne kanteen.

              Comment


              • #8
                Osaatko Jukuri tai joku muu sanoa, onko tuossa kehikossa ohjaintapit tai holkin missä kohdin tuota kehikkoa?? Jos pulttien kohdalla on ohjainholkit niin taas menee vaikeammaksi, muuten olisi vain porannut kehikosta läpi tarpeeksi ison reiän että saa helicoilin kanteen, ja sitten sorvannut ohjainholkin pultille tuohon kehikkoon, mutta jos siellä on teräsholkki kannen ja kehikon välissä niin eipä taida onnistua kun epäilen että holkki alkaa kumminkin pyörimään poranterän mukana...

                Comment


                • #9
                  En oo tommosta purkanu ennen mut kattelin kuvia ni sehän on "välikannella" ni se vaa pois ja helicoil sinne.
                  Irroitus varmaan onnistuisikin, mutta takaisinlaitto voi olla vaikeaa kun nokka-akselit ponnistavat ylös venttiilijousien varassa ja siten kehikon takaisinlaitto on varmasti todella vaikeaa ja meneekö sitten myös nokka-akselin ajoituskin sekaisin..

                  Comment


                  • #10
                    Ei mene, eikä ne paljoo sieltä nouse ja kehikon pultteja tasasesti kiriristämällä vetää takas. Kattoo vaa et varmasti nokkien hammasrattaat pysyy samoissa asennoissa.

                    Comment


                      #11
                      Catcar.info löytyy kuvat. Suuttimet on edelleen mielestäni eri ruuveilla kiinni kuin laakerikehikko. Ei se oikein niin voi olla, että kehikoilla olisi samaan aikaan auringontarkat kiristysohjeistukset ja sitten suuttimet voisikin sieltä samoista pulteista ykskaks irrottaa ja kiristää noin vaan.

                      Comment


                      • #12
                        Tuolta löytyy kuva minun auton kannesta, ja myös pultista joka korkkasi (siinä ei ole mutteria). Kuten sanottua, kannessa on kierretanko paikoillaan johon ensin lukitaan omalla mutterilla laakerikansi, ja sen jälkeen kierretangon yläpäähän suuttimen pidike, näin sanoivat korjaamolla...
                        https://www.flickr.com/photos/419925...posted-public/

                        Comment


                          #13
                          http://www.audiclub.fi/audifinns/att...1&d=1496057405

                          Tuosta näkyy miten se laakerinkansi tulee kiinni, tuon mukaan on 18 kpl kuusiopäisiä ruuveja. Toisaalta Sinun kuvassasi se kieltämättä laakerikansi vaikuttaisi olevan vaarnaruuvi. Toivottavasti joku paremmin tietävä ottaisi osaa kommentointiin :)
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Niin tuossa pdf:ssä aika selkeästi on nuo pinnapultit kannen keskellä, sekä nro 8 pultit reunoille ja nro 9 mutterit keskelle. Kiristys ohjeessa sitten on kiristykset 18 kpl pulteille/muttereille.

                            Mitä itse ongelmaan tulee, niin käyttäisin myös välikannen irti ja helicoil kiinni. Tuskin aiheuttanee mitään ongelmia, kun on niinkin pienet kirirstysmomentit muttereissa.

                            Comment


                              #15
                              Mitenkä tässä projektissa mahtoi käydä?

                              Comment


                              • #16
                                Doddii.... Nyt on vihdoin jotain kerrottavaa, meni jokunen viikko kuin auto seisoi tyhjän panttina korjaamon pihassa ennen kuin ehtivät aloittamaan... Ja lopputulemena paikallisen autokorjaamon diagnoosi osoittautui vääräksi! Ei sieltä mitään kierrettä ollut mennyt moottorikoneistamon mukaan. Koneistamolla olivat vain pyörittäneet pinnapultin ylös, ja tarkastaneet tuleeko alumiinia tms. mukana, ja kun kierre oli puhdas, olivat pyörittäneet pinnapultin takaisin ja kasanneet koneen.
                                Vielä tässä vaiheessa olivat 3 eri kertaa vetäneet suuttimen momenttiin, eikä kierre olut pettänyt eikä pultti ollut noussut mukana.

                                Lopputulemana auto oli siis korjaamokieroksella reilut 3 viikkoa turhan vian ja diagnoosin vuoksi. Jos kyseessä olisi ollut joku muu henkilö, joka ei olisi osannut kyseenalaistaa tätä vauriota ja ehdottaa toista korjausmenetelmää (kannen vaihto) niin kalliiksi olisi tullut, eikä tämä olisi varmaankaan koskaan paljastunut, vaan asiakas olisi maksanut sen 3000 - 4000€ laskun joka kannen vaihdosta olisi voinut tulla riippuen siitä olisiko löytynyt käytetty kansi jostakin vai olisiko korjaamo teettänyt homman kokonaan uudella kannella.

                                Kun sain auton takaisin korjaamolta jossa myös luettiin vikakoodit joita olikin aika paljon (turboon liittyviä 2 eri vikakoodia eli se olisi mennyt vaihtoon), ajattelin että myyn auton pois tuossa kunnossa ja otin yhteyttä erään kaupungin Kamux liikkeeseen. Kun kerroin autosta tarkemmin niin hepä kertoivat, että ko auto on ollut heille tarjolla 2015 reilut 210 000km suuremmilla kilometreillä. Otin myyjään yhteyttä jokunen päivä sitten, ja sovittiin etä kaupat perutaan (myyjä väittää, ettei hän tiennyt kilometrien muutoksesta mitään koska autolla olivat ajaneet muut henkilöt).

                                Eli eli, nyt auto on kunnossa tämän pultin osalta, mutta minulta meni Audi alta! Hauskaa kesää vaan kaikille, katsellaan millä autolla tulen ajelemaan tuonnempana pitemmät pätkät, lyhyemmät menee ainakin tuolla -72 kuplalla.
                                Viimeksi muokannut kaipaa; 17.7.2017, 13:23.

                                Comment


                                  #17
                                  No johan oli monivivahteinen tarina tällä Audilla :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Varmaan aika montaa henkilöä kiinnostaisi se myyjä, joka oli ruuvannut 200tkm pois mittarista...että osaa välttää moista kauppiasta :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      rekkarinhan voisi tähän postata. jos tulee vaikka nettiautossa vastaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyseessä yrittäjä (ei ole autokauppias), joka kertomansa mukaan oli ostanut auton omissa nimissään työntekijälleen koska tältä oli mennyt luottotiedot eikä saanut itse ostettua autoa. Koska työntekijä oli laiminlyönyt auton maksut yrittäjälle, hän oli ottanut auton itselleen ja möi sen minulle, kilometrien ruuvaus oli kuulemma tapahtunut sinä aikana kun auto on ollut työntekijän hallinnassa.

                                        Itse en ota kantaa mikä on lopullinen totuus, enkä missään tapauksessa halua aiheuttaa mitään lisävahinkoa ko yrittäjälle jos tämä tarina on tosi ja hän ei oikeasti tiennyt mitä työntekijä oli tehnyt hänen selkänsä takana, mutta auton rek nro on OYS-331, todelliset kilometrit autossa kuuluisi olla varmaankin jossakin 450 000km lukemissa (vuonna 2015 ne oli ollut 407 000km).

                                        Auto on nyt palautunut myyjälle, ja olen saanut rahani pois, joten minun osalta tapaus päättyi kohtalaisesti, onneksi satuin soittamaann Kamuxiin ja kysyin ostoa/vaihtoa ja tapaus paljastui.

                                        Comment


                                        • #21
                                          No nyt on ollu kaikki galaksin planeetat linjassaan kun meni noinki kivuttomasti kauppojen purku ja rahojen takaisin saanti, toki tuo että on noin herkästi saanu rahat takasin niin kertoo oman kaltaistaan tarinaa siittä missä vaiheessa kilometrejä on kadonnut matkanvarrella. Hyvä että joskus joku menee kohtuudella!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pienenä OT tuli mieleen, että olisiko kilsat selvinneet aiemmin jo auton historiatietokyselyllä trafilta?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Auto on näköjään palannut Nettiautoon myyntiin, ja väärillä kilometreillä (ilmoituksessa 194 000km), autoa myy kuitenkin eri henkilö kuin se, joka möi auton minulle

                                              Comment


                                                #24
                                                https://www.nettiauto.com/audi/a6/8956496

                                                Katselinkin tätä ja mietin että omituisen edullinen metreihin nähden. Hieman petoksen makua jos myyjä on tietoinen oikeista kilometreistä tätä nykyä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pitääkin laittaa kysely kilometreistä :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Taasen näyttää olevan myyty, mutta kilsat pyyhitty ilmoituksesta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      trafista uuden omistajan tiedot ja soittoa perään että tarkista kilometrit :D

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X